Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hulp bij door metaal boren

vragen over de T4
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

Hallo,

Heeft iemand (in een straal van 1.5 u rond Nijmegen) misschien tijd om mij te helpen om door de twee voorste poten van mijn bedbankframe heen te boren? Ik wil er twee pinnen/bouten doorheen zetten ter versteviging maar mijn boor is niet sterk genoeg en ik wil er eigenlijk niet voor naar een garage...

:peace :adhd :peace
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

Daggie schreef:Hallo,

Heeft iemand (in een straal van 1.5 u rond Nijmegen) misschien tijd om mij te helpen om door de twee voorste poten van mijn bedbankframe heen te boren? Ik wil er twee pinnen/bouten doorheen zetten ter versteviging maar mijn boor is niet sterk genoeg en ik wil er eigenlijk niet voor naar een garage...

:peace :adhd :peace
Ter verduidelijking: het gaat om dit soort bedbank.
Bijlagen
slaapbank.jpg
slaapbank.jpg (35.27 KiB) 3747 keer bekeken
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door odorf »

Ik sluit me bij Jan aan,
Belangrijkste met door metaal boren is zeer langzaam boren en wat druk erop zetten.
Koelen met boorolie (of in nood WD40 oid) helpt ook goed. Paar keer tussendoor inspuiten.
En een goede scherpe boor. Kobald (of HSS)

Odorf
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

odorf schreef:Ik sluit me bij Jan aan,
Belangrijkste met door metaal boren is zeer langzaam boren en wat druk erop zetten.
Koelen met boorolie (of in nood WD40 oid) helpt ook goed. Paar keer tussendoor inspuiten.
En een goede scherpe boor. Kobald (of HSS)

Odorf
Het klinkt makkelijk zoals jullie het omschrijven, maar wat mij het probleem lijkt is het volgende:
de poten van het bed zijn een holle vierkante vorm.
Om precies horizontaal even hoog te boren aan beide kanten van de vierkante vorm zeg maar, zullen we dan steeds om en om aan een kant het gaatje steeds dieper moeten laten worden totdat we aan allebei de kanten er doorheen zijn?
Want mijn ervaring leert dat wanneer je ergens doorheen boort en het raakt 'de leegte' dat het boortje dan kan gaan zwabberen en dat is meestal het moment dat het breekt.

We moeten sowieso het bed eruit halen voor deze manoeuvre of niet?

Hmm.. Ik weet nog steeds niet of ik het nu zelf zal wagen of niet... :bonk :bonk :bonk
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

Vanaf de zijkant.. Ik denk dat ik het frame er dus sowieso moet uithalen.. Balen, dat wordt nog n hele kluif. Er zit namelijk een bout door de bodem v d auto waar ik eigenlijk niet bij kan zonder de auto op te kunnen hijsen.
Nou, we gaan het zien.

Anders is boren vanaf het front eigenlijk nog niet eens zo'n slecht idee.. Ik vraag me af waarom mn vriend het vanaf de zijkant wil doen.

Morgenochtend maar meteen naar Karwei voor de boortjes...
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

jan2009 schreef:Bezint eer je begint
:knipoog
Dus nog een vraag.
Als ik de afbeelding bekijk zijn dat dan twee evenwijdige verticale poten die je aan elkaar vast wil bouten?
Je hebt het immers over versteviging.
Als dat zo is zou je er ook een beugeltje omheen kunnen zetten die ze bij elkaar houdt.

Kan je niet een detailfoto plaatsen eventueel met beschrijving.
Jan, wat lief dat je zo meedenkt! Hierbij twee detailfoto's.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (26.83 KiB) 3576 keer bekeken
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

Jan, je brengt me op n idee met je idee om n beugeltje te gebruiken...

Zoals je op de foto kunt zien, gaat het om een verticale en een horizontale poot, die willen we met elkaar verbinden zodat het zit vlak bij een evt botsing niet kan gaan omhoog hopsen.

Nu krijg ik door jou het idee om er wellicht een 90 graden stoelhoek (hoe noem je die dingen? Een L hoek?) voor te gebruiken, hetgeen zou betekenen dat we de bank er niet voor uit hoeven te halen.
Want.. Dan hoeven we slechts 1 poit vanaf de zijkant met de boor te kunnen bereiken, de horizontalr, en deze kunnen we tijdens het boren naar voren schuiven! Dan kunnen we er nml wel bij.
En dan frontaal de buitenste (verticale) poot doorboren, frontaal boren geeft geen probleem qua manoevreren, dan zit de wielkas niet in de weg.

Is een metalen stoelhoek sterk genoeg? Moet ik naar
een speciaal soort stoelhoek op zoek? Van smeedijzer oid?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (30.24 KiB) 3574 keer bekeken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Multivan Generation »

Daggie schreef:
Ter verduidelijking: het gaat om dit soort bedbank.
Gewoon de liggende delen, die niet naar voren kunnen uitschuiven door de vloer heen bevestigen.

Vooraf kun je buiten de auto dat kokerprofiel van de bank al boren,
je zet de bank dan weer in de auto op de plek waar die moet komen,
en met een dun potlook of met een lakstift of zo,
geef je door de al geboorde gaten even een likje verf en laat het even drogen.
Je weet daarna waar je moet boren.

