Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Aankoop T5
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06
Aankoop T5
Dag Allemaal,
Na jaren rond te hebben gereden in een Volvo ga ik weer terug naar een Transporter. Ik heb zelf goede ervaringen met de T5, zowel met de 1,9 motor als met de 2,5 motor met 130 pk. De auto ga ik als particulier kopen en de bedoeling is dat ik er met mijn 3 kids een jaar of 10 in rond ga toeren, veelal richting zuid Italië. Dus veel km`s. Ik ben een redelijk rustige rijden maar trekkracht is fijn met name omdat er een caravan meegaat.
Morgen wil ik gaan kijken voor een T5 met 130 pk en 250.000 op de teller. Alle onderhoud is gedaan en daar zijn geen gekke dingen uit gekomen. Wel is de turbo een keer kapot gegaan.
Op marktplaats staan een paar mooie Transporters aangeboden. Op zich vind ik de T4 ook prima, en ik denk dat ik met rond de 100 pk ook goed uit de voeten kan. Er staan een paar mooie vanaf het jaar 2000 en die vind ik ook het mooist...
Beide hebben mijn voorkeur maar de T5 vind ik het fijnst omdat ik daar al vertrouwd mee ben... Maar zo staat er ook een mooie T4 met 340.000 op de teller...
Wie wil zijn mening eens geven, wat tips geven en wat ik dan beter kan rijden, een 4 of 5, en welke motor? En de km stand, kan je zeggen dat met 250.000 op de teller alle kinderziektes eruit zijn of is dat een moment van nu gaat alles komen... Want met 3 kids gaat je rekening al achteruit laat staan als je een auto koopt waar je op leegloopt....
Wie kan mij een beetje op weg helpen, ik ben al een week of drie aan het zoeken, kijken en lezen....
Bij voorbaat dank,
Jasper...
Na jaren rond te hebben gereden in een Volvo ga ik weer terug naar een Transporter. Ik heb zelf goede ervaringen met de T5, zowel met de 1,9 motor als met de 2,5 motor met 130 pk. De auto ga ik als particulier kopen en de bedoeling is dat ik er met mijn 3 kids een jaar of 10 in rond ga toeren, veelal richting zuid Italië. Dus veel km`s. Ik ben een redelijk rustige rijden maar trekkracht is fijn met name omdat er een caravan meegaat.
Morgen wil ik gaan kijken voor een T5 met 130 pk en 250.000 op de teller. Alle onderhoud is gedaan en daar zijn geen gekke dingen uit gekomen. Wel is de turbo een keer kapot gegaan.
Op marktplaats staan een paar mooie Transporters aangeboden. Op zich vind ik de T4 ook prima, en ik denk dat ik met rond de 100 pk ook goed uit de voeten kan. Er staan een paar mooie vanaf het jaar 2000 en die vind ik ook het mooist...
Beide hebben mijn voorkeur maar de T5 vind ik het fijnst omdat ik daar al vertrouwd mee ben... Maar zo staat er ook een mooie T4 met 340.000 op de teller...
Wie wil zijn mening eens geven, wat tips geven en wat ik dan beter kan rijden, een 4 of 5, en welke motor? En de km stand, kan je zeggen dat met 250.000 op de teller alle kinderziektes eruit zijn of is dat een moment van nu gaat alles komen... Want met 3 kids gaat je rekening al achteruit laat staan als je een auto koopt waar je op leegloopt....
Wie kan mij een beetje op weg helpen, ik ben al een week of drie aan het zoeken, kijken en lezen....
Bij voorbaat dank,
Jasper...
Altijd op zoek naar een andere bus
Re: Aankoop T5
Is dit wat voor je?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... mympSeller" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... mympSeller" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Aankoop T5
Beste jheisterkamp
We hebben een gezin met 4 kinderen en daarom in 2002 ook naar een transporter gegaan vanaf een personenauto
we hebben er een bankje EN een stoel bij
(ivm 2x 3 oficieele zitplaatsen het bankje) maar dat staat er niet vaak in (comfort is minimaal)
een T4 1.9 TD vanaf 2002 tot 2006 gereden en vanaf 2006 tot nu een 2.5TDI met 102 pk
en we zijn zeer tevreden daarmee deze heeft nog net geen 300.000 en gebruikt ¼ liter olie per 20.000 km
en die motor is echt meer dan zwaar genoeg!!!. wel vindt ik het jammer dat die geen 6 versnellingen heeft
op de autoweg kan die 130 km/h met veel minder toeren ook goed trekken.
houd rekening met het gewicht: een T5 is nogal wat zwaarder in de wegenbelasting als je de 130 pk versie neemt.
en voor de rest zijn voor er nadelen op het forum uitgebreid te vinden, en ook soms bedenkingen bij sommige motoren van de T5 (de 5 cylinders die in de T5 zijn gebruikt)
qua prijs maakt het niet veel uit: een T4 van 2003 met 102 pk is zelfs duurder dan een T5 van 2004 met 105 pk
over het algemeen.
We hebben een gezin met 4 kinderen en daarom in 2002 ook naar een transporter gegaan vanaf een personenauto
we hebben er een bankje EN een stoel bij
(ivm 2x 3 oficieele zitplaatsen het bankje) maar dat staat er niet vaak in (comfort is minimaal)
een T4 1.9 TD vanaf 2002 tot 2006 gereden en vanaf 2006 tot nu een 2.5TDI met 102 pk
en we zijn zeer tevreden daarmee deze heeft nog net geen 300.000 en gebruikt ¼ liter olie per 20.000 km
en die motor is echt meer dan zwaar genoeg!!!. wel vindt ik het jammer dat die geen 6 versnellingen heeft
op de autoweg kan die 130 km/h met veel minder toeren ook goed trekken.
houd rekening met het gewicht: een T5 is nogal wat zwaarder in de wegenbelasting als je de 130 pk versie neemt.
en voor de rest zijn voor er nadelen op het forum uitgebreid te vinden, en ook soms bedenkingen bij sommige motoren van de T5 (de 5 cylinders die in de T5 zijn gebruikt)
qua prijs maakt het niet veel uit: een T4 van 2003 met 102 pk is zelfs duurder dan een T5 van 2004 met 105 pk
over het algemeen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Aankoop T5
Ik heb net een 128 KW automaat gekocht met 3 ton op teller en uit 2004. Heel mooi, 1e lak en ziet er prima uit. Reed al 10 jaar zonder problemen bij de eerste eigenaar. Ik ga er van uit dat deze zich inmiddels wel heeft bewezen als een doorzettertje. Alleen is de V-bak op 278.000 gereviseerd maar dat vind ik dan weer niet zo erg....
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06
Re: Aankoop T5
Thanks voor de reacties...
Het gaat om deze: http://link.marktplaats.nl/m819643017" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat de wegenbelasting duurder is, maar als je in een Volvo 940 op gas hebt gereden weet je ook dat de wegebelasting hoog is.. En diesel vind ik echt veel mooier rijden.....
Het gaat om deze: http://link.marktplaats.nl/m819643017" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat de wegenbelasting duurder is, maar als je in een Volvo 940 op gas hebt gereden weet je ook dat de wegebelasting hoog is.. En diesel vind ik echt veel mooier rijden.....
Altijd op zoek naar een andere bus
Re: Aankoop T5
Ik zie in de MP advertentie dat de turbo is vervangen voor een 174pk versie.
Op zich een hele goede zaak, deze Honeywell Garret turbo's zijn sterker/beter als de 130 pk Borg Warner KKK-turbo.
Rest alleen de vraag, of de software ook hierop is aangepast?
Zo niet, zou ik dit zeker effe laten doen bij JD-Engeneering. Deze software klopt in de regel.
Loopt ie mooier op & zuiniger.
Onderdeelnummer(s) 174PK Turbo:
070 145 702 A
070 145 702 AX
720931-0004
GT2052V
Effe de aluminium luchtinlaatslang op de turbo losmaken en het turbine asje voelen op speling. ( op en neer van boven/onder + voor naar achter) Ook voelen aan het Wastegate stangetje, of de variabele regeling schokvrij op en neer gaat.
Ook tijdens testrit luisteren of je geen schurend geluid hoort uit de turbo.
Suc6. Geert.
Op zich een hele goede zaak, deze Honeywell Garret turbo's zijn sterker/beter als de 130 pk Borg Warner KKK-turbo.
Rest alleen de vraag, of de software ook hierop is aangepast?
Zo niet, zou ik dit zeker effe laten doen bij JD-Engeneering. Deze software klopt in de regel.
Loopt ie mooier op & zuiniger.
Onderdeelnummer(s) 174PK Turbo:
070 145 702 A
070 145 702 AX
720931-0004
GT2052V
Effe de aluminium luchtinlaatslang op de turbo losmaken en het turbine asje voelen op speling. ( op en neer van boven/onder + voor naar achter) Ook voelen aan het Wastegate stangetje, of de variabele regeling schokvrij op en neer gaat.
Ook tijdens testrit luisteren of je geen schurend geluid hoort uit de turbo.
Suc6. Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: Aankoop T5
waarschijnljk al verkocht , onderstaande link een T4 met wijsneus 2500TDI met 220.000km uit 2000 voor 3500 euro
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... nt=160x600" onclick="window.open(this.href);return false;
Over het algemeen heb je aan de T4 zeker op hogere km standen zo goed als geen kosten, bij een T5 moet je
gewoon geluk hebben , de techniek is veel kwetsbaarder
zelfde bedrijf biedt een 3.2 6 cijl. touareg aan voor 6950 Euro met 240 pk en 6 versnellingen uit 2005, niet duur toch?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... usPage=VIP" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... nt=160x600" onclick="window.open(this.href);return false;
Over het algemeen heb je aan de T4 zeker op hogere km standen zo goed als geen kosten, bij een T5 moet je
gewoon geluk hebben , de techniek is veel kwetsbaarder
zelfde bedrijf biedt een 3.2 6 cijl. touareg aan voor 6950 Euro met 240 pk en 6 versnellingen uit 2005, niet duur toch?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... usPage=VIP" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06
Re: Aankoop T5
Dank jullie wel voor de reacties. Vanmiddag geweest, gereden en bekeken.
Ik ben samen met mijn neef gaan kijken en die rijd een T4... officieel 102 pk getuned naar 130 pk... Maar die roffel is toch wel fijn in de motor. En als ik lees wat er hier op het forum allemaal met een T5 kan gebeuren.. Heb ik niet heel veel zin in. Ik weet dat een T4 ook niet perfect is, maar er zijn vast goede te vinden Dus... Ik ga voor een T4.
Word daar vervolgd....
Nogmaals dank...
Ik ben samen met mijn neef gaan kijken en die rijd een T4... officieel 102 pk getuned naar 130 pk... Maar die roffel is toch wel fijn in de motor. En als ik lees wat er hier op het forum allemaal met een T5 kan gebeuren.. Heb ik niet heel veel zin in. Ik weet dat een T4 ook niet perfect is, maar er zijn vast goede te vinden Dus... Ik ga voor een T4.
Word daar vervolgd....
Nogmaals dank...
Altijd op zoek naar een andere bus
Re: Aankoop T5
@jheisterkamp
Als je rap bent, kun je die van Cor 123 misschien wel overnemen.
Ik vermoed dat de brandstofpomp gereviseerd/vervangen moet worden en dan loopt ie weer. Kan ie er weer een zeer lange tijd tegen.
Is een T4 2.5 TDI handbak ACV gechipt.
Lees het T4-topic; knal boem ratel
Hij schreef hier dat ie er geen zin meer in had om te reanimeren, en heeft een T5 gekocht.
Als je rap bent, kun je die van Cor 123 misschien wel overnemen.
Ik vermoed dat de brandstofpomp gereviseerd/vervangen moet worden en dan loopt ie weer. Kan ie er weer een zeer lange tijd tegen.
Is een T4 2.5 TDI handbak ACV gechipt.
Lees het T4-topic; knal boem ratel
Hij schreef hier dat ie er geen zin meer in had om te reanimeren, en heeft een T5 gekocht.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06
Re: Aankoop T5
Dank je wel voor je advies.
Uitgangspunt word een T4, liefst met een 102 pk motor, die ik ga chippen naar 130 pk.
Ik wil dan een dubbele cabine en het liefst een luxe uitvoering, airco, mooie stoelen, afstand bediend etc. etc. plusminus 2 Ton op de teller mag, minder mag ook...
Datum ongeveer tussen 2000 en 2003....
Als jullie wat weten hoor ik het wel....
Bedankt..
Uitgangspunt word een T4, liefst met een 102 pk motor, die ik ga chippen naar 130 pk.
Ik wil dan een dubbele cabine en het liefst een luxe uitvoering, airco, mooie stoelen, afstand bediend etc. etc. plusminus 2 Ton op de teller mag, minder mag ook...
Datum ongeveer tussen 2000 en 2003....
Als jullie wat weten hoor ik het wel....
Bedankt..
Altijd op zoek naar een andere bus
Re: Aankoop T5
Ik zou die niet chippen
250nm koppel is meer dan voldoende vindt ik, die motor lacht met die bus ook als die vol beladen is.
om uit die relatief oude motoren (die overigens nog heel lang mee kunnen mits je er normaal mee omgaat)
het uiterste te gaan halen lijkt me niet aan te raden ik rijdt er ook nooit 160 km/h mee wat die wel kan, maar max 130 a 135 km/h
het zuipt een hoop meer brandstof, belast de oude techniek teveel, en het brengt niks ik wil er nog 10 jaar zeker mee rijden!!.
Wel zou ik dan die ERG sluiten en als die er nog onder zit?? Die roetprul direct verwijderen en vervangen voor een open pijp
http://www.pptuning.co.uk/products.php?cat=5" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.uitlaatdiscounter.nl/product ... mper-ud333" onclick="window.open(this.href);return false;
(want dat ding zorgt ervoor dat je turbo 300 rpm later aan zijn klus begint en remt het uitstromen van uitlaatgassen af = vermogens verlies =
onnodig brandstof verbruik en is potentieel een ding waarmee je onderweg met pech kunt komen te staan (verstopt)
250nm koppel is meer dan voldoende vindt ik, die motor lacht met die bus ook als die vol beladen is.
om uit die relatief oude motoren (die overigens nog heel lang mee kunnen mits je er normaal mee omgaat)
het uiterste te gaan halen lijkt me niet aan te raden ik rijdt er ook nooit 160 km/h mee wat die wel kan, maar max 130 a 135 km/h
het zuipt een hoop meer brandstof, belast de oude techniek teveel, en het brengt niks ik wil er nog 10 jaar zeker mee rijden!!.
Wel zou ik dan die ERG sluiten en als die er nog onder zit?? Die roetprul direct verwijderen en vervangen voor een open pijp
http://www.pptuning.co.uk/products.php?cat=5" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.uitlaatdiscounter.nl/product ... mper-ud333" onclick="window.open(this.href);return false;
(want dat ding zorgt ervoor dat je turbo 300 rpm later aan zijn klus begint en remt het uitstromen van uitlaatgassen af = vermogens verlies =
onnodig brandstof verbruik en is potentieel een ding waarmee je onderweg met pech kunt komen te staan (verstopt)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Aankoop T5
Frank, 130 pk er uit halen is absoluut veilig.frank884 schreef:Ik zou die niet chippen
250nm koppel is meer dan voldoende vindt ik,
om uit die relatief oude motoren (die overigens nog heel lang mee kunnen mits je er normaal mee omgaat)
het uiterste te gaan halen lijkt me niet aan te raden
De grens ligt ruim boven de 140 pk waar de houdbaarheid wat harder achteruit gaat.
(vorig weekend hier nog een 102 pk synchro onder handen genomen )
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: Aankoop T5
Mijn T4 2500TDI 6-2002 was ook ergens tussen de 120 en 130 pk , tot 410.000 km probleemloos mee gereden.
Dat was nog ouderwetse goede super kwaliteit van V.W.
Ik verving wel jaarlijks de versn. bak olie om problemen daar voor te zijn, voor die 150 euro wilde ik nooit
risico nemen.
Overigens altijd bij de APK ook de grote beurt dat liep bij mij sijnchroon, meestal waren dat 30.000 km
Dat was nog ouderwetse goede super kwaliteit van V.W.
Ik verving wel jaarlijks de versn. bak olie om problemen daar voor te zijn, voor die 150 euro wilde ik nooit
risico nemen.
Overigens altijd bij de APK ook de grote beurt dat liep bij mij sijnchroon, meestal waren dat 30.000 km
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)