Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achterramen monteren.

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Achterramen monteren.

Bericht door BobPeereboom »

Zo hier even een klein projectje over achter ramen monteren. Ik heb altijd al eens zelf ramen willen monteren in mijn bus..Ik vind een bus met ramen gewoon mooi. Aan de binnenkant zit gewoon de raam sponning dus ik dacht het moet mogelijk zijn om dat staal er uit te knippen en er een raam in te plakken. Om het zeker te weten ben ik op het internet gaan neuzen, en daar zag ik ergens een blauwe T4 die dat met zijn rechter schuifdeur liet doen. In mijn dagelijks leven ben ik koerier. Ik rijdt elke dag een vaste route Amsterdam - Almelo, en af en toe nog internationale ritten. Ik rijd er zo'n 10 á 12.000 km per maand mee. Als kruis snelheid rijdt ik er zo'n 110 mee op de teller. Flink veel kilometers dus. Om dat het maar een 1.9 TD is geef ik hem wel elke 10000 Km schone olie en filter. Beter iets te vaak, dan te weinig. De bus was trouwens voorzien van dubbele cabine maar die heb ik er uit gehaald. Als koerier heb je daar niks aan. Vandaar dat de ramen in het midden er al in zaten. Een T4 met LWB is de perfecte auto voor vracht, want er passen namelijk 4 euro pallets in! Mits er géén vracht buiten de pallet steekt past het er precies in. Heb het zelf ervaren in mijn auto. Echt Ge Wel Dig. . Maar nu even over de ramen... In duitsland stond er een oude T4 ambulance op de sloop, waar ik de ramen heb uit gesneden. Toevallig ook een lange uitvoering! Bij de dealer nieuwe raamrubbers besteld, en toen ik alles in huis had ben ik aan het slijpen gegaan. Wel heel voorzichtig, want het kan maar een keer fout, en dan ben je de klos. Na de platen er uit geslepen te hebben de hoekjes even netjes maken, heb ik hammerite op de zaagsneedes gedaan dat het niet meer kan roesten. Vervolgens alles schoon gemaakt, de lijm vlakken van het staal en de ruit goed in de primer gezet, en het ruit er in geplakt. Het is allemaal erg goed gelukt, je ziet er niet aan af dat het achteraf is ingebouwd. En alles waterdicht uiteraard. Zie de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Achterramen monteren.

Bericht door Multivan Generation »

Dat is echt een heel ander zicht,
en veel lichter in de bus :yes

Mooi gedaan :toppie
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: Achterramen monteren.

Bericht door RITC »

Mooi mooi, het is dus zelf te doen. Ik ga mijn bus ombouwen naar dc. Dus ik moet de middelst ramen van glas voorzien :yes
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Achterramen monteren.

Bericht door VWZN »

Maar, dit voldoet dan toch niet meer aan de grijskentekeneisen?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Achterramen monteren.

Bericht door DNS »

Enkel cabine mag gewoon met ramen rondom.
Bij een DC mag je achter de cabine wel één ruit aan de bijrijderskant bijplaatsen, maar bestuurderskant moet dicht blijven.

Mooi licht binnen zo en veel beter zicht rondom. :toppie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Achterramen monteren.

Bericht door BobPeereboom »

Ik had inderdaad eerst even op de site van de rdw gekeken, en het mag zo. Ik heb er een hoop plezier van mn raampjes rondom, echt supper.
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Achterramen monteren.

Bericht door VWZN »

:yes
BobPeereboom schreef:Ik had inderdaad eerst even op de site van de rdw gekeken, en het mag zo. Ik heb er een hoop plezier van mn raampjes rondom, echt supper.
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Achterramen monteren.

Bericht door BobPeereboom »

Is er voor de T4 1900TD een vervangende voorpijp waar geen katalysator zit? De pijp is verrot en ik wil er een nieuwe op. Maar dan zonder kat. Welke kan ik gebruiken?
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Achterramen monteren.

Bericht door BobPeereboom »

weet iemand dat?
Plaats reactie