Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rest BPM betalen op T5 Multivan

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
klokker
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 mei 2007, 19:56
Locatie: Vlissingen

Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door klokker »

Ik ben in bezit van een T5 Multivan, type startersline, 2.5TDI eind 2007.
Als ik deze wil gaan ombouwen tot camper wat is dan nog de rest BPM ? Op het moment is het een grijs kenteken maar ik betaal het volle tarief omdat ik de bus particulier op naam hebt staan.
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door Marten Hoffmann »

klokker schreef:Ik ben in bezit van een T5 Multivan, type startersline, 2.5TDI eind 2007.
Als ik deze wil gaan ombouwen tot camper wat is dan nog de rest BPM ? Op het moment is het een grijs kenteken maar ik betaal het volle tarief omdat ik de bus particulier op naam hebt staan.
Er is in dit geval bij mijn weten geen rest-BPM want voor een grijs kenteken valt deze terug naar 0 na 60 maanden. Zie onder meer http://www.raivereniging.nl/dossiers/fi ... teken.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door Marten Hoffmann »

jan2009 schreef:Geldt dat niet voor de ondernemer ? , dat hij/zij geen rest bpm meer hoeft af te dragen als de auto na 5 jaar wordt doorverkocht aan een partikulier?
Zou dat dan iets uitmaken? Na 60 maanden is er op een grijs-kentekenauto geen rest-BPM meer. Waar ik niet aan gedacht heb is of deze auto na ombouw tot camper een geel kenteken krijgt. Dan zou er mogelijk wel sprake zijn van rest-BPM omdat de rest-BPM op personenauto's tot iets van 96 maanden doorloopt. Meer info bij de BELASTINGDIENST.
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door DNS »

Ja, daar komt inderdaad nog gewoon rest-BPM over als je er een geel kenteken (camper) van maakt (tenzij die eerder wel op geel heeft gestaan; dan is de BPM al eens voldaan, maar dat zou je dan via de RDW moeten kunnen zien via je kenteken). Netto-catalogusprijs opvragen en via bijv. Autoweek, Auto-Telex (die wordt door Belastingdienst geaccepteerd) of een andere site de rest-BPM berekenen.

Na 5 jaar BPM-vrij geldt alleen als die op grijskenteken blijft. Je betaalt als particulier met grijs trouwens niet de volle mep, want je spaart je nog steeds de provinciale opcenten uit. :wjw
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door DNS »

Voor een 2007 MV StartLine vond ik deze op geel aangeboden. Via RDW zie je via dat kenteken dat de originele BPM rond 12.000 was. Dan speel je op http://www.autoweek.nl/bpmcalculator" onclick="window.open(this.href);return false; een beetje rond met de catalogus prijs tot je BPM in de gegevens rond die 12.000 uitkomt (= ong. 42.500 bruto). Dan vul je je datum 1e tenaamstelling in en zie je onderaan een schatting van de resterende BPM. :zwaai

PS. Waarom worden dit soort vragen tegenwoordig in Projecten gepost? Daar is het reguliere T5 forum toch voor. :wjw
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door komoptijd »

klokker schreef:Ik ben in bezit van een T5 Multivan, type startersline, 2.5TDI eind 2007.
Als ik deze wil gaan ombouwen tot camper wat is dan nog de rest BPM ? Op het moment is het een grijs kenteken maar ik betaal het volle tarief omdat ik de bus particulier op naam hebt staan.
Hoi,

Toch even inhaken op deze vraag.
Ik heb vorige week een Nederlandse t5 (2,5 tdi) bestelbus met grijs kenteken naar camper(ombouw) laten keuren bij de rdw.
Nu moet ik Bpm aangifte doen en wordt er een co2 uitstoot gevraagd.
Volgens technische dienst rdw geldt dat alleen voor benzineauto's en moet de roetuitstoot volstaan (in mijn geval 0,044g/km).
De belastingdienst blijft volhouden dat alle auto's co2 uitstoten en dat dat ook ingevuld dient te worden, ipv de roet uitstoot.
Doe ik dat niet, gaan ze een hoge waarde hanteren
De dealer kan geen waarde terughalen.

Weet / heeft iemand die waarde, of wat ik nu moet doen?

Bedankt alvast.

Mvg,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door Multivan Generation »

Ik schat de CO2 uitstoot boven de 200gr/km.
Maar wat let je om even met PON contact op te nemen?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door Oviivo »

In mijn geval, 2.5 TDI BNZ 174 pk met DPF
V.7 CO2 uitstoot gecombineerd 221 g/km
Overigens de enige waarde die men wilde weten, het roetfiler en roetuitstoot zijn niet geregistreerd (import) :nuts

Oh ja; Autotelex is enorm waardevol, superhandig; DOEN!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Appieagniet
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2013, 22:37
Locatie: Friesland

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door Appieagniet »

Hebben net een Multivan/California om laten keuren op camperkenteken. Al met al is het een drama geworden omdat we de routing ook niet wisten, en zijn van het kastje naar de muur gestuurd. Het ging in dit geval om een 2.5 Dieselmotor.

Eind van het liedje: moest nog gewoon BPM aangifte doen ook al was het bedrag 0 omdat BPM al was afgedragen.
Auto was eerst Multivan geel kenteken, is toen naar grijs kenteken gegaan en nu dus terug naar geel camperkenteken.
Stappen: BPM aangifte downloaden van site Belastingdienst, Netto catalogus prijs opgevraagd bij Pon, dat netjes gekregen met bedrag BPM (al afgedragen bij de vorige ombouw) en de BTW.

* Het ingevulde aangifteformulier vergezeld van een berekening (evt. met toelichting die je gebruikt hebt) en het keuringsrapport van de RDW naar de belastingdienst sturen of in de postbus bij het keuringsstation waar de auto gekeurd is,
* die geven aan wat het restbedrag eventueel is, dat moet je nog voldoen.
* Zij sturen het akkoord naar de RDW
* die zet de juiste gegevens in hun systeem en jij krijgt je kenteken.
* in het geval van camperkenteken kun je dan nog een verzoek Motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief indienen voor kwart tarief. Dat kan pas als de auto al op camperkenteken geregistreerd staat.

Succes ermee!

Groet,
Groeten,

Appie en Agniet
hedi
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 dec 2013, 23:57

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door hedi »

Hallo,

Op autotelex vind je alle info die je nodig hebt voor je BPM aangifte. o.a autotype en welke opties er allemaal opzitten. Hoe meer opties hoe meer BPM je betaald.
Zit er een afgewerkte houten plaat op je laadvloer komt er ongeveer € 15, bij je bpm, ramen in de achterdeur/klep hoppa weer € erbij etc etc.
Ik heb mij bus vw T5 1.9 tdi uit 2006 in februari van dit jaar laten keuren van grijs naar geel en moest ruim € 1000,- bpm betalen.

Wat heb ik mee genomen naar de RDW: Print van autotelex en aankoop factuur van de bus, uiteraard je papieren want die moet je inleveren.
Dat was het. Na het betalen van de BPM kreeg ik een nieuw kenteken en dan is de volgende stap het kwarttarief aanvragen bij de belasting. Je gaat nl automatisch een halftarief betalen.

Succes.

Gr. HeDi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rest BPM betalen op T5 Multivan

Bericht door Multivan Generation »

Op camperjam het volgende dak gezien:

http://www.hiloroofs.co.uk

Prijsindicatie voor lange wielbasis 2800 pond.
Kwalitatief goed dak met 5 jaar garantie.

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
Plaats reactie