Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Piet_VR
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 20:09

vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Piet_VR »

Hallo,

Ik heb een vw t4 wijsneus 2.5 tdi 102 pk automaat uit 2003.
Ik heb een kapotte versnellingsbak heb gelezen dat de automaat bak een drama is dus denk dat een handbak monteren een goeie oplossing is.
Of toch de automaat bak laten reviseren of een gebruikte goede automaat gebruiken?
Het mag niet te veel kosten.
Hebben jullie hier misschien ervaring mee om mij de goedkoopste en handigste oplossing te vertellen?

Alvast bedankt!

Mvg: Piet van Ruiten.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door jos_br »

Goedkoop wordt het helaas nooit. We hebben er hier een paar omgebouwd naar handbak en ik denk dat dit de meest betrouwbare manier is. Belangrijk is dat je werkelijk alles compleet hebt om een ombouw goed af te ronden.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Piet_VR
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 20:09

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Piet_VR »

Wat betaal ik ongeveer voor z'n ombouw bij u dan?

Mvg: piet
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Geert G »

Piet_VR schreef:Wat betaal ik ongeveer voor z'n ombouw bij u dan?

Mvg: piet
Jos effe bellen:
JB Autoservice
0521 351 223 of 06 - 5127 1950
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Anno »

het zinnetje "Het mag niet teveel kosten" is wat vaag geformuleerd maar kan wel eens een heftig obstakel worden.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Roger903
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2011, 22:47

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Roger903 »

Hallo Piet,

Ook ik heb een T4 uit 2003 en ook mijn automaat is kapot gegaan met nog net geen 120000 km.
zoals je kunt lezen in dit forum zijn wij niet de enige, en ben er eens ingedoken wat dat nu is met die
automaat. PON gebeld en die weet van niks, Martin Schilder Alkmaar waar ik de bus nieuw had gekocht
gaf ook niet thuis na lang e-mailen met de after sales manager zou ik 500 euro coulance krijgen.

Toch was ik daar niet tevreden mee dus ben ik nog wat verder gaan spitten ik kwam er achter dat er van de controller die de automaat aanstuurt wel 4 verschillende software versies in omloop zijn. Ik had diversen automaat revisie bedrijven gebeld voor reparatie, de meeste vertelde mij dat de controller vervangen moest worden. Via een Duitse site kwam ik er achter dat er een fout in de controller zit om precies te zijn werd de lockup van mijn automaat al bij 65 km in geschakeld in de laatste software versie die er nu bij mij in zit wordt de lockup pas bij 85 km ingeschakeld.

Omdat mijn Dealer niet voor of achteruit wilde ben ik naar de geschillen commissie gestapt ik ben namelijk van mening dat men mij op zijn minst had kunnen wijzen op het fijt dat ik rond reed met een controller waardoor ook mijn automaat vroegtijdig zou komen te overlijden het omwisselen was voor hun immers een koud kunstje. Omdat zij dit nooit hadden gedaan kon ik nu voor een reparatie van 3600 Euro opdraaien.

Omdat de fout al van het begin aanwezig was heb ik met succes een beroep kunnen doen op non conformiteit ook al is de garantie termijn allang verstreken. (dat doet in dit geval niet ter zake) Wat wel erg belangrijk is, is dat je de dealer de kans moet geven de automaat te repareren.

Je zou met VAG Com eens kunnen kijken welke software versie er in jou bus zit, dit staat ook op de controller mocht je
ook slachtoffer zijn van dit foutje van VW en je wil ook je gram halen bij de geschillen commissie dan kan ik je eventueel wel de correspondentie verschaffen.

misschien kun je nog wat met deze informatie.

Groeten,

Roger
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Anno »

Het lijkt erop dat de geschiedenis zich herhaalt. De DSG bak die in de T5GP zit schakelt erg vroeg op hetgeen reparaties in de hand zou werken. Ook dit is een bekend gegeven maar ik vraag mij af wat VAG daarmee doet.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Pascal-141 »

Roger903 schreef:Hallo Piet,

Ook ik heb een T4 uit 2003 en ook mijn automaat is kapot gegaan met nog net geen 120000 km.
zoals je kunt lezen in dit forum zijn wij niet de enige, en ben er eens ingedoken wat dat nu is met die
automaat. PON gebeld en die weet van niks, Martin Schilder Alkmaar waar ik de bus nieuw had gekocht
gaf ook niet thuis na lang e-mailen met de after sales manager zou ik 500 euro coulance krijgen.

Toch was ik daar niet tevreden mee dus ben ik nog wat verder gaan spitten ik kwam er achter dat er van de controller die de automaat aanstuurt wel 4 verschillende software versies in omloop zijn. Ik had diversen automaat revisie bedrijven gebeld voor reparatie, de meeste vertelde mij dat de controller vervangen moest worden. Via een Duitse site kwam ik er achter dat er een fout in de controller zit om precies te zijn werd de lockup van mijn automaat al bij 65 km in geschakeld in de laatste software versie die er nu bij mij in zit wordt de lockup pas bij 85 km ingeschakeld.

Omdat mijn Dealer niet voor of achteruit wilde ben ik naar de geschillen commissie gestapt ik ben namelijk van mening dat men mij op zijn minst had kunnen wijzen op het fijt dat ik rond reed met een controller waardoor ook mijn automaat vroegtijdig zou komen te overlijden het omwisselen was voor hun immers een koud kunstje. Omdat zij dit nooit hadden gedaan kon ik nu voor een reparatie van 3600 Euro opdraaien.

Omdat de fout al van het begin aanwezig was heb ik met succes een beroep kunnen doen op non conformiteit ook al is de garantie termijn allang verstreken. (dat doet in dit geval niet ter zake) Wat wel erg belangrijk is, is dat je de dealer de kans moet geven de automaat te repareren.

Je zou met VAG Com eens kunnen kijken welke software versie er in jou bus zit, dit staat ook op de controller mocht je
ook slachtoffer zijn van dit foutje van VW en je wil ook je gram halen bij de geschillen commissie dan kan ik je eventueel wel de correspondentie verschaffen.

misschien kun je nog wat met deze informatie.

Groeten,

Roger
3600eur voor een bak ? :muur Kreeg je daar nog een T4 bij ook voor die prijs ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Anno »

wellicht wel gratis bakje automaten-koffie
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Geert G »

Ik hoop dat tuners/software ontwikkelaars, zoals JD Engeneering of Johan Troost, hierop inspringen en de mogelijkheid gaan bieden om de Lock-Up software aan te passen.

Tevens begrijp ik nog steeds niet, dat niemand een extra automaatbak koeler plaatst.
Door deze simpele modificatie verleng je aanzienlijk de levensduur & betrouwbaarheid van een automaat.
Je werktemperatuur van de ATF olie verlaag je hiermee van 105 naar 65 graden Celsius.
Het staat gewoon bij Tips & Truks T4.........dus het is al véél vaker gedaan.

http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... koeler.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe simpel kan het zijn?

Zowat elke Amerikaan heeft een automaat in z'n auto zitten.
Alle Amerikaanse auto's hebben een externe versnellingsbak-koeler in de rijwind hangen en niet voor de kat z'n viool.. :gif
En waarom VAG dan niet? :bonk :bonk :bonk
Hitte is juist de grootste vijand van een automaat bak.
Daar kan het VAG concern nog veel van leren. :boos :boos :boos
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door harry t5 191 »

@Geert,en jij denkt dat met een koeler de problemen over zijn?
Nou vergeet het maar.
Ik heb in 2003 een van de laatste t4's gekocht met automaat.
Deze bus heeft vanaf dag een nooit goed geschakeld.
Er is 3keer een nieuwe bak onder gezet en de bus is uit ellende met 40000 km verkocht.
Het is het geld van een koeler niet waard.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Roger903
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2011, 22:47

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Roger903 »

3600 euro was inclusief het vervangen van de controller en inclusief koffie (inderdaad automaat bakkie)
Hier nog even een link naar het artikel van een Duitse site.

http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... adID=79319" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn nogal wat automaat rijders die vroegtijdig met hoge kosten zijn geconfronteerd
en dat kan geen toeval meer zijn hier is duidelijk iets mis.

Heb je ook een t4 automaat check dan of je de controller hebt met typenummer
01P927733 CP uit te lezen met vagcom of de stikker op de controller.

Ook aan het rijden kun je het merken, wordt de lockup geschakeld rond de 60 dan heb je
een van de volgende controllers:

01P927733 BS Gemonteerd tot 1.01.2002
01P927733 CH Gemonteerd tot 1.08.2002
01P927733 CN Gemonteerd tot 1.10.2003

In mijn t4 van mei 2003 zat 01P927733 CH ik heb hem hier nog liggen.

Nog een paar tip's om met succes een beroep te doen op Non-conformiteit:

Laat het onderhoud doen bij de Dealer en bewaar de nota's goed.
laat bij twijfel de dealer even checken welke controller in de auto zit en confronteer hem met dit verhaal.
Heb je problemen ga dan eerst naar de dealer en geef hem de kans om deze op te lossen.
Doet men moeilijk stuur dan nog een aangetekende brief zodat je bewijs hebt.
Laat je niet te snel met een kluitje het riet in sturen door de dealer.

Ik hoop dat iemand nog wat heeft aan mijn verhaal.

Groeten,

Roger
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Pascal-141 »

De jongste T4 zijn ondertussen ook al 11 jaar oud , ik denk dat VW voor zo'n oud ding niet eens de moeite doet om de brief/klacht te lezen , laat staan er iets aan te doen.
Ze kijken bij VW nog niet eens om voor dezelfde klachten van de veel jongere T5 met tiptronic...

Voor mijn part heeft VW nog nooit een deftig werkende automaat uitgebracht , bij de T3 was het ook al een kramp van een automaatbak...
VW zou beter kun automaat bakken inkopen bij een gerenomeerde versnellingsbak fabrikant. Maar niet bij Aisin Warner , want de tiptronic van de T5 is dus ook een ramp, en dat zijn Aisins.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Roger903
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2011, 22:47

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door Roger903 »

Hallo Pascal,

De leeftijd van de auto maakt in principe bij een non-conformiteit kwestie niet uit. Mijn bus
was tijdens het voorval 8 jaar oud. Immers het probleem zat er al in toen de bus de fabriek verliet.

De kern van de zaak is dat er opvallend veel problemen zijn met de automaat van VW en dat weet PON ook maar al tegoed.
Op TV hebben ze de mond vol over betrouwbaarheid maar in de praktijk is men niet thuis.

Het is dus erg belangrijk dat mensen die problemen hebben dit ook aankaarten en niet alles zo maar slikken.
anders hebben de dealers er leuk werk van want de onwetende klant betaald toch de rekening.

Voor VW is het dus een leuke bron van inkomsten. en die zal dus zeker geen deugdelijke automaat gaan installeren.

Nu is helaas Piet de klos en ik ben er bijna zeker van dat er in zijn bus een controller zit met een van deze type nummers

01P927733 BS Gemonteerd tot 1.01.2002
01P927733 CH Gemonteerd tot 1.08.2002
01P927733 CN Gemonteerd tot 1.10.2003

Het zou leuk zijn als hij een deel van zijn kosten vergoed krijgt. Het is de moeite waard om daar eens goed naar te kijken
of er daarvoor nog mogelijkheden zijn.

Groeten Roger
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: vw t4 automaat ombouwen naar handgeschakeld?

Bericht door richie »

Dat artikel van de koeler voor de ATF heb ik geschreven. Of het helpt weet ik natuurlijk niet maar inmiddels staat er 340.000 km op de teller met de orginele bak en het orginele regelapparaat.
In de bak is nog nooit gerepareerd, wel is de koppelomvormer 2 keer vervangen ivm een versleten overbruggingskoppeling.

Het kleppenhuis is wel aangepast met een verhoogde druk en een andere klep voor het aansturen van de overbruggingskoppeling. De overbruggingskopling wordt nu met minder slip ingeschakeld. Als de overbruggingskopling is ingeschakeld slipt deze niet, ook niet met accelereren. Gebruikelijk is een slip van 30 tot 50 rpm tijdens accelereren en dus slijtage.

De softcoding van het regelapparaat staat standaard op 00000. Er zit een ander schakelprogramma in het regelapparaat waarvoor je de softcoding in moet stellen op 00010. De bak schakelt dan sneller over tussen de versnellingen. Dus wel op hetzelfde moment en bij dezelfde snelheid. Maar het schakelen duurt dan geen 2 seconden maar 0,5 seconde.

Wel elke 50.000 km de ATF en de zeef laten vervangen.

Groeten,

Richie
Plaats reactie