Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

Bericht door Arvie »

Hallo allemaal,

Ik begrijp dat de warmte-huishouding van mijn AAB blok (met name de cilinderkop) standaard niet optimaal is. Omdat ik er dit jaar weer mee op vakantie wil, relatief lange afstanden snelweg (kruissnelheid max 110 echte km's), warme oorden + bergen ben ik aan het kijken wat ik kan doen om de levensduur van mijn blokkie te verlengen en de bedrijfszekerheid te verhogen.

Een optie zou zijn om een extra oliekoeler / radiateur te installeren, bijvoorbeeld deze:
http://www.ebay.de/itm/VW-T4-Olkuhler-A ... 3a8c983f25

- Heeft een van jullie ervaring met een dergelijk systeem?
- Heeft een dergelijke koeler nut of niet?
- Hoe installeer ik de adaptor, is dit een kwestie van oliefilter eraf draaien, adapter erop, oliefilter daar weer op of is het ingewikkelder? (en is er inderdaad voldoende ruimte achter / onder het blok?

Ik hoor het graag, alle info is welkom

Remko.
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

Bericht door Pascal-141 »

Een extra oliekoeler is altijd een verbetering , mits goed gemonteerd (waar de koeler veel rijwind pakt) , en voorzien is van thermostaat. Je hebt plaats genoeg om hem voor de radiator te monteren.

Maar er zijn ook nog een paar dingen die je kan doen om de koeling van het oude blokje te verbeteren :
-lamellen manueel open zetten , bi-metaal eruit , en in geheel open stand vastzetten met bvb tie-ribs . Dat verbetert de koeling omdat er meer rijwind doorheen kan
-de radiator eens goed doorblazen met perslucht , je zal er versteld van staan hoeveel viezigheid eruit komt (stof, dode vliegen, bladeren ,...)
-indien het nog een hele oude radiator betreft , is het waarschijnlijk wel eens aangeraden om een nieuwe radiator te monteren , omdat het koelsysteem na zoveel jaren toch lichtjes dichtslibt , en dus zeker ook de hele kleine koelkanalen in de radiator.
Een radiator kost veel minder dan een koppakking die er door vliegt wanneer hij te heet word.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

Bericht door Multivan Generation »

Arvie schreef:Omdat ik er dit jaar weer mee op vakantie wil, relatief lange afstanden snelweg (kruissnelheid max 110 echte km's)...
100 km/u aanhouden helpt ook al een boel.
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

Bericht door Arvie »

Hoi allebei,

Bedankt voor jullie reacties..

De lamellen heb ik al open gezet, mijn radiateur zal ik eens doorblazen (heb hem al eens op steenslag etc. gecontroleerd - zag weinig dichte lamellen) - een nieuwe radiateur is inderdaad ook een optie...

En 100 rijden - zeker... (alleen is het zo verleidelijk als je een paar 100 km. over lege Franse snelwegen moet rijden om wat extra gas te geven..

Ben nu ook bezig met het inbouwen v. een cruise control (mechanische VDO) - ook dit helpt het gaspedaal wat met rust te laten..

Remko.
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

Bericht door GoodOldDiesel »

De mijne heeft 470000 gelopen ongeveer en daarbij zeker de helft van zijn km's europa gezien....
En ik vermoed dat die niet altijd netjes 100 heeft gelopen.

Dus tja....
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

Bericht door Arvie »

Kijk,

Dan heb ik nog heel wat mooie kilometertjes te gaan :) (zit nu rond de 190.000)

Ik ga maar eens beginnen met de radiateur uitblazen en nogmaals checken!

Groeten,

Remko
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

Bericht door GoodOldDiesel »

Grootste probleem die ik heb gekend was een lekke nokkenas keering...

Ach lekt een beetje olie, niks aan de hand toch??? Gewoon doorrijden en af en toe bijvullen.

Eindpunt, dynamo in de olie verzopen, vacuumpomp in olie verzopen, accu aan de kook, driem verzopen in olie...

Rekening met 4 cijfers verder... :bonk
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

Bericht door Arvie »

Hmm..

Dat probeer ik juist te voorkomen... Maar helemaal lukt dat nooit :)

Remko
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Installeren extra oliekoeler 2.4D - Nuttig of niet?

Bericht door rick_k »

Onze 2.4 van 1996 had 450.000 km achter zijn kiezen en die ging in Duitsland ook op de cruise control (lees: poot plat op pedaal). 160 naar beneden en 60 naar boven...
Het belangrijkste is dat je de motor gewoon lekker laat nakoelen. Als je gaat tanken, of je wil gewoon even een kop koffie, op de parkeerplaats. Daar laat je de auto gewoon 5 minuten draaien. Dan kan hij even "bijkomen". 5 minuten is trouwens best lang, kijk het maar eens na op een klokje. Dat elektronische nakoelen is natuurlijk leuk, maar helemaal heilig is het niet.

Maar goed, wij hebben nooit problemen met de koeling gehad. Met de 2.5 TDI die ik nu heb ook niet trouwens, terwijl die echt afgebeuld wordt.

Maar ik begrijp dat je met een camper toch rustiger rijd dan dat wij met de bedrijfsauto op pad waren, die ook tevens gezinsauto was.

mvg Rick
Plaats reactie