Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
aanschaffen T5
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 jul 2014, 15:08
aanschaffen T5
Hallo allemaal,
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een t5 nu hoeft niet per se een 'buffel' te zijn, maar ik heb graag wat extra's op zak aan koppel/vermogen. (moet zo af en toe nog wel eens een paardentrailer of glas-aanhanger meeslepen). Verder is een dubbele cabine een must, dus de langere uitvoering is wel een pre om nog wat mee te kunnen nemen. Ik wil de wagen gemixt prive en zakelijk gebruiken. Zodat deze wagen nog eens ingezet kan worden voor het schilderen/glaszetten.
Helaas heb ik niet erg veel te besteden, dus ben ik al snel aangewezen op een 2dehandsje. Heb tot ca. € 8500,= te besteden.
Natuurlijk is het wel leuk om een wat chiquere bus te rijden, maar ja: daarvan mag je eigenlijk niet veel verwachten voor die prijs.
Nu zijn er zo hier en daar wel leuke bussen te koop voor dat geld, maar dan hebben ze over het algemeen al aardig wat (230.000+) op de teller!!
Ik denk zelf dat een 1.9 al wel voldoende is, maar dan moet ie wel getuned zijn of worden om wat extra's te hebben.
Her en der op internet vind ik redelijk veel negatieve verhalen bij km-standen rond 220.000. Ik heb natuurlijk ook geen zin om meteen hoge onderhoudskosten te betalen.
Wellicht dat er hier mensen zijn die me kunnen adviseren welk type motor best gekocht kan worden met een hoge tellerstand.
Natuurlijk is de omgang met de wagen het meest bepalend voor hoe goed deze nog is bij een hogere km-stand, maar dat is dan toch ook wel terug te zien aan de uiterlijke staat van een wagen?
Ik laat me graag adviseren door ervaren T5 rijders/kenners .
Groeten, Harold
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een t5 nu hoeft niet per se een 'buffel' te zijn, maar ik heb graag wat extra's op zak aan koppel/vermogen. (moet zo af en toe nog wel eens een paardentrailer of glas-aanhanger meeslepen). Verder is een dubbele cabine een must, dus de langere uitvoering is wel een pre om nog wat mee te kunnen nemen. Ik wil de wagen gemixt prive en zakelijk gebruiken. Zodat deze wagen nog eens ingezet kan worden voor het schilderen/glaszetten.
Helaas heb ik niet erg veel te besteden, dus ben ik al snel aangewezen op een 2dehandsje. Heb tot ca. € 8500,= te besteden.
Natuurlijk is het wel leuk om een wat chiquere bus te rijden, maar ja: daarvan mag je eigenlijk niet veel verwachten voor die prijs.
Nu zijn er zo hier en daar wel leuke bussen te koop voor dat geld, maar dan hebben ze over het algemeen al aardig wat (230.000+) op de teller!!
Ik denk zelf dat een 1.9 al wel voldoende is, maar dan moet ie wel getuned zijn of worden om wat extra's te hebben.
Her en der op internet vind ik redelijk veel negatieve verhalen bij km-standen rond 220.000. Ik heb natuurlijk ook geen zin om meteen hoge onderhoudskosten te betalen.
Wellicht dat er hier mensen zijn die me kunnen adviseren welk type motor best gekocht kan worden met een hoge tellerstand.
Natuurlijk is de omgang met de wagen het meest bepalend voor hoe goed deze nog is bij een hogere km-stand, maar dat is dan toch ook wel terug te zien aan de uiterlijke staat van een wagen?
Ik laat me graag adviseren door ervaren T5 rijders/kenners .
Groeten, Harold
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: aanschaffen T5
Je kunt ook gewoon naar een 86 pk versie kijken hoor. Die kan zonder enige moeite gechipt worden naar 130 pk. Dit komt omdat alles exact hetzelfde is als de 102 pk versie, alleen is de 86 pk versie op de software begrensd. Ik denk dus dat je het beste op zoek kunt naar de 86, omdat die nooit het vermogen heeft hoeven geven waarvoor het blok eigenlijk gemaakt is.
Let wel op zaken als schokdempers en remschijven(de achterste vooral op roest) die er meestal tussen de 2 en 2,5 ton aan zitten te komen. Distributieriem moet elke 90000KM, dus ervan uitgaande dat dat altijd netjes op tijd is gebeurd, zal die ook ergens tussen de 250000 en 270000 vervangen moeten worden. Ook de lagers van de dynamo, looprol en spanrol van de multi riem hebben dan hun beste tijd wel gehad.
Let goed op hoe de bus start als hij koud is. Slaat hij onregelmatig aan dan heb je kans dat de pompverstuivers al een mooi eind zijn ingeslagen in de kop, en das een duur geintje... Maar dit komt bij de 1.9 veel minder voor dan bij de 2.5
Heb de mijne ook gekocht met 210 op de klok, staat nu, anderhalf jaar later, inmiddels op 265 en gaat verder ook goed hoor. Heb bovenstaande dingen allemaal gehad, en doe alles zelf dus dan zijn de kosten echt wel binnen de perken te houden
Maar als je bijvoorbeeld voor de schokdempers rondom naar de garage moet, denk ik dat je toch wel een honderd of 6? mee mag nemen... Zelfde verhaal voor de remmen en distributie riem. Dus als dat er allemaal aan zit te komen moet je toch al gauw een 1500 tot 2000 euro investeren in onderhoud.
Neem dit dus goed in je hoofd mee als je een bus gaat kopen...
