Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California hefdak ging open tijdens rijden

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Oviivo »

Arbee schreef:Zover ik weet bepaald niet een sensor wanneer het sluiten stopt, maar het moment dat je de knop los laat.
De display is alleen een controle, dus een losse sensor zou nadat het dak dus semie handmatig gesloten is, alleen kunnen aangeven of te laat aangeven, dat het dak weer wat opengegaan is door .......... redenen.
Als je tijdens het sluiten (of opengaan) van het dak de bedienings knop los laat, dan stop meteen de handeling.
Het is dus niet dat je het bedienings paneel opdracht geeft om het dak te sluiten alles dan automatisch gaat.
Je moet actief de knop in blijven duwen tot je duidelijk ziet en hoort dat het dak dicht of open is.
Het enige wat mij altijd verbaasd heeft is dat je na afloop geen handmatige extra vergrendeling hebt. Maar als ik zie hoeveel califonia rijders er alleen al in Duitsland rond rijden, dan zou het best wel opvallen als mijn probleem vaak zou voorkomen.
Ik denk dus dat het een incident was. (en hoop dat het bij een 1 malige gebeurtenis blijft)
Je kunt/moet de knop gewoon vast houden totdat het dak helemaal open of dicht is, dus niet zelf te vroeg stoppen! De unit stopt vanzelf en de camper unit geeft het symbool dak open of dicht weer. Mogelijk gebeurt dat afslaan wat later dan je handmatig zou doen (de hydrauliek lijkt wat meer lawaai te maken) maar daarin zit hem misschien wel het geheim.
Dat je knop ingedrukt moet houden en de boel ook stopt als je de knop loslaat is in mijn ogen een veiligheidsdingetje.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Wimwesty
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2011, 22:31
Locatie: België
Contacteer:

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Wimwesty »

Een informatief VW filmpje over de bediening van het dak van de T5 California vind je in deze link

Groeten,

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Oviivo »

Wimwesty schreef:Een informatief VW filmpje over de bediening van het dak van de T5 California vind je in deze link

Groeten,

Wim
Afbeelding
Precies! Knop vasthouden dus, dank voor die duidelijke video :toppie

Vanaf 3:20 duidelijk te zien hoe het dak zich zekert, nadat het dak al dicht lijkt. Als je dan de knop al loslaat, zit het dak niet vast. Of dan de Camper Unit al aangeeft of het dak dichtzit, is niet duidelijk, maar mogelijk zat daar jouw probleem.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door kampertjes »

Dit is bij de eerste bouwjaren (t/m 2005) wel vaker voorgekomen. Mijn ervaring bij Amersfoort is dat ze gekende problemen hardnekkig ontkennen. Nee, nooit van gehoord, je bent echt de enige). ik zal er maar niet over uitweiden verder. Ik heb een keer met slecht weer (echt slecht) gehad dat ik dacht dat het dak goed dichtzat maar achter was een stuk doek naar buiten geklapt en tussen het scharnier gekomen. Dak ging verder normaal dicht en geen foutmeldingen of zo. Gelukkig gingen we in het dorp nog ff een stokbrood kopen voor we de peage op gingen. Anders was ons misschien hetzelfde overkomen. Dak stond helemaal bol, dacht die is naar de kl... maar dat viel me, sprong zo weer in oude model terug.
Je zou je toch helemaal doodschrikken... als je dit overkomt zeg. Bij de MB MarcoPolo zitten wel extra klemmen voor de vergrendeling. Heeft mij altijd wel aan gesproken. Nu hebben we helemaal geen hefdak meer, wel zo veilig :bonk
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Arbee »

Dak nu een paar keer open en dicht gehad, ging allemaal zonder problemen, denk dat het een 1 malig probleem was.
Trouwens wel een goed informatief filmpje, vooral wat er gebeurd als het dak dicht is, maar de pomp nog bezig is.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door bvddobb »

Dus: knop vasthouden tot de motor stopt! Deden wij ook niet altijd, misschien is het dak daarom bij ons die ene keer ook open gegaan. Maar alleen dan (knop vasthouden) is er bij openen genoeg extra druk opgebouwd om het dak goed omhoog te houden, en bij sluiten om de vergrendelingshaken te laten vastzetten, begrijpen we nu. Helder!
Plaats reactie