Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo Porbleempje!

vragen over de T5
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

Hoi Jongens,

Een vraagje is het mogelijk om de Wastegate te vervangen van een T5 2005 2.5 130pk turbotje?

Hij is lek en sist een beetje en doet ze werk niet meer goed.

Moet de hele turbo vervangen worden ? verder rijd hij nog lekker.

:T54LIFE
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Jesper »

Ik weet bijna zeker dat de Wastegate te vervangen is. Volgens mij moet deze daarna wel afgesteld worden.
De Wastegate staat namelijk in verbinding met je variabele schoepen.

Ik vermoed dat dit prijzig is om af te laten stellen en dat je dus misschien beter een gereviseerde turbo erop kan zetten. Je bent dan uiteraard wel iets meer kwijt, maar dan is wel gelijk alles nieuw.

In en uitbouwen kost ook een paar uur en een paar pakkingen en het zou zonde zijn als het binnenkort nog een keer moet.

Ik zou eens contact opnemen met een turbo revisie bedrijf.

http://www.turbo-hulp.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.turbochargers.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Turbochargers is een grote. Pon Amersfoort brengt daar ook de turbo's heen. Zelf ben ik een keer bij Turbo Hulp geweest en ben ik ook tevreden over.
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

Thx Jesper!

ja klopt die wastegate moet dan afgesteld worden dat zijde ze tege mij paar monteurs... is gekkewerk bij de T5.

ja ik ben bang dat ik een nieuwe Turbo ga zetten... waar moet ik op letten als ik een nieuwe erop zet? pakking enzo krijg je erbij toch of moet dat ook apart besteld worden...

En als de nieuwe erop zit hoef je toch niets af te stellen enzo ...

weet er niet zoveel van af die turbo's vandaar dat ik op deze betrouwvare forum altijd advies kom vragen voordat ik handelen.

Groetjes,

Deki. :T54LIFE
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Geert G »

Effe bellen met met JB Autoservice. Niet mailen, maar bellen.
http://www.jbautoservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos heeft ze waarschijnlijk liggen en kan ze ook afstellen.
Is nog altijd goedkoper als een nieuwe turbo + minder werk.
Mocht het nodig zijn, wordt de variable regeling gereinigd.
Is wel een ritje naar Dieverbrug (Drente)
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Jesper »

Het is belangrijk schoon te werken. De turbo wordt gesmeerd door de motorolie.
Turbo wordt met een flens tegen het blok aan gemonteerd met een pakking ertussen. 2 moeren en een bout ( spline dop, nr weet ik niet uit me hoofd)
In deze flens zitten twee gaten voor de olie voorziening.

Als je alleen de turbo demonteert en weer monteert moet je dit volgens mij vanaf onder doen. Het spruitstuk zit namelijk in de weg om hem naar boven weg te pakken.
Tevens moet je de reactiesteun van de achterste motorsteun weghalen omdat je anders de turbo niet kan weghalen (geen ruimte)

De turbo zit ook met een pakking op het spruitstuk vast. Dit is een klemconstructie waarbij een ronde dikke ring (pakking) wordt samengeperst. Hierdoor wordt de binnendiameter kleiner en dicht deze af op een stuk uitstekende pijp van het spruitstuk. Deze pakking dient ook vervangen te worden.

Verder een tip: kijk goed je spruitstuk na op scheuren / afgebroken tapeinden / krom trekken. Komt vaak voor!

Bij een nieuwe turbo hoeft niets afgesteld te worden. Verder wel goed opletten dat de bediening van de wastegate goed werkt en niet vast zit.
Nadat je alles weer gemonteerd heb, de vuldop aan de bovenkant van de turbo losdraaien en met een injectiespuit olie in het gaatje spuiten. Vervolgens de dop weer vastdraaien.

Voordat je de auto start de intercooler slang die op je egr klep zit loshalen en het inlaat gat afdichten (kan met je handpalm, maar zuigt wel hard :lach )
Start de auto een aantal keren ongeveer 10 sec. zodat de olie wordt rond gepompt. Monteer daarna de intercooler slang en starten maar!

Auto een aantal minuten stationair laten draaien en daarna gasss.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Geert G »

Nieuwe turbo voor de eerste keer op oliedruk zetten....... Het kan nog veel gemakkelijker :wjw

Je houdt met je vingers het turbinewiel vast. (slang los)
2e persoon start de auto, op jou commando (geen gas geven)
Je voelt d.m.v. de oliedruk dat de turbine-as zich zet. De olie perst zich door het glijlager.
Na ongeveer 10 seconde laat je het schoepenwiel los, als er geen axiale speling meer voelt.
Slang monteren......klaar. :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

Zoo bedankt mannen voor de uitleg :toppie het is dus niet zomaar eraf en nieuwe erop en klaar dus :nuts

jullie tips daar ga ik zeker op letten voordat er dalijk weer wat fout is.

En hoe zit het met de Turbo 130pk zijn er verschillende versies op de markt enzo kwa merk of zijn ze allemaal hetzelfde?
en een latere T5 turbo zeg maar van 2008 die moet er toch ook op passen in mijn T5'je ?

ik zie ze op EBAY al voor 370,- euries nieuw uit duitsland hhhhmmmm
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Geert G »

Deki schreef:Zoo bedankt mannen voor de uitleg :toppie het is dus niet zomaar eraf en nieuwe erop en klaar dus :nuts

jullie tips daar ga ik zeker op letten voordat er dalijk weer wat fout is.

En hoe zit het met de Turbo 130pk zijn er verschillende versies op de markt enzo kwa merk of zijn ze allemaal hetzelfde?
en een latere T5 turbo zeg maar van 2008 die moet er toch ook op passen in mijn T5'je ?

ik zie ze op EBAY al voor 370,- euries nieuw uit Duitsland hhhhmmmm
Jos (JB-Autoservice) kan je wel vertellen welke turbo's erop passen.
Lang niet alles is plug & play.
Turbo's van een T5 2.0 GP zien er heel anders uit als van een 2.5 5-cilinder.
Bovendien is een 180PK 2.0 GP een Bi-Turbo. Dus een kleine turbo die de grote turbo aanjaagt.
Nadat je voor een grotere turbo hebt gekozen, moet de software ook aangepast worden.

Kijk effe wat je nu hebt: Een Garret of een Borg Warner KKK.
Kijk eerst effe naar je motorcode: Een turbo van een AXD past niet op een BNZ/BDZ
Aansluiting uitlaatspruitstuk is anders.
Vanaf 2005 zou het 3 bouten moeten zijn. T/m 2004 zijn het 4 bouten, net als de 150PK T4.
Een 174 PK turbo van hetzelfde bouwjaar als jouw bus past wel.

Een 130PK AXD heeft een Borg Warner KKK turbo
Een 130 PK BNZ/BDZ heeft een Garret 1749V of een Garret GTB1752V
Een 174 PK heeft een Garret 2052V
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Multivan Generation »

@ Deki,

hiermee kun je zelf uitzoeken welke turbo er bij jou gemonteerd is, zonder de motorkap open te hoeven maken:

Afbeelding
Let goed op de chassisnummers :knipoog

Als jouw turbo nog nooit open is geweest, dan zou ik kiezen voor meteen een nieuwe,
de afstelling is dan al gedaan, en je hoefd minder arbeidsloon te betalen voor schoonmaken etc.
Als je turbo nog recent zou zijn dan zou ik alleen de wastegate vervangen,
paar keer een logje maken, weer een beetje afstellen, weer een logje etc.
Daar gaat wat tijd in zitten en als je dat moet laten doen, dan kost dat ook geld/arbeidsloon.



Doe er je voordeel mee :knipoog

groet Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 23 mar 2014, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door heemskerk »

Let op: Bij aanschaf van mijn nieuwe turbo (Garett) zat er een papieren pakking bij terwijl er origineel een metalen pakking wordt gebruikt. Deze metalen even bestellen en monteren anders olielekkage!
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

Hoi mannen bedanjt voor jullie hulp&advies.

Ik heb een AXD motor met weinig problemen "effe afkloppe"

Dus ik het is een Borgwarner KKK Type die ik heb 9 jaar ze werk goed gedaan.

Moet ik precies de zelfde model aanschaffen ?
En de op de pakking letten die erbij zit.

En nog iets is er een betere/sterkere type op de markt voor AXD 130pk 2.5L ... JD heeft toch een andere model turbo geen Borg of Garret.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door edjeraketje »

De turbo die je bedoelt zijn van Fin turbo en worden door Jos JB geleverd. Voor zover ik weet gebruiken ze bij JD wel eens een LOBA turbo. Je kunt ook een AXE turbo monteren met andere software heb je iets van 195/205 pk.
Dit is wel bij Jos te regelen :lach

Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

Juist die bedoel ik Edje :yes die Fin turbo is zeker te duur enzo

:T54LIFE
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door edjeraketje »

De Fin kost wel €2000 ex of en toe heeft hij wel eens die hij heeft ingeruild op een zwaardere. Hij heeft wel eens van die gekken daar rondlopen :lach

Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

edjeraketje schreef:De Fin kost wel €2000 ex of en toe heeft hij wel eens die hij heeft ingeruild op een zwaardere. Hij heeft wel eens van die gekken daar rondlopen :lach

Suc6 Edje
Zo lekker nee dat is me te duur :nuts ik zie op Ebay turbo's voor net onder de 400 euro 'nieuw' + pakking 40 euro.

ik dacht die turbo's veel duurder waren ? of moet ik uitkijken dat het geen troep is :bonk

http://www.ebay.nl/itm/281280650041?ssP ... 1423.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie