Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Automaatbak laten spoelen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Automaatbak laten spoelen?

Bericht door transporterfun »

Beste Weetjewellers,

Ik heb een T4 2.5 TDI Automaat van 2000. Het is een 102 PK maar heb 'm laten tunen.

Toen ik de bus vorig jaar kocht, stonden er 112.000 echte km's op de teller. Ik heb de bus een grote beurt laten geven en heb ook de ATF + filter laten vernieuwen. Intussen staat de tellen op 126.000 en gaat ie bijna voor de beurt + APK.

Ik heb nogal veel niet zo positieve verhalen gelezen over de kwaliteit van de automaatbakken zoals ik die ook heb. Ik wil dus graag zo goed mogelijk voor mijn automaat 'zorgen'. Nu heb ik gehoord dat automaatbakken ook wel gespoeld of 'geflushed' worden. Maar ik hoor voor- en tegenstanders. Daarom hier maar eens de vraag aan de ervaringsdeskundigen om een onpartijdig oordeel. Doe ik er goed aan om mijn bak te laten spoelen?

Ik lees graag jullie reacties!
No fun like transporterfun!
kingscrown
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 feb 2013, 09:11

Re: Automaatbak laten spoelen?

Bericht door kingscrown »

Ik lees even mee.

Wij hebben sinds januari een California van BJ2000, met 253.000km en de automaatbak. De bus rijdt goed en is in zeer goede staat. Technisch helemaal top. Deze bak schakelt nog heerlijk, alleen bij ingaan van de lock-up een trilling. Tevens (soms?) een trilling rond de 80-90 kmph.

Nu ben ik ook aan het twijfelen... revisie of een flush. Ik hoor idd ook wisselende verhalen over het flushen.
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Automaatbak laten spoelen?

Bericht door Sven_Stoffelen »

gewoon om de 50dkm nieuwe olie en filter erop en dan maar hopen. Bij diesels hebben de bakken het een stuk zwaarder dan bij benzine. Valt niets zinnigs over te zeggen over hoe lang het goed gaat.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Automaatbak laten spoelen?

Bericht door Multivan Generation »

Als ik jullie zou zijn,
dan is het wellicht raadzaam om de mogelijkheid van een externe oliekoeler voor de automaatbak olie te installeren.
Daarover is er volgens mij iets op het forum te vinden..

Wellicht dat het de levensduur ook verlengd..
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Re: Automaatbak laten spoelen?

Bericht door transporterfun »

Nou mensen, het regende niet bepaald reacties.... Na een advies van een automaten-revisie man in Rotterdam, heb ik besloten mijn bak te laten spoelen. Dat ga ik doen bij TPR-Racing in Alphen aan den Rijn. Zij gebruiken daar de methode waarbij de bak met speciaal reinigingsmiddel helemaal schoongespoeld wordt waarna synthetische ATF met speciale toevoegingen gebruikt wordt om de automaat af te vullen. Ook laat ik mijn filter nogmaals vervangen, ik wil 100% zeker zijn dat ik het optimale heb gedaan. Over een paar weken gaat het gebeuren. Ik laat hier wel weten hoe het is afgelopen.
No fun like transporterfun!
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Automaatbak laten spoelen?

Bericht door Geert G »

En die externe ATF-koeler?
Komt die er ook nog op?
Want dat is een betere investering om de zaak enigszins heel te houden, als flushen. :ie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Re: Automaatbak laten spoelen?

Bericht door transporterfun »

Daar ben ik nog niet uit... Zal eens met de monteur van mijn garage overleggen of hij dat voor mekaar kan krijgen... :goodidea
No fun like transporterfun!
Plaats reactie