Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

start heel slecht , maar loopt wel

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dannyl
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2007, 00:13
Locatie: stein

start heel slecht , maar loopt wel

Bericht door dannyl »

Mijn 2.5 TDI is sinds een paar dagen met pijn en moeite aan te krijgen. Na heel lang doorstarten slaat hij net aan, tenzij de motor warm is, dan doet hij niets. De startmotor draait gewoon rond, de brandstof afsluiter werkt, de BDP sensor en de riem van de pomp is vervangen. Spuit ik een beetje remmenreiniger in de intercooler slaat hij gewoon aan, en blijft ook mooi rond lopen. Zo ben ik zelfs met een caravan naar Le mans gereden.
Vagcom geeft geen foutcodes, tijdens het starten geeft hij bij de meetwaardes geen toerental aan. Als de motor loopt geeft hij netjes 770rpm aan.
Maar om nou iedere keer remmenreiniger te gebruiken kan ook niet echt de bedoeling zijn en is ook niet goed voor de motor.
Heeft iemand een idee waar ik nog meer naar kan kijken
een 5 cylinder diesel is leuk maar de 6 cylinder boxer is mooier
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: start heel slecht , maar loopt wel

Bericht door Geert G »

Lijkt erop dat je brandstofpomp, na de riemwissel, niet op tijd staat.
Deze moet je eerst mechanisch, d.m.v. een meetklok in de pomp, statisch op tijd zetten
Afstel-waarde: 0,55 mm

Daarna met VAG -Com Meetwaardeblokken, kanaal 000, dynamisch fijnregelen d.m.v. spanrollen pomp tandriem.
Afstellen op de groene lijn TDI-checker.
Zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoeveel km heeft ie gelopen?
Zo ergens in de buurt van de 400.000km is de kans groot dat je je brandstofpomp naar Elektro Diesel Service Limburg, in Sittard mag brengen, voor revisie. Dan beginnen ze inwendig meestal redelijk gaar te worden.

Kom je er niet uit?
Ga dan effe in Sittard langs..... http://www.elektrodiesel.nl/diensten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
dannyl
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2007, 00:13
Locatie: stein

Re: start heel slecht , maar loopt wel

Bericht door dannyl »

De pomp is uitgeklokt. Zou die niet op tijd Staan trekt hij ook niet. Dat doet hij wel. Ik vermoed meer een elektronisch probleem.
een 5 cylinder diesel is leuk maar de 6 cylinder boxer is mooier
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: start heel slecht , maar loopt wel

Bericht door Geert G »

Zoals je motor nu reageert, heeft het de schijn, dat de brandstofpomp niet genoeg vervroegd/ er langs staat, tijdens de koudstart. Vandaar ook mijn vraag hoeveel je bus heeft gelopen.

Er worden nogal wat denkfouten gemaakt met deze motor tijdens het uitklokken, doordat deze twee tandriemen heeft, plus er ook nog eens dwars in ligt. (zelfs VW monteurs gaan hiermee de mist in)
Werk je met het VAG werkplaatshandboek, pas dan de links & rechtsom pompafstelbewegingen op de volgende manier toe:
Ga bij het rechter spatbord staan, distributiekant naar jou toe. Vanuit deze denkbeeldige positie de pomp linksom of rechtsom draaien. Dit is in feite de voorkant van de motor & de eerste cilinder.

Hoe staat het inspuitbegin, als je deze dynamisch test met VagCom?
(Kan alleen met de volledige geregistreerde versie, niet met de shareware versie)

Voordat je de pomp uitklokte, heb je eerst de distributie gecontroleerd of deze exact op tijd staat?
Tijdens deze procedure ook het blokkeerliniaal VW 2065A voor de nokkenas gebruikt? (pomptandriemwiel nokkenas verwijderen)
Distributie niet exact op tijd, aan de andere kant van de nokkenas, inspuitmoment brandstofpomp natuurlijk ook niet.
Met uitklokken pomp, ook blokkeerpen VW 2064 gebruikt?

Meet voor de zekerheid de weerstand van de G80 naaldslag sensor.
Zodra deze in de buurt komt van de 115 Ohm geeft deze problemen en dient deze verstuiverhouder vervangen te worden.

Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=2&t=46012&p=328626&hilit=g80#p328626" onclick="window.open(this.href);return false;

Laat hier a.u.b. effe weten wat eruit komt, c.q., wat de oorzaak was. Ben ik wel benieuwd naar....

Gr, Geert.
Bijlagen
Blokkeerpen 2064 pomptandriemwiel, voor afstellen inspuitmoment
Blokkeerpen 2064 pomptandriemwiel, voor afstellen inspuitmoment
Nokkenas blokkeer lineal 2065A
Nokkenas blokkeer lineal 2065A
golf-mk3-3994.png (25.6 KiB) 1848 keer bekeken
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
dannyl
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2007, 00:13
Locatie: stein

Re: start heel slecht , maar loopt wel

Bericht door dannyl »

Bij controle donderdag bleek dat er tijdens het starten geen diesel werd aangevoerd. Gisteren de pomp er af gehaald en nagekeken, bleek de veer in het opvoergedeelte gebroken. Maandag maar kijken of we dat gemaakt krijgen.
Alle reacties op het afstellen van de pomp zijn goed bedoeld, maar het afstellen en repareren doe ik niet allemaal zelf. Dit doe ik samen met martin van MTTU in urmond. Hij is een begrip op motoren en bakken in de regio en een vraagbaak voor velen.
een 5 cylinder diesel is leuk maar de 6 cylinder boxer is mooier
Gebruikersavatar
dannyl
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2007, 00:13
Locatie: stein

Re: start heel slecht , maar loopt wel

Bericht door dannyl »

De Pomp is uit elkaar gehaald en de gebroken veren zijn vervangen. Nu start hij weer als vanouds.
een 5 cylinder diesel is leuk maar de 6 cylinder boxer is mooier
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: start heel slecht , maar loopt wel

Bericht door Geert G »

Aha........dus de brandstofpomp is gereviseerd...... :lach
Voorzien van gele verzegelings-lak?
Of alleen de veer vervangen?
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
dannyl
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2007, 00:13
Locatie: stein

Re: start heel slecht , maar loopt wel

Bericht door dannyl »

Alleen de veren vervangen. ik ben niet van plan nog veel geld uit te geven aan de T4, omdat ik op zoek ben naar een andere auto.
een 5 cylinder diesel is leuk maar de 6 cylinder boxer is mooier
Plaats reactie