Je haalt de bank er weer uit en hebt alle ruimte om met zeg 2 mm voor te boren en daarna steeds 1 a 2 mm grotere diameter boor, totdat je op de juiste diameter zit.
De vloer is ongeveer, schat ik 1,5 a 2 mm dik, dus je bent er niet zo maar doorheen..

En koop HSS of liever cobalt boortjes,
en probeer het bij een geredschaps zaak en niet bij de DHZ-markt :knipoog

Groeten en succes

Peter
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

Gewoon de liggende delen, die niet naar voren kunnen uitschuiven door de vloer heen bevestigen.

Bevestigd dat zijn ze al, dat is t probleem niet..
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

Nou, dan gaan we proberen om met een smalle stoelhoek het zo te doen dat we het bed er niet uit hoeven te halen. Eentje van voren doorboren en eentje van opzij, dat zou een gewelidge oplossing zijn als dat lukt want er is zo genoeg ruimte om te manoeuvreren!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door odorf »

Als je het kunt schroeven heb ik ook goede ervaringen met Zelftappers.
Verkrijgbaar bij de betere gereedschappen/ijzerzaak.
zelfborend_staalverzinkt.jpg
zelfborend_staalverzinkt.jpg (9.01 KiB) 1904 keer bekeken
Hier kwam ik met een accu schroefmachine (met een dop-bitje in de juiste maat) ook door 2mm verzinkt staal.
Zonder voorboren. :toppie
Ook hiervoor geldt, langzaam draaien en er veel kracht op zetten.

Odorf
Ger de Groot
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 aug 2009, 22:15

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Ger de Groot »

Hallo ,

Heb zo een beetje het hele verhaal zitten lezen , als er mensen op de bank zitten met gordels om en er vindt een botsing plaats weet men wel welke krachten er komen te staan op de bevestiging van de bank cq het frame ??
De montage punten van de gordels zitten niet voor niks in de stijlen en vloer met gelaste moeren met verstevigings platen , dus let op wat je doet .

Zie ook de tip om een gaatje te boren van 3mm en dan steeds een beetje groter totdat je de goede maat hebt , dit is niet correct , de juiste manier van voorboren is om op de "ziel" van de juiste boormaat voor te boren , dwz als je bijvoorbeeld een bout M8 (8mm dus) ergens door moet hebben boor je een 8.5 -9 mm gat , bij deze boor is de ziel ( dat is de kern die je ziet als je boor op de kop bekijkt ) zo'n 2.5 mm , dus 1x voorboren met een 2.5 of 3 mm boor is voldoende .
Dit voorkomt dat de boor gaat happen en wandelen in het gat als je met kleine stappen voorboort , en het scheelt tijd en ergernis .

Succes
Ger
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

jan2009 schreef:Als je met die stoelhoek aan de slag gaat kan je ze ook vast zetten met degelijke parkers !
Dan hoef je niet helemaal de poten te doorboren.
Diameter van het gat luistert dan wel zeer precies , afstemmen op de parker.
Indraaien gaat zwaar , het best doe je dat op de volgende manier om ze niet te breken
Een slag vast en weer een slag los en weer een slag enz.
Dankje voor de tip, Jan!
Ik heb even opgezocht wat een parker is, het lijkt op een gewone bolkopschroef. Kun je me misschien uitleggen wat een parker precies doet?
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

Ik weet 't eigenlijk toch niet hoor... Als we een schroef gebruiken en geen stalen pin of moer die er helemaal doorheen gaat, dan vertrouwen we voor de veiligheid bij een evt botsing op de schroefdraad van de schroef en dat lijkt me toch gevaarlijker. Plus: een van de twee bevestigingen ( door het gat dat we zijwaarts boren) moeten we er uit kunnen halen als we het bed uitschuiven, een pin (tentharing?) zou daar al genoeg voor zijn. Een schroef kun je er niet makkelijk elke keer uithalen.
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: hulp bij door metaal boren

Bericht door Daggie »

jan2009 schreef:@ Ger de Groot

Je hebt helemaal gelijk hoor dat de aangedragen oplossingen absoluut onvoldoende zijn om een bank te borgen waar mensen op vervoerd worden.
Maar dacht niet dat dat hier het doel was.
Of ik moet er helemaal niets van begrepen hebben
:bonk


@ Daggie
Op de volgende link staan afbeeldingen van Parkers
https://www.google.nl/search?q=parker&s ... f&tbm=isch" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als je die bouten , zelftappers e.d er steeds uit moet halen voor het slapen gaan lijkt mij dat snel gaan vervelen
Kan je niet gewoon simpel ergens een spanband omheen doen of zo.

En ja , mocht je mensen gaan vervoeren op die bank dan zou die konstruktie daar toch op berekend moeten zijn .

Ik hoef inderdaad de bank niet te borgen, hij is prima bevestigd door de vloeren heen met 8 megagrote bouten met aangelaste plaatjes etc. Over de bank, het is geen superdeluxe dure dubbel en dwars geteste bank en er zal ook niet vaak iemand achterin zitten want we zijn maar met z'n tweetjes. Het enige puntje waar mn vriend en ik een beetje over twijfelen is dat we niet helemaal zeker zijn of het bovenste deel van de bank vast blijft zitten bij een eventuele opwaartse beweging. Mocht dat ooit voorkomen. En mocht er iemand meerijden. Een pin zou daar voldoende extra beveiliging tegen moeten geven.
Plaats reactie