Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Topsnelheid 88 pk gechipt

vragen over de T4
Plaats reactie
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door Hilco L »

Hallo,

Ik ben eens wat zoekwerk gaan verrichten omdat het mij op viel dat mijn 'topsnelheid' lager ligt dan die van sommige andere gebruikers..
Maar door mijn zoekwerk ben ik helaas nog niet echt tot een oplossing gekomen.

Ik vertel er wel direct bij dat het mij niet zozeer om extreem hard rijden gaat, maar meer om het toerental wat onze bus bij hard rijden maakt.

We hebben een 2.5 TDI uit 1999. (blauwe i) die gechipt is van 88 naar 115 (dacht ik). Wanneer ik precies 4000 rpm rijdt is de snelheid 150 km/u. Maar ik zie filmpjes en verhalen op internet staan dat mensen met dezelfde motor 160-170 rijden bij 4000 rpm.
Zou iemand me kunnen uitleggen waar dat aan kan liggen? Versnellingsbak is meerdere malen gereviseerd.. misschien verkeerd tandwiel in 5e versnelling gekomen? Of kan bandenmaat ook nog een rol spelen?
Zit nu 195/70/15 op dacht ik.

Nogmaals, het gaat mij niet zo zeer om het harde rijden maar dat het toerental zo hoog ligt.. Als ik 130 rijdt draai ik al 3500 toeren. Is in onderstaande filmpje anders..:
http://www.youtube.com/watch?v=l2dH56ytTBs" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor jullie reacties =)

Groeten!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door Pascal-141 »

Hilco L schreef:Hallo,

Ik vertel er wel direct bij dat het mij niet zozeer om extreem hard rijden gaat, maar meer om het toerental wat onze bus bij hard rijden maakt.

We hebben een 2.5 TDI uit 1999. (blauwe i) die gechipt is van 88 naar 115 (dacht ik). Wanneer ik precies 4000 rpm rijdt is de snelheid 150 km/u.

Groeten!
Is een volkomen normaal toerental bij 150km/u voor een AJT.

Een lager toerental verkrijg je door er een ACV versnellingsbak onder te plaatsen. Dat verlaagd het toerental met een paar honderd tr/min.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
henk 906
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 feb 2007, 20:11

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door henk 906 »

bij mijn bus die ook 88 pk blauwe i 2.5tdi vloog eerst ook helemaal in het rode gebied,na het chippen naar 114pk
na pech met versnellingsbak koppelling vernieuwd en bak van 102pk gemonteerd gewoon normaal toerental .
kan nog wel in het rode komen maar dat is dat in buitenland en van de bult af zon inde rug.
maar dat is maar zelden dus.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door Geert G »

Met een ACV bak (O2G) erachter scheelt dit dus 500 t.p.m. als je 130km/h rijdt.
3000 t.p.m. bij mij.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door Hilco L »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zie inderdaad dat een aantal t4 rijders de versnellingsbak veranderen naar die van een ACV.
Hoeveel heeft dit jullie totaal bij elkaar opgeteld gekost als ik vragen mag? Richtprijs? En hebben jullie het zelf gedaan of laten doen?

Ik zag ook dat er een vervangingsset van het tandwiel van de 5e versnellingsbak op de markt is.. En relatief eenvoudig in te bouwen is.
Maarja, als je de verhouding gaat aanpassen dan wordt de bak zwaarder belast.. en die is al niet zo sterk.
Tel daar een caravan van 1500 kg bij op en het wordt weer reviseren denk ik (wat ook moest na afgelopen zomer met de caravan op pad te zijn geweest).
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door Geert G »

Gebruikte O2G bakken vragen ze via de onderdelenlijn rond de € 700,- voor.
Versnellingsbak codes van een ACV:
AFK & DXZ. Is makkelijker zoeken voor een autodemontagebedrijf. :knipoog

Weet niet wat je iedere keer kwijt bent voor revisie van je O2B bak?
Een O2G bak is tevens vele malen sterker. :wjw
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door Multivan Generation »

Er stond vorige week een AXG bak (bakcode DQR) in het te koop forum. :knipoog

Zie mijn ombouwtopic voor toerental verschillen tussen EWB bak88pk en AFK bak 102pk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Er stond vorige week een AXG bak (bakcode DQR) in het te koop forum. :knipoog

Zie mijn ombouwtopic voor toerental verschillen tussen EWB bak88pk en AFK bak 102pk

AXG bak heeft veel te lange verhoudingen voor een AJT , met alleen een chipje erin krijg je die AXG bak bijna niet rondgesleurd .
En met een caravan erachter kun je het dan helemaal vergeten :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
henk 906
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 feb 2007, 20:11

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door henk 906 »

Hilco L schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Ik zie inderdaad dat een aantal t4 rijders de versnellingsbak veranderen naar die van een ACV.
Hoeveel heeft dit jullie totaal bij elkaar opgeteld gekost als ik vragen mag? Richtprijs? En hebben jullie het zelf gedaan of laten doen?

Ik zag ook dat er een vervangingsset van het tandwiel van de 5e versnellingsbak op de markt is.. En relatief eenvoudig in te bouwen is.
Maarja, als je de verhouding gaat aanpassen dan wordt de bak zwaarder belast.. en die is al niet zo sterk.
Tel daar een caravan van 1500 kg bij op en het wordt weer reviseren denk ik (wat ook moest na afgelopen zomer met de caravan op pad te zijn geweest).

zie dat jij dezelfde problemen gehad heb als ik ,wij hebben namelijk ook een zomer door de bergen gereden met grote caravan burstner 6,40 cpl beladen toch 1500/1600kg en ook veel in zn vijfde versnelling met de originele bak van 88pk, garage houder zij tegen mij had beter in zn vier kunnen rijden bij zwaarde trekken op bepaalde stukken , maar ja hij ging als de brandweer in zn vijf.
hij vertelde veelte veel belasting op vijde versnellingstandwiel wat dan ook nog eens helemaal boven in de bak ligt en slechter gesmeerd wordt.
na de andere bak montage nooit geen problemen meer gehad na inachtname zijn tips.
toch zeker nog 4 jaar met caravan op pad geweest geen centje pijn :gekte
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door Multivan Generation »

@ Hilco:

We hebben vooraf en achteraf bij verschillende snelheden de toerentallen genoteerd(in 5de versnelling):

oud(88 pk EWB-bak):
60 km/u - 1400 rpm
80 km/u - 1950 rpm
100 km/u - 2400 rpm
120 km/u - 2950 rpm
140 km/u - 3400 rpm
160 km/u - 3950 rpm

nieuw(102 pk AFK-bak):
60 km/u - 1320 rpm
80 km/u - 1800 rpm
100 km/u - 2250 rpm
120 km/u - 2750 rpm
140 km/u - 3220 rpm
160 km/u - 3700 rpm

Voordelen: lager verbruik, stiller, meer rust in de auto, stevigere bak, meer reserve met oog op motorische tuning.

groeten Peter

EDIT: ik heb nog eens na zitten denken over je veronderstellingen.
Bandenmaat kan invloed hebben op toerental en snelheid.
Hogere banden, dus met meer afrolomtrek, geven een lager toerental bij dezelfde snelheid.
Je blijft dan uit het toeren gebied, waar de software de brandstoftoevoer wat gaat knijpen, en dus kun je iets hogere top hebben.

Ook kunnen de instellingen in de software van invloed zijn op de topsnelheid.
Als een tuner er niet alles uithaalt, en wat meer betrouwbaarheid/zekerheid inbouwt, zal hij eerder terug regelen op de brandstof en je kunt dan het gaspedaal in blijven trappen,
hij zal niet meer versnellen, omdat er niet meer brandstof ingespoten wordt, maar steeds wat minder..

Het niet behalen van een topsnelheid zou ook kunnen door een N75 die wat hapert, en net niet 100% werkende wastegate, een LMM die wat achterblijft, een roetkat die wat verstopt zit,
De timing tussen nokkenas en brandstofpomp, en brandstofpomp timing zelf..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door mastercraft »

Er word ook niet gesproken over een eventuele intercooler erop.
Dat maakt uiteraard ook nog uit met het vermogen en snelheid.

De mijne loopt met de winterbanden 225/45/17 4300 rpm bij 178 km op de gps.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door kikker »

Maar jij hebt ook een 150pk intercooler. Ik denk dat de meeste dat niet hebben. De mijne gaat max 164 op tomtom met 4150 toeren met 205-65/16
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Topsnelheid 88 pk gechipt

Bericht door mastercraft »

Wat een grote verschillen eigenlijk voor eigenlijk de zelfde auto's.
Ik heb idd de 150 pk intercooler erop .
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Plaats reactie