Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie verversen, welke olie?

vragen over de T4
Plaats reactie
Toin
Berichten: 85
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:58

Olie verversen, welke olie?

Bericht door Toin »

Hallo mensen, t4 2.4d aab '94
Olie moet ververst en wat moet er in?
15w40 of 10w40, wat is het beste en maakt misschien ook de vacuumpomp tik iets minder.
O ja en onder 0 graden rij ik niet!
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Re: Olie verversen, welke olie?

Bericht door Ernst »

Ik heb in mijn TDI altijd 5 w 30 long life van Bardhall, niet de goedkoopste wel (vind ik) één van de betere. Maar denk dat je die vacuümpomp wel blijft horen, welke olie er ook ingaat....
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Olie verversen, welke olie?

Bericht door miniman »

2.4 aab is het beste af met 15w40. De onze begint al wat kilometers te hebben en ik doe er nu 20w50 in wat positief is voor het olieverbruik en rookontwikkeling.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Olie verversen, welke olie?

Bericht door Geert G »

@miniman:
Das wel erg dikke olie voor ons klimaat. En zeker voor hydraulische klepstoters.
Als je 20W50 gebruikt om het olieverbruik tegen te gaan, is dit eigenlijk ook een lapmiddel.
Denk eerder dat je last hebt van harde klepsteelrubbers, of slechte zuigerveren.

Voor een gezonde motor zou ik zegguuh:
10W40 half syntheet. :lach
En deze wordt tegenwoordig ook vaak opgevolgd door 5W40. (klepstoters vullen zich makkelijker)
Dus beide soorten zijn geschikt.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Olie verversen, welke olie?

Bericht door miniman »

20w50 kan geen kwaad, zeker niet voor een oudere motor, die zullen wel al meer last hebben van slijtage en dan is het wel beter om wat dikkere olie te gebruiken. Dit dient niet als lapmiddel maar is algemeen beter om de motor langer gezond te houden.

Als ik moet kiezen tussen 5w40 en 20w50 dan zal ik zeker kiezen voor de 20w50, doe veelal langere afstanden dus dit is veel beter voor de klepstoters (en voor de rest van de motor).
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Olie verversen, welke olie?

Bericht door rick_k »

Wij gebruikten altijd 10W40 voor in de 2.4 Die gebruikte namelijk geen olie, zelfs niet na 450.000 km.
In mijn TDI ACV gooi ik ook 10W40. Vind het onzin om overal andere olie in te gooien. Ding doet het er al 5 jaar prima op.

De motorfietsen, 1 loopt op 15W50 volsyntheet en de ander op 10W40 volsyntheet. Maar dan speciale voor natte platenkoppeling.

mvg Rick
Plaats reactie