Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

prijs nieuwe turbo

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Multivan Generation »

goudriaan schreef: ladeluftkuhler 290 euro ( onderdeel 7h0145804b )
druckschlauch 106 euro ( onderdeel 7h0145555c )
druckschlauch 72,40 euro ( 7h0145709d)

het ladeluftsysteem is gereinigd ( zou vol olie gezeten hebben ??)
Niet gereinigd maar alles nieuw er in.
Ze hebben geen risico genomen.

Hopelijk heb je wel de oude turbo mee terug gekregen :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Pascal-141 »

goudriaan schreef:0w30 zat er voorheen ook in.....
maar officiele vw dealer zal het toch wel weten ?
wat is het bezwaar van deze "nieuwere" olie ?

Als het een 2.5tdi betreft , van 2005 , dan moet er echt wel Longlife II olie in !
Om lagerschade te vermijden ...

lees het forum er maar eens op na , is de eerste keer niet hoor dat een dealer er verkeerde olie ingooit ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door heemskerk »

goudriaan schreef:0w30 zat er voorheen ook in.....
maar officiele vw dealer zal het toch wel weten ?
wat is het bezwaar van deze "nieuwere" olie ?
'Mijn' dealer heeft het er ook eens verkeerd in gedaan, gelukkig kwam ik er op tijd achter. Zoek maar eens op dit forum wat er allemaal over geschreven is en verbaas je over de onwetendheid van VW dealers! Ik zou er geen kilometer meer mee rijden als het mijn bus was..

Elke (Volkswagen) dealer zou moeten weten dat longlife II & III niet uitwisselbaar zijn.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Geert G »

Kanonne........wat een prijzen :ie
Hier is dus echt maximaal aan verdiend, en dan ook nog 20% BTW komt er bovenop.
This jammer dat je de technische kennis niet hebt, want hier heeft de VW Stealer goed gebruik van gemaakt.
Was repatriëring via de Verzekerings S.O.S Centrale niet een betere optie geweest?

Zie een nieuwe intercooler, beide intercoolerslangen er ook nog bij gezet op de factuur.
Zo iets gooi je toch in een koud ontvetterbak. Doorspoelen uitblazen met perslucht en daarna is het weer geschikt voor hergebruik, mits er geen gat inzit.
Nieuwe groene afdichtringen, is normaal.

Onderdeel nummer turbo effe ontleed.......this inderdaad een Borg Warner KKK.
Jammer, was nu de uitgelezen kans om een mechanisch sterkere Garret erop te plempen.
Had alleen een ander aluminium haaks aanzuigbochtje, 50mm i.p.v. 40mm nu, aan de koude kant van de turbo moeten komen. De rest is plug & play.

5W30 VW norm 504.00-507.00 is juist goed voor een ingelopen motor.
Zou me niet verwonderen, dat door 0W30, i.c.m. zware thermische bergomstandigheden, de turbo hierdoor kapot is gelopen. Gewoonweg geen of te weinig smerend vermogen van te dunne hete olie
0W30 II is juist zo dun als kraanwater. Dat is weer goed voor de inloop periode van een motor. Juist in de bergen waar die motor thermisch behoorlijk belast wordt (klimmen, trekken / dalen, op de motor afremmen) is een 5W30 veel beter op z'n plaats. Deze behoud nog z'n viscositeit, terwijl een 0W30 langs de zuigerveren, naar beneden glijdt, bij wijze van spreken.
Laatst gewijzigd door Geert G op 02 apr 2014, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
goudriaan
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 nov 2009, 12:34
Locatie: Steenwijkerwold

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door goudriaan »

geert g.,
bedankt voor je reactie.
met name je opmerking over de olie stelt me wat gerust.
naar huis brengen en daar laten maken was geen optie. ik ga dit weekend naar huis en moet een zware caravan meenemen naar nederland ( 2000 kg )
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Geert G »

goudriaan schreef:geert g.,
bedankt voor je reactie.
met name je opmerking over de olie stelt me wat gerust.
naar huis brengen en daar laten maken was geen optie. ik ga dit weekend naar huis en moet een zware caravan meenemen naar nederland ( 2000 kg )
Dat was geen probleem geweest, die Caravan. Die gaat gewoon mee op een autotranssporter.
Ik heb afgelopen zomer dit repatriëringswerk gedaan voor Wolves Autoberging uit Wierden. Daar werken zowat alle S.O.S. centrales mee samen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door DNS »

goudriaan schreef: ladeluftkuhler 290 euro ( onderdeel 7h0145804b )
druckschlauch 106 euro ( onderdeel 7h0145555c )
doppelschelle 18,45 euro (1k0253141t)
schelle 20,90 euro ( 7h0253725a)
druckschlauch 72,40 euro ( 7h0145709d)
Strookt niet helemaal met:
goudriaan schreef:het ladeluftsysteem is gereinigd ( zou vol olie gezeten hebben ??)
Schoonmaken is toch iets anders dan vervangen? :bonk

