Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Metaal beplakken met vilt

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
massai
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 apr 2013, 14:29
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Metaal beplakken met vilt

Bericht door massai »

Beste weetjewellers,

Ik ga dit weekend de binnenzijde van mijn camper beplakken met vilt. Nu heb ik al vilt gekocht bij de witt. Op welke manier kan ik dit het beste aanpakken. De hoekjes zijn vaak klein en het lijkt me best lastig om het vilt netjes vast te krijgen zonder vouwen.
Welk gereedschap kan ik het beste gebruiken? Ik zat te denken aan een kleine verfroller om het aan te drukken. Ik wil bison gel gaan gebruiken als lijm. Heeft er iemand nog tips hoe dit verder nog aan te pakken?

Groeten en bedankt!!
Home is where the surf is.......
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Metaal beplakken met vilt

Bericht door ronald tdi »

Ja rollers zijn het meest makelijkst om aan te drukken.
En voor de hoekjes zou je lijmspray kunnen gebruiken.
Wel goed ventileren, want het meurt giga.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Metaal beplakken met vilt

Bericht door ktmkrik »

Persoonlijk denk ik dat een verfroller te zacht is en je beter je handen kan gebruiken, vegende bewegingen maken en goed weten wat je doet want je hebt maar 1 kans om het goed te doen met Bison gel.
Beste methode is van karton eerst een mal maken van het oppervlak en heel iets groter laten dan het vlak is, dit overzetten op het vilt insmeren met gel op beide vlakken wachten en dan bovenaan beginnen met hechten en daarna uitstrijken.
In de hoeken kun je het beste het vilt tegen elkaar zetten ( vandaar iets groter dan het vlak is dan komt het strak tegen elkaar) en niet in 1 keer de hoek omgaan, krijg je toch vaak vervormingen van het vilt waardoor het niet mooi zal worden.
Gewoon beginnen want vaak buj te bange...Succes!
Gebruikersavatar
massai
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 apr 2013, 14:29
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Metaal beplakken met vilt

Bericht door massai »

Kijk daar heb ik wat aan. Weetjewellers weten ook alles... :knipoog
Wat bedoel je hier precies mee ktmkrik? "In de hoeken kun je het beste het vilt tegen elkaar zetten'" . Verschillende lagen vilt gebruiken om de hoek wat minder scherp/diep te maken?
En waarom lijmspray in de hoekjes Ronald? Met een kwast en bison gel kom ik er wel bij denk ik...
Ik heb trouwens ook nog wat grotere gaten in het metaal zitten (achterste stijl) . Ik zit te denken om daar een laagje glasvezel overheen te zetten, omdat ik denk dat je het anders blijft zien als ik er zo met het vilt overheen ga. Iemand nog een ander/beter idee hiervoor?

Thanx!
Home is where the surf is.......
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Metaal beplakken met vilt

Bericht door ktmkrik »

Heb al een aantal auto's en bussen bekleed en al doende leer je toch.
Wat ik er mee bedoel is als je bijvoorbeeld de overgang van dak naar de zijwand hebt dat je dan eerst bijvoorbeeld het dak bekleed en vervolgens de zijwand tegen de naad van het dak plakt.
Je ziet er niks van terug en toch is het netjes en strak.
Zo kun je ook denken aan de overgang van zijwand naar een eventueel tussenschot, in 1 keer doorplakken zal wel kunnen maar is een giga prutswerk en je kan het op mijn manier ook mooi krijgen met veel minder geklooi.
Je kan grote gaten eventueel afdichten met glasvlies maar een busje pur werkt ook prima en is ook nog weer eens isolerend en geluidsdempend, glasvlies is denk ik iets strakker maar bij beide is het resultaat hetzelfde.
Als je eventueel voor pur kiest neem dan de plastische versie, die behoud beter zijn vorm namelijk.
Gebruikersavatar
massai
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 apr 2013, 14:29
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Metaal beplakken met vilt

Bericht door massai »

Ok, duidelijk.....pur is een prima idee inderdaad. Ik zal het resultaat ook ff posten!
Home is where the surf is.......
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Metaal beplakken met vilt

Bericht door ronald tdi »

Ik heb spray gebruikt voor de plekken waar je niet echt lekker bij kunt.
Zo heb je overal goede lijm laag zitten.

Maar als je overal goed bij kan......
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Metaal beplakken met vilt

Bericht door ktmkrik »

massai schreef:Ok, duidelijk.....pur is een prima idee inderdaad. Ik zal het resultaat ook ff posten!
Idd pur kan ook maar neem dan wel de nieuwe in plastische vorm die kun je nadien veel beter vervormen, als je de oude pur van voorheen hebt en je snijd het af dan is de waarde van pur al verloren.
Succes en wacht het resultaat af!
Gebruikersavatar
massai
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 apr 2013, 14:29
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Metaal beplakken met vilt

Bericht door massai »

20140302_132409.jpg
Ik heb de gaten vol met pur gespoten. Daarna afgezaagd en met glasvezelplamuur volgestopt. Dat werkt echt prima. Nu heb ik aan 1 zijde van de bus het vilt al geplakt. Het is erg goed gelukt! foto's volgen....
Home is where the surf is.......
Plaats reactie