Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door ktmkrik »

heemskerk schreef:
Geert G schreef:@Infomuis:
Ik vermoed dat je iets over het hoofd heb gezien in het begin van dit topic.
Had je dit ook gelezen?
http://homepage.ntlworld.com/h5djr/elsa ... 20oils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit schrijven komt bij Volkswagen U.K. vandaan en wel uit Elsawin, de officiële VAG werkplaats bijbel voor de Dealer monteurs.
Wat staat er onderaan in de alinea Changes to VW oil specifications???

@ Olaf:
Ik denk dat dit toch wel een officiële bevestiging is, waar jij naar zoekt, omdat deze uit Elsawin komt.

@ Leendert & Olaf:
Inderdaad, het nicasil /plasma coating ken ik. Zo wordt het zowat in alle aluminium blokken gedaan.
Maar je kunt het ook opruwen, zodat de zuigerveren hierop inslijten. Jos doet dit ook.
Zuigerveren horen daarom ook zachter zijn, als de nicasil /plasma coating.
Anders sealt zoiets toch nooit fatsoenlijk?

Jos gaf mij stellig te kennen dat dit dus niet kon dit opruwen van Nicasil cylinderwanden... Wat is waarrr....?
Je geeft zelf het antwoord al Heemskerk, als je nicasil niet kan opruwen omdat het zo hard is wat ook gewoon waar is dan moet het materiaal van de zuiger en olieschraapveren zachter zijn dan het nicasil zodat deze op de wand inslijten, volgens mij is dit toch een gevalletje logisch nadenken?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Geert G »

Leendert,
Ik vermoed dat we beide iets anders bedoelen :groteogen
Jos heeft gelijk, een nicasil cilinder kun je niet op maat honen, want dan blijft er niets van over. Maar het de-glazen gebeurt wel.
Ik zal er wel eens verder in gaan duiken, over het hoe & wat....... neef van mij doet dit veel met motorcross cilinders.

Cilinderbussen verglazen op den duur, en worden dus spekglad, waardoor de dunne hete olie langs de zuigers naar beneden zakt, zonder een flinter-dunne oliefilm op de wand na te laten.
Wat ik bedoel, is het "de-glazen" van de cilinderwand d.m.v. een bolletjes hoon-borstel op een boormachine.
Hierdoor komen de zeer-fijne kruis-linkse hoonkrasjes patroon weer terug in de cilinderbussen.
Bijlagen
Flexhone brush
Flexhone brush
Eindresultaat
Eindresultaat
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Geert G »

WouterW schreef:Nuttig en interessant topic. Het wil erbij mij ook niet in dat alléén de kleine oliespecs-verschillen deze motoren vernielen. De kwaliteit van de overige componenten heeft hier een allesbepalende invloed. Olieverontreiniging met diesel en/of g12 door lekke water-en tandempompen en lekke verstuivers, daar loopt het gros van deze motoren mee kapot denk ik.
Dit is nu precies wat ik ermee wil zeggen en hoe ik er over denk. :jump
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:Leendert,
Ik vermoed dat we beide iets anders bedoelen :groteogen
Jos heeft gelijk, een nicasil cilinder kun je niet op maat honen, want dan blijft er niets van over. Maar het de-glazen gebeurt wel.
Ik zal er wel eens verder in gaan duiken, over het hoe & wat....... neef van mij doet dit veel met motorcross cilinders.

Cilinderbussen verglazen op den duur, en worden dus spekglad, waardoor de dunne hete olie langs de zuigers naar beneden zakt, zonder een flinter-dunne oliefilm op de wand na te laten.
Wat ik bedoel, is het "de-glazen" van de cilinderwand d.m.v. een bolletjes hoon-borstel op een boormachine.
Hierdoor komen de zeer-fijne kruis-linkse hoonkrasjes patroon weer terug in de cilinderbussen.
Nee, ik begrijp je Geert, Ik had het ook over opruwen, de-glazen zoals jij het noemt. Maar over deze methode met die borstel met schuurbolletjes (een pleeborstel noemde Jos dat ding) daarvan gaf hij aan dat dus niet kan/mag/wenselijk is bij Nicasil.


Zoals gezegd, niet mijn bevinding, ik citeer slechts de adviezen/uitleg aan mij gegeven....
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door heemskerk »

ktmkrik schreef:
heemskerk schreef:
Geert G schreef:@Infomuis:
Ik vermoed dat je iets over het hoofd heb gezien in het begin van dit topic.
Had je dit ook gelezen?
http://homepage.ntlworld.com/h5djr/elsa ... 20oils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit schrijven komt bij Volkswagen U.K. vandaan en wel uit Elsawin, de officiële VAG werkplaats bijbel voor de Dealer monteurs.
Wat staat er onderaan in de alinea Changes to VW oil specifications???

@ Olaf:
Ik denk dat dit toch wel een officiële bevestiging is, waar jij naar zoekt, omdat deze uit Elsawin komt.

@ Leendert & Olaf:
Inderdaad, het nicasil /plasma coating ken ik. Zo wordt het zowat in alle aluminium blokken gedaan.
Maar je kunt het ook opruwen, zodat de zuigerveren hierop inslijten. Jos doet dit ook.
Zuigerveren horen daarom ook zachter zijn, als de nicasil /plasma coating.
Anders sealt zoiets toch nooit fatsoenlijk?

Jos gaf mij stellig te kennen dat dit dus niet kon dit opruwen van Nicasil cylinderwanden... Wat is waarrr....?
Je geeft zelf het antwoord al Heemskerk, als je nicasil niet kan opruwen omdat het zo hard is wat ook gewoon waar is dan moet het materiaal van de zuiger en olieschraapveren zachter zijn dan het nicasil zodat deze op de wand inslijten, volgens mij is dit toch een gevalletje logisch nadenken?
Heb ook niet beweerd dat dat wél zo zou zijn... Geert had het over opruwen van de nicasil-wand waarop ik te kennen gaf dat dit volgens Jos (JB-Dieverbrug)- desgevraagd tijdens koprevisie - niet mogelijk/wenselijk was.
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door fiddler »

Heb bij mijn 100PK t4 2.5tdi 5 cylinder uit 98 vanaf 50.000 km af entoe een busje teflon smeermiddel bij het om de 30.000 verversen gedaan. Gedurende die 30.000 moest er soms een kwart tot half litertje olie bij, dat bleef zo tot 215.000km. Altijd rustig gereden, geen aanhangers enzo. Nooit verstuivers hoeven vervangen, wel diesel reinigings dope van Wynns erin om de 10 tank beurten. Nooit turbo problemen gehad ook. Heb 1x preventief de gloeibougies laten vernieuwen bij 170.000. NB De originele ongeregelde VW kat plus de achterste pot ging al kapot bij 80.000. Nieuwe Topkat uit Almere erin en een nieuwe niet originele uitlaat; beide waren nog steeds OK bij 215.000 km en kostten zowat de helft van wat dit bij VW was. Motor liep dus nog steeds prima na 215.000 km, en nog steeds geen noemenswaardig olie gebruik. Alleen weet ik niet wat voor type een AXD od ACE motor is, waarschijnlijk van later type dan bij mijn t4?. -F
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Pascal-141 »

fiddler schreef:Heb bij mijn 100PK t4 2.5tdi 5 cylinder uit 98 vanaf 50.000 km af entoe een busje teflon smeermiddel bij het om de 30.000 verversen gedaan. Gedurende die 30.000 moest er soms een kwart tot half litertje olie bij, dat bleef zo tot 215.000km. Altijd rustig gereden, geen aanhangers enzo. Nooit verstuivers hoeven vervangen, wel diesel reinigings dope van Wynns erin om de 10 tank beurten. Nooit turbo problemen gehad ook. Heb 1x preventief de gloeibougies laten vernieuwen bij 170.000. NB De originele ongeregelde VW kat plus de achterste pot ging al kapot bij 80.000. Nieuwe Topkat uit Almere erin en een nieuwe niet originele uitlaat; beide waren nog steeds OK bij 215.000 km en kostten zowat de helft van wat dit bij VW was. Motor liep dus nog steeds prima na 215.000 km, en nog steeds geen noemenswaardig olie gebruik. Alleen weet ik niet wat voor type een AXD od ACE motor is, waarschijnlijk van later type dan bij mijn t4?. -F
Je kan een T4 motor helemaal niet gaan vergelijken met een T5 motor... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Multivan Generation »

Zou het kunnen zijn, dat de oliespecificaties ook mede bepaald worden door het type pompverstuivers wat gebruikt wordt?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door heemskerk »

En de BNZ/BPC hebben/hadden een actief roetfilter, de AXD/AXE niet. In sommige gevallen wel een (passief)retro-roetfilter op de AXD/AXE.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:Zou het kunnen zijn, dat de oliespecificaties ook mede bepaald worden door het type pompverstuivers wat gebruikt wordt?
Zover ik kan nagaan en nog weet te herinneren: Toen eind 2003 de AXD motor op de markt kwam, was er nog geen 5W30 LL-3. Toen was er alleen longlife-2. En dat was een 0W30.
Pas vanaf modeljaar 2006 kwamen de eerste DPF motoren op de markt, in diverse VAG modellen.
Vanaf toen is de 5W30 LL-3 op de markt gekomen. Men had voor de DPF motoren een Low Saps olie nodig.
De nieuwe normering covert tevens de oude normering, immers een Low Saps olie is ook bruikbaar in een motor zonder roetfilter, maar andersom niet.
M.a.w. 5W30 LL-3 is backwards compatible. Zo staat het feitelijk ook in het PDF document uit Elsawin.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door InfoMuis »

Geert G schreef:@Infomuis:
Ik vermoed dat je iets over het hoofd heb gezien in het begin van dit topic.
Had je dit ook gelezen?
http://homepage.ntlworld.com/h5djr/elsa ... 20oils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit schrijven komt bij Volkswagen U.K. vandaan en wel uit Elsawin, de officiële VAG werkplaats bijbel voor de Dealer monteurs.
Wat staat er onderaan in de alinea Changes to VW oil specifications???
Je doelt op
"VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00 VW 506 01
Will be covered by a new code VW 507.00"

Sommige olieboeren maken daar dus een uitsluiting op dat ze hun olie niet geschikt achten ans volwaardige wv506 01 vervanger.

Zo zegt Castol over longlive III:
*All diesel vehicles fitted with R5 (5 cylinder) and 5.0ltr V10 engines and
manufactured prior to 1 January 2006, cannot use oils meeting Volkswagen standard
507 00 even if equipped with a DPF. These engines should use oils meeting
Volkswagen standard 506 01 (eg. Castrol Professional Longtec LongLife II 0W-30) for
both LongLife and Time and Distance servicing regimes.
Bron: http://www.volkswagen.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:
Multivan Generation schreef:Zou het kunnen zijn, dat de oliespecificaties ook mede bepaald worden door het type pompverstuivers wat gebruikt wordt?
Zover ik kan nagaan en nog weet te herinneren: Toen eind 2003 de AXD motor op de markt kwam, was er nog geen 5W30 LL-3. Toen was er alleen longlife-2. En dat was een 0W30.
Pas vanaf modeljaar 2006 kwamen de eerste DPF motoren op de markt, in diverse VAG modellen.
Vanaf toen is de 5W30 LL-3 op de markt gekomen. Men had voor de DPF motoren een Low Saps olie nodig.
De nieuwe normering covert tevens de oude normering, immers een Low Saps olie is ook bruikbaar in een motor zonder roetfilter, maar andersom niet.
M.a.w. 5W30 LL-3 is backwards compatible. Zo staat het feitelijk ook in het PDF document uit Elsawin.
Blijft het opmerkelijk dat juist de Volkswagen dealers (in ieder geval degene die ik gesproken heb, stuk of drie) de 0W30LLII speciaal op voorraad hebben staan.
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1666
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door sjaak »

:driveT5 :T54LIFE ????? :bonk :bonk Mij zal het benieuwen wat nu het juiste verhaal is of :wjw :bonk wordt om onze wat ouder 2,5tdi T5 van de juiste olie te voorzien??? :muur Rij zelf ongeveer 15000km per jaar en doe er elk jaar nieuwe olie in en vervang het filter????
Dus wat is nu de juiste keuze ??? :zwaai
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Geert G »

@ Sjaak:
Effe dit topic terug lezen, dan heb je feitelijk het antwoord op je vraag zelf kunnen lezen :toppie
Alle cruciale onderdelen, zoals lagers & assen zijn intern hetzelfde, volgens ETKA & Federal Mugol.
Zowél voor 2006, als na 2006.
Voilá.............. :lach
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door robertTREBOR »

Geert G schreef:@Robert:
Dit is een BPC motor. En daar schrijven ze inderdaad 5W30 voor volgens 504.00-507.00
Jouw link is dus de juiste oliesoort.



Twee zéér interessante olie draadjes:

Over VAG motor oliën: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7 ... sg-5177520" onclick="window.open(this.href);return false;

Over olie (hydrocracks) en volsynthetische olie: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5116526" onclick="window.open(this.href);return false;

Hydrocracks vormen langere ketens, die tot verstoppingen kunnen leiden.
Vergelijkbaar met verzadigde vetten in een menselijk lichaam.

--------------------------------------------------------------------

Altijd v.w. dealer onder houden , altijd de juiste olie soort erin, maar toch na 130.000 km
ingelopen nokkenas en lagerschalen en kapotte klepstoters in de cijlinderkop, ik denk dat het gewoon niet uitmaakt
wat je erin gooit, de gebruikte materialen zijn van inferieure kwaliteit.

Heb hiervoor aantal merc. 250 diesels gehad w124 model met 600.000km op de klok
al gooide je daar de goedkoopste ALDI olie in het ging nooit kapot
Bijlagen
nokkenas naar de klooote op 130.000 km
nokkenas naar de klooote op 130.000 km
klepstoter naar de klooote op 130.000 km
klepstoter naar de klooote op 130.000 km
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie