Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EEPROM dump tellerunit coderen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door René »

Dit zijn leuke stukjes om te lezen!!
Bedankt voor de heldere uitleg.

Grtzzz René
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door MrMillion »

Zooooo dan,

Vorige week toch maar eens de teller ingebouwd. Viel allemaal gelukkig reuze mee.

Zelf een kabelboom gemaakt omdat ik ze kant en klaar toch wel wat prijzig vind. Je haalt 2 tellerboompjes uit een golf3 oid en wat stekkers uit een golf 4. Een avondje prutsen en je hebt voor een tientje een kabelboom.

ABS en AIRBAG lampje aan de massa gelegd aangezien ik die niet heb, lampje van de startonderbreker heb ik maar afgeplakt. Fatsoenlijke massa kreeg ik niet echt via mijn kabelboom naar de zekeringkast... dus deze kabels maar direct op het massa punt gemonteerd. Ik kreeg hele rare storingen... licht aan was tank leeg :)

Tankmeter werkt nu zoals in elke T4. Dus zonder het vervangen van de zender of te prutsen met weerstandjes :yes . Enige probleem wat ik nog heb is dat de teller 22% te weinig aangeeft... In de eeprom kan ik dit eenvoudig wijzigen naar de juiste snelheidspuls, alleen krijg ik dan een foutmelding in het dashboard omdat zijn checksum niet meer klopt.

Afbeelding

Verbruikssignaal op pin9 van de ECU aangesloten en we hebben de MFA ook werkend (alleen geeft deze nu dus 22% teveel aan). Op de foto rijd ik 120 op de GPS.

Weet iemand welk type stekkertje in de stekker van de ecu zit? Ik heb het draadje er nu een beetje boers ingemaakt, maar zou het ooit graag n og eens goed maken :).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door Multivan Generation »

wat ik zou doen om probleem van te veel aangeven een beetje op te lossen,
is om met 2-en in de auto een stukje te gaan rijden, en dan 100 km/u gaan rijden op een tomtom of zoiets vergelijkbaars.
Vervolgens pakt de 2de persoon een camera en maakt een foto van de tellernaaldstand bij die snelheid.
Vervolgens stoppen, tellerunit open maken en naaldje wat verdraaien.

Als je via vagcom naar de tellerunit(module 17) gaat en je doet de output test.
Wat geeft de teller dan aan bij de naald op ongeveer 100 km/u.
Is dit ongeveer dezelfde afwijking?

Zo nee, dan zul je er mee moeten leren leven ben ik bang..
Je moet het ook niet in de eeprom veranderen maar via vagcom, zo denk ik.
Via wegimpulsgetal kun je het een en ander doen..

Of hiermee:
Dus 17 (instrument) --- 10 (aanpassen) kanaal 3 waarde is nu 100 en dat veranderen in 105.
Of ietsje meer of ietsje minder, terugrekenen van brandstofbonnetje van de pomp.

Maar als een tellerunit niet standaard in een T4 geleverd is geweest, dan zal het altijd een beetje compromis blijven.

Wel mooi dat je het aan de gang hebt gekregen :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door Harry62 »

Probeer anders eens tellerklok via vagcom te hercoderen. Voor de snelheid dan.
Groep 17 >7 recode, het 4 of 5 cijfer is een referentie naar het aantal pulsen per omwenteling van het wiel.
Het wiel van de golf of jetta is veel kleiner dan de T4.
Kan toch zo'n 5 tot 7 km/uur schelen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door MrMillion »

Multivan Generation schreef:wat ik zou doen om probleem van te veel aangeven een beetje op te lossen,
is om met 2-en in de auto een stukje te gaan rijden, en dan 100 km/u gaan rijden op een tomtom of zoiets vergelijkbaars.
Vervolgens pakt de 2de persoon een camera en maakt een foto van de tellernaaldstand bij die snelheid.
Vervolgens stoppen, tellerunit open maken en naaldje wat verdraaien.

Als je via vagcom naar de tellerunit(module 17) gaat en je doet de output test.
Wat geeft de teller dan aan bij de naald op ongeveer 100 km/u.
Is dit ongeveer dezelfde afwijking?

Zo nee, dan zul je er mee moeten leren leven ben ik bang..
Je moet het ook niet in de eeprom veranderen maar via vagcom, zo denk ik.
Via wegimpulsgetal kun je het een en ander doen..

Of hiermee:
Dus 17 (instrument) --- 10 (aanpassen) kanaal 3 waarde is nu 100 en dat veranderen in 105.

Of ietsje meer of ietsje minder, terugrekenen van brandstofbonnetje van de pomp.

Maar als een tellerunit niet standaard in een T4 geleverd is geweest, dan zal het altijd een beetje compromis blijven.

Wel mooi dat je het aan de gang hebt gekregen :yes
Naald verdraaien heb ik ook al aan gedacht. Alleen is de afwijking dermate groot dat de teller dan rond de 20kmh zou staan.. En dat trek ik niet :) In vagcom kan ik de wegimpuls wel vinden maar als ik deze wil wijzigen krijg ik error in beeld. Via softcoderen pakt hij ook geen andere impuls, ook al zou dit wel werken dan zit de kleinste alsnog rond de 3400 terwijl ik zo'n 3000 nodig ben.

Ik weet dat het moet kunnen om deze in de eeprom te wijzigen. De snelheidspuls staat 4 keer genoteerd. Alleen staat er ergens een checksum . Deze checksum is als het ware een rekensom van een X aantal codes. De teller ziet bepaalde gegevens en verwacht hier een 'antwoord' uit. Als ik dus de puls verander, klopt mijn 'antwoord' niet meer en krijg ik een foutmelding in beeld.

Maar ik ben er nog niet achter waar deze staat. Normaal gesproken veranderd de teller de checksum zelf na hercoderen . Helaas bij mij op een of andere manier niet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door Multivan Generation »

Als je een error in beeld krijgt na veranderen,
dan zou dat 2 dingen kunnen betekenen:
Of je valt buiten de range,
of je hebt geen officiële OBD kabel en/of bijvoorbeeld een demoversie van vagcom ipv een volledige versie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie