Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

remprobleem na oliewissel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
peter1104
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 mar 2008, 17:00
Locatie: prov. Zeeland

remprobleem na oliewissel

Bericht door peter1104 »

Ik heb vanmiddag 2 nieuwe remleidingen gemonteerd omdat deze afkeur waren door roest. Eerst de olie eruit gepompt en vervolgens 2 nieuwe stukkies koper ertussen. Daarna de boel gevuld, doorgespoeld en ontlucht.
Stukkie rijden en er vervolgens achter komen dat de remmen licht blijven hangen :muur
Euh, hellup?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door Egbert&Manon »

Mogelijk is je remlichtschakelaar bij het pedaal losgeschoten of beschadigd.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door Pascal-141 »

Egbert&Manon schreef:Mogelijk is je remlichtschakelaar bij het pedaal losgeschoten of beschadigd.

Egbert
Denk jij dat de remmen blijven hangen door een schakelaartje ? :ie

:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door Pascal-141 »

peter1104 schreef:Ik heb vanmiddag 2 nieuwe remleidingen gemonteerd omdat deze afkeur waren door roest. Eerst de olie eruit gepompt en vervolgens 2 nieuwe stukkies koper ertussen. Daarna de boel gevuld, doorgespoeld en ontlucht.
Stukkie rijden en er vervolgens achter komen dat de remmen licht blijven hangen :muur
Euh, hellup?
Welke remmen blijven hangen ? Vooraan of achteraan ? Welke remleidingen heb je vervangen ?
heb je ABS ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
peter1104
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 mar 2008, 17:00
Locatie: prov. Zeeland

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door peter1104 »

alle remmen bijven licht hangen, heb ABS, beide leidingen naar achter hadden teveel roest en zit een nieuw stukkie tussen.
Heb inmiddels de hoofdremcilinder uit elkaar gehad, geen vreemde dingen te zien. Gisteravond kreeg ik de remolie niet doorgespoeld, wellicht lucht in de ABS leiding??
Nu weer vlug naar buiten en nogmaals proberen, heb de bus dit weekend hard nodig :ikrij
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door Egbert&Manon »

Pascal-141 schreef:
Egbert&Manon schreef:Mogelijk is je remlichtschakelaar bij het pedaal losgeschoten of beschadigd.

Egbert
Denk jij dat de remmen blijven hangen door een schakelaartje ? :ie

:lach
Hahahaha,

Sorry verkeerd gelezen.....dacht dat het remlicht bleef hangen :zwaai
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door Jakob G »

peter1104 schreef:Ik heb vanmiddag 2 nieuwe remleidingen gemonteerd omdat deze afkeur waren door roest. Eerst de olie eruit gepompt en vervolgens 2 nieuwe stukkies koper ertussen. Daarna de boel gevuld, doorgespoeld en ontlucht.
Stukkie rijden en er vervolgens achter komen dat de remmen licht blijven hangen :muur
Euh, hellup?
Een stukje op gezocht met het oog op remleidingen,

Remleiding

ABS levert uit voorraad alle maten koperen en kopernikkel (cunifer) remleidingen.

Remleiding is bestand tegen de hoge druk die dagelijks vele malen in het remsysteem wordt opgebouwd. In combinatie met het ruime assortiment aan wartels en nippels die ABS op voorraad heeft kunnen zonder problemen alle remdelen worden gecombineerd tot een veilig en betrouwbaar remsysteem.

ABS levert zowel koperen remleiding als de kopernikkelen variant. Beide soorten kunnen binnen een remsysteem door elkaar gebruikt worden. Koperen remleiding is zachter en daardoor makkelijker verwerkbaar. Deze eigenschap heeft echter ook een nadeel: koperen remleiding is kwetsbaarder dan kopernikkel. Zoals de naam als doet vermoeden is een kopernikkel remleiding een legering van koper en nikkel en is een stuk stugger dan een koperen remleiding.

Kopernikkelen remleiding is lastiger te bewerken en voor het buigen is speciaal gereedschap nodig. Voordeel is wel dat deze remleiding langer mee gaat. Doordat kopernikkel nauwelijks corrodeert blijft hij er ook langer mooi uitzien. Daarom kiezen autoliefhebbers vaak voor het monteren van kopernikkel.

De prijs van remleiding is nauw verbonden met de prijs van koper op de wereldmarkt. Daarom wijzigen de prijzen van remleiding vrij vaak. Als de prijs van koper stijgt, stijgen ook de prijzen van remleiding en andersom.

http://www.abs-bv.nl/nl/producten/abs-r" onclick="window.open(this.href);return false; ... remleiding
http://www.frost-auto.nl/?remmen-en-vering,12,3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.midlock.nl/Laser/Catalogus/A" onclick="window.open(this.href);return false; ... schap.html
http://www.pro4work.com/Remleidingen" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb zelf het complete rem/koppeling systeem vervangen van een T3 geschrokken wat ik daar tegen kwam, alle leidingen vervangen door koperen leidingen, het remmen was nadien altijd als of er nog lucht in de koperen leidingen zat, als ik alles had geweten was ik zeker voor de kopernikkel (cunifer) remleidingen gegaan. :wjw

Groet,
Jakob G
Laatst gewijzigd door Jakob G op 15 mar 2014, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door Multivan Generation »

Heb je bij het ontluchten het contact aangehad dit in verband met de ABS pomp.?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Heb je bij het ontluchten het contact aangehad dit in verband met de ABS pomp.?
Daarom vroeg ik dus al of hij abs heeft :knipoog
:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
peter1104
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 mar 2008, 17:00
Locatie: prov. Zeeland

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door peter1104 »

Ik heb bij het ontluchten het contact uitgehad. Vanmorgen nogmaals de hoofdremcilinder uit elkaar gehaald en opnieuw de handel ontlucht na eerst de hoofdremcilinder te hebben gevuld met remvloeistof. Nu 220 km gereden en de remmen werken nog steeds. Vanavond zal ik wat foto's plaatsen van de opengewerkte hoofdremcilinder.
Gebruikersavatar
peter1104
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 mar 2008, 17:00
Locatie: prov. Zeeland

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door peter1104 »

Foto's van de hoofdremcylinder
Afbeelding

stukje rand verwijderd om de borgring te kunnen verwijderen
Afbeelding

en de handel ligt uit elkaar
Afbeelding

Niks te zien dus inwendig, toch stelt het hele ding geen r### voor voor die belachelijk hoge prijs. :ie
Totaal bijna 600 km getourt waarvan veelal snelweg, remt nog steeds, maar heb toch een nieuwe besteld.
Eens zien of ik de oude kan voorzien van nieuw rubber, kan die op reserve.
Achteraf gezien is hij al een poos niet goed, rem rechtsvoor bleef altijd al een beetje hangen, is nu helemaal over na een grondige schoonmaakbeurt :toppie
Gebruikersavatar
peter1104
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 mar 2008, 17:00
Locatie: prov. Zeeland

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door peter1104 »

Na 2 jaar nog doorgereden te hebben heb ik afgelopen weekend de hoofdremcylinder maar eens vervangen. Afgelopen APK kreeg ik ook de opmerking dat het rempedaal iets wegzakt.
Het ding gewisseld, ruim doorgespoeld met nieuwe olie, onbekrachtigd steenhard rempedaal.
Rij ik de loods uit, trap hard op het rempedaal en ik voel em weer langzaam zakken :gif
Iemand een idee? Heb nog 2 maanden de tijd tot de apk :nuts
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens naar ontluchten van ABS systeem.
Hoe is de vaccüumpomp?
En hoe is het dubbele membraan er aan toe in die zwarte trommel?

Groeten Peter
hennyenria1247
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2015, 12:22

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door hennyenria1247 »

Ik zit met hetzelfde probleem.
Om kosten te besparen heb ik nieuwe remschijven en remblokken gemonteerd, en de remschoen mooi zuiver gemaakt, alle remolie er uit nieuwe remolie er in nadat ik de hoofdrem cylinder vervangen had en apart ontlucht, alle 4 de remmen goed ontlucht op de manier zoals het moet, en ook mijn remmen worden gloeiend heet, blijven hangen.
Wanneer ik echter de wielen een voor een op krik is er niets aan de hand en kan ik de wielen gewoon ronddraaien.
Ook ik dacht dat je met normaal ontluchten alles weer normaal kreeg maar dat schijnt niet zo te zijn.
Ik las op internet en ook hier op het forum dat de ABS pomp apart ontlucht moet worden, waarbij alle vier de wielen vrij moeten hangen.
Is een speciale procedure die je in de garage moet laten doen.
Een ander probleem kan zijn dat de rembekrachtiger defect kan zijn, oei en dat zijn flinke kosten.
Ik heb het nog niet laten doen, omdat ik even die uurlonen in de garage niet kan betalen.
Gebruikersavatar
peter1104
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 mar 2008, 17:00
Locatie: prov. Zeeland

Re: remprobleem na oliewissel

Bericht door peter1104 »

Bij de VW de remmen laten ontluchten. Niks bijzonders, alleen de pulsontluchter erop.
Geen computer aangesloten of abs kleppen getriggerd ofzo.
Kwamen een paar mini belletjes linksachter uit.
Pedaal zakt nu iets naar beneden, maar voordat het pedaal de bodem bereikt stopt hij al en is hij niet verder te krijgen.
Bij de APK geen opmerkingen over gehad.
Plaats reactie