Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistofverlies.

vragen over de T5
Plaats reactie
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

koelvloeistofverlies.

Bericht door Transporter Cor »

Ik begin een beetje flauw te worden van de bus. Het ene is nog niet geweest of het andere staat alweer voor de deur.
Na een paar behoorlijke reparaties liep hij een kleine twee weken zonder problemen. Sinds vrijdag ligt er steeds een klein plasje koelvloeistof aan de rechtervoorzijde. Gisteren het luchtfilterhuis verwijderd, luchtslangen, en bodemplaat. Samen met de buurman aan het zoeken geweest maar (bijna) niets kunnen vinden. Als de motorkap los staat en je staat er voor dan heb je links een motorsteun. Zit daar nog iets onder/achter? het lijkt alsof het daarvandaan komt. Het is een t5 2.5 bnz uit 2007. Nog nooit meegemaakt dat een lekkage zoals deze niet meer sporen achterlaat. :nuts
Iemand een tip of suggestie?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: koelvloeistofverlies.

Bericht door Geert G »

Kijk maar eens bij de EGR-koeler.
Deze gaan vrij vaak lekken.
Trek hiervan beide slangen los en met elkaar doorverbinden d.m.v. een pijpje + 2 slangklemmen.
Dus gewoon overbruggen. :wjw

Was je inlaat traject ook vochtig?
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: koelvloeistofverlies.

Bericht door Transporter Cor »

Gevonden.
Was niet eenvoudig maar wel verassend.

Paar weekjes terug het uitl.spr.stuk aangepakt. Daar zaten afgebroken en stukjes tapbout in de kop. Van 1 cilinder was het heel moeilijk om het tapeind te verwijderen. Er zat een soort locktite aan.
De kop lekte dus steeds een beetje koelvloeistof uit dat gat bij het schroefdraad van het nieuwe tapeind langs.
Er is vaker aan gesleuteld. Nieuwe turbo en stalen moeren op de tapeinden geven dat duidelijk aan. Vermoedelijk is er een schroef/tapeind te ver de kop ingedraaid. Hier is een gaatje ontstaan naar een waterkanaal. Heb nu hetzelfde gedaan en een vloeibare afdichter gebruikt. Gisteren en vandaag totaal 600 km gereden en het blijft kurkdroog. Tapeind fungeert
nu als een soort plug zeg maar.
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: koelvloeistofverlies.

Bericht door astolk »

Niet gelijk gaan klagen cor.....eerst kijken....

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: koelvloeistofverlies.

Bericht door Transporter Cor »

Hahaha, Na een hele dag zoeken en kijken had ik het wel even gehad.
Eerst denk je aan een verkeerd gemonteerde klem. Daarna denk je dat de ''service stand'' van de voorkant misschien wel een scheurtje o.i.d veroorzaakt kan hebben. Dan begint pas het echte zoeken. Bijna alles weer gedemonteerd en met spiegeltje en lamp op ontdekkingsreis. Puur toevallig (stationair) zag ik een piepklein luchtbelletje achter een koperen moer tevoorschijn komen. Rare gewaarwording. Tapeind losdraaien en fontein constateren :nuts
Plaats reactie