Met zo'n rekening zou ik toch alle oude onderdelen willen meenemen en zou de dealer mij haarfijn uit mogen leggen waarom dat specifieke onderdeel vervangen moest worden. :ie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:Kanonne........wat een prijzen :ie
Hier is dus echt maximaal aan verdiend, en dan ook nog 20% BTW komt er bovenop.
This jammer dat je de technische kennis niet hebt, want hier heeft de VW Stealer goed gebruik van gemaakt.
Was repatriëring via de Verzekerings S.O.S Centrale niet een betere optie geweest?

Zie een nieuwe intercooler, beide intercoolerslangen er ook nog bij gezet op de factuur.
Zo iets gooi je toch in een koud ontvetterbak. Doorspoelen uitblazen met perslucht en daarna is het weer geschikt voor hergebruik, mits er geen gat inzit.
Nieuwe groene afdichtringen, is normaal.

Onderdeel nummer turbo effe ontleed.......this inderdaad een Borg Warner KKK.
Jammer, was nu de uitgelezen kans om een mechanisch sterkere Garret erop te plempen.
Had alleen een ander aluminium haaks aanzuigbochtje, 50mm i.p.v. 40mm nu, aan de koude kant van de turbo moeten komen. De rest is plug & play.

5W30 VW norm 504.00-507.00 is juist goed voor een ingelopen motor.
Zou me niet verwonderen, dat door 0W30, i.c.m. zware thermische bergomstandigheden, de turbo hierdoor kapot is gelopen. Gewoonweg geen of te weinig smerend vermogen van te dunne hete olie
0W30 II is juist zo dun als kraanwater. Dat is weer goed voor de inloop periode van een motor. Juist in de bergen waar die motor thermisch behoorlijk belast wordt (klimmen, trekken / dalen, op de motor afremmen) is een 5W30 veel beter op z'n plaats. Deze behoud nog z'n viscositeit, terwijl een 0W30 langs de zuigerveren, naar beneden glijdt, bij wijze van spreken.

De AXD en AXE móeten LL-II hebben anders lopen de motoren op termijn kapot! Heeft niet zozeer met de viscositeit te maken. Het cruciale verschil in dopes is bepalend! De AXD/AXE heeft een coating op de tandwieltrein welke aangetast wordt door de toevoegingen in de LL-III waardoor motorschade op termijn onontkoombaar is. Andersom kan het roetfilter van bijvoorbeeld de BNZ niet tegen de toevoegingen uit de LL-II.

@Goudriaan: ik zou die geruststelling toch even heroverwegen, verdiep je in hetgeen er over geschreven is. Als je het mij vraagt weegt een (voortijdige) oliewissel niet op tegen motorschade op termijn.

P.s. @ Geert.G: Vraag 'vriend' Jos maar eens of dit onderling uitwisselbaar is en let dan terwijl je het vraagt goed op de kleur van zijn hoofd.. :boos :boos :boos :boos
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Geert G »

heemskerk schreef: De AXD en AXE móeten LL-II hebben anders lopen de motoren op termijn kapot! Heeft niet zozeer met de viscositeit te maken. Het cruciale verschil in dopes is bepalend! De AXD/AXE heeft een coating op de tandwieltrein welke aangetast wordt door de toevoegingen in de LL-III waardoor motorschade op termijn onontkoombaar is. Andersom kan het roetfilter van bijvoorbeeld de BNZ niet tegen de toevoegingen uit de LL-II.

@Goudriaan: ik zou die geruststelling toch even heroverwegen, verdiep je in hetgeen er over geschreven is. Als je het mij vraagt weegt een (voortijdige) oliewissel niet op tegen motorschade op termijn.

P.s. @ Geert.G: Vraag 'vriend' Jos maar eens of dit onderling uitwisselbaar is en let dan terwijl je het vraagt goed op de kleur van zijn hoofd.. :boos :boos :boos :boos
Effe uitgezocht..........Je hebt gelijkt. Weer wat geleerd.
Onderstaande gevonden bij Castrol....Nederlandse & Duitse site.

Castrol olie adviseur voor een AXD motor:
Motor AXD (PD)
Inhoud : Inhoud filter 0,4 liter
Inhoud : Smeermiddel inhoud 7,4 liter

Produkten : Castrol EDGE Longlife II 0W-30
VW 503 00/ 506 00/ 506 01


Gebruik : Verlengde onderhoudsinterval (max.)
Intervallen : Ververs 30000 km / 24 maanden
Produkten : Castrol EDGE Longlife II 0W-30

Speziell für VW R5 TDI, Phaeton und Touareg mit V10-TDI-Motoren mit Longlife-Service (ohne Dieselpartikelfilter) bis Modelljahr 2006, die ein Motrenöl nach VW 506 01 erfordern



Maar als je kijkt vanaf bouwjaar 2007-2010 (zonder DPF) krijg je van Castrol dit olieadvies:
http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7073842" onclick="window.open(this.href);return false;
Castrol EDGE 5W-30
Alternatief: Castrol EDGE Longlife II 0W-30

Castrol Edge 5W30 is een low-saps olie. Wat wil zeggen: Laat geen as na bij verbranding. Speciaal voor DPF dus.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:
heemskerk schreef: De AXD en AXE móeten LL-II hebben anders lopen de motoren op termijn kapot! Heeft niet zozeer met de viscositeit te maken. Het cruciale verschil in dopes is bepalend! De AXD/AXE heeft een coating op de tandwieltrein welke aangetast wordt door de toevoegingen in de LL-III waardoor motorschade op termijn onontkoombaar is. Andersom kan het roetfilter van bijvoorbeeld de BNZ niet tegen de toevoegingen uit de LL-II.

@Goudriaan: ik zou die geruststelling toch even heroverwegen, verdiep je in hetgeen er over geschreven is. Als je het mij vraagt weegt een (voortijdige) oliewissel niet op tegen motorschade op termijn.

P.s. @ Geert.G: Vraag 'vriend' Jos maar eens of dit onderling uitwisselbaar is en let dan terwijl je het vraagt goed op de kleur van zijn hoofd.. :boos :boos :boos :boos
Effe uitgezocht..........Je hebt gelijkt. Weer wat geleerd.
Onderstaande gevonden bij Castrol....Nederlandse & Duitse site.

Castrol olie adviseur voor een AXD motor:
Motor AXD (PD)
Inhoud : Inhoud filter 0,4 liter
Inhoud : Smeermiddel inhoud 7,4 liter

Produkten : Castrol EDGE Longlife II 0W-30
VW 503 00/ 506 00/ 506 01


Gebruik : Verlengde onderhoudsinterval (max.)
Intervallen : Ververs 30000 km / 24 maanden
Produkten : Castrol EDGE Longlife II 0W-30

Speziell für VW R5 TDI, Phaeton und Touareg mit V10-TDI-Motoren mit Longlife-Service (ohne Dieselpartikelfilter) bis Modelljahr 2006, die ein Motrenöl nach VW 506 01 erfordern



Maar als je kijkt vanaf bouwjaar 2007-2010 (zonder DPF) krijg je van Castrol dit olieadvies:
http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7073842" onclick="window.open(this.href);return false;
Castrol EDGE 5W-30
Alternatief: Castrol EDGE Longlife II 0W-30


Castrol Edge 5W30 is een low-saps olie. Wat wil zeggen: Laat geen as na bij verbranding. Speciaal voor DPF dus.
Klopt niet , de motoren vanaf model 2007 (dus niet de AXD en AXE motoren) moeten longlife III olie hebben volgens norm 507 ! Longlife II olie voldoet aan norm 506 , NIET aan 507 !
Doe even opzoek werk , er is hierover al ontelbaar veel geschreven !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:Ka
5W30 VW norm 504.00-507.00 is juist goed voor een ingelopen motor.
Zou me niet verwonderen, dat door 0W30, i.c.m. zware thermische bergomstandigheden, de turbo hierdoor kapot is gelopen. Gewoonweg geen of te weinig smerend vermogen van te dunne hete olie
0W30 II is juist zo dun als kraanwater. Dat is weer goed voor de inloop periode van een motor. Juist in de bergen waar die motor thermisch behoorlijk belast wordt (klimmen, trekken / dalen, op de motor afremmen) is een 5W30 veel beter op z'n plaats. Deze behoud nog z'n viscositeit, terwijl een 0W30 langs de zuigerveren, naar beneden glijdt, bij wijze van spreken.
Verkeerde info Geert , de motoren van de T5 zijn veeleisend qua motorolie , je kan dat niet vergelijken met T4 motoren (die draaien op zowat alles)
Bij de T5 motoren is de vereiste olie afhankelijk van motortype/bouwjaar . Longlife II of longlife III olie . verkeerde olie = kans op lagerschade !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door heemskerk »

goudriaan schreef:geert g.,
bedankt voor je reactie.
met name je opmerking over de olie stelt me wat gerust.
naar huis brengen en daar laten maken was geen optie. ik ga dit weekend naar huis en moet een zware caravan meenemen naar nederland ( 2000 kg )
Juist zo'n lange trip mét caravan liet ik de 5W30LL-III er zeker niet in zitten! Ga terug naar die VW dealer (je bent nu nog in Oostenrijk toch?) en leg het uit; ik neem aan dat men de oliewissel kosteloos doet. Wel ff een factuur van vragen voor het geval dat... Je weet maar nooit.

Nadat ik mijn dealer er op attendeerde was de reactie: Nee hoor dat is goed, kan er gewoon in, zie het maar als een 'upgrade'. Ik heb (na zelf nog eens uitgebreid onderzoek te doen) gesteld dat het écht toch LL-II moest zijn, er was als ik het mij goed herinner een melding/waarschuwing vanuit Pon gedaan naar alle dealers dat dit niet verward moest worden. Uiteindelijk , misschien wel om eventuele aansprakelijkheid te voorkomen(?) stelde 'mijn' VW-dealer dat het alleen maar verkeerd op de factuur stond maar dat er wel de juiste olie LL-II was gebruikt tijdens de wissel. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en elders (andere dealer) alsnog LL-II erin laten doen.

De overweging was: Krijg achteraf maar eens onomstotelijk aangetoond dat eventuele (lager)schade daardoor is veroorzaakt, voor de paar liters wilde ik het risico niet lopen.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Geert G »

Pascal & Leendert: Jullie hebben gelijk: Ik ben er in gedoken, en wilde nu het naatje van de kous weten.

Zelfs de lokale VW dealer hier wist dit niet.
De meeste dealers denken dat VW norm 504.00-507.00 LIII, een upgrade is van 503.00-506.00/506.01 LII
Maar dat is het NIET!!!!!!

Deze olie is speciaal voor Lijn 5 (R5) TDI's & V10 TDI's t/m bouwjaar 2006.
Het is inderdaad een speciale olie binnen de VAG group.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
goudriaan
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 nov 2009, 12:34
Locatie: Steenwijkerwold

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door goudriaan »

we gaan het wel meemaken met die " verkeerde" olie. als m'n lagers oplossen is dat mooi pech.
grote vw dealer in Oostenrijk zegt deze olie altijd te gebruiken met alle types T5.....
informatie bij importeur PON vanmiddag leverde op dat de longlife 3 in mijn auto ook prima is....... ( ze hebben e.e.a. nagekeken en mij hierover terug gebeld).
ik hoop de auto nog een paar jaar te gebruiken en ik zal het eerlijk melden als de bende in de soep loopt. wordt dus hopelijk niet vervolgd.

p.s. als iemand een kopie heeft van een officiele mededeling inzake olie van de importeur of fabrikant houd ik mee aanbevolen.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:Pascal & Leendert: Jullie hebben gelijk: Ik ben er in gedoken, en wilde nu het naatje van de kous weten.

Zelfs de lokale VW dealer hier wist dit niet.
De meeste dealers denken dat VW norm 504.00-507.00 LIII, een upgrade is van 503.00-506.00/506.01 LII
Maar dat is het NIET!!!!!!

Deze olie is speciaal voor Lijn 5 (R5) TDI's & V10 TDI's t/m bouwjaar 2006.
Het is inderdaad een speciale olie binnen de VAG group.

Gr, Geert
Laatst gewijzigd door heemskerk op 19 jun 2014, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie