Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

op hol slaan t4

vragen over de T4
Plaats reactie
arie oudshoorn
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56

op hol slaan t4

Bericht door arie oudshoorn »

Goedenavond,
Mijn t4 td 1998 met 390.000 km is op hol geslagen, even daarvoor hoorde ik een schurend geluid onder de kap ergens uit de buurt van de turbo, rustig verder gereden en ineens sloeg hij op hol, gelijk in z,n 1 koppeling los en vol in de rem, de motor sloeg gelukkig af met 200 meter rook om de bus heen.
Bus weg gesleept en volgende dag alle diesel uit de tank en leidingen leeg laten lopen, nieuwe diesel d,r in en olie op peil gebracht.
Starten ging goed maar na 3 min wilde de bus steeds harder gaan en moest steeds bij remmen met weer een rook spoor achter de bus waar je almere mee kon bedekken.
Today lucht filter na gekeken en deze bleek erg vuil te zijn, turbo slang los en de as kan ik een mm of 4 op en neer halen en de schoepen hebben de wanden geraakt dus einde turbo.
Nu is mij vraag als ik een andere turbo plaats is dan het probleem op gelost.
Alvast bedankt
MVG Arie
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: op hol slaan t4

Bericht door Geert G »

3-4 mm turbospeling is errguug veel.
Dan is deze turbo al veel langer gaar geweest.
Als je er een verse turbo op monteert, is het oliehappen in ieder geval verleden tijd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: op hol slaan t4

Bericht door Pascal-141 »

arie oudshoorn schreef:Goedenavond,
Mijn t4 td 1998 met 390.000 km is op hol geslagen, even daarvoor hoorde ik een schurend geluid onder de kap ergens uit de buurt van de turbo, rustig verder gereden en ineens sloeg hij op hol, gelijk in z,n 1 koppeling los en vol in de rem, de motor sloeg gelukkig af met 200 meter rook om de bus heen.
Bus weg gesleept en volgende dag alle diesel uit de tank en leidingen leeg laten lopen, nieuwe diesel d,r in en olie op peil gebracht.
Starten ging goed maar na 3 min wilde de bus steeds harder gaan en moest steeds bij remmen met weer een rook spoor achter de bus waar je almere mee kon bedekken.
Today lucht filter na gekeken en deze bleek erg vuil te zijn, turbo slang los en de as kan ik een mm of 4 op en neer halen en de schoepen hebben de wanden geraakt dus einde turbo.
Nu is mij vraag als ik een andere turbo plaats is dan het probleem op gelost.
Alvast bedankt
MVG Arie

Waarom heb je alle diesel eruit gehaald en vervangen ??? Dat is eigenlijk verloren moeite , want dat heeft geen invloed op de motor...
Een motor die op hol slaat , doet dat meestal omdat die teveel onderdruk maakt , waardoor hij gaat lopen op oliedamp ipv op diesel , en dat is meteen de oorzaak dat hij steeds sneller wil . En dat de motor veel onderdruk zal gehad hebben , ben ik bijna zeker van , gezien de km stand van 390.000km , voor een 19td is dat al vrij veel .
Dat de luchtfilter ook vuil was , bevestigd mijn vermoeden : door de hevige carterdruk blaast hij ook oliedampen tegen het filter , dat daardoor gaat dichtslibben.
Het alleen vervangen van de turbo is wat simpel gekeken , en ik vermoed dat het daarmee niet zal opgelost zijn. Een complete revisie van de motor zal eerder wel de oplossing bieden . Of eventueel een ruilmotor plaatsen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arie oudshoorn
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56

Re: op hol slaan t4

Bericht door arie oudshoorn »

Hallo Pascal,
Bedankt voor je goede reactie.
De diesel 3 a 4 liter had ik verwijdert omdat mijn tankdop s,ochtends op de vul pijp lag inplaats van dicht gedraaid met de sleutel, slot was open gebroken vandaar dat ik later dacht na het op hol slaan iemand heeft iets in mijn tank gegooid.
Ik heb al paar aanbiedingen van een andere motor en ga daar zo over bellen.
Zal jullie op de hoogte houden.
MVG Arie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: op hol slaan t4

Bericht door Pascal-141 »

arie oudshoorn schreef:Hallo Pascal,
Bedankt voor je goede reactie.
De diesel 3 a 4 liter had ik verwijdert omdat mijn tankdop s,ochtends op de vul pijp lag inplaats van dicht gedraaid met de sleutel, slot was open gebroken vandaar dat ik later dacht na het op hol slaan iemand heeft iets in mijn tank gegooid.
Ik heb al paar aanbiedingen van een andere motor en ga daar zo over bellen.
Zal jullie op de hoogte houden.
MVG Arie
Oei , hebben ze misschien je diesel gepikt ? (gebeurd ook vaak bij vrachtwagens , maar gaan ze dat nu al bij auto's ook gaan doen ? :muur :gif )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie