Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Endebendebus reloaded...

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door erik988 »

Mooi werk Thomas! Zo'n viltlaag zal ook qua geluid een hele verbetering zijn t.o.v. de standaard Westfalia kunststof afwerkprofielen.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Multivan Generation »

Strak gemaakt Thomas, erg netjes :toppie
Gebruikersavatar
cali_generation
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 okt 2012, 22:10

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door cali_generation »

Ja dit is leuk om te zien, ziet er erg profi uit, bij een volgende keer eens live kieken :adhd
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Endebendebus »

Dank mannen. Op naar de volgende uitdaging. het transformeren van mijn kastje naar koelkast. :bonk
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Endebendebus »

jan2009 schreef:Ziet er strak uit.
Vraagje:
Zie ik het goed dat de draadbussen voor de bevestiging van je gasveren vast aan de carosserie zitten?
Dus geen losse moeren zoals bij de sluiting van de schuifdeur.
Zou dat graag weten omdat ik verwacht de gasveren ook nog wel eens los te moeten nemen.
Ja Jan dat klopt hoor. Zit gewoon draadbus in. :toppie
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef:Dank mannen. Op naar de volgende uitdaging. het transformeren van mijn kastje naar koelkast. :bonk
Neem daarvoor eens contact op met PJJ-65xxx
die heeft voor een groot deel hetzelfde gedaan :knipoog

groet Peter
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Endebendebus »

PJJ-65XXX ? :lach
Moet ik even opzoeken...
Mijn idee is om de techniek van mijn koelbox (Mobicool A40) in te bouwen in een te isoleren kastje.
Alle ideeen zijn welkom. Uiteraard zal ik verslag doen. Nu nog even brainstormen. :lach Dank peter!!
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door kikker »

Wat voor isolatie ga je gebruiken? Ik heb ook nog zo'n projectje in de planning
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Endebendebus »

kikker schreef:Wat voor isolatie ga je gebruiken? Ik heb ook nog zo'n projectje in de planning
Hoi Kikker,
Weet nog niet precies..Ik denk dat ik even naar de polyservice wil voor een kunststof oplossing van polyester oid. Misschien schuim met trespa plaatjes en dan afkitten. Mijn grootste uitdaging is om zonder het bestaande systeem van de koelbox te beschadigen uit de koelbox te krijgen en vervolgens weer in een geïsoleerde kast. :muur maarrrr misschien valt het mee. :zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door kikker »

Mijn eerste versie was een hoge smalle bak met bovendeksel. Tempex van 5cm aan de zijkanten en aan de onderkant 10cm daar had ik een zak in zitten van een stofafzuiger. Nadeel hieraan is dat het water wat aachterblijft gaat schimmelen in de hoeken. De 2de versie was een la, omdat ik hem onder me fornuis moest maken. Ook tempex erin maar die afgewerkt met dunne betonplex en afgekit. Dit werkte beter, alleen me schanieren zijn doorgezakt door het gewicht, dus ik moet iets nieuws bedenken wat het beter uithoudt. Volgende kist wordt waarschijnlijk gemaakt met roofmade ipv tempex. Maar ik zit nu ook te kijken om hem gekoeld te houden. Hij wordt gebruikt voor festivals. Dus ik heb meestal ook niet beschikking over iets anders dan een accu.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb voor PJJ-65xxx destijds een RVS bak gemaakt,
voor isolatie gebruikte hij volgens mij PIR plaat,
en werkt bij hem met een Peltier, wat wellicht nog niet eens optimaal is..
En een computerventilator voor de luchtstroom.

Vandaar mijn tip om even met hem contact op te nemen :knipoog
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door kikker »

Roofmade komt op hetzelfde neer als PIR plaat. Alleen die gebruiken we op de bouw meer :knipoog
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Endebendebus »

Zo, begonnen met de koelkast (box/kast :knipoog )...
Eerst een poos onderzoek gedaan naar wat het handigst is.
Er zijn een paar mogelijkheden met voor en tegens:

*Een oude koelbox slopen met een absorptie systeem: Voordeel is energie zuiniger dan peltiersysteem en erg stil. Bovendien gratis want dat ding staat al jaren op zolder, maar nadeel is groot apparaat. Ik kon het ding gewoon fysiek niet kwijt.
*Een nieuwe compressor koeler kopen. Vooral gebruikt in de pleziervaart. Koop je een losse compressor en verdamper. Die kunnen 2 m uit elkaar staan. Dat is fysiek wel in te bouwen dachten we. Nadeel lawaaierig, veel te grote capaciteit en erg duur. Voordeel erg zuinig.
* Een oude koelbox slopen met een Peltier element erin. Voordeel goedkoop, capaciteit voldoende voor de inhoud van het kastje maar niet erg zuinig met energie..

We deden nu altijd ook al met zo'n koelboxje en op zich was de inhoud voldoende maar ik vond hem herrie maken en het ding stond altijd in de weg. Plus dat snoer door de auto, kortom klaar mee. Dus ondanks het feit dat dit systeem zorgt voor een lege huishoudaccu toch hiervoor gekozen.
Laatst gewijzigd door Endebendebus op 26 mei 2014, 08:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Endebendebus »

Begonnen met het demonteren van de koelbox. Alles zit in de deksel. Klein printje met schakelaar erop (12V) en een stukje elektronica wat 230 V omzet in 12 V en dit vervolgens weer naar het kleine printje terugzet waar een relais zorgt voor de schakeling. Twee lullige ventilatortjes koelen de elementen.
Hier nog een van de vele filmpjes op internet ter info en ook hoe vreselijk laag het rendement is.":
http://www.youtube.com/watch?v=9Cuh2msd2lo" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
IMG_2268.JPG
IMG_2267.JPG
point of no return..
point of no return..
Laatst gewijzigd door Endebendebus op 26 mei 2014, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Endebendebus reloaded...

Bericht door Endebendebus »

Hier moet ie in :gekte
Bijlagen
IMG_2270.JPG
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie