Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door WouterW »

robertTREBOR schreef:Altijd v.w. dealer onder houden , altijd de juiste olie soort erin, maar toch na 130.000 km
ingelopen nokkenas en lagerschalen en kapotte klepstoters in de cijlinderkop, ik denk dat het gewoon niet uitmaakt
Zeg Robert, heb jij in de tijd dat je je T5 had, ooit naar je oliepeil gekeken..? En dan bedoel ik niet naar je oliepeil-lampje....
Jouw motor heeft een 100% gevalletje grenssmering meegemaakt. Wat daaraan ten grondslag lag...? Mijn volledig originele AXD die richting de 3 ton kruipt heeft 100% zeker geen fractie van de schade van de onderdelen in de motor van jouw ex-T5.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door robertTREBOR »

Beste Wouter,

Ik reed als een dooie met mijn T5 2500 TDI 128KW omdat ik wist dat ik een problemen motor had.
Ik had al genoeg gelezen hier op het forum voordat ik mijn T5 kocht

Ik dacht altijd dat de problemen bij dit soort motoren ontstonden omdat er jonge gassies in reden die als een dwaas met piepende banden bij de stoplichten wedstijdje deden met personen auto's.
Ik dacht mij overkomen dit soort problemen niet , ik rij rustig !
Dus vol vertrouwen reed ik rustig met 1900 omw/min. wekelijks over de A15 naar Nijmegen.
Altijd ruim 1 op 13 zelden boven de 2500 omw./min.
120.000 km met een setje remblokken.
Olie verbruik was NUL , NUL
Als ik 30.000 km had gereden stond het peil gewoon nog max.

Altijd ruim 1100 km op 83 liter diesel.
Helaas heeft het allemaal niet uitgemaakt, ondanks stipt V.A.G. dealer onderhoud en rustig rijden ging er tussen de 4 jaar en 4.5 jaar 125.000km / 130.000km kapot;

de stuurbekrachtiger die olie lekte
de nokkenas
de nokkenaslagers
de klepstoters
een pompverstuiver
een cijlinderkop met ovaal getrilde pompverstuiver schachten waardoor slecht aanslaan

en NEE ik liet nooit iemand anders in mijn bus rijden , na ruim 6.500 kosten in een half jaar durfde ik er
niet eens meer mee te rijden, na de laatste reparatie van 4500 euro van de V.W. dealer naar een bedrijfshal gereden mooi opgepoetst en snel verkocht met een splinternieuwe cijlinderkop met stalen bussen erin.
Als ik ergens niets van snap is het wel mijn T5
Hiervoor een T4 gehad waar ik tot 410.000 km zonder enig probleem mee heb gereden.
Daarvoor diverse mercedes ook nooit problemen.
Eigenlijk heb ik me hele leven nog nooit een probleem gehad met wat voor auto dan ook.

Dus dat verhaal dat de verkeerde olie de oorzaak is van de problemen met de motoren slaat dus
nergens op, het is gewoon het pisbakken staal wat V.W. gebruikt voor zijn onderdelen !

en het komt overal bij de V.W. producten voor;
Vriend van me had de allerduurste 6 cijl.150 pk diesel passat station uit 2007, was lui, bleek dat de nokken op de nokkenas er helemaal afgesleten waren op 220.000 km, kon hem gelukkig nog inruilen, bij dit type
motor ook een bekend euvel , ook niets met oliesoort te maken, gebeurt gewoon................

copy/past; pisbakkenstaal V.W. story


2.5 liter V6 TDI
Problemen met de nokkenassen, welk bouwjaar dan ook, welke motorcode dan ook. Er zijn in het verleden coulance's op los gelaten. Om aanspraak op dit verhaal te kunnen maken stelt de importeur een aantal voorwaarden, de auto mag de leeftijd van 4 jaar en de km.stand van 150.000dkm niet hebben overscheden, indien dit wel het geval is, gaat men spreken over gedeelde coulance dit houd in dat u dan zelf een gedeelte zult moeten betalen. Het probleem is niet de nokkenassen maar de slepers, deze waren van een te zacht materiaal waardoor deze zich ging aftekenen op de nokkenas met als gevolg van een vroegtijdige slijtage van de nokkenas. Er zijn nadien motoren uitgebracht met rollers in plaats van slepers, maar ook daarbij zijn de problemen niet verdwenen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
AnilTDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2013, 00:24

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door AnilTDI »

En toch ben ik het niet met je eens. Het is gewoon een kwestie van geluk hebben vind ik. Toen pa de Jetta had gekocht had ik ook zoveel gelezen over de beruchte BKD blokken. Scheurende koppen, kapotte turbo's, etc etc. 200000 kilometer bijgereden zonder vaders een keer met pech te hebben laten staan. En geloof me, die auto is echt gebruikt, meer maals retourtjes oostblok, slechte wegen, maar ook lange ritten van 4000km naar Turkije. Bij 300000 kwamen er wel kosten aan, dus maar weggedaan.

Bij 300000 de Jetta 2.0 TDI weggedaan en de huidige BNZ Caravelle gekocht. Ook een 2.5 TDI, ook zoveel gezeik over gelezen en gehoord. Gisteren is de auto teruggekomen uit Turkije, in een jaar tijd 100000 km bijgetikt, en nog steeds in top conditie. Huidige stand 310000 kilometer. Ik moet alleen mijn waterpomp en vliegwielset vervangen samen met de voorschokbrekers, en hij is weer als nieuw.

Lupo 1.2 TDI van moeders, gekocht met 250000 en hij staat nu een jaar later op 276000 km. Bij 262000 gechipt en nog steeds geen enkel probleem met de Luuup :jump

Mijn Golf is een 2.0 TDI CFFB van 2012 gekocht met 111000 km en nu 1.5 maand verder staat hij op 118000km. Ook een super wagen :ikrij

7 jaar geleden had pa een Mercedes Vaneo gekocht, een 1.7 CDI net 2 jaar oud en zoooooveeeel gezeik gehad. Sindsdien rijden we VW en nog steeds geen enkel probleem gelukkig

Wat ik wil zeggen is dat jij je vingers hebt verbrand aan je T5, maar er rijden ook zat rond met een hoge kilometerstand zonder problemen.. Puur geluk denk ik.
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Pascal-141 »

Dat is inderdaad zo , op een forum (zoals dit , dat zich concentreert rond 1 type auto) , komen de problemen bij elkaar , en dat geeft een vertekend beeld van die auto . Het "slechte" word vaak in het rond gegooid op een forum , het "goede" maar heel af en toe ...
Zo ook met de "probleemmotoren" van de T5 : je zou schrik krijgen om een T5 te kopen als je het zo allemaal leest in het forum ,maar als je alles globaal bekijkt : er rijden HEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLL veel T5 rond die nagenoeg probleemloos heel veel km's bij elkaar rijden . Ik zie ze in Duitsland vaak te koop staan met hoge km standen , ook met +500.000km
Het is een vaststaand feit dat de 2.5TDI uit de T5 wel kwalitatief minder is dan de 2.5TDI uit de T4 , maar dat wil niet zeggen dat het een slechte motor is . Zeker de motorengeneratie vanaf 2007 , daar zijn toch wat probleemzones uitgehaald ("kinderziektes")

Mijn eigen T5 heeft nu 180.000km gelopen , en die heeft al een hard leven gehad : steeds zware aanhangers getrokken ; zowel bij de eerste eigenaar als bij mij .
Enige kosten tot nu : versleten koppeling bij 140.000km (aanhangwagens sleuren...) , en rechter aandrijfas .
Verbruikt geen olie . ( ik vervang de longlife III olie wel om de 15.000km) Hij moet vaak hard werken , dus ik verzorg hem ook goed.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Geert G »

Mee eens, :toppie

Maar toch......in Robert z'n geval:
Als je een dealer(s) hebt met een onverschillige/halsstarrige houding, met geen oplossend vermogen :boos
Kan ik het me voorstellen, deze reaktie.
De fout die Robert misschien heeft gemaakt, is dat er bij deze bedrijven is blijven hangen. :nuts
Misschien ook, omdat hij de wegen niet kent, dat kan ik niet beoordelen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Multivan Generation »

robertTREBOR schreef: Hiervoor een T4 gehad waar ik tot 410.000 km zonder enig probleem mee heb gereden.
viewtopic.php?f=2&t=13635&hilit=turbo

:zwaai
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door robertTREBOR »

Scherp hoor ! maar als je het draadje goed leest dan kan je eruit halen dat het stekkertje van de LMM loszat waardoor de waarde van de Luchtmassa meter niet mee deed ( geen Turbo druk) en ik amper vermogen had.
Stekkertje er weer opdrukken en klaarrrrrr....................

Kosten 0.00 Euro's kijk dat was T4 kwaliteit ! :zwaai

I love T4 !

Ik denk achteraf dat ik een super goede T4 heb gehad en daarna de allerslechtst denkbare T5,
gewoon product vol technische manco's :-(
Heeft allemaal niets te maken met de dealer of rijstijl of welke olie je erin doet;
uitgeslagen pompverstuiver schachtten op 130dkm ??
kapotte pompverstuiver op 125 dkm ??
Stuurbekrachtiger die lekt 120 dkm ??
De nokkenas en de klepstoters zou je nog zelf schuldig aan kunnen zijn als je er als een debiel mee zou
rijden.
Gelul om de dealer hier de schuld van te geven, gewoon klote kwaliteit vanaf de fabriek !
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 24 apr 2014, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Roel »

Mijn vrouw heeft een Skoda Fabia gehad, daar hadden wij ook het één na het ander mee (stuurbekrachtigingspomp, raammechanieken ploffen naar beneden, achterwissermotor, warm/koud bediening kachel, waterlekkage bij deur etc.)
Dan denk je het is misschien een "maandag morgen" auto. maar bij alles wat we hadden zei de dealer, "o dat is een veel voorkomend probleem" :ie

Tot nu toe heb ik (gelukkig) ook weinig problemen met mijn T5, maar dat wil niet zeggen dat het een top product is.
het probleem met Vw is dat het tegenwoordig niet meer "waar naar geld" is.....
Je betaald gewoon veel geld en er zijn toch veel problemen tegenwoordig met Vw's , (versnellings bakken uit China bij Passat bijv.) ik zit zelf in de autobranche en spreek zat monteurs en geloof me de Vw monteurs geven zelf toe dat het af en toe gewoon waardeloze kwaliteit is...

Als je een merk in het goedkopere segment koopt en er gaat iets kapot, heb je er misschien net even iets meer vrede mee dan dat je een auto koopt die bijna twee keer zo duur is en te boeken staat als Duitse degelijkheid.
Elk merk heeft zijn kwalen en probleempjes, maar het belangrijkste is altijd nog, hoe gaat een dealer/importeur hier mee om! en daar ontbreekt het bij Pon nog wel eens aan.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Pascal-141 »

Roel schreef:Mijn vrouw heeft een Skoda Fabia gehad, daar hadden wij ook het één na het ander mee (stuurbekrachtigingspomp, raammechanieken ploffen naar beneden, achterwissermotor, warm/koud bediening kachel, waterlekkage bij deur etc.)
Dan denk je het is misschien een "maandag morgen" auto. maar bij alles wat we hadden zei de dealer, "o dat is een veel voorkomend probleem" :ie

Tot nu toe heb ik (gelukkig) ook weinig problemen met mijn T5, maar dat wil niet zeggen dat het een top product is.
het probleem met Vw is dat het tegenwoordig niet meer "waar naar geld" is.....
Je betaald gewoon veel geld en er zijn toch veel problemen tegenwoordig met Vw's , (versnellings bakken uit China bij Passat bijv.) ik zit zelf in de autobranche en spreek zat monteurs en geloof me de Vw monteurs geven zelf toe dat het af en toe gewoon waardeloze kwaliteit is...

Als je een merk in het goedkopere segment koopt en er gaat iets kapot, heb je er misschien net even iets meer vrede mee dan dat je een auto koopt die bijna twee keer zo duur is en te boeken staat als Duitse degelijkheid.
Elk merk heeft zijn kwalen en probleempjes, maar het belangrijkste is altijd nog, hoe gaat een dealer/importeur hier mee om! en daar ontbreekt het bij Pon nog wel eens aan.
Wat is dan het "goedkopere segment" ? Een Peugeot 308 kost gewoon evenveel als een Golf , om maar een voorbeeld te geven. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt : Doe mij maar een Golf .
Mijn mening : als je die Peugeot en die Golf naast elkaar ziet staan , dan komt de Peugeot "goedkoop" over , ondanks zijn toch wel forse prijs . Laten we nog niet beginnen over de inruilwaarde na enkele jaren dan .
Maar goed , ieder zijn mening natuurlijk ... :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door freek »

Er is hier al veel geschreven over het al of niet geschikt zijn van de 507.00 5w30 olie voor de AXE motoren. Sinds een week houd dit onderwerp me ook bezig omdat ik eigenaar ben geworden van een T5 met AXE motor. De T5 is uit 2004 maar er is in 2009 een nieuwe 'Rumpfmotor' in gezet. En uit de rekeningen blijkt dat in die nieuwe motor altijd 5w30 is gebruikt. Ik werd dus ook een beetje zenuwachtig... (overigens opvallend dat de originele motor ook bij 140.000 kapot is gelopen)
Al speurend kwam ik op 2 engelse forums waar ook heftig (en deskundig) wordt gediscussieerd over de olie voor de AXE:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/oil-5 ... page1.html
http://www.vwt4forum.co.uk/archive/inde ... 1-p-2.html
Hier wordt ook de conclusie getrokken dat het uiterst vreemd is dat de motoren na 2007 met DPF wel de 507.00 verdragen en de AXE motoren niet. Terwijl (net als Geert concludeert) alle belangrijke onderdelen hetzelfde zijn. Ook de nokkenas!
Er wordt ook gerefereerd aan Amerikaanse forums (met name voor de V10 tdi). In Amerika is de 506.01 nooit geleverd en werd 505.01 (5W40) zonder LL voorgeschreven. Conclusie is dat deze olie (bij 15.000 verversinterval) eigenlijk het beste is.
Opvallende eind-hypothese is dat in de AXE motoren uit 2004 inferieure nokkenassen zaten maar dat VW dit nooit naar buiten heeft gebracht ivm kosten van terugroepakties. Het blijken vooral de eerste AXE motoren te zijn die kapot liepen. De overgang in 2006 naar motoren met DPF heeft VW aangegrepen om de 507.00 olie voor te schrijven. Terwijl er dus ook betere nokkenassen zijn gemonteerd. In dat geval zou mijn AXE motor uit 2009 ook probleemloos op 507.00 olie kunnen lopen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef:Er is hier al veel geschreven over het al of niet geschikt zijn van de 507.00 5w30 olie voor de AXE motoren. Sinds een week houd dit onderwerp me ook bezig omdat ik eigenaar ben geworden van een T5 met AXE motor. De T5 is uit 2004 maar er is in 2009 een nieuwe 'Rumpfmotor' in gezet. En uit de rekeningen blijkt dat in die nieuwe motor altijd 5w30 is gebruikt. Ik werd dus ook een beetje zenuwachtig... (overigens opvallend dat de originele motor ook bij 140.000 kapot is gelopen)
Al speurend kwam ik op 2 engelse forums waar ook heftig (en deskundig) wordt gediscussieerd over de olie voor de AXE:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/oil-5 ... page1.html
http://www.vwt4forum.co.uk/archive/inde ... 1-p-2.html
Hier wordt ook de conclusie getrokken dat het uiterst vreemd is dat de motoren na 2007 met DPF wel de 507.00 verdragen en de AXE motoren niet. Terwijl (net als Geert concludeert) alle belangrijke onderdelen hetzelfde zijn. Ook de nokkenas!
Er wordt ook gerefereerd aan Amerikaanse forums (met name voor de V10 tdi). In Amerika is de 506.01 nooit geleverd en werd 505.01 (5W40) zonder LL voorgeschreven. Conclusie is dat deze olie (bij 15.000 verversinterval) eigenlijk het beste is.
Opvallende eind-hypothese is dat in de AXE motoren uit 2004 inferieure nokkenassen zaten maar dat VW dit nooit naar buiten heeft gebracht ivm kosten van terugroepakties. Het blijken vooral de eerste AXE motoren te zijn die kapot liepen. De overgang in 2006 naar motoren met DPF heeft VW aangegrepen om de 507.00 olie voor te schrijven. Terwijl er dus ook betere nokkenassen zijn gemonteerd. In dat geval zou mijn AXE motor uit 2009 ook probleemloos op 507.00 olie kunnen lopen.

Een Rumpfmotor is alleen een onderblok (of shortblok genoemd) .
Is de cilinderkop/ nokkenas dan mee vervangen ?
Is er effectief een A-serie blok ingelegd (de "oude" versie) , of een B-serie blok (de "niuewere" versie) ?

Als het een nieuwer B-serie blok is (zoals bvb BNZ) , dan raad VW niet voor niets aan om er LL3 olie in te gooien ...

Als er "oude" componenten (van de A-serie) in jouw "nieuwe " motor gebruikt zijn , kun je waarschijnlijk beter de voorgeschreven LL2 olie gebruiken . (Of een "gewone" vol-synthetische olie , maar dan wel bvb om de 10.000a 15.000km vervangen )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door freek »

Rumpfmotor = kompl. Motor ohne Anbauteile
Teilmotor = Motor ohne Kopf u. Anbauteile
Anbauteile sind zB. Zündverteiler, Saugrohr, Abgaskrümmer, Drehstromgenerator...

Rumpfmotor is dus onderblok + cilinderkop
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door freek »

Nog ter aanvulling: op de rekening staat AXE maar ik moet de motorcode nog checken. Maar het betoog komt er juist op neer dat de motorcode A of B er niet toe doet. Het gaat om het bouwjaar omdat er vanaf een bepaald moment betere nokkenassen (met zelfde nummer) zijn gebruikt. Er schijnen zelfs in de overgang van A naar B AXE motoren met DPF te zijn. Let wel: ik praat ook maar anderen na omdat VW de echte reden nooit onthuld heeft. Maar het topic is nog steeds actueel en er wordt in diverse landen druk gediscussieerd.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door jos_br »

freek schreef:Nog ter aanvulling: op de rekening staat AXE maar ik moet de motorcode nog checken. Maar het betoog komt er juist op neer dat de motorcode A of B er niet toe doet. Het gaat om het bouwjaar omdat er vanaf een bepaald moment betere nokkenassen (met zelfde nummer) zijn gebruikt. Er schijnen zelfs in de overgang van A naar B AXE motoren met DPF te zijn. Let wel: ik praat ook maar anderen na omdat VW de echte reden nooit onthuld heeft. Maar het topic is nog steeds actueel en er wordt in diverse landen druk gediscussieerd.
Dat deze nokkenassen een ander nummer hebben heeft met een ander design te maken. De klepstoters zijn het grootste probleem waardoor de nokkenas beschadigt, die zijn ook wekelijk verandert door er een andere bewerking aan te geven ofwel, de oppervlakte te nitreren.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door freek »

http://www.vwt4forum.co.uk/archive/inde ... 1-p-2.html
op dit forum las ik de stelling dat VW vermoedelijk ergens medio 2004 betere nokkenassen heeft toegepast voor de AXE motoren (dus beter maar met hetzelfde nummer). Maar ik zie nu dat dit even later wordt tegengesproken doordat VW voor de AXE motoren van 2003-2006 en van 2007-2010 de 506.01 olie als enige optie geeft.
citaat:
I've just noticed on the TPS website that their quantum oil finder actually lists AXE and AXD for 2003-2006 and then 2007-2010 and both selections show 506.01 as the only oil option. If you select the BPC/BNZ engine that is the only one that says 507.

Ik trek hieruit de conclusie dat in mijn AXE motor uit 2009 ook geen slijtvastere nokkenas en/of klepgeleiders zijn gebruikt.
Kan iemand dit bevestigen? Indien dit waar is is het toch wel merkwaardig dat VW nooit een modificatie heeft doorgevoerd.
Op dit engelse forum wordt verder geadviseerd om in deze motoren 505.01 olie te gebruiken en dan om de 15000km te verversen omdat a) deze olie veel goedkoper is dan de 506.01 en b) bij oudere motoren het olieverbruik met de 0w30 olie de pan uit kan rijzen. In de VS is de 506.01 nooit geleverd en werd voor alle R5 motoren (ook de v10) de 505.01 toegepast.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie