Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standaard "composet" t5

vragen over de T5
Mich
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:05

standaard "composet" t5

Bericht door Mich »

Hallo,
Als eerst zal ik me even voorstellen.
ik ben michel heb mijn eerste t5 aangeschaft, deze is een t5 2.5 tdi bj 2003.
de kleur is zilver en verder "nog" geheel standaard.
Had eigenlijk gelijk grootse plannen maar 1000km na aanschaf bleek het redelijk bekende koelvloeistof probleem.
Zoeken zoeken en nog eens zoeken omdat de vloeistof nergens bleef, maar jullie raden het vast al....jaja waterpomp dus reparatie van 680 euri!
maar al met al blij en rijdt top, maar de plannen moesten door kosten even wachten natuurlijk.
Nu ben ik al wel wat aan het rond kijken en lezen maar wil te veel.
Allereerst zou ik willen vragen of iemand mij kan vertellen hoe het met de speakers zit, standaard en kan groter met vulring ed maar graag wil ik ook middetoon erin hebben dus dacht standaard tweeter laten en ipv de deur speaker een kleine middetoner in de plaats maar wel op dezelfde draad en dan de 16,5 vervangen voor 20 en die rechtstreeks op de radio.
Nu is mijn vraag, zitten er standaard scheidingsfilters in de bus omdat ik denk dat dit een composet is en zou dat dan wel kunnen een middetoon ipv de standaard 16,5 deurspeaker?
iemand ideeen?
gr mich
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Multivan Generation »

je wilt een 20 cm speaker rechtstreeks op de radio aansluiten?
Dat lijkt me een beetje zonde van de investering.
Met een versterker die die boxen aanstuurt kun je er veel meer dynamiek uithalen zo is mijn verwachting..
En heb je dus veel meer aan je grotere speakers.

Welkom op weetjewel trouwens :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mich
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:05

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Mich »

Hoi, ja dank je. Bedankt voor je reactie.
Nou het is zo dat ik waar nu de standaard deurspeaker zit ik een kleinere midden toon op die draad wil zetten ( als dat gaat ivm eventuele filters die er tussen zitten standaard) en een 16,5 bijv rechtstreeks op de radio en later eventueel een versterker met sub of subs maar daar ben ik nog niet overuit.
Zou je de tweeters en middentoon op aparte kanalen zetten op je radio en dan 20cm op een versterker maar wel in de deur laten?
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 538
Lid geworden op: 14 apr 2009, 15:20

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Rick »

Beste Mich,

Welkom op weetjewel!

Ik heb zelf ook een tijd met allerlei vragen over mijn audio rond gelopen. Mijn advies is: Ga niet lopen klooien en investeer eenmalig ongeveer 150,- euro voor een leuk compo-setje inclusief filters. Voor de niet extreme audiofiel is er zat te krijgen. Denk aan Hertz, Pioneer, enz. Een versterker is veelal niet eens nodig. Ik heb ooit eens geinvesteerd in een CDT set. Hierbij raadde iedereen me een versterker aan. Heb ik nooit gedaan, want ook zonder is het alsof er een engeltje in m'n oor pist. En hard! Het setje had ooit echter wel een nieuwprijs van 800,- euro.

JeroenT5, wat heb jij er ook alweer in zitten?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Geert G »

Ben zeer te spreken over Infinity.
Dit is een Amerikaans merk, onderdeel van Harman Audio, o.a. de makers van JBL & AKG.
Pro-Audio techniek, min of meer.
Zeer gedefinieerd & strak geluid met een goed/mooi stereo beeld. :dans
Hier hoor je tenminste de attack van een snare-drum of de klick in een base-drum.

http://nl.infinitysystems.com/infinity- ... audio.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Mich
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:05

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Mich »

Bedankt voor jullie reacties,
Als ik een pasklare composet gebruik heb ik twee speaker aansluitingen over toch?
Heeft het meer waarde daar dan ook speakers op te zetten alleen waar?
Had wel een mooie SER gezien van gladen one, iemand ervaring mee.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb een Hertz composet rechtstreeks achter mijn radio. Tot nu toe bevalt deze combinatie goed.

Wel ben ik van mening dat ze met een versterker beter klinken. Ze hebben wel wat power nodig om lekker te spelen en de eindtrappen van de gemiddelde radio zijn hier niet echt op berekend.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Multivan Generation »

Jeroen T5 204 schreef:Wel ben ik van mening dat ze met een versterker beter klinken. Ze hebben wel wat power nodig om lekker te spelen en de eindtrappen van de gemiddelde radio zijn hier niet echt op berekend.
Kijk, dat bedoel ik nu.

De mooiste scheiding krijg je om na een versterker een 2 of 3 weg filter te gebruiken.
Ik heb zelf Hifonics en infinity reference.
Infinity heeft wel een Amerikaans geluid, heel helder, niet vet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mich
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:05

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Mich »

Dus het beste zou zijn een composet op de orginele plaatsen dus deur en dashboard maar met een versterker erachter.
Alleen ben ik bang met een composet dat je hoge tonen "te" worden omdat je de tweeters met bijv. Fader niet "zachter" kan zetten omdat ze samen met de lage toon speaker een uitgang gebruiken. ( in een personen auto zou ik bijv. De fader iets naar achter zetten ivm de hoge tonen uit het dashboard).
Vind die infinity kappa wel wat, inbouw diepte 63mm kan je dat kwijt in de deur?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb nog een composet liggen die ik niet gebruik. Speciaal voor de T5 , met de nodige verloopringen voor de 20cm speakers.
Set is nieuw , ongebruikt en in originele verpakking.
Ik heb die zelf een tijd geleden gekocht om in mijn T5 te monteren , maar dat komt er maar niet van.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Mich
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:05

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Mich »

Hoi Pascal, ik heb je een pb gestuurd ivm de speakers
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: standaard "composet" t5

Bericht door fietsensloper »

Als je een goede, wat duurdere radio hebt, dan is alles heel goed af te stellen icm een goede versterker en compo set.
Op een wat duurdere radio zitten namelijk een tal van instel mogelijkheden waarmee je het geluid heel mooi af kunt stellen. Zelfde geldt ook voor een versterker.
En met een versterker worden de bassen veel strakker, en klinkt het dus echt vele malen beter. Waar je nu een doffe dreun hebt, krijg je met een versterker een mooie strakke bass.
Je kunt wel een compo set van 600 euro kopen, maar die klinkt zonder versterker net zo als een compo set van 200 met een goede versterker. Let daarbij goed op het vermogen van de versterker. Heb je een compo set van 150W RMS op 4 ohm? Pak dan ook een versterker die 150W RMS per kanaal af kan geven op 4 ohm. Als een versterker 600W afgeeft als piek vermogen, blijft er vaak maar 2x80W over op 4 ohm als RMS vermogen. Let hier dus goed op!
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Pascal-141 »

En de deuren isoleren met dempingsmatten , want die deuren dreunen als gek bij een beetje volume
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Mich
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:05

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Mich »

Ik dacht eerst om de composet op de radio te zetten en een monoblock met een goeie sub.
Maar kan dus beter een vierkanaals versterker nemen en daar het composet en sub opzetten.
Wat de deuren betreft, had ik dat gelezen inderdaad zal best een klusje zijn en wat is goeie maar ook betaalbare demping folie?
Wat de radio betreft wilde ik een scherm kopen van dynavin met navigatie enz.
Weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
Mich
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:05

Re: standaard "composet" t5

Bericht door Mich »

Bedankt voor je aanbod pascal maar kijk toch even verder, heeft iemand ervaring met zo'n dynavin systeem?
Wil zo'n systeem in mijn bus maar weet niet of het wat is en het geld waard is, vind die pasklare systemen wel mooi vooral voor multivan maar zouden die stekkers overeen komen?
Jammer vind ik wel dat je moet zagen en er niet een soort gelijk systeem is voor een gewone T5 qua uiterlijk of is dat er wel?

Gr.
Plaats reactie