Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verandering brandstofverbruik door verlaging?
verandering brandstofverbruik door verlaging?
Mijn VW T5GP staat wat hoog op de poten. Zwaar beladen doe ik hem toch nooit. Indien ik wat kortere veren neem, en daarmee de auto verlaag, heeft dat een invloed op het brandstof verbruik?
Groet
Anno
Groet
Anno
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Ik durf daar geen 100% uitspraak over te doen. Maar denk niet dat de investering zich gaat terug verdienen. Esthetisch ga je er wellicht op vooruit maar economisch ?
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Ja, verlaging heeft een positieve invloed op het frontale oppervlak van de zeecontainer, wordt iets kleiner,
en dus wordt je verbruik, bij dezelfde rijstijl, ook iets lager..
Dit is een trucje dat heel veel autofabrikanten toepassen bij hun spaarmodellen.
Zie ecomotive, ecoflex, blue motion etc..
en dus wordt je verbruik, bij dezelfde rijstijl, ook iets lager..
Dit is een trucje dat heel veel autofabrikanten toepassen bij hun spaarmodellen.
Zie ecomotive, ecoflex, blue motion etc..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Alleen jammer dat je in Belgie geen transporter door de keuring krijgt als hij verlaagd is..
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Er zijn ook originele VW verlagingsveren.._alain_ schreef:Alleen jammer dat je in Belgie geen transporter door de keuring krijgt als hij verlaagd is..
Er was laatst een topic over multivan veren..
Is origineel en zouden ze niet moeten kunnen afkeuren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Ik vraag mij dat af Peter, de wind die er normaal onderdoor gaat, wordt nu om de auto geforceerd. De ruimte onder de T5 wordt tenslotte kleiner. En de stroomlijning wordt er niet gek veel beter op met de rijdende zee container. De T5 busjes zijn nou niet echt gemaakt om aerodynamisch te zijn, en ik denk dan bij mijn eigen dat daar maar heel weinig besparing in te behalen is. Maar goed zo denk ik er over hoorMultivan Generation schreef:Ja, verlaging heeft een positieve invloed op het frontale oppervlak van de zeecontainer, wordt iets kleiner,
en dus wordt je verbruik, bij dezelfde rijstijl, ook iets lager..
Dit is een trucje dat heel veel autofabrikanten toepassen bij hun spaarmodellen.
Zie ecomotive, ecoflex, blue motion etc..
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
daar haal je niks of vrijwel niks uit, je verdiend die kosten iig nooit terug.
langzamer rijden vooral boven de 90 km/h gaat het hard telen bij zo'n auto zeker als je boven de 120km/h gaat.
ook rustig optrekken, toeren tellen onder de 2000 rpm houden, niet te brede banden dat soort zaken geven een veel groter effect.
langzamer rijden vooral boven de 90 km/h gaat het hard telen bij zo'n auto zeker als je boven de 120km/h gaat.
ook rustig optrekken, toeren tellen onder de 2000 rpm houden, niet te brede banden dat soort zaken geven een veel groter effect.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Dat klopt, ik rij meestal rond de 100 en dat gaat lekker en je kan dan ook rustig door rijden.frank884 schreef:langzamer rijden vooral boven de 90 km/h gaat het hard telen bij zo'n auto zeker als je boven de 120km/h gaat.
.
Had eens ergens gelezen dat je juist de toeren wat hoger moest houden.frank884 schreef:toeren tellen onder de 2000 rpm houden,
Dit ivm de betere verbranding in de leidingen dan wel aanslag oid.
kan het me niet precies meer herinneren, maar het was in ieder geval boven de 2000.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Ik schat een 2%jacobsentertainment476 schreef:...en ik denk dan bij mijn eigen dat daar maar heel weinig besparing in te behalen is.
Dat was de vraag niet van de vraagsteller..frank884 schreef:daar haal je niks of vrijwel niks uit, je verdiend die kosten iig nooit terug.
Ook als je auto lager is, dan kun je iets harder door de bocht, dus hoef je na de bocht weer minder gas te geven, en dus bespaar je..iets.
Dat de kosten voor verlaging van een T5, 4 andere veren plaatsen, meer bedragen dan bij een T4 is jammer.
De luchtstromen om en onder de auto door worden inderdaad anders..
Dit kun je goed zien, als het regenachtig is en de achterruit dichtslaat door de spray.
Een lagere auto verbruikt gewoon minder als dezelfde auto die wat hoger staat.
Is gewoon een aerodynamica-regel.
Waarom denk je dat die knalgroene T5 van TH-automobile een stuk lager stond?
Als je auto lager staat heb je minder energie nodig om hem door de wind heen te drukken.
Dat er andere maatregelen zijn, die wellicht meer en effectiever bijdragen was ook niet de vraag van de vraagsteller..
Lees maar eens na, hoe BMW bespaard met hun efficient dynamics en hoeveel procent iedere maatregel die ze genomen hebben daarbij bijdraagt.
http://www.bmw.nl/nl/content/meer-bmw/e ... logie.html
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Vandaag een beetje geëxperimenteerd n.a.v een PB-vraag van Anno in een ander draadje over hetzelfde.
Was op zondagavond onderweg over de A6 naar huis, door de polder. Weinig verkeer, dus kon makkelijk 2x 15 min 120 km/u rijden op de cruise control. 1x 15 min 'hoog' (onze standaard 4Motion stand, iets hoger dan de meeste bussen), 1x 15 min 'laag' in de 'sport' stand. Niet héél wetenschappelijk verantwoord (we hadden een nogal wisselende sterke wind tegen, met vlagen), maar het geeft een idee.
'Hoog' gaf de computer een verbruik schommelend tussen de 11 en 12 liter/100 km, 'laag' meest tussen de 10 en 11, en soms ook onder de 10 l/100 km. Dus een verschil van 1/12, of ca 8% ...
Was op zondagavond onderweg over de A6 naar huis, door de polder. Weinig verkeer, dus kon makkelijk 2x 15 min 120 km/u rijden op de cruise control. 1x 15 min 'hoog' (onze standaard 4Motion stand, iets hoger dan de meeste bussen), 1x 15 min 'laag' in de 'sport' stand. Niet héél wetenschappelijk verantwoord (we hadden een nogal wisselende sterke wind tegen, met vlagen), maar het geeft een idee.
'Hoog' gaf de computer een verbruik schommelend tussen de 11 en 12 liter/100 km, 'laag' meest tussen de 10 en 11, en soms ook onder de 10 l/100 km. Dus een verschil van 1/12, of ca 8% ...
Laatst gewijzigd door bvddobb op 16 feb 2014, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Dank je
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Handig die luchtvering
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: verandering brandstofverbruik door verlaging?
Eindelijk een kwantitatief verhaal! Dank daarvoor.
Mijn T5 GP zal wellicht de komende jaren 15.000 liter diesel verstoken. Ik rijd de helft van de afstand op snelweg, geschatte besparing 4%. Dat is wel 600 liter.
Nu rest mij de vraag met welk voordelig setje ik zal verlagen.
Mijn T5 GP zal wellicht de komende jaren 15.000 liter diesel verstoken. Ik rijd de helft van de afstand op snelweg, geschatte besparing 4%. Dat is wel 600 liter.
Nu rest mij de vraag met welk voordelig setje ik zal verlagen.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen