Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
janheind
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:58

T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door janheind »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het volgende?

Ik heb een T5 die ik van een dubbele cabine wil ombouwen naar een enkele cabine.

Nu is het probleem dat ik nogal groot ben en gewoon niet pas in een stoel van een enkele cabine.

Ik heb bij een T4 enkele cabine een stuk blik achter de bestuurdersstoel weggeslepen en die 100mm naar achteren gelast.

Van boven naar onder van +100mm naar 0. Je kunt dus alleen de stoelleuning verder naar achteren zetten, maar dat is voor mij voldoende.

Bij een T5 is het allemaal kunststof. Gaat dus niet.

Van hout maken is een optie, maar ik heb geen mallen.

Heeft iemand een tip?

Groet, Jan.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door matje86 »

dat helpt niet Jan de ruimte is te klein en de stoel te groot,lange mensen hebben daar een probleem
in een enkelcabine is de optie alleen het schot naar achter verplaatsen


of de dc schot naar voren plaatsen(zonder de bank)en de opengebleven ruimte dicht maken :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door ktmkrik »

Kunstof is te lassen dus dat zou een eventuele optie zijn!
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door ktmkrik »

jan2009 schreef:
matje86 schreef:dat helpt niet Jan de ruimte is te klein en de stoel te groot,lange mensen hebben daar een probleem
in een enkelcabine is de optie alleen het schot naar achter verplaatsen

Ik vertelde dat je voor een enkelcabine niet gebonden ben aan een schot achter de voorstoelen.
Weg met dat schot.
Stevige plaat onder de stoelconsole lassen , die er nog naar voren onder uitsteekt en de boutgaten naar voren overnemen .
Dan zet je die stoel zo naar achter.
:ikrij
Schot er uit???
En de belastingdienst dan als je eens een keer in een controle loopt Jan?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door matje86 »

jan2009 schreef:Dat is gewoon toegestaan als enkelcabine , zonder schot
Heb onze bus in de ombouwperiode eerst om laten keuren naar enkelcabine , helemaal open met uitsluitend de voorstoelen en incl. zijramen !
en niet aangehouden :ie dan heb je mazzel
ik kan dat van het weglaten schot nergens vinden bij een BEDRIJFSWAGEN
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nrichting/" onclick="window.open(this.href);return false;

Middelgrote
bestelauto
zonder verhoogd
dak
(ruimtewagens,
minibusjes,
terreinauto’s
en dergelijke)

Tussenschot
- tussen laadruimte en bestuurdersgedeelte over de volle breedte en minimaal dezelfde hoogte als de bestuurderscabine

- vast raam in tussenschot is toegestaan (maximaal 40 cm hoog)
Laatst gewijzigd door matje86 op 17 feb 2014, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door ktmkrik »

Kan het me haast niet voorstellen maar als jij het zegt zal het wel zo zijn.
Lijkt me als je een bus bedrijfsmatig gaat gebruiken dat het schot zeker geen overbodige luxe zal zijn.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door matje86 »

de belastingdienst denkt er anders over
Let op!

Als een bestelauto niet aan deze specifieke eisen voldoet, wordt deze voor de Motorrijtuigenbelasting en de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (bpm) als een personenauto beschouwd. Bent u van plan veranderingen aan te brengen aan uw bestelauto? Controleer dan of de auto nog wel aan de eisen uit het schema voldoet. Als de auto niet meer voldoet aan de eisen, neem dan contact op met de BelastingTelefoon Auto.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door matje86 »

een belletje belastingdienst en je weet het :wjw

0800 - 0749
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door ktmkrik »

Ben er van overtuigd dat wanneer je een bus bedrijfsmatig gebruikt dat je geweldig aan de beurt zal zijn bij een controle!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door Multivan Generation »

Even kort door de bocht.
Een enkele cabine hoeft geen schot te hebben en mag zelfs rondom voorzien zijn van ramen.

Doe er je voordeel mee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door Rico »

Dat klopt. Ik had in m'n T4 ook geen schot en wel twee ramen. Voldoet gewoon aan de regels. De truc zit hem erin dat zowel de korte als lange T4 en T5 in de categorie van grote bestelwagen hoort. Daar geldt als eis dat de laadruimte over een lengte van minstens twee meter, minstens 1,3 meter hoog moet zijn. Geldt ook nog een eis mbt de breedte over dat vlak. Het gaat om een fictief fiscaal blok dat erin moet passen. Als de bus aan deze eisen voldoet, mag je ramen in de laadruimte hebben en hoeft er geen tussenschot in en ook geen verhoogd dak nodig. Let op: dit geldt bij enkele cabine!

Ik had zelf bij de T4 op ca 80 cm achter de stoelen een demontabel schot gemaakt, scheelt een hoop herrie. En daardoor had ik voor het schot een "schone ruimte" waar b.v. de bench van de hond stond. Achter het schot de "vuile ruimte" voor o.a. de scootmobiel.

Google maar eens even op "inrichtingseisen bestelwagen".

De Caddy zoals ik hem nu heb valt in de categorie "bestelwagen met verhoogd dak". Daar past hij met het standaard dak precies in. Heb dus ook een laag tussenschot. Raampje alleen toegestaan rechtsvoor in de laadruimte.

Groet,

Rico
janheind
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:58

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door janheind »

Dank voor alle reacties.

Geen schot is mogelijk nog wel de meest praktische oplossing, maar ik zit dan nog wel met een minder gevoel waarbij je met een mooie klap toch een gereeschapskistje met minstens 100 km per uur in je nek kunt krijgen.

Bij een D-cabine zit er in ieder geval een bank en een schot tussen. Daarnaast kun je op een mooie enkel snel warmstoken en het is een stuk stiller.

Ik ken iemand die een T5 heeft gekocht zonder tussenschot, gewoon van de VW dealer. Zou dus moeten kunnen.

Nu ik overigens van alles lees, ook nog het volgende: mijn huidige dubbelcabine, uit Belgie geïmporteerd en zo door de RDW, heeft ramen rondom. Mag dat in een dubbelcabine of krijg ik straks ook geel voor grijs bij controle?

Groet, JH>
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door DNS »

Nee, je zal linksachter moeten vervangen door een niet-doorzichtige plaat. De rest mag er in blijven bij een DC.
- aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn en de laadruimte moet minimaal 130 cm hoog zijn over een breedte van minimaal 20 cm en over een lengte van minimaal 150 cm

- aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten
En
Zijruiten

Heeft de bestelauto meer zijruiten dan is toegestaan? Dan moet u deze vervangen door panelen van ondoorzichtig materiaal. Dit mogen geen glazen panelen zijn, ook niet voor een deel. U moet de panelen rechtstreeks aan de carrosserie vastlassen of -lijmen, bijvoorbeeld met speciale carrosserielijm. U mag de panelen niet plaatsen in de bestaande raamrubbers of vastzetten aan de carrosserie met bijvoorbeeld popnagels, schroeven, klemmen of bouten en moeren. Voor de afwerking van de las- of lijmconstructie mag u wel een deel van het raamrubber laten zitten.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
janheind
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:58

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door janheind »

Hallo Dennis,

Dank voor je reactie.

Met een enkel (ook nog verlengd) mag dit dus wel. Dan maar zo snel mogelijk ombouwen.

Toch wel apart dat ze dat helemaal niet aangekaart hebben bij de RDW

Groet, JH>
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: T5 enkele cabine plaatsen en verdiepen

Bericht door DNS »

Inderdaad, bij een enkele cabine is er (bij dit formaat auto iig) geen limiet aan het aantal ruiten.

Dat ze er bij de RDW niets van gezegd hebben verbaasd me niet eens zozeer; die staan eigenlijk los van de hele belastingwetgeving en werken ook absoluut niet samen met de douane/belastingdienst (ook al zitten ze in hetzelfde pand, slecht een aantal balies verder).

Zag laatst nog een stukje voorbij komen op TV. Iemand die een nieuwe Kangoo (oid) had besteld en er ineens eentje geleverd kreeg met zowel links als rechts een ruit in de schuifdeur. Op zich lekker veel zicht, tot er een controleur langs kwam... of meneer even de BPM, ontweken MRB plus een boete wou betalen. :ie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie