Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

vragen over de T5
Plaats reactie
Dalton
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2013, 22:18

Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

Bericht door Dalton »

Ik zit al een tijdje te dubben over het aanleggen van het 12-volt netwerk.
Mijn voorkeur gaat uit naar één elektroblok, die het gehele 12 volt netwerk beheert zoals het zorgen voor het zekeren, de voeding i.c.m. voorkeursschakeling 220 volt en acculaden.
Het heeft mijn voorkeur boven allerlei losse componenten, alhoewel ik mij ook besef dat dat wellicht een voordeel kan hebben bij het vervangen van onderdelen.
Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar 2 optima huishoudaccu's, omdat deze accu's zeer goed uit de test komen. De elektroblokken die ik tot nu toe heb gezien (o.a. Schaudt) claimen gelaccu's te kunnen laden, mijn grote vraag is of dit ook geldt voor de optima accu? Het zou zonde zijn om dure accu's aan te schaffen die vervolgens niet goed geladen worden, wat ongetwijfeld heeft op de levensduur van de accu.

Ik heb de volgende vragen:
- voordelen/nadelen van elektroblok t.o.v. losse componenten
- kan het elektroblok de optima-accu's goed laden (i.c.m. natte startaccu)?
- wat zijn jullie ervaringen met een elektroblok?
- alternatieven?

Alvast dank voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

Bericht door Mickel Moen »

Hoi,

Met een electro blok heb ik geen ervaring. Maar om eerlijk te zijn, lijkt het mij eerder een nadeel dan een voordeel. Om zoveel losse componenten gaat het niet en je kunt zelf de componenten optimaal op elkaar afstemmen. Bijvoorbeeld de lader voor de Optima's

Ik heb inderdaad ook twee Optima's in mijn bus liggen. Ik verwijs je graag naar mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees ook de pagina over het parallel schakelen van twee accu's: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/10/s ... accus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat de Optima betreft. Hier is vaak de nodige discussie over. Zie o.a. deze recente discussie op het camperforum: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8444256" onclick="window.open(this.href);return false;
Velen vinden het een onnodig dure accu voor gebruik als HH-accu. Het is inderdaad een dure accu. Voor mij was naast de goede eigenschappen, de doorslaggevende reden, dat de Optima in iedere stand geplaatst kan worden. Formaat en deze eigenschap maakten het mogelijk, dat ik toch twee accu's onder de voorstoelen kwijt kon. Voorstoelen met nogal wat electronica-aansluitingen voor airbag en stoelverwarming en een stoel met een draaiconsole.

Ik ben er zeer tevreden over, maar een goedkopere gelaccu zou ook zeer goed kunnen. Ik weet niet waar je de accu's plaatsen wilt, maar als dit niet onder de voorstoelen is en je hebt de ruimte voor een grotere enkele accu, dan zou ik daar voor kiezen. 1 accu is altijd beter dan een parallelle schakeling. Tot nu toe houden mijn Optima's zich uitstekend. Ik ga voor een minimale levensduur van 10 jaar, maar we zullen het zien.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 15 apr 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Dalton
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2013, 22:18

Re: Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

Bericht door Dalton »

Hoi Geert,

Bedankt voor je reactie. Ik heb jouw site reeds vele malen met veel belangstelling geraadpleegd. Bijzonder mooi opgezet en je afwegingen goed beschreven.
Ik heb de mogelijkheid om de accu(s) achterin te plaatsen. Dit zal dan dichtbij de 220 volt aansluiting zijn en de koelkast die op 12 volt draait. Maar wel verder van de dynamo. Onder de chauffeursstoel zat de oude accu en dus ook de aansluitingen etc. Als het beter is om één accu te nemen dan 2 dan zal dit achterin moeten.
Waarom lijkt een elektroblok je eerder een nadeel dan een voordeel? Is juist niet alles goed afgestemd binnen een elektroblok. Het enige nadeel dat ik zie is de acculader die wellicht niet goed is afgestemd op de AGM-accu. Of zie ik iets over het hoofd? Als het beter is om één grotere accu te nemen dan zal dit geen optima kunnen zijn omdat deze tot 75 Ah gaan.
Aangezien het alarm de startaccu (en HH-accu) binnen een paar weken leeg trekt lijkt het mij goed om de auto constant aan de acculader te zetten, zodat de accu's op peil blijven en de kwaliteit behouden blijft. Kan dit met de CTEK-lader?

Wel veel vragen hè :nuts
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

Bericht door Multivan Generation »

Dalton schreef:Aangezien het alarm de startaccu (en HH-accu) binnen een paar weken leeg trekt lijkt het mij goed om de auto constant aan de acculader te zetten, zodat de accu's op peil blijven en de kwaliteit behouden blijft. Kan dit met de CTEK-lader?

Wel veel vragen hè :nuts
Een alarm dat een huishoudaccu leeg trekt? diode tussen start accu en huishoud accu en klaar.
CTEK lader kan prima bruikbaar zijn om op peil te houden.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

Bericht door Mickel Moen »

Dalton,

Voordat ik verder inga op je vragen.

Op het camperforum loopt op dit moment een draadje, waarin ook een electroblok genoemd wordt de EBL99, volgens mij een veelvoorkomend apparaat.

Ik citeer hier kort uit een uitgebreid antwoord van Noorderkempen op een vraag van mij:
Laders zoals in een EBL99 doen nog niet eens een poging om te werken met de kleiner wordende stroom, die werken gewoon met een vaste bulkladingtijd.
Dat is 1 uur in de stand "natte" en 8 uur in de stand "gel".
Dat wil zeggen dat wanneer men na een rit stopt met een volle startbatterij (en meestal ook met een volle huishoudbatterij) en men hangt de wagen aan de paal dat de beide batterijen 8 uur de volle laadspanning krijgen, de batterijen moeten maar zien dat ze deze overlading verwerken.

Bij een EBL 226 zijn de tijden zelfs 8 uur bij stand "nat" " en 18 uur in de stand "gel"
Echter lees vooral het hele draadje voor de vragen en de samenhang in de antwoorden: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 7#p1296337" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

Bericht door Mickel Moen »

Dalton,

Indien je de mogelijkheid hebt, om 1 grote accu te plaatsen, zou ik dat zeker doen. Wellicht kun je de bekabeling doortrekken vanaf de bestuurdersstoel. Controleer dan eerst wel, of deze dik genoeg is. Wellicht is het beter nieuwe dikke bekabeling te trekken.

Wat het Elektroblok betreft. Ik heb hierboven hierover al wat aangegeven. Ik weet helemaal niets over elektrobloks, ik kan daar dus ook niets over zeggen.

Op mij komt zo'n ding over als een soort allemansvriend, waarop je je installatie moet aanpassen. Ik redeneer andersom. Wat vind ik het belangrijkste in de installatie en wat heb ik daar vervolgens voor nodig. De uitkomst kan dan zijn, dat je in het geheel geen elektroblok wilt of juist wel.

Als het nadeel van een elektroblok is, dat het niet goed op AGM-accu's is afgestemd en nogal primitief is in het goed laden van accu's en je wilt wel AGM-accu's, dan is de conclusie toch simpel: Niet doen. Niet geschikt voor AGM. Wil je AGM, dan koop je een lader die hier op afgestemd is.

Voor het laden van Optima's adviseer ik met nadruk om een Ctek lader te nemen. Deze zijn oorspronkelijk juist ontwikkeld voor het laden van de Optima. Kortom optimaal afgestemd op de Optima.

Daarom ben ik voorstaander van losse componenten. Je kunt je installatie optimaal afstemmen op jouw situatie. Wil je later veranderen, bijvoorbeeld je neemt zonnepanelen, dan is de installatie eenvoudig aangepast.

Wat het behandelen van de accu's in rust betreft. Ik heb geen ervaring met het stallen van een camper. Mijn bus is altijd in gebruik. Wel is het zo, dat ik er voor zorg, dat er behalve het minimale verbruik van de accumonitor, geen belasting is van de HH-accubank bij niet recreatief gebruik van de bus. Er zijn dan dus geen gebruikers actief, maar ook geen laders. Het Cyrix-relais heb ik dan manueel ontkoppeld. Een Optima heeft een minimale zelfontlading, dus het heeft geen enkele zin, deze aan een acculader te houden. Zorg er wel voor, dat de accu's voordat je ze wegzet volledig opgeladen zijn. De adviezen lopen uiteen van minimaal een dag tot enkele dagen.

Bij andere accu's moet je nagaan, wat gebruikelijk is voor dat type. Soms volstaat met periodiek even aan de lader.

Als het alarm van jouw bus tevens je HH-accu leegtrekt, dan is er wat mis met de scheiding van beide systemen. Bij een scheidingsrelais zorgt het relais ervoor, dat er geen koppeling is.

Overigens moet je beide systemen afzonderlijk benaderen. Als je de bus voor langere tijd wegzet en de electronica van de bus trekt je startaccu langzaam leeg, dan kun je aan de startaccu wellicht beter permanent een onderhoudslader zoals de Ctek hangen.

Overigens altijd de systemen gescheiden houden. Nooit met een acculader beide start en HH-accu tegelijk willen bedienen. Dit kan hoogstens eens als je de acculader permanent aan de HH-accu hebt, zodat deze zodra je aan de paal gaat met ouderhoudsladen begint. Mocht het dan eens voorkomen, dat je startaccu te zwak is, dan kun je door het sluiten van het relais ook de startaccu laden, maar dit moet een uitzondering blijven. Vandaar ook, dat ik er voor gezorgd heb, dat ik het relais manueel schakelbaar gemaakt heb. Zodra ik aan de paal ga, ontkoppel ik het relais welke bidirectioneel is, zodat alleen de HH-accu's geladen worden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Dalton
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2013, 22:18

Re: Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

Bericht door Dalton »

Bedankt voor de uitleg en informatie. Het roept bij mij wel weer nieuwe vragen op :nuts en ga daarom in ieder geval zaterdag naar het "zelfbouw" Camper weekend. Ik hoop daar vele weetjewellers te ontmoeten en wat meer kennis op te doen van jullie oplossingen en ervaringen.

Hopelijk tot zaterdag!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

Bericht door Mickel Moen »

Dalton,

Kort vraagje: Wat voor type koelbox heb je?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Dalton
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2013, 22:18

Re: Elektroblok i.c.m. Optima-accu?

Bericht door Dalton »

Hallo Mickel,

Koelbox: WAECO CoolFun CK 40D Hybrid. Op 12 volt = thermo-electrisch en 220 volt = compressor.
We hebben deze vorig jaar aangeschaft als tijdelijke oplossing zodat we in ieder geval met de bus op vakantie konden.

We hebben nu een koelkast gekocht om vast in te bouwen: WAECO CR80. Deze werkt standaard op 12 volt, maar via een gelijkstroomrichter kan deze ook op 220 volt aangesloten worden. Het zou natuurlijk mooi zijn dat je de koelkast zowel op de accu als op de 220 wisselstroom aan kan sluiten en dat er automatisch voorrang wordt gegeven aan 220v als deze aanwezig is, maar dat kan ik niet uit handleiding halen. Jammer dat daar niet standaard over nagedacht wordt en een oplossing ingebouwd wordt..... (Alleen bij het grote CR140 type). Hier moet weer een zogenaamde gelijkrichter voor worden aangeschaft.

Tijdens het zelfbouw-weekend kreeg ik de tip om al mijn wensen op papier te zetten en om het eenvoudig te houden. Ik vrees dat dit tegenstrijdig is....

De koelkast is de standaard verbruiker op dit moment en af en toe de waterkoker. Daarnaast zullen er enkele lichtpunten op 12 volt gemaakt worden. Verder nog geen wensen, maar ik ben graag op de toekomst voorbereid, dus houdt ik rekening met het gebruik van een verwarming.

Wensen:
- de dynamo voedt de startaccu en de huishoudaccu
- de acculader voedt de huishoudaccu en de startaccu
- de acculader is ook aangesloten als de camper thuis staat i.v.m. leegtrekken accu door beveiligingssysteem
- de huishoudaccu mag de startaccu niet leegtrekken
- de huishoudaccu mag de startaccu voeden tot bepaald niveau
- indien het beter voor de accu is: als er 220 volt aanwezig is dan dat alle apparatuur niet via de accu maar via 220 worden gevoed (voorrang 220 boven 12)
- de koelkast beschermen tegen een te hoge accuspanning
- aansluitkast 12volt-gebruikers met zekeringen
- aardlekschakelaar
- een aantal 220 volt stopcontacten

De meest eenvoudige oplossing is een elektroblok waarin de (meeste) wensen voorzien zijn. Bijvoorbeeld Schaudt EBL 208-S. Maar hier zullen nog weer losse componenten bij aan geknoopt moeten worden. Of dan toch maar allemaal losse componenten? Maar ja, dat wordt het een wirwar van draden en apparaten, lijkt me...... :bonk

Heeft iemand een eenvoudige en/of een doeltreffende oplossing?
Plaats reactie