Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wel / Niet Starten

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Wel / Niet Starten

Bericht door DNS »

Onze rooie heeft opnieuw (of nog steeds) een startprobleem. Vorige keer was het probleem met starten na op LPG gereden te hebben (en later problemen met overschakelen naar en afslaan op LPG). Klonk allemaal als elektrische problemen, zeker omdat na het aandrukken van allerlei stekkers het probleem een hele tijd weg bleef.

Nu heeft de bus een paar weken stil gestaan en wou daarna niet meer starten. Accu was nog wel voldoende; radio, blowers, klokken, verlichting e.d. werkten prima. Startmotor ging ook rond, maar de brandstofpomp liep niet (was niet te horen) en dus kreeg de motor geen benzine.

[Dat heb ik twee jaar geleden ook al eens gehad na 1.5 maand stilstaan, maar toen ben ik even naar binnen gegaan om een bakkie te doen en mogelijke oorzaken te bedenken. Alleen toen ik terug kwam startte die gewoon en heeft het daarna een jaar zonder problemen gedaan, tot het probleem met starten na LPG.]

Natuurlijk gekeken of het 'kunstje' van de vorige keer ook zou lukken, dus 's avonds opnieuw een poging maar helaas ging die vlieger nu niet op. Dagen daarna helaas ook niet. Na een van de warmere dagen van de afgelopen week nog een poging gedaan en nu liep de pomp wel. Sleutel terug en bij de volgende poging liep die niet meer. Avond daarna precies hetzelfde; eerste keer wel, volgende keren niet.

Van alles nagelezen en de meest waarschijnlijke oorzaak leek mij een defect relais 167 (brandstofpomp). Andere mogelijke boosdoener zou relais 30 (stroom ECU) kunnen zijn, dus die gelijk maar mee besteld (slechts 7 euro per stuk bij Conrad, dus dat scheelt nogal met de dealer; 16 en 32 euro) en vervangen. Helaas mocht dat niet baten. Weer de eerste keer wel lopen, maar daarna niet meer.

Net nog een stukje mee gereden en daarna opnieuw hetzelfde. Had ook een setje zekeringen mee besteld, dus begonnen om ze allemaal even te vervangen. Als eerste natuurlijk die van de brandstofpomp, maar dat hielp ook niet. Wel viel me toen een klikje op na een seconde of 15 na het afzetten (ander relais?). Na dat klikje weer op contact gezet en de pomp liep wel. Volgende poging direct daarna natuurlijk weer niet, maar na het klikje na 15sec wel weer...

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wel / Niet Starten

Bericht door Multivan Generation »

je brandstof loopt terug de tank in?
Heb je de brandstofleidingen al bekeken, en wellicht een terugloop verhinder klepje er tussen gezet?

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Wel / Niet Starten

Bericht door DNS »

Daar heb ik nog niet naar gekeken en ik heb er ook geen klepje tussen gezet.

Heb momenteel ook echt een :bonk moment. Voorgaande keren dat ik na het tanken niet meer kon starten was het verschil tussen wel en niet starten het lopen van de pomp (= wel starten) of het klikken van een relais en het ontbreken van het geluid van de pomp (= niet lopen). Nu relais 167 en 30 + alle zekeringen dus vervangen, maar alleen gekeken of de pomp bij het 2e contact zou lopen. Nooit bij stilgestaan dat de pomp niet hoeft te blijven lopen als er eenmaal benzine naar de injectoren gepompt was en dat bij het 2e contact er dus nog benzine in de leidingen moet zitten :nuts

Net dus eerst contact gemaakt (pomp loopt), daarna contact af en er weer op (pomp loopt niet) en daadwerkelijk proberen te starten... doet die het toch wel. :ie

Krijg je ervan als je zo gefocust raakt op een los symptoom dat je de rest er omheen niet eens meer herkent/probeert. Nu hopen dat het allemaal verholpen blijft.

Peter, bedankt voor het helpen nadenken. :toppie

PS. Dat tikje na 15sec; is dat een teken voor het systeem dat de pomp weer moet lopen om de druk te behouden / opnieuw op moet bouwen?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wel / Niet Starten

Bericht door Multivan Generation »

weet ik niet, maar ik maak hier dagen van ruim 14 uur werken, ook leuk :nuts

Als het zo werkt, dan kun je een goedkope fix hebben..

groetjes Peter
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Wel / Niet Starten

Bericht door Harry62 »

Heb je al eens gekeken bij de krukassensor of bij de bedrading van of naar de krukassensor?
NA lang staan kan er roest onder de sensor komen.

Bij sommige LPG installaties wordt ook de bedrading van de brandstofpomp onderbroken.
Kun je ook even nakijken.

En bij veel LPG installaties kun je met een foefje ook rechtstreeks starten op LPG.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Wel / Niet Starten

Bericht door DNS »

Op benzine lijkt die nu weer gewoon te (her)starten, maar dat zullen de komende dagen wel laten zien.

In de hele kabelboom zal ik me nog een keer moeten verdiepen, want het is echt een wirwar van kabels en stekkertjes in die auto. Hopelijk kan ik dan een beter overzicht krijgen. Voor nu was het voornamelijk belangrijk hem weer startend/rijdend te krijgen op benzine. Daarna zal ik eens moeten kijken of de LPG installatie nog/weer normaal functioneert (leek me tijdens de proefrit hier op de Ring in de spits niet het meest ideale moment). LPG-Bypass volgens het boekje had ik al eens geprobeerd, maar dit werkte toen niet. Dat is de volgende uitdaging dus.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Wel / Niet Starten

Bericht door DNS »

Starten en herstarten gaat tot nu toe nog prima, dus so far so good. :yes

Op de terugweg, vlak bij huis, toch maar de LPG-installatie een kans gegeven, maar die sloeg helaas niet over. Dat probleem lijkt dus te blijven bestaan. Daarom de motorkap maar even opgetrokken om wat leidingen en kabels op het oog / de tast te controleren. Daarbij nog een onaangename verrassing tegengekomen; een platgedrukte rat achter de accu. Daarnaast vond ik de bekabeling van de KVS-temp-sensor en de sensor zelf er niet al te fris uitzien, dus dat is momenteel mijn hoofdverdachte. De kabel had ook een scherpe knik, dus breuk zou me niet verbazen. Wel weer even rechtgebogen en de meeste stekkers even opnieuw aangedrukt. Vanavond maar eens kijken of het geholpen heeft en anders binnenkort maar een afspraak bij de LPG-boer maken om evt. fouten en waarden uit te lezen.

Update 1:

LPG installatie schakelt nog steeds niet over, dus dat wordt volgende week even de waarden uit laten lezen.


Update 2:

Vorige week maar even naar de LPG-specialist geweest om de LPG-computer uit te laten lezen. Zoals verwacht zat de storing in de KVS-temperatuursensor. Vandaag is dus een nieuwe sensor geplaatst en kan ik weer heerlijk verder :ikrij op LPG. :yes


Update 3 (ik deel het maar even voor als iemand dit ook eens tegen mocht komen):

Gisteren weer een bijzondere ervaring. De bus had al een tijdje stilgestaan en het werd dus weer tijd om hem even uit te laten. Toen ik hem wou starten merkte ik opnieuw dat de brandstofpomp niet begon te lopen. Niet veel later hoorde ik iets wat klonk als een relais dat bleef klakkeren. Draaide ik de sleutel verder (starten) dan werd het stil, maar hij deed verder niets. Liet ik hem los, kwam het tikken weer terug. Weer helemaal de pest erin natuurlijk, want ik dacht dat we dat nu wel een keer gehad hadden.

Bij nader onderzoek bleek het dus het brandstofpomp relais (167) te zijn, maar waarom die dat deed; geen flauw idee. Hij was net nieuw en met de oude (die ik nog had liggen) gebeurde hetzelfde. Dan maar naar binnen en eens het forum en de rest van het www afzoeken. Daar van alles tegen gekomen, maar de eenvoudigste was een te lage spanning op de computer. Eerst dus de accu maar eens checken. Dat bleek de eerste goede mogelijkheid; de binnenverlichting leek iig wel wat zwakjes. Startkabels er dus maar bij gepakt en even bijgeladen. Na het koppelen bleef het relais ook stil, dus dat was al een stap in de goede richting. De eerste startpoging was erg zwak, maar een paar minuten later liep hij weer prima. Hele aparte ervaring met het tikkende relais; een waarschuwingssignaal dat ik nog nooit tegen ben gekomen. Gelukkig viel het dus weer mee. Tijd voor een nieuwe accu dus.
:yes
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie