Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneel op hefdak?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Pdegro »

Beste forumleden,

Ik heb reeds heel wat gelezen op dit en andere fora in verband met het koelkastje in een T4 California Coach.
De huishoudaccu zou het in goede omstandigheden maximaal 48 uithouden om het koelkastje te laten werken, zonder dat hij bijgeladen wordt.
Wie heeft er ervaring met bvb een zonnepaneel om de huishoudaccu bij te laden zodat voor een langere periode 'vrij' kamperen mogelijk wordt.
Alle tips en ervaringen zijn welkom.

Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb daar wel enig onderzoek naar verricht, maar uiteindelijk geen paneel geplaatst. Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Icebox »

Het aantal dagen ligt natuurlijk aan je huishoud accu en aan je kampeergedrag (realistisch gezien; hoeveel dagen wil je blijven staan). Ik kan makkelijk vier dagen los staan en dan geniet ik ook nog eens minimaal 8 uur van de muziek. Ik zet wel in de nacht de koelbox uit. Mocht het dus mogelijk zijn dan zou ik (persoonlijk!) investeren in een grotere/tweede accu.

Natuurlijk geen antwoord op je vraag. Ter notificatie zullen we maar zeggen.
frits k

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door frits k »

Heb zelf aan boord een zonnepaneel van 90x40 cm dit levert 48 watt ,dus 4 amp.
Compressor koelkast gebruikt dit ook ,dus teer je enkel in als de zon niet schijnt.
Maar met huishoud accu van 110 amp kun je dan wel even uit de voeten.
Zonnepaneel is inmiddels wel al 15 jaar oud ,maar met de nieuwere techniek is misschien wel een hogere opbrengst mogelijk.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door bvddobb »

Wij hebben een paneel met een vermogen van 140 Wp. Daar heb ik nooit aan gerekend/geanalyseerd, het zat gewoon op de tweedehands bus toen we hem kochten.

Over het gebruik kunnen we zeggen dat, met de koelkast aan, we bij zon een positieve laadstroom overhouden (volgens de CU, nooit zelf gemeten), bij bewolking een laadstroom/ontlaadstroom van rond de 0 A, dus dat paneel zou ons bij gebruik van alleen de koelkast onbeperkt onafhankelijk moeten kunnen laten staan.
We hebben het nog nooit op hogere breedtegraden (Scandinavië) gebruikt, met een lagere invalshoek, alleen in het zuiden. Dat kan nog uitmaken. Van de zomer 4 weken Noorwegen, dus dan zullen we zien hoe het daar gaat!
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door wilko »

Het is alweer even geleden..... Wellicht heb je er iets aan.
viewtopic.php?f=2&t=39635&p=275852#p275852" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Pdegro »

Dag weetjewellers,

Vooreerst iedereen bedankt om te reageren, dat is nu zo fijn aan een dergelijk forum!

@ Mickel Moen: WAUW, wat heb jij er een prachtige studie van gemaakt zeg! Zelf zou 'k het nu niet zo ver uitpluizen, maar je informatie is heel leerrijk.

@ Icebox: De huishoudaccu is er eentje van 170 Amp. (vermoed 'k, want geen exacte gegevens gekend tot nu toe). Deze accu zou volgens de verkoper zo'n 2 jaar geleden vernieuwd zijn. Ik nam al contact met de leverancier voor een kopij van de factuur. ' t Is in ieder geval een groot ding.

's Nachts het koelkastje uitzetten lijkt me toch niet echt ideaal, zeker niet als er voedingswaren inzitten die bij 7°C. moeten bewaard blijven. De nachttemperatuur gedurende de zomer in het zuiden van Frankrijk en Spanje liggen doorgaans boven de 15°C.

@ Frits K: Da's nou heel concrete info waar 'k wat mee kan, bedankt.

@ Bart en Marga: Eveneens bedankt voor de info. Vooral de 'ervaringen' vind 'k heel belangrijk.

@ Wilco: Ook bedankt, dit item had 'k eerder gevonden en al gelezen, maar zoals gezegd, 't zijn vooral de bevindingen en ervaringen die me interesseren. Het verschil tussen 'theorie' en 'praktijk', weetjewel? :nuts

Het wordt nu wellicht even 'testen' hoe lang ik het koelkastje kan laten werken met een volle HHaccu en dan misschien zoeken naar een goed paneel. Een dag of 5 - 6 'vrij' kamperen zonder veel km's te doen tussendoor is ongeveer wat 'k wil.

Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door wilko »

Hallo Pierre,

Sinds wij een zonnepaneel hebben gebruiken wij nooit meer stroom op een camping en kunnen "gewoon vrij" staan. Terug verdienen doe je hem niet maar geeft wel een lekker vrijgevoel. De koelbox draait bij ons dag en nacht op zo'n 6 graden.
Voorwaarde is natuurlijk wel een gezonde huishoudaccu anders wordt deze wel steeds geladen maar is de capaciteit beperkt.
Voordeel van scandinavie is dan weer dat het rond deze tijd van het jaar lekker lang licht is. :yes
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Pdegro »

@ Wilco,
De foto's van je paneel en controller in je topic zijn niet meer zichtbaar... heb je die nog ergens?
Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Multivan Generation »

Waar ik heel benieuwd naar zou zijn,
is de routing van de kabels,
want het moet natuurlijk wel beweegbaar zijn (flexibel)..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Pascal-141 »

Pdegro schreef: 's Nachts het koelkastje uitzetten lijkt me toch niet echt ideaal, zeker niet als er voedingswaren inzitten die bij 7°C. moeten bewaard blijven. De nachttemperatuur gedurende de zomer in het zuiden van Frankrijk en Spanje liggen doorgaans boven de 15°C.



Mvg
Pierre
Ik zet meestal ook de koelkast uit s'nachts . Die behoud de temperatuur héél goed (als je hem dan dicht laat) , en s'morgens is de inhoud nog steeds koud genoeg . Tijdens het rijden stel ik de temperatuur in op 5° ,zodat alles goed op temperatuur is tegen dat ik ergens ga "parkeren" . Bij stilstand stel ik de temperatuur in op 7° .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Pdegro »

@ Pascal 141
Bedankt voor deze tip, ik ga deze zeker eens uitproberen.

Intussen een update in verband met de huishoudaccu die in m' n busje zit.
Vandaag heb 'k van de vorige eigenaar de factuur toegestuurd gekregen van deze accu. Het betreft hier een
GEL DRYFIT G140 12V 142AH geplaatst in juni 2012.

Er werd toen blijkbaar ook een accusleutel 150Amp geplaatst (massa-onderbreking). Lijkt me enkel nuttig om te gebruiken bij langere periodes van niet-gebruik, om ontlading te voorkomen. Verder zie 'k het nut er niet van in. Ikzelf zou eerder geneigd zijn om gedurende de langere periodes van niet-gebruik, de accu's van de bus elk te voorzien van een druppellader.

Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door wilko »

Hallo Pierre.

Foto's heb ik denk ik nog wel ergens...... En hoe was het ww van flicker ook alweer....... :bonk :muur Even gedult aub
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Zonnepaneel op hefdak?

Bericht door Pdegro »

wilko schreef:Hallo Pierre.

Foto's heb ik denk ik nog wel ergens...... En hoe was het ww van flicker ook alweer....... :bonk :muur Even gedult aub
Geen idee wat je ww was, maar als je 't gevonden hebt, laat je 't me dan even weten??? :gekte

(je kan je ww ook steeds resetten hé...)

Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Plaats reactie