Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 174 pk brandstofverbrui

vragen over de T5
Bernhard801
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:05

T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door Bernhard801 »

Hallo allen,

Zal me even snel voostellen voor ik met mijn probleem start.
Ben Bernhard, rij sinds 2004 VW T4 (801 verwijst naar de t4 galerij), sinds januari dit jaar hebben wij en T5 multivan aan kunnen schaffen. De foto's komen te zijner tijd wel, zal dan misschien ook wel een ander nummer krijgen.


Hoewel wij zeer te spreken zijn over onze "nieuwe" multivan valt ons het brandstof verbruik erg tegen (1:10 met heel veel moeite). Als ik het forum er op na sla kom ik telkens op roetfilter, EGR ect.
Bij onze bus is de EGR verwijderd en het roetfilter uit geprogrammeerd, het filter zit er nog wel onder maar is (waarschijnlijk) leeg gehaald. Er vanuit gaande dat dit zo is, heeft er dan nog iemand een andere verklaring voor het verbruik?
Geen aanhanger er achter, we schakelen al onder de 2000 rpm, er zit een 6 bak onder, zeer rustige rijstijl.
In vergelijk met de T4, daar reden we zonder veel moeite 1:13 mee, het enige verschil met de T5 is het gewicht (+500 kg) en een bullbar voor.

Wat misschien ook kan meespelen is dat er een andere motor is in gekomen. Van een AXE motor naar BPC moter, de computer van AXE is blijven zitten een aangepast aan de BPC motor.

Gr. Bernhard
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door jacobsentertainment476 »

De teller is niets meer dan een weergave van je computer. Ik ga er van uit dat ze de computer van de BPC motor hebben mee gewisseld, alhoewel die alleen technisch een paar update's heeft gehad ten opzichte van de AXE.

Praat je nu over een roet filter of de katalysator ?

Wat betreft het verbruik zou ik zeggen kijk eens in het T5 forum
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Bernhard801
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:05

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door Bernhard801 »

Nee de computer van de AXE motor is blijven zitten, alleen aangepast aan de BPC motor.
Ik heb het over het roetfilter, niet over de katalysator.

Gr. Bernhard
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door Geert G »

Juist dit "nieuwe rijden" werkt vaak averechts op het brandstofverbruik.
Je zit iedere keer beneden het ideale toerengebied te rijden, waarin de motor z'n maximale koppel levert.
Maar je vraagt wél de trekkracht in dit lage toerengebied.
Als gevolg, de boordcomputer gaat méér diesel inspuiten, om aan het gevraagde te voldoen.
Hanteer je deze rijstijl systematisch, veroorzaak je hiermee een hoop inwendige motorvervuiling, wat resulteert in nóg hoger brandstofverbruik.

Vergeet dat nieuwe rijden, want voor een motor is dit "killing" als gevolg van de inwendige vervuiling.
Gewoon pas schakelen rond de 2700 - 3000 toeren.
Bijkomend voordeel is ook nog eens, dat je koppeling/vliegwiel dit veel prettiger vind. Blijft dus langer heel, en spaart reparatiekosten. Daar kun je veel diesel voor verstoken.
En trek um maar eens, met warme motor, een paar keer door richting het bovenste toerengebied. Dan brand ie tenminste schoon.
Mocht er nog iets zitten van een Kat of DPF, krijgt ie, op deze manier, ook genoeg uitlaatgastemperatuur om de roetdeeltjes te verbranden. Anders gaat deze ook dicht zitten.
Als je op deze manier gaat rijden, zul je na verloop van tijd zien dat je brandstofverbruik gunstiger wordt, door minder inwendige motorvervuiling.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door jacobsentertainment476 »

@ Geert,

Ik ben het deels met je eens daarover. Echter de 2ltr vier pitters in de T5-GP hebben voornamelijk hun koppel onderin. Althans zo heb ik gemerkt in de vier T5-GP's van mijn werk. De voorganger heeft het koppel eigenlijk vanaf een 1700/2000 rpm. De T5-GP vindt ik toch wel heel veel zuiniger dan de T5. Maar een milieu vriendelijke auto is niet perse een zuinige auto ! het gaat volgens europa niet om het verbruik maar om de uitstoot ! :bonk
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Bernhard801
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:05

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door Bernhard801 »

@Geert, zal hem volgende week eens goed schoon blazen met een tripje naar Oostenrijk :ikrij
Nu is het erg frustrerend dat je al na 800 km alweer een pomp op moet zoeken, terwijl je 9 jaar lang dat pas hoefde te doen bij 1100 km. Jammer dat 72 pk meer en 500kg extra zo veel extra brandstof vragen :nuts
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door robertTREBOR »

Vreemd, Ik reed altijd met gemak 1100 km op tank diesel, boven de 1 op 13 !
Half stad , half buitenweg max 115 km/ uur.
128 kw gechipt door JD, roetkat er onder vandaan en verv. door vaste pijp , en EGR dicht.
Het was een korte uitv. 6 bak handgeschakeld 128KW > 150KW gewicht exact 1863 kg. inkl. de dub. cabin.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door Geert G »

robertTREBOR schreef:Vreemd, Ik reed altijd met gemak 1100 km op tank diesel, boven de 1 op 13 !
Half stad , half buitenweg max 115 km/ uur.
128 kw gechipt door JD, roetkat er onder vandaan en verv. door vaste pijp , en EGR dicht.
Het was een korte uitv. 6 bak handgeschakeld 128KW > 150KW gewicht exact 1863 kg. inkl. de dub. cabin.
Daar heb je een punt, Robert.......gechipt, oftewel geoptimaliseerd :toppie
Alle TDI auto's die ik tot nu toe bij Jos_Br (JB-Autoservice) heb laten voorzien van JD-Software, zijn zuiniger gaan lopen.
Deze investering verdiend zich zelf terug, en........ veel meer rijplezier, omdat de auto soepeler is gaan lopen.

Dan heb ik nog wel een opmerking, oftewel een tip voor Bernard:
Juist omdat het een samengestelde auto is: AXE stuurapparaat met een BPC motor, is het niet onverstandig, dat Jos_Br (JB Autoservice) of Jeroen (JD-Engeneering) zich een keer hier over ontfermd. Beide hebben vaker met dit bijltje gehakt en een ruime ervaring op dit gebied.
Voor hetzelfde geld, zijn niet alle parameters goed op elkaar afgestemd, tijdens de motorwissel.
Bernard-801 zegt zelf dat ie niet met zekerheid kan zeggen of de Kat eronder uit is. Een BPC motor heeft normaal een Diesel Practical Filter.
Voor hetzelfde geld is deze mee verbouwd tijdens de motorwissel. :bonk

Er is zeker nog wat brandstof efficiëntie te halen d.m.v. optimalisatie.
Kijk hier maar effe: http://www.youtube.com/watch?v=Pdqi7yn20SE" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.jdengineering.nl/2-5-tdi-174pk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr, Geert.
Laatst gewijzigd door Geert G op 15 feb 2014, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Bernhard801
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:05

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door Bernhard801 »

Ik ga contact opnemen met JB, mooi in de buurt!
Bedankt Geert, hier kan ik wat mee! :adhd
Ook alle anderen dank voor het reageren en de tips!

Gr. Bernhard
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door fietsensloper »

Stel, je auto word van het chippen wat zuiniger. Van 1:10 naar 1:12.
Rij je 30000 per jaar, dan is je besparing als volgt:
1:10 = 80L diesel op 800KM
1:12 = 80L diesel op 960KM

30000:800 = 37,5 tanken diesel
30000:960 = 31,25 tanken diesel.

Besparing is dus 6.25 tanken diesel á 80L = 500L diesel.
500L diesel, uitgaande van 1.45 euro per liter = 725 euro.

Chippen bij JD kost 499, dus na 30000 zou je al zo'n 225 euro bespaard hebben :toppie
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door edjeraketje »

En Bernhard? Beetje tevreden na de aanpassingen van vandaag?

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Bernhard801
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:05

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door Bernhard801 »

Ha ha ha, dat gaan we morgen testen met een rit van 1200 km.
Maar het lijkt er nu al beter uit te zien!
Wel goeie tip hier op het forum, anders had ik JB autoservice waarschijnlijk niet zo snel gevonden!
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door edjeraketje »

Hij is wel eens wat te bescheiden :yes
Maar de combinatie van Jos en Jeroen is Top :lach

Veel plezier de komende periode

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door Geert G »

edjeraketje schreef:Hij is wel eens wat te bescheiden :yes
Maar de combinatie van Jos en Jeroen is Top :lach

Veel plezier de komende periode

Gr Edje

Daar sluit ik me geheel bij aan.. :knipoog :toppie :driveT5 :driveT4

Fijne vakantie Bernard,
Ben wel benieuwd naar je bevindingen.
Als je terug bent van je vakantie, laat je het dan effe weten? :gekte

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door frank884 »

Geert G schreef:Juist dit "nieuwe rijden" werkt vaak averechts op het brandstofverbruik.
Je zit iedere keer beneden het ideale toerengebied te rijden, waarin de motor z'n maximale koppel levert.
Maar je vraagt wél de trekkracht in dit lage toerengebied.
Als gevolg, de boordcomputer gaat méér diesel inspuiten, om aan het gevraagde te voldoen.
Hanteer je deze rijstijl systematisch, veroorzaak je hiermee een hoop inwendige motorvervuiling, wat resulteert in nóg hoger brandstofverbruik.

Vergeet dat nieuwe rijden, want voor een motor is dit "killing" als gevolg van de inwendige vervuiling.
Gewoon pas schakelen rond de 2700 - 3000 toeren.
Bijkomend voordeel is ook nog eens, dat je koppeling/vliegwiel dit veel prettiger vind. Blijft dus langer heel, en spaart reparatiekosten. Daar kun je veel diesel voor verstoken.
En trek um maar eens, met warme motor, een paar keer door richting het bovenste toerengebied. Dan brand ie tenminste schoon. Gr, Geert
dit ben ik totaal niet met je eens geert,.. Gewoon pas schakelen rond de 2700 - 3000 toeren.
Je zit iedere keer beneden het ideale toerengebied te rijden, waarin de motor z'n maximale koppel levert ....dat maximum koppel zit rond de 1800 rpm en bij 2700 tot 3000 rpm heb je simpel gezegd niks te zoeken
(behalve in de hoogste versnelling op de autoweg) het is geen benzine motor!!
dat is alleen maar onnodig brandstofverbruik!! koppeling/vliegwiel ook onzin gaat echt niet kapot van rijden tussen de 1700 en de 2000 rpm anders was dat bij mij allang kapot geweest die gaat al richting de 3 ton (zelfde geldt voor de vrachtwagen ook die rijdt ik zeer laag in de toeren) (die gaat in +/-oktober "miljonair" worden) hoe moderner de motoren hoe lager in de toeren dat het koppel zit.
(het zit vaak tussen de oren dat idee dat die veel toeren moet draaien) is heel goed ook bij de moderne vrachtwagens te zien, en daar zie je ook direct op de computer wat die verbruikt als je een ½ versnelling op of af schakelt op dezelfde heuvel
als je 1400 rpm rijdt of rond de 1000 rpm bijvoorbeeld:..beroepsmatig moeten we heel goed op het verbruik letten, dus we zijn daar dagelijks bewust mee bezig, want er zitten bij ons bedrijf verschillen tussen vrachtwagens (chauffeurs) in brandstofverbruik op jaarbasis van 5000 tot 7000 liter.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie