Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Et Waarde
Re: Et Waarde
tussen 45 - 55
T5 SWB 2010 GP "naomi": 186 PK - Xenon - Plastidipped - 19 inch - frontspoiler
Wishlist: - DRL - 40 mm verlaging - DPF OFF
Wishlist: - DRL - 40 mm verlaging - DPF OFF
Re: Et Waarde
235/50 op een 18x8,5 velg met ET35 past ook.
en ja, ik weet dat ik wel wat lagers ga verslijten
en ja, ik weet dat ik wel wat lagers ga verslijten
Re: Et Waarde
Hallo, de et waarden standaard bedraagt 51 (mm) maat binnen kant hard velg en denkbeeldige midden velg (loopvlak) band. Bij 35mm zal het wiel verder naar binnen staan en verklein je de spoorbreedte. Dit is op te lossen door spacers te monteren. Ik heb op mijn t5 4motion sport edition 19 inch 9j borbet velgen (x5 velgen) met een et waarde van 45mm. En ik heb voor een spacer van 10 mm en achter 25 mm. Dus et voor 55 en achter 70 mm dan staan de wielen gelijk met de kuipranden. En omdat mijn velgen 9j zijn dus ook erg naar binnen en banden heb 245 45 19 is volgens het uitlijnrapport de spoorbreedte 16 verkleind. Zonder spacers voor was er niet mee te rijden. De achterwielen met spacers duwde de auto rechtdoor gevolg erg overstuur meer sturen om een bocht te maken. Kortom ga der vanuit dat je dit doet voor betere wegligging dan wil je eigenlijk geen spoorbreedte verkleining. Gr Marco
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Et Waarde
Marco B. schreef:Hallo, de et waarden standaard bedraagt 51 (mm) maat binnen kant hard velg en denkbeeldige midden velg (loopvlak) band. Bij 35mm zal het wiel verder naar binnen staan en verklein je de spoorbreedte. Dit is op te lossen door spacers te monteren. Ik heb op mijn t5 4motion sport edition 19 inch 9j borbet velgen (x5 velgen) met een et waarde van 45mm. En ik heb voor een spacer van 10 mm en achter 25 mm. Dus et voor 55 en achter 70 mm dan staan de wielen gelijk met de kuipranden. En omdat mijn velgen 9j zijn dus ook erg naar binnen en banden heb 245 45 19 is volgens het uitlijnrapport de spoorbreedte 16 verkleind. Zonder spacers voor was er niet mee te rijden. De achterwielen met spacers duwde de auto rechtdoor gevolg erg overstuur meer sturen om een bocht te maken. Kortom ga der vanuit dat je dit doet voor betere wegligging dan wil je eigenlijk geen spoorbreedte verkleining. Gr Marco
... ik denk dat je eens op cursus moet ...
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
ET-35 brengt het wiel NIET verder naar binnen , maar naar BUITEN t.o.v. een ET- 51 .
ET-51 wil zeggen dat het midden van de velg 51mm naar binnen zit ten opzichte van het montagevlak (binnenzijde velghart)
Een velg met ET-35 staat 16mm verder naar buiten tegenover een velg met ET-51
Een ET waarde word gerekend in NEGATIEVE waarde , je moet dus anderom rekenen en tellen ...
Een velg met een positieve ET waarde , zijn zeldzaam en steken heel ver naar buiten ...
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 07 mei 2014, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Et Waarde
Ik merk(te) wel dat met ET35 het insturen iets anders aanvoelt, net alsof je een kleine weerstand moet overbruggen voordat het sturen echt begint.
Niet dramatisch, maar wel merkbaar.
Na een weekje of zo moet je er hard op letten want dan merk je het niet meer op.
En het klopt dat een kleinere ET waarde je velg meer naar buiten brengt,
mijn 235ers op een 8,5" velg "staat" heel mooi breed.
Niet dramatisch, maar wel merkbaar.
Na een weekje of zo moet je er hard op letten want dan merk je het niet meer op.
En het klopt dat een kleinere ET waarde je velg meer naar buiten brengt,
mijn 235ers op een 8,5" velg "staat" heel mooi breed.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Et Waarde
Op een T5 kun je vrij breed gaan zonder echt nadelige rij eigenschappen te krijgen
Op mijn T5 heb ik vooraan 8,5" breed (ET-37) , en achteraan 9,5" breed (ET-24) (velgen waren origineel ET-56):
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_1969_zps21e5a240.jpg)
Past perfect , stuurt perfect en strak
Op mijn T5 heb ik vooraan 8,5" breed (ET-37) , en achteraan 9,5" breed (ET-24) (velgen waren origineel ET-56):
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_1969_zps21e5a240.jpg)
Past perfect , stuurt perfect en strak
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Et Waarde
De opfriscursus http://www.etwaarde.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Et Waarde
Op een tweewiel drive bus maakt het niet zoveel uit. Alle aandrijving is op de voorwielen en de achterwielen komen er wel achter aan. Een 4wd is het wat anders dan worden de achterwielen ook aangedreven en die gaan dan door duwen. Met als gevolg sturen niks een soort zwaarder punt nog meer sturen. en dan pas gaat die de hoek om. Was echt niet mee te rijden ook diverse banden geprobeerd. En met de spacers voor van 10 mm was dat probleem weg. De 25 mm spacers achter zijn geplaatst om het heftruck gevoel eruit te krijgen op hogere snelheid wiebelen van de achterkant. Verder heeft mijn transporter stabilisators van 30 en 27mm standaard en een bilstein pro gasdemperset en is standaard 20 mm verlaagd. Nu 30 mm bilstein pro set. Mede omdat de voorwielen gingen dribbelen op klinkerwegen heb ik de gasdempers geplaatst. Dit kwam omdat de velgen en runflat banden en de aangepaste remmen 380 mm schijven en brembo 6 pods toch flink wat meer afgeveerd gewicht is. Ik heb een hoop auto's merken gereden maar heb nog nooit zo'n gezeur aan remmen en wegligging gehad als met een transporter 4 motion. Maar heb het nu voor elkaar dat het daadwerkelijk beter is als de normale velg die er standaard onder zat.
Re: Et Waarde
Op een tweewiel drive bus maakt het niet zoveel uit. Alle aandrijving is op de voorwielen en de achterwielen komen er wel achter aan. Een 4wd is het wat anders dan worden de achterwielen ook aangedreven en die gaan dan door duwen. Met als gevolg sturen niks een soort zwaarder punt nog meer sturen. en dan pas gaat die de hoek om. Was echt niet mee te rijden ook diverse banden geprobeerd. En met de spacers voor van 10 mm was dat probleem weg. De 25 mm spacers achter zijn geplaatst om het heftruck gevoel eruit te krijgen op hogere snelheid wiebelen van de achterkant. Verder heeft mijn transporter stabilisators van 30 en 27mm standaard en een bilstein pro gasdemperset en is standaard 20 mm verlaagd. Nu 30 mm bilstein pro set. Mede omdat de voorwielen gingen dribbelen op klinkerwegen heb ik de gasdempers geplaatst. Dit kwam omdat de velgen en runflat banden en de aangepaste remmen 380 mm schijven en brembo 6 pods toch flink wat meer afgeveerd gewicht is. Ik heb een hoop auto's merken gereden maar heb nog nooit zo'n gezeur aan remmen en wegligging gehad als met een transporter 4 motion. Maar heb het nu voor elkaar dat het daadwerkelijk beter is als de normale velg die er standaard onder zat.
Re: Et Waarde
Op een tweewiel drive bus maakt het niet zoveel uit. Alle aandrijving is op de voorwielen en de achterwielen komen er wel achter aan. Een 4wd is het wat anders dan worden de achterwielen ook aangedreven en die gaan dan door duwen. Met als gevolg sturen niks een soort zwaarder punt nog meer sturen. en dan pas gaat die de hoek om. Was echt niet mee te rijden ook diverse banden geprobeerd. En met de spacers voor van 10 mm was dat probleem weg. De 25 mm spacers achter zijn geplaatst om het heftruck gevoel eruit te krijgen op hogere snelheid wiebelen van de achterkant. Verder heeft mijn transporter stabilisators van 30 en 27mm standaard en een bilstein pro gasdemperset en is standaard 20 mm verlaagd. Nu 30 mm bilstein pro set. Mede omdat de voorwielen gingen dribbelen op klinkerwegen heb ik de gasdempers geplaatst. Dit kwam omdat de velgen en runflat banden en de aangepaste remmen 380 mm schijven en brembo 6 pods toch flink wat meer afgeveerd gewicht is. Ik heb een hoop auto's merken gereden maar heb nog nooit zo'n gezeur aan remmen en wegligging gehad als met een transporter 4 motion. Maar heb het nu voor elkaar dat het daadwerkelijk beter is als de normale velg die er standaard onder zat.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Et Waarde
En, was het leerzaam voor je ?Marco B. schreef:De opfriscursus http://www.etwaarde.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Et Waarde
Apart, daar heb ik met onze 4Motion nou nog nooit wat van gemerkt. Op normaal wegdek heb je 90% van de aandrijving op de voortrein, 10% achter. Dat verandert de karakteristiek van het sturen van de voorwielaandrijving echt niet zo sterk, hoor, in mijn ervaring. Ik was juist aangenaam verrast hoe strak alles stuurt met zo'n toch wel zware bus.Marco B. schreef:Een 4wd is het wat anders dan worden de achterwielen ook aangedreven en die gaan dan door duwen. Met als gevolg sturen niks een soort zwaarder punt nog meer sturen. en dan pas gaat die de hoek om. Was echt niet mee te rijden [...] Ik heb een hoop auto's merken gereden maar heb nog nooit zo'n gezeur aan remmen en wegligging gehad als met een transporter 4 motion.
Zelfs in de blubberzooi, als er door slippende voorwielen meer van de aandrijving naar de achteras wordt gestuurd, vond ik dat de bus héél strak door de blubber bleef sturen, zeker in vergelijking met auto's met gesperd differentieel. Alles met niet zó spectaculaire M+S banden op de standaardmaat stalen velgen. Alleen de vering is bij ons aangepast.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel