Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke maat Velgen en verbruik.

vragen over de T5
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door kennyw »

Heren,

Ik heb nog een vraag.
Onder mijn t5 2.5tdi 2006 aut. Zitten er nu 255/55/19 velgen onder. Met sturen merk ik dat het wel zwaar is voor de auto.
Volgens mij zitten er standaard 16inch onder. Wat is volgens jullie een goede maat banden en velgen. Dadelijks is de auto wel met 100/150kg minimaal geladen met gereedschap. Ik weet wel dat de huidige banden net niet aanlopen.

Maar is het zo dat met deze maten wat er nu op zit de auto een stuk meer verbruikt of valt dat best mee als ik kleinere velgen zou nemen. Mijn verbruik zit ik nu ong op 600km op 70liter GEM.

Gezien nu de problemen die er nu nog zijn ga ik er wel vanuit dat de auto zuiniger zal rijden na al mijn reparaties. Morgen gaat de auto naar de garage JB Autoservice naar Jos. Daar gaan we kijken naar de kop wat het beste is om te doen. Is het dan ook trouwens verstandig om de bus te laten chippen nu we toch bezig zijn.

gr,

Kenny
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door Jesper »

Dan zuipt hij aardig :ie 1 op 8,6..

Ik heb met 255/40-19: 1 op 10,5
En met 215/65-16 (winter): 1 op 12
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door kennyw »

Ik verwacht ook wanneer met kop gerepareerd is met de verstuivers en me intercooler is vervangen. Dat hij ook zuiniger gaat rijden. Maar 19inch is dat wel een goede maat voor de bus. En is het verstandig om de auto te laten chiptunen. Heb dit nog nooit bij een auto laten doen. Ik begrijp dat de software alleen beter afgesteld wordt. Waardoor het verbruik ook gunstiger zal worden.
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door Jesper »

Ik raad je af om te bus te laten chippen (30 pk erbij ofzo). De automaten zijn niet hufter proof. Maar het gaat er ook om hoe je ermee omgaat...

Ik heb zelf ook een automaat en heb er een eco chip op laten zetten. (ong. 10 pk). Bus is 10% zuiniger geworden.

En ja 19 inch.. daar zullen de meningen over verschillen. Zelf vind ik het mooi staan., maar een groot gat in de weg of te hard op de stoeprand en je velg is krom...Je moet gewoon voorzichtig ermee zijn icm stoepranden, draai je raam maar is open als je heel voorzichtig een stoeprand op rijd, dan schrik je hoe dichtbij de stoeprand bij je velg is.. :groteogen

Ik heb zelf originele ABT velgen die geschikt zijn voor een T5 (dus ook qua draagkracht) heb geen idee hoe dat zit met andere 19 inch velgen..? Ik hoor nog welleens van een uitgebroken velg hart bij zwaardere auto's met imitatie velgen..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door Multivan Generation »

praat met Jos over je roetfilter leeg te laten maken/roetkat leeg te laten maken.
Daarmee kom je een stuk verder in je wens om een lager verbruik te halen. :knipoog
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door Hendrik Jan »

Ik heb bij aankoop de 18" laten vervangen door de originele 16" velgen.
De verkoper viel wel van zijn stoel van verbazing :bifun
Smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik 16" absoluut niet lelijk maar het ging mijn vooral om het comfort wat nu toch echt hoger is.
Mijn verbruik is 8liter/100km op zomerbanden en 8,2 op winter.
Blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar ik vind dat toch wel duur om mooi te zijn :groteogen
Het zal waarschijnlijk niet alleen aan je banden liggen. Die van mij is geen automaat, voor de rest hetzelfde.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door vw_camper »

kennyw schreef:Onder mijn t5 2.5tdi 2006 aut. Zitten er nu 255/55/19 velgen onder. Met sturen merk ik dat het wel zwaar is voor de auto.
Volgens mij zitten er standaard 16inch onder. Wat is volgens jullie een goede maat banden en velgen. Dadelijks is de auto wel met 100/150kg minimaal geladen met gereedschap. Ik weet wel dat de huidige banden net niet aanlopen.

Maar is het zo dat met deze maten wat er nu op zit de auto een stuk meer verbruikt of valt dat best mee als ik kleinere velgen zou nemen. Mijn verbruik zit ik nu ong op 600km op 70liter GEM.
Misschien een domme vraag, maar klopt jouw kilometerteller nog na opleggen van grotere banden? Of heb je die aangepast in de computer?
Groeten, Bert
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door _alain_ »

Hier kan je kijken wat past, of hoeveel de afwijking is.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door kennyw »

vw_camper schreef:
kennyw schreef:Onder mijn t5 2.5tdi 2006 aut. Zitten er nu 255/55/19 velgen onder. Met sturen merk ik dat het wel zwaar is voor de auto.
Volgens mij zitten er standaard 16inch onder. Wat is volgens jullie een goede maat banden en velgen. Dadelijks is de auto wel met 100/150kg minimaal geladen met gereedschap. Ik weet wel dat de huidige banden net niet aanlopen.

Maar is het zo dat met deze maten wat er nu op zit de auto een stuk meer verbruikt of valt dat best mee als ik kleinere velgen zou nemen. Mijn verbruik zit ik nu ong op 600km op 70liter GEM.
Misschien een domme vraag, maar klopt jouw kilometerteller nog na opleggen van grotere banden? Of heb je die aangepast in de computer?

Ik heb daar niet op gelet of naar gekeken. Ik heb de auto net een maand en zo gekocht.
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door kennyw »

dit is mijn bus. Ik mis op de velgen alleen 2 kapjes.
Bijlagen
Vind 19 inch wel mooier staan. Maar gaat ook om lekker rijden.
Vind 19 inch wel mooier staan. Maar gaat ook om lekker rijden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door Pascal-141 »

kennyw schreef:dit is mijn bus. Ik mis op de velgen alleen 2 kapjes.
Ik heb meerdere setten velgen op mijn T5 en wissel af en toe.
Ik heb zo bvb een set 18" ,waar momenteel bandenmaat 235/50r18 opzit , heb er ook 245/45r18 op gehad , heb een set verbreed staal in 17" (9,5" breed) met bandenmaat 225/55r17 er op , en de winterbandenset heeft ook 225/55r17
= bij alle sets geen enkel merkbaar verschil in verbruik (niet volgens de boordcomputer , en niet aan de pomp)
Maar , ik respecteer de wielomtrek bij al mijn wielsets. Bij jou zijn de banden nogal aan de te grote kant , dat kan wel invloed hebben op het verbruik.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door imacthomas »

Momenteel 275-35-20 met een gemiddeld verbruik van 1op10,5.
Gemeten aan de pomp.
Ik rij met een 1,9tdi 105pk gechipt naar 140pk.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door Anno »

In het algemeen kan men stellen dat een brede band onzuiniger is dan een smalle band. Uit punt van brandstofverbruik is dus rondrijden met (extra) breed rubber, generiek gesproken, niet verstandig.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door jwlos »

Ik reed met de originele 195-65-16 ongeveer 1 op 13 maar nu met 275*35*20 mag ik blij zijn als ik
1 op 9 haal maar ik rijdt dan ook wel altijd met 2645 kg standaard gewicht in de rondte .
140pk
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Welke maat Velgen en verbruik.

Bericht door Anno »

dat is een fors verschil!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Plaats reactie