Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

vragen over de T4
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door GoodOldDiesel »

Ik heb inspiratie opgedaan via dit forum.

Het wordt een camper! Met een LWB kun je 5 zitplaatsen achterin maken zo begrijp ik.
Waar zou ik stoel 6 kunnen laten? Deze zou over de wielkast RA moeten denk ik.

Of iemand ideeën???
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door Multivan Generation »

Wv2 chassisnummer?
Dat is dan met banken en stoelen deugdelijk vastmaken en hopla naar de keuring..
De originele gordelpunten zou je dan al moeten hebben.
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door GoodOldDiesel »

Ik kom op de tweede zitrij op een tweepersoons bank en klapstoel is 3.
De derde zitrij kom ik op een tweepersoonsbank. is 2

Voorstoel met bijrijders bank is ook 3.

Heb ik totaal 8 zitplaatsen.

Volgens mij kan ik geen losse stoel ernaast zetten op de derde zitrij, omdat het geheel vanuit de leefruimte bereikbaar moet blijven.
Het keukenblokje wil ik graag in achterin plaatsen, zo is het in de praktijk ook bruikbaar.

Maar het schijnt als de zitplaats zijwaarts is gemonteerd, dat deze dan niet aan regelgeving gebonden is, maar wel meetelt.?
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door S E B A S »

matje86 schreef:en je kan een bedrijfsbus (afhankelijk wv nunner)niet naar 8-9 persoons maken, je krijgt geen goedkeuring voor de achterbank(gordels)
Matje, je bedoelt met de achterbank de derde rij toch?
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door bekend »

hallo, ik heb ook een omgebouwde personenbus lwb van 2002. oorspronkelijk met 2 voorstoelen, op de 2e rij een 2 pers bankje met heupgordels en op de derde rij een 2 pers bankje met daarnaast een losse stoel, dus 7 pers. totaal.
omdat ik de 2e rij eruit gehaald heb, is de camper voor 5 zitplaatsen goedgekeurd.
De stoel heb ik nog in mijn bezit. Die heb ik niet altijd in de bus. Op die plek heb ik een bak met koellade geplaatst. Deze kan ik demonteren als ik toch met 5 man wil rijden.
Je kunt de stoel lenen en ook het bankje met heupgordels. Ik woon in Hardenberg. Stuur een pb

Aart
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door bekend »

hallo, ik heb ook een omgebouwde personenbus lwb van 2002. oorspronkelijk met 2 voorstoelen, op de 2e rij een 2 pers bankje met heupgordels en op de derde rij een 2 pers bankje met daarnaast een losse stoel, dus 7 pers. totaal.
omdat ik de 2e rij eruit gehaald heb, is de camper voor 5 zitplaatsen goedgekeurd.
De stoel heb ik nog in mijn bezit. Die heb ik niet altijd in de bus. Op die plek heb ik een bak met koellade geplaatst. Deze kan ik demonteren als ik toch met 5 man wil rijden.
Je kunt de stoel lenen en ook het bankje met heupgordels. Ik woon in Hardenberg. Stuur een pb

Aart
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door GoodOldDiesel »

BPM uitgevist, na 17 jaar en 6 maanden ben je al BPM vrij in NL...
Leuker kunnen we niet maken toch?! :yes

Mac Mol contact gehad, meneer had het druk, maar kon mij allicht wel helpen aan de dakje. Nou ja ik heb de tijd, de kleine wordt pas geboren eind oktober / begin november. Tot die tijd redden we het nog wel met de huidige configuratie...
Het is meer de kou waar ik tegenop zie. Allicht dat ik deze zomer de doka schot eruit zet, alles voorbereid in de vloer en dan de doka schot weer terugzet.
Het is een aluminium geheel wat met popnagels vastzit. Ik wil deze zomer wel naar Frankrijk. De bestemming ligt in de lijn van Strassbourg, en volgens google kan ik net zo goed vanuit groningen naar nieuweschans en dan zo via duitsland naar beneden naar luxembourg.
Ach dan neem ik het gokje wel zonde doka wand, kunnen wel alle 7 tenminste fatsoenlijk zitten.

Ik heb deze inhoud gekocht, wordt zo bezorgt....

En hier heb ik mijn inspiratie weg voor de ombouw.
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door matje86 »

S E B A S schreef:
matje86 schreef:en je kan een bedrijfsbus (afhankelijk wv nunner)niet naar 8-9 persoons maken, je krijgt geen goedkeuring voor de achterbank(gordels)
Matje, je bedoelt met de achterbank de derde rij toch?
ja dit geldt voor wv1 je krijgt dan max 6 personen(lees 3 voorin 3 op de 2de rij)je kan wel een bank achterin zetten maar daar krijg je geen goedkeuring op
zet je er 2 dwarse banken in dan zijn het weer wel zitplaatsen :bonk :ie
voor wv2 kan je in princiepe gewoon 9 persoons maken(wordt meestal 7 i.v.m doorloop)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door GoodOldDiesel »

Kwam zelf op 8 met dubbele bank voor.
Maar vanochtend stond dus een meneer met een stapel bankjes en stoelen voor de 2e en 3e zitrij.
Alles in een keer compleet en omdat meneer bij toeval naar groningen moest, ook nog eens thuis geleverd!
Gr.

Evert M
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door Egbert&Manon »

GoodOldDiesel schreef:".......... kan ik net zo goed vanuit groningen naar nieuweschans en dan zo via duitsland naar beneden naar luxembourg.
Ach dan neem ik het gokje wel zonde doka wand, kunnen wel alle 7 tenminste fatsoenlijk zitten.

.......
Juist bij Nieuweschans is regelmatig controle door douane..... :T4politie

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door GoodOldDiesel »

Ach de politie ben ik niet bang voor, ik rijd nog in camouflage kleuren en dat doet wonderen.
Een vriend die de bus eens geleend had, reed zo langs een algemene alcohol controle, de agenten groeten even, hij groet netjes terug :bifun
En vorig jaar in frankrijk nog meer lol gehad, stom verbaasde gezichten als er uit zo'n leger bus een gezin komt stappen.

Eerste idee was om de bus over te spuiten, maar het bevalt mij wel in deze kleurstelling.
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door Dik »

Ik ben ook niet bang voor de politie, maar ik zorg wel dat mijn bus te allen tijde aan de fiscale regels voldoet. De kans op een douanecontrole is klein, maar een boete kan zo gigantisch oplopen, dat risico kun je beter niet nemen.

Dik
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door GoodOldDiesel »

Zooo gister de T4 weer opgehaald bij de garage.
Rekening volgt, dus exacte specificatie ook.

Wat ik weet:
APK
4 Gebruikte banden omgedraaid op velg (betaalde 75 euro voor 4 hele nette banden)
Voorpijp
Ik zie een nieuwe achterdemper
Motorolie + filter
Remvloeistof
Stuurbekrachtigingolie
Brandstoffilter
Thermostaat.

Wat er nog moet gebeuren:
Thermo contact koelventilator nalopen. Ik heb het idee nu de thermostaat werkt, dat de ventilator laat aanspringt, zeg maar op standje paniek. Volgens mij moet er een normale stand zijn, waarbij ze eerst in serie zitten geschakeld. Meter loopt ook op tot 3/4. Maar ja of dit altijd zo was??? Ik heb het eerste jaar gereden met een defect paneel.... na soldering kwam de meter alleen omhoog met flink laten werken en nu met een nieuwe thermostaat heeft die de neiging om zo af en toe door te lopen naar 3/4.

Wat ik nog zoek is een militaire schakelaar voor het licht. de mijne heeft stroomverlies. (van 1 volt) Denk dat die aan het overlijden is.

Al met al op naar de 5ton! :werkaanT4
Gr.

Evert M
Plaats reactie