Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR

vragen over de T5
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

EGR

Bericht door slingshot »

Hallo

Ben in bezit van t5gp 20tdi dsg 140pk,heb een tijd geleden dsg laten aanpassen en software waar ik zeer tevreden over ben!!
Nu een aantal 1000km later krijg ik motorstoring en gaat hij soms in noodloop,na het laten uitlezen zou er blijkbaar een defect zijn aan de egr terwijl deze ook is uitgeprogrameerd. Nu wil ik niet zomaar een nieuwe egr plaatsen dus beetje beginnen zoeken op het net en toch een aantal zaken tegengekomen waar ik me vragen bij stel.
Deze middag even de stekker van de egr er afgehaald en deze was redelijk nat en kwamen toen ik er even mee bewoog toch wel wat druppels uit. Zou dit ook er mee te kunnen maken hebben? Heeft er iemand enig idee wat mijn opties zijn om verder te kunnen zoeken naar een oplossing voor dit probleem?
Het is ook raar hij gaat in noodloop zet hem aan en uit noodloop is gedaan en alleen het gele lampje van motorstoring blijft en rijd verder terug normaal.Leg ik hem iets langer stil is daarna lampje motorstoring ook terug uit zo blijft het soms een hele tijd en dan weer noodloop etc...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: EGR

Bericht door Geert G »

Dan is er dus ook meer aangepast in je software, dan alleen je DSG schakelpunten.

Druppels in je EGR:
EGR cooler kapot. :gif
Waarschijnlijk ook koelvloeistof verlies :vraagteken
Als de EGR eruit is geprogrammeerd, heb je deze koeler ook niet meer nodig.
Volgens mij zit de EGR Koeler aan de achterkant van het blok.
Beide waterslangen lostrekken, en doorverbinden. d.m.v. een pijpje.
Compleet verwijderen is in België geen optie, vermoed ik, i.v.m. de keuring
Snel doen, koelvloeistof in het inlaat traject is nooit goed voor een motor. (waterslag)
Zet voor de zekerheid een RVS-blokplaatje tussen EGR piipje en inlaat spruitstuk
Bijlagen
EGR Cooler
EGR Cooler
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

Re: EGR

Bericht door slingshot »

Geert G schreef:Dan is er dus ook meer aangepast in je software, dan alleen je DSG schakelpunten.

Druppels in je EGR:
EGR cooler kapot. :gif
Waarschijnlijk ook koelvloeistof verlies :vraagteken
Als de EGR eruit is geprogrammeerd, heb je deze koeler ook niet meer nodig.
Volgens mij zit de EGR Koeler aan de achterkant van het blok.
Beide waterslangen lostrekken, en doorverbinden. d.m.v. een pijpje.
Compleet verwijderen is in België geen optie, vermoed ik, i.v.m. de keuring
Snel doen, koelvloeistof in het inlaat traject is nooit goed voor een motor. (waterslag)
Zet voor de zekerheid een RVS-blokplaatje tussen EGR piipje en inlaat spruitstuk

Hallo,

Koelwaterverlies heb ik niet en was gewoon een beetje vochtig de stekker voor de rest nergens water te bespeuren.... Probleem is auto gaat redelijk snel in noodloop nu....
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

Re: EGR

Bericht door slingshot »

slingshot schreef:
Geert G schreef:Dan is er dus ook meer aangepast in je software, dan alleen je DSG schakelpunten.

Druppels in je EGR:
EGR cooler kapot. :gif
Waarschijnlijk ook koelvloeistof verlies :vraagteken
Als de EGR eruit is geprogrammeerd, heb je deze koeler ook niet meer nodig.
Volgens mij zit de EGR Koeler aan de achterkant van het blok.
Beide waterslangen lostrekken, en doorverbinden. d.m.v. een pijpje.
Compleet verwijderen is in België geen optie, vermoed ik, i.v.m. de keuring
Snel doen, koelvloeistof in het inlaat traject is nooit goed voor een motor. (waterslag)
Zet voor de zekerheid een RVS-blokplaatje tussen EGR piipje en inlaat spruitstuk

Hallo,

Koelwaterverlies heb ik niet en was gewoon een beetje vochtig de stekker voor de rest nergens water te bespeuren.... Probleem is auto gaat redelijk snel in noodloop nu....

Heb nu de stekker egr er af gelaten en auto rijd normaal en gaat niet in noodloop nu.

Maandag even langs dealer vragen wat kosten zijn voor vervangen egr.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: EGR

Bericht door Geert G »

Ik geloof niet dat de EGR klep kapot is. :politie
Als deze uit de software is geprogrammeerd, moet ie ook dicht staan. Dan heeft ie ook geen functie meer.
Vervangen is dus weggegooid geld. :bonk
Als je nu na 1000km gereden te hebben, met aangepaste software, een EGR foutmelding krijgt, plus regelmatig noodloop....... en daarvoor niet :vraagteken
Dan kun je er haast zeker er vanuit gaan dat er een aantal zaken in deze software niet kloppen.
Er zijn maar een paar Tuners die in staat zijn, goede software te produceren, voor de nieuwe type auto's uit de VAG group. Er zit helaas veel kaf onder het koren.

Mag ik vragen welke Tuner heeft jouw software geleverd :vraagteken

Gr, Geert
Laatst gewijzigd door Geert G op 22 feb 2014, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

Re: EGR

Bericht door slingshot »

Geert G schreef:Ik geloof niet dat de EGR klep kapot is. :politie
Als deze uit de software is geprogrammeerd, moet ie ook dicht staan. Dan heeft ie ook geen functie meer.
Vervangen is dus weggegooid geld. :bonk
Als je nu na 1000km gereden te hebben, met aangepaste software, een EGR foutmelding krijgt, plus regelmatig noodloop....... en daarvoor niet :vraagteken
Dan kun je er haast zeker er vanuit gaan dat er een aantal zaken in deze software niet kloppen.
Er zijn maar een paar Tuners die in staat zijn, goede software te produceren, voor de nieuwe type auto's uit de VAG group. Er zit helaas veel kaf onder het koren.

Mag ik vragen welke Tuner heeft jouw software heeft geleverd :vraagteken

Gr, Geert
Tvs-Dsg dokter vermoed toch dat deze mensen er voor in staat zijn?
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

Re: EGR

Bericht door slingshot »

slingshot schreef:
Geert G schreef:Ik geloof niet dat de EGR klep kapot is. :politie
Als deze uit de software is geprogrammeerd, moet ie ook dicht staan. Dan heeft ie ook geen functie meer.
Vervangen is dus weggegooid geld. :bonk
Als je nu na 1000km gereden te hebben, met aangepaste software, een EGR foutmelding krijgt, plus regelmatig noodloop....... en daarvoor niet :vraagteken
Dan kun je er haast zeker er vanuit gaan dat er een aantal zaken in deze software niet kloppen.
Er zijn maar een paar Tuners die in staat zijn, goede software te produceren, voor de nieuwe type auto's uit de VAG group. Er zit helaas veel kaf onder het koren.

Mag ik vragen welke Tuner heeft jouw software heeft geleverd :vraagteken

Gr, Geert
Tvs-Dsg dokter vermoed toch dat deze mensen er voor in staat zijn?

Foutcode na uitlezing is P144000 Egr vacuumregelaar magneetventiel open circuit
en P046coo Uitlaatgascirculatie sensor A circuit.

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR

Bericht door Multivan Generation »

Die 2 storingen lijken er op te duiden, dat die sensoren niet netjes zijn uitgeschreven in de software aanpassing..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

Re: EGR

Bericht door slingshot »

Multivan Generation schreef:Die 2 storingen lijken er op te duiden, dat die sensoren niet netjes zijn uitgeschreven in de software aanpassing..
Hallo,

Hoop morgen meer te weten hier over,kan hem binnendoen bij een persoon die bij vw werkt en doet ook voor en na zijn uren,mocht dit het geval zijn neem ik toch wel even contact op met tvs en even horen wat hun antwoord en acties er op gaan zijn aangezien dit toch al een aardige cent heeft gekost!!
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: EGR

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:Die 2 storingen lijken er op te duiden, dat die sensoren niet netjes zijn uitgeschreven in de software aanpassing..
Effe de foutcodes bekeken bij http://www.gerritspeek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik sluit mij bij Peter aan.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: EGR

Bericht door Geert G »

Effe een update voor de :T54LIFE community:

Naar een paar PB's over en weer, kwam eruit dat de EGR koeler toch stuk was, zoals ik al vermoede in het begin van dit topic.
Dit veroorzaakte de foutcodes & noodloop door kortsluiting in de EGR klep.
EGR was eruit geprogrammeerd volgens de Tuner.
Helaas bleek dit niet zo te zijn, want anders was er ook geen noodloop opgetreden, door foute waardes EGR.
Er waren ook geen EGR blokplaatjes geplaatst. :boos
Tuner was niet in staat (of wilde niet) om dit adequaat recht te trekken.
Deze wilde topic starter niet telefonisch te woord staan. :bonk Alleen per mail.
Erg jammer, een gemiste kans, voor dit bedrijf.

Jos_Br (JB Autoservice) heeft de antwoorden telefonisch verstrekt, waar topic starter (Danny) geen antwoord op kreeg van de tuner.
Aangezien Danny vrijdag met vakantie gaat is hij toch genoodzaakt om morgen een nieuwe EGR klep + Koeler te laten plaatsen, dit om het actuele noodloop probleem te tackelen. Als de software goed was aangepast, was deze nutteloze EGR reparatie niet nodig geweest.
De oplossing die Jos had was technisch beter, i.v.m de Belgische wetgeving.
Maar het is nu te kort dag, i.v.m. geplande wintersport, voor een ritje Antwerpen -> Dieverbrug V.V.

:T5muur
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

Re: EGR

Bericht door slingshot »

Hallo allen,

Ben prachtig geholpen door Geert,Jos en race eend voor een goed hopelijk eindresultaat,wil wel even rechtzetten egr is wel uitgeprogrameerd maar zonder betreffende plaatjes,kortsluiting kwam omdat de koeler lekte zo op de aansluiting egr kwam en daardoor het resultaat noodloop en motorstoring. Als ik de stekker van egr afsluit was er geen noodloop.

Voor de rest heeft Geert het bij het rechte eind.
Het is ook niet men bedoeling om niet nader genoemde tuner zwart te maken wat mij betreft heeft hij op zich redelijk werk geleverd alleen de na service omdat ik toch met een aantal vragen zat was echt niet top,als je al niet even een 5 minuten tijd kan steken in een telefoontje baart me dat wel zorgen...

Ben nu nog wachtende op 2 tal vragen,maar daar heeft Jos me ondertussen antwoord opgegeven. :jumpklap

Aan allen dikke Merci!!
Geert G schreef:Effe een update voor de :T54LIFE community:

Naar een paar PB's over en weer, kwam eruit dat de EGR koeler toch stuk was, zoals ik al vermoede in het begin van dit topic.
Dit veroorzaakte de foutcodes & noodloop door kortsluiting in de EGR klep.
EGR was eruit geprogrammeerd volgens de Tuner.
Helaas bleek dit niet zo te zijn, want anders was er ook geen noodloop opgetreden, door foute waardes EGR.
Er waren ook geen EGR blokplaatjes geplaatst. :boos
Tuner was niet in staat (of wilde niet) om dit adequaat recht te trekken.
Deze wilde topic starter niet telefonisch te woord staan. :bonk Alleen per mail.
Erg jammer, een gemiste kans, voor dit bedrijf.

Jos_Br (JB Autoservice) heeft de antwoorden telefonisch verstrekt, waar topic starter (Danny) geen antwoord op kreeg van de tuner.
Aangezien Danny vrijdag met vakantie gaat is hij toch genoodzaakt om morgen een nieuwe EGR klep + Koeler te laten plaatsen, dit om het actuele noodloop probleem te tackelen. Als de software goed was aangepast, was deze nutteloze EGR reparatie niet nodig geweest.
De oplossing die Jos had was technisch beter, i.v.m de Belgische wetgeving.
Maar het is nu te kort dag, i.v.m. geplande wintersport, voor een ritje Antwerpen -> Dieverbrug V.V.

:T5muur
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

Re: EGR

Bericht door slingshot »

Hallo
Update-

Nieuwe koeler en egr geplaatst was dus duidelijk een vochtprobleem aan de egr.Was duidelijk te zien na verwijderen van aansluiting elec op egr.
Alles werkt terug perfect.
Gebruikersavatar
nikita
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 apr 2012, 15:57
Locatie: wageningen

Re: EGR

Bericht door nikita »

Wat ik er van begrijp het draadje volgende, heb je alles voor Jan LUL vervangen,
want als de sensoren goed waren uitgeschreven
had je nooit meer een noodloop situatie meer kunnen krijgen.

De sensoren geven de foutmelding door uiteindelijk die de noodloop veroorzaakt
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

Re: EGR

Bericht door slingshot »

Dit heeft niks met sensoren te maken!! Mocht je de belgische wetgeving een beetje kennen.
En zoals vermeld is de egr goed softwarematig aangepast. Auto ging in noodloop door kortsluiting!!
Auto's in Belgie worden helaas op keuring uitgelezen sinds dit jaar.


nikita schreef:Wat ik er van begrijp het draadje volgende, heb je alles voor Jan LUL vervangen,
want als de sensoren goed waren uitgeschreven
had je nooit meer een noodloop situatie meer kunnen krijgen.

De sensoren geven de foutmelding door uiteindelijk die de noodloop veroorzaakt
Plaats reactie