Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 1.9tdi 2005 valt zomaar uit tijdens rijden.

vragen over de T5
Plaats reactie
Robbie t5wit
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2013, 09:27

t5 1.9tdi 2005 valt zomaar uit tijdens rijden.

Bericht door Robbie t5wit »

Hallo,

mijn t5 1.9tdi heeft sinds deze week iets raars. De motor valt zomaar zonder enige waarschuwing uit.

1e keer gebeurde het precies na het starten. Motor liep 3 seconden en viel ineens stil. Het rode accu lampje brand en gloei lamp knipperend. Auto wilde ook niet meer starten daarna. Bij het inschakelen van het kontakt gingen de 2 lampjes direkt weer branden. Half uurtje later nog maar eens proberen. Starten, lopen alsof er niks aan de hand is.

Computer uit laten lezen bij de garage die de bus in onderhoud heeft. Fout melding van de sleutel? HIj dacht sleutel/startblokkering niet in orde zou zijn. Vw dealer gebeld en die vertelde mij dat sleutels heeel zelden stuk gaan en dat het vaak het contact blok is i.v.m. zware sleutelbos etc.

2e keer valt de motor zonder enige waarschuwing ineens stil terwijl ik rijd in het verkeer. Nooit meer starten, zelfde lampjes, na een half uur gewoon weer starten en rijden.....

Weer de garage gebeld, die zegt dat het dan niet de startblokkering kan zijn, want als die eenmaal vrijgegeven is zou die geen invloed meer uitoefenen als de motor loopt. Zo meteen laat ik hem bij de dealer uitlezen, misschien dat die wat dieper in het foutlogboek kunnen spitten.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Het lijkt dat motor gewoon geen brandstof krijg.

Groeten Rob
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: t5 1.9tdi 2005 valt zomaar uit tijdens rijden.

Bericht door ArnoV »

Dit euvel heb ik ook gehad vorig jaar met mijn T5 van 2004
Op de heen en terugweg van vakantie en vreemd genoeg bijna op hetzelfde plek (?)
Destijds ook uit laten lezen waarbij niets gevonden werd. Men vond het ook zeer vreemd en dachten aan een computerstoring?
Ben benieuwd of ik er dit jaar weer last mee krijg, maar weet nu wel dat ik na een half uur weer gewoon kan rijden.
Ik hoor heel graag het resultaat.
Robbie t5wit
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2013, 09:27

Re: t5 1.9tdi 2005 valt zomaar uit tijdens rijden.

Bericht door Robbie t5wit »

Update

bij uitlezen bij de VW garage kwam de melding: sporadisch uitvallen krukassensor

Er kan evt ook in de bedrading iets mis zijn. Ik ga de sensor laten vervangen en laat dan ook metteen de bedrading nalopen als ze toch bezig zijn. De monteur geeft aan dat het er allemaal erg smerig is bij de sensor. Ik vraag me af of een sensor soms niet en soms wel kan werken? Stuk is toch stuk? Mijn gevoel gaat uit naar de bedrading of vervuilde stekkers oid.

Morgen gaat ie de brug op. Hoop dat het probleem dan weg is.

Rob.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t5 1.9tdi 2005 valt zomaar uit tijdens rijden.

Bericht door Multivan Generation »

Vroeger, in het T4 TDI tijdperk,
ik weet het, ouwe zooi,
Zou je bij deze storing denken aan een relais 109.
Ik weet alleen niet of dit bij een T5 ook aanwezig is..

Bedrading laten testen door een garage kan wel even duren,
en die uren betaal jij :zwaai

Succes met de reparatie..
Robbie t5wit
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2013, 09:27

Re: t5 1.9tdi 2005 valt zomaar uit tijdens rijden.

Bericht door Robbie t5wit »

update

de krukas sensor is vervangen en bedrading was ok. Er kwam ook aan het licht dat de vrijloop poulie van de dynamo vast zat. Deze ook vervangen.

Storing is tot nu toe niet meer opgetreden. En wat nog leuker is, met de nieuwe poulie ben ik ook van de piepende/jankende stuurbekrachtiging af. En ik maar denken dat de stuurpomp stuk was. De motor draait nu ook een stuk rustiger.

Probleem opgelost, zo lijkt het.

Rob.
Plaats reactie