Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door frans_t4 »

Beste Erwin,
Wat een mooi verslag... een mooi en nuttige bijdrage aan dit topic...., bedankt voor het plaatsen er van.
Wij gaan dit jaar (Juli 2014) ook naar Noorwegen ... ik ga jou verslag nog eens even lekker doorspitten en misschien dat ik je nog wat te vragen heb. onze T4 is ook mede aangeschaft om Scandinavië te bereizen...
We zitten on nu al te verkneuteren... en plannen te maken. Wij zijn niet echt van het plannen zie ook ons verslag van 2013 maar misschien nu iets meer in de situatie gaan inleven... vandaar dat ik jou verslag eens flink ga doorspitten.
In ieder geval al jou plaatsnamen op een rij zetten om een beeld te krijgen van de route die jullie hebben gereden...
Wordt vervolgd... :toppie


Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Erwin L »

Erg leuk, al die positieve reacties hier ! Ik lees het met plezier af en toe terug. En heel stiekem ben ik alweer een plannetje aan het maken voor de volgende trip - dat zal niet dit jaar worden maar waarschijnlijk volgend jaar.

Wat ik in elk geval anders ga doen is de aanrijroute, die ga ik omdraaien ten opzichte van afgelopen keer. Zodat ik het relaxte deel (van Kiel naar huis, ongeveer 600 km dus makkelijk in 1 dag te doen) op de terugweg heb. De 1000 kilometer van Hirtshals naar huis vond ik namelijk nogal tegenvallen. Nu wil ik de eerste dag tot ver in Denemarken rijden en de tweede dag oversteken met de Colorline Superspeed naar Kristiansand.

Die overtochten zijn trouwens prima te boeken via internet, en ook ter plaatse vond ik alles goed geregeld. In Kiel duurde het inschepen vrij lang, maar in Kristiansand was het een indrukwekkende operatie: tussen aankomst en afvaart zitten slechts twee uur en in die tijd gaan alle passagiers en voertuigen van boord en vervolgens wordt de nieuwe lichting ingeladen.

Ik krijg er alweer zin in........
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Multivan Generation »

Erwin L schreef:Nu wil ik de eerste dag tot ver in Denemarken rijden en de tweede dag oversteken met de Colorline Superspeed naar Kristiansand.

Zo doen wij dat ook..
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door kikker »

Ik heb dit topic al eerder doorgelezen, maar er staan toch wel wat leuke dingen in om te bezoeken. Eerste planning was om een dag of 10 in zweden rond te trekken. Vanavond een globale route hebben opgesteld en gaat ook een naar Oslo. Nu hopen dat de vriend waarmee ik zou gaan zijn vakantie aan kan passen aan de mijne, dan worden het een week of 2 rondtrekken. Krijg er al helemaal zin in.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door HMMaat »

Oslo heb je in een dag wel gezien...zou er niet eens meer blijven slapen..
Enige wat mij daar kon bekoren was het operagebouw..
Iets te veel junks ook.. Snap best dat veel mensen hier noorwegen spectaculairder vinden dan zweden maar als je de hoofdsteden moet vergelijken wint stockholm het met gemak!!
Wij doen lekker zweden weer dit jaar. Dalarna door naar de flatruet en dan door de stekkenjokk over.
Wij rijden heen naar kiel, nachtboot met hut naar gotenborg.
Terug nemen we de brug ivm enkele dagen kopenhagen.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Erwin L »

In Oslo vind ik het Vigelandpark erg mooi.

Maar inderdaad: Stockholm is als stad veel en veel fraaier !
T5 1,9 Tdi 2004
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door HMMaat »

Vigeland park is idd de andere plek om langs te gaan ja
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door arjanzevenaar »

ik had het topic ook al gezien maar nog niet gereageerd. Bij ons is de kogel ook door de kerk, Noorwegen wordt het dit jaar ook voor ons. Dit wordt de derde keer dat we naar Noorwegen gaan en de tweede keer voor de lofoten. We rijden via Zweden omhoog, nemen de boot van Rostock naar Trelleborg. Dit jaar gaan mijn schoonouders ook mee. En net zoals er te lezen valt zijn wij ook druk aan het kijken wat en hoe. Heb als eerste een bagagebox gekocht voor op de fietsendrager, zo'n fiamma ultra box. Nu nog een goede luifel die tegen de wind&regen kan, als iemand suggesties heeft dan hoor ik dat graag. Heb er zin in, vooral naar dit plekje.
Noorwegen 2012 456_small.jpg
Noorwegen 2012 456_small.jpg (84.95 KiB) 3802 keer bekeken
en dit is dan je uitzicht.
Noorwegen 2012 454_small.jpg
Noorwegen 2012 454_small.jpg (66.97 KiB) 3801 keer bekeken
en op zoek naar deze uitzichten.
Nor_deel2 092_small.jpg
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door odorf »

Wat een leuk verslag, kijk te weinig in deze hoek :nuts

Voor de Noorwegen-gangers kan ik ook de Overtocht vanuit Denemarken naar Bergen ook aanraden.
Is een wat langere en duurdere overtocht. Maar is het zeker waard als je iets anders wilt.
En dan vanaf Bergen de Atlanterhavsveien volgen!
http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Ocean_Road
Dit is een geweldige route vlak langs de Atlantische oceaan, over allerlei bruggen, eilandjes en als laatste een geweldige tunnel.
Ook voor motorrijders denk ik geweldig.

Hmmmm Als ik deze verhalen zo lees wil ik nu al weer weg :ikrij
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Giel
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007, 08:33

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Giel »

Leuk al die positieve reacties van Scandinaviegangers.
Ik ga zelf al sinds 1985 die richting op. 's zomers zowel als 's winters.
De eerste keer naar een Hytte, later met de caravan en de laatste 10 jaar met T4/t5.
Vanuit het oosten van het land was alleen de eerst 350 km gepland, tot Hamburg.
Daarna keken we hoe het weer was. Bij goed weer een paar dagen door Denemarken,de westkust met prachtige zandstranden en prima fietsroutes.
De oversteek kon zijn van Hirtshals, Hanstholm, Frederikshaven of Grena.'sWinters altijd gereserveerd vanuit Kiel naar Oslo of Gothenborg
Meestal belde ik 24 uur van tevoren naar de boot die we in gedachte hadden en bijna altijd was er plaats op de door mij gewenste tijd.
In Zweden of Noorwegen weer hetzelfde: 's morgens niet weten waar we 's avonds zouden overnachten.
Waar je ook heen gaat, het is overal mooi in alle opzichten.
Ook veel gefietst op de secundaire wegen en onverharde wegen, ook wel op de E wegen, want die zijn niet meer dan bij ons de provinciale wegen.
In Noorwegen mag je trouwens, op enkele wegen om de" grote" steden na, nergens harder dan 80 Km. De boetes zijn nog hoger dan bij ons!
Wat leuk is om te doen: naar een bemande DNT Hytte lopen, 1 dag heen, overnachten en de andere dag weer terug. Je kan natuurlijk ook een meerdaagse tocht doen. Dit is, in het hoogseizoen, wel aan te raden om te reserveren.
ALS MENSEN MIJ VRAGEN DIE NOG NOOIT IN SCANDINAVIE ZIJN GEWEEST OF HET AAN TE RADEN IS, ZEG IK ALTIJD: NIET DOEN,(IK WIL HET VOOR MEZELF HOUDEN)
Het is inderdaad wel erg druk aan het worden.

Aanraders: De Zweedse kust boven Gothenborg.
Wandeling over de Besseggen
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door miniman »

Prachtig reisverslag. Ik krijg zo weer zin om nog eens richting noorwegen te gaan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Erwin L »

Prachtig beschreven, ik moet er nodig weer heen !
T5 1,9 Tdi 2004
Jost
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 mar 2012, 14:19

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Jost »

Jammie, jammie,
Bedankt voor de foto's!
Nog een paar maandjes en dan gaan we weer die kant op.
groeten,
Joost en Margrit
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door wilko »

Ook wij zijn net weer terug van 2 weken Noorwegen en Zweden. Hierbij willen we Erwin nog even bedanken voor de 2 prachtige camperplekken die je hebt aangeraden. Ook wij hebben een aantal dagen daar gestaan en genoten van de mooie omgeving.
Over het algemeen was de temperatuur nog aan de lage kant en zelfs de standkachel moest er af en toe aan te pas komen. Maar zodra de zon scheen was het prima te doen. En inderdaad is Noorwegen prachtig. Top. Als je nog meer van dit soort plekkies weet dan horen wij het graag. Wij hebben nog een nachtje overnacht langs de Gamle Strynefjellswegen op 1140 meter hoogte. En 's avonds om 22:00 uur kwam er nog even een kudde rendieren voorbij. Super hoor. Ook de tolweg tussen Dovre en Holen door Rondane nasjonalpark vonden wij erg mooi. Bij Grimsdalshytta is een simpele veldcamping waar je voor 50 kronen kunt overnachten. Voor ons kwam die plek wat te vroeg en de temperatuur was nog te laag om buiten te kunnen zitten dus wij hebben daar niet gestaan. Misschien een tip voor anderen. Ook nog een bezoekje gebracht aan het oude mijnstadje Røros met veel oude pandjes, ook leuk. Gelukkig werd later in de week de temperatuur wat hoger en hebben we in zweden nog lekker tussen Idre en Sarna aan de alv kunnen staan, totdat de muggen ons hebben verjaagd. :nuts
image-2015-07-10.png
Laatst gewijzigd door wilko op 10 jul 2015, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie