Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overmatig roken t4 1.9D

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

Hallo,
Na het uitvoerig doorspitten van het forum ben ik helaas nog niet tot een oplossing gekomen. Daarom zelf maar eens posten.

Ik heb een T4 1.9D uit 1994. Een maand of twee geleden ging deze wat roken en wat moeilijke starten. Ik heb zelf wat gezocht en gloeiers, luchtfilter en brandstoffilter vervangen maar dit hielp niet. De distributie was ongeveer 10.000km terug vervangen, dus mijn vermoeden was misschien wat verloop.
Ik heb de bus in de handen gegeven van de garage en deze heeft de timing nagekeken. De bout van de krukaspoelie zat los en het tandwiel was aardig gesleten. Al met al was ik wat dat betreft net op tijd, had vervelende gevolgen kunnen hebben.

Nu staat de pomp weer keurig op tijd, en start de bus ook weer prima. Stationair loopt het allemaal gesmeerd, maar alleen met wat rook.

Het is geen rookgordijn, maar als ik in mijn binnenspiegel kijk is het wel een aardige vitrage. Nu heeft de garage mij verteld dat er aan de rookstop gedraaid is, en dat er op de afstelschroeven van het toerental geen borgmoeren zaten. Deze hebben ze er op gezet, maar de rookstop konden ze niet goed afstellen wegens het ontbreken van het juiste apparaat (?!?) Dit hebben ze op gevoel moeten doen.

Nu ben ik op zoek naar adviezen hoe ik eventueel de rookvorming te lijf kan gaan.

Ter info. De bus gebruikt wel wat olie, maar volgens de diverse fora niet te veel (0.5l per 1000km) het vermogen en de topsnelheid zijn vanaf het begin niet zeer hoog geweest. 120km/h is echt het max en met een caravan gaat het allemaal wat moeilijker.

Ik hoor graag jullie commentaar en eventuele vragen. klassieke benzine motoren lukt mij aardig, maar wat diesel betreft ben ik erg nieuw
Laatst gewijzigd door Nikki op 20 jun 2014, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door Multivan Generation »

Rookstop zou kunnen,
maar verstuivers die op hun einde lopen ook..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door Pascal-141 »

Nikki schreef:Hallo,
Na het uitvoerig doorspitten van het forum ben ik helaas nog niet tot een oplossing gekomen. Daarom zelf maar eens posten.

Ik heb een T4 1.9D uit 1994. Een maand of twee geleden ging deze wat roken en wat moeilijke starten. Ik heb zelf wat gezocht en gloeiers, luchtfilter en brandstoffilter vervangen maar dit hielp niet. De distributie was ongeveer 10.000km terug vervangen, dus mijn vermoeden was misschien wat verloop.
Ik heb de bus in de handen gegeven van de garage en deze heeft de timing nagekeken. De bout van de krukaspoelie zat los en het tandwiel was aardig gesleten. Al met al was ik wat dat betreft net op tijd, had vervelende gevolgen kunnen hebben.

Nu staat de pomp weer keurig op tijd, en start de bus ook weer prima. Stationair loopt het allemaal gesmeerd, maar alleen met wat rook.

Het is geen rookgordijn, maar als ik in mijn binnenspiegel kijk is het wel een aardige vitrage. Nu heeft de garage mij verteld dat er aan de rookstop gedraaid is, en dat er op de afstelschroeven van het toerental geen borgmoeren zaten. Deze hebben ze er op gezet, maar de rookstop konden ze niet goed afstellen wegens het ontbreken van het juiste apparaat (?!?) Dit hebben ze op gevoel moeten doen.

Nu ben ik op zoek naar adviezen hoe ik eventueel de rookvorming te lijf kan gaan.

Ter info. De bus gebruikt wel wat olie, maar volgens de diverse fora niet te veel (0.5l per 1000km) het vermogen en de topsnelheid zijn vanaf het begin niet zeer hoog geweest. 120km/h is echt het max en met een caravan gaat het allemaal wat moeilijker.

Ik hoor graag jullie commentaar en eventuele vragen. klassieke benzine motoren lukt mij aardig, maar wat diesel betreft ben ik erg nieuw
als er aan de pomp gedraaid is geweest , en je hebt er nu geen idee van hoe of wat er aan gebeurd is = pomp laten afstellen in een Bosch center .
Als je 1.9td nu zwart rookt , en toch slechts 120km/u haalt , dan is er een en ander niet goed (afgesteld) . Mijn 1.9td (met opgedraaide pomp en turbodruk , en extra oliekoeler) haalde vlot 150km/u . (Had 85PK op de testbank)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door Nikki »

Ik neem aan dat als ik de pomp laat afstellen bij een Bosch service center, dat deze in de auto kan blijven zitten?

Het betreft hier een 1.9D zonder turbo. Ik heb mij laten vertellen dat deze niet snel zijn (hoeft ook niet) maar als ik op de snelweg 110 rijdt vind ik het niet prettig dat ik bijna niets meer over heb. Met pijn en moeite kan ik hem op de 120 krijgen maar dan is het echt over.

Vorig jaar zijn we voor de eerste keer met de bus en een caravan op vakantie geweest. Het is een caravan van 900kg maar bij wat langere klimmetjes (België) had het t4-tje er toch best wel moeite mee. Dat viel mij wat tegen

verstuivers zijn onlangs gecheckt en werken goed.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door Multivan Generation »

Ik kan me voorstellen dat het je wat tegen valt,
maar kijk even naar het gewicht en het vermogen wat je hebt.
Voor het trekken van een caravan kun je er beter eentje met turbo hebben.

De topsnelheid van een kale 1900 diesel is gewoon laag, met een beetje geluk schat ik het op 135 km/u.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door vw_camper »

Mijn vorige T44 was ook een 1.9D. Het maximale vermogen van een 1.9D is 61pk en volgens mij was de topsnelheid 128km/h in de bestelbus uitvoering. Ik reed hem niet harder dan 100 - 110km/h vanwege het motorlawaai.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door Nikki »

Ok, dank jullie wel voor een duidelijk verhaal. de snelheid is dus wel (bijna) goed. Hoort bij deze bus.

Is het een lastige klus om een turbo te monteren? van 1.9D naar 1.9tD?
Ik had begrepen dat dit type motor aan te passen is.
Wat voor een vermogenstoename mag ik dan verwachten?
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door Nikki »

Heeft iemand een idee waar ik terecht zou kunnen voor mijn dieselpomp?
Omgeving Alkmaar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door Multivan Generation »

De ringsleutel?
Even googlen voor het adres..

Of wellicht Ismet in de Liede...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door Geert G »

http://www.espemotorenrevisie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; in Purmerend
http://www.autowaard.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; in Heerhugowaard,

Zijn beide Diesel Büchli partner. http://www.buchli.nl/content.php?l=&p=3" onclick="window.open(this.href);return false;

De 1e is een motorenrevisiebedrijf & hiervoor zou ik kiezen in jou situatie, met hun expertise. :yes
De 2e een automaterialenzaak.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken tv 1.9D

Bericht door Nikki »

Ik ben met mijn pomp zeer goed geslaagd bij Ismet in de Haarlemmerliede. fantastisch geholpen voor zeer weinig. Een aanrader voor T4!!
Pomp is gemaakt. Was wel een vreemd probleem. vermoedelijk is er in het verleden iemand aan het knutselen geweest, en heeft toen intern wat verbogen. Hierdoor was de zgn rookschroef niet goed meer af te stellen. Bij het inschroeven duwde de schroef de beugel van het gaspedaal mee. Was dus niet af te stellen meer.

Een update van de stand van zake nu.

De pomp kan en is goed afgesteld. ook de timing is door meerdere gecheckt. Bus start fantastisch en heeft ook zijn oude vermogen weer terug.

De bus rookt nu nog steeds als ik het gas intrap. Een dikke wolk zwart/grijze rook. Ook verbruikt hij olie. Zo'n 600km terug bijgevuld en nu kreeg ik vanmiddag al weer een geluidssignaal. Dit lijkt mij de oorzaak van de zwarte rook.
Ook liep de temperatuur vanmiddag erg hoog op. Ik was in Amsterdam en na een poosje stapvoets rijden, optrekken en weer stilstaan. werd de temperatuur dusdanig hoog dat het lampje begon te knipperen.

Wat ik gek vind is dat als ik stil sta ik in de cabine een soort lichte uitlaatgas ruik. Zou het iets met de kleppen kunnen zijn?? De uitlaat is niet lek!!
Als de inlaat en/of uitlaatkleppen lekken krijg je olieverbruik, rook en zou je theoretisch de geur via de luchtinlaat in je cabine kunnen krijgen?!?
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

Gister en vandaag de motor "geflushed" volgens de gebruiksaanwijzing van de vertegenwoordiger van Forté

Twee flesjes Motor Flush bij de olie gedaan en de bus twee uur laten draaien. Af en toe het toerental even laten oplopen tot ongeveer 2500 toeren en dan in één keer het gas los.
Na twee uur de bus een nacht laten rusten en de volgende dag weer twee uur laten draaien, en af en toe de toeren weer naar 2500 en dan gas los.

Na de twee uur de olie af tappen en de filter verwijderen. Geheel goed laten uitlekken en dan een nieuwe filter plaatsen en de olieplug in het carter. Vervolgens de olie weer aangevuld en de toevoeging "seal conditioner" en "Oil fortifier" toegevoegd.

Nu moet ik het geheel ruim de kans geven om zijn werk te doen.

Na ruim 100 km heb ik het idee dat de rook minder is, maar we wachten nog even met juichen.

Wordt vervolgd.......
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

Nog een vraag aan de Forumleden, en een ieder die het leest en het antwoord weet.

Als ik op foto's kijk op internet van brandstofpompen van een t4, zie ik op sommige pompen een grote demper zitten vanaf de behuizing naar de gasbediening.
Hoort deze op alle pompen te zitten? en wat is de functie?

Bij mij zit deze er niet op, maar volgens mij zie ik op de behuizing van mijn pomp wel een bolletje zitten waar een demper op geklikt kan worden.
jordydereus

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door jordydereus »

deze heeft bijna geen functie

gewoon weg laten .
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

Ik ben inmiddels bijna 500 km verder na het flushen van mijn 1.9d.
Helaas blijf ik in mijn binnenspiegel een waas over de weg zien hangen, en bij het uitstappen stinkt het ook aardig.

Is er een manier om te testen of de zuigerveren stuk zijn of misschien de klepsteelrubbers?
Plaats reactie