Nu klinkt dit misschien allemaal wel heel ernstig, maar met wat voor auto dan ook is het
precies hetzelfde verhaal:werkaanT4
Misschien dit wat? Prijs is immers een vraagprijs:
http://link.marktplaats.nl/m825072498
http://link.marktplaats.nl/m825090311
Ik zeg succes met de zoektocht!
Let wel op zaken als schokdempers en remschijven(de achterste vooral op roest) die er meestal tussen de 2 en 2,5 ton aan zitten te komen. Distributieriem moet elke 90000KM, dus ervan uitgaande dat dat altijd netjes op tijd is gebeurd, zal die ook ergens tussen de 250000 en 270000 vervangen moeten worden. Ook de lagers van de dynamo, looprol en spanrol van de multi riem hebben dan hun beste tijd wel gehad.
Let goed op hoe de bus start als hij koud is. Slaat hij onregelmatig aan dan heb je kans dat de pompverstuivers al een mooi eind zijn ingeslagen in de kop, en das een duur geintje... Maar dit komt bij de 1.9 veel minder voor dan bij de 2.5
Heb de mijne ook gekocht met 210 op de klok, staat nu, anderhalf jaar later, inmiddels op 265 en gaat verder ook goed hoor. Heb bovenstaande dingen allemaal gehad, en doe alles zelf dus dan zijn de kosten echt wel binnen de perken te houden
Maar als je bijvoorbeeld voor de schokdempers rondom naar de garage moet, denk ik dat je toch wel een honderd of 6? mee mag nemen... Zelfde verhaal voor de remmen en distributie riem. Dus als dat er allemaal aan zit te komen moet je toch al gauw een 1500 tot 2000 euro investeren in onderhoud.
Neem dit dus goed in je hoofd mee als je een bus gaat kopen...
Nu klinkt dit misschien allemaal wel heel ernstig, maar met wat voor auto dan ook is het
precies hetzelfde verhaal:werkaanT4
Misschien dit wat? Prijs is immers een vraagprijs:
http://link.marktplaats.nl/m825072498
http://link.marktplaats.nl/m825090311
Ik zeg succes met de zoektocht!
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 jul 2014, 15:08
Re: aanschaffen T5
Dank je wel fietsensloper,
Nu kan ik echt gericht op zoek gaan naar een
En hoeft ik niet meteen megabedrag neer te leggen voor een heel jonge wagen.
Jij had het over vervangen distributieriem elke 90.000 km. Bij het bellen naar een aanbieder van een t5 2.5 tdi had de verkoper het over 200.000 km. Dat is wel verwarrend...
Bedankt ook voor links, heb ik bekeken: geel vind niet wat voor ons, maar de andere is een interessante. Ik laat het nog wel even weten als ik er een gevonden heb.
Groetjes Harold
Nu kan ik echt gericht op zoek gaan naar een
En hoeft ik niet meteen megabedrag neer te leggen voor een heel jonge wagen.
Jij had het over vervangen distributieriem elke 90.000 km. Bij het bellen naar een aanbieder van een t5 2.5 tdi had de verkoper het over 200.000 km. Dat is wel verwarrend...
Bedankt ook voor links, heb ik bekeken: geel vind niet wat voor ons, maar de andere is een interessante. Ik laat het nog wel even weten als ik er een gevonden heb.
Groetjes Harold
Re: aanschaffen T5
Ik ben niet zo'n techniek-kenner... Een t5 2.5 tdi heeft toch helemaal geen distributieriem? De distributie is toch volledig met tandwielen?Harold van Duren schreef:Dank je wel fietsensloper,
Jij had het over vervangen distributieriem elke 90.000 km. Bij het bellen naar een aanbieder van een t5 2.5 tdi had de verkoper het over 200.000 km. Dat is wel verwarrend...
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 jul 2014, 15:08
Re: aanschaffen T5
Moeten bij een 2.5 dan de tandwielen worden vervangen bij ca. 2ton?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 jul 2014, 15:08
Re: aanschaffen T5
Bedankt voor het zoeken Jan2009!
Dat is duidelijke informatie!
Groetjes,
Harold
Dat is duidelijke informatie!
Groetjes,
Harold
Re: aanschaffen T5
als ik nu een bestel bus aan zou schaffen werd het zeker geen vw veel te duur te veel onkosten en de meest vreemde storingen zoals motoren die bij 100 dkm totaal in de puin poeier draaien door verstuivers die in de cillinder vallen versnellings bakken die niet deugen massa vliegwielen die stuk gaan en ga zo maar door en dan praat ik over een nieuwe aan geschafte bus waar alleen prive kilometers mee gereden werden geen aanhangers er achter niet mee gescheurd altijd netjes naar de dealer voor onderhoud en dan er bijna een bus bij aan onkosten nee voor mij geen vw meer o ja ik ben de waterpomp vergeten
Re: aanschaffen T5
als ik nu een bestel bus aan zou schaffen werd het zeker geen vw veel te duur te veel onkosten en de meest vreemde storingen zoals motoren die bij 100 dkm totaal in de puin poeier draaien door verstuivers die in de cillinder vallen versnellings bakken die niet deugen massa vliegwielen die stuk gaan en ga zo maar door en dan praat ik over een nieuwe aan geschafte bus waar alleen prive kilometers mee gereden werden geen aanhangers er achter niet mee gescheurd altijd netjes naar de dealer voor onderhoud en dan er bijna een bus bij aan onkosten nee voor mij geen vw meer o ja ik ben de waterpomp vergeten
Re: aanschaffen T5
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Interpunctie" onclick="window.open(this.href);return false;Nico42T5 schreef:als ik nu een bestel bus aan zou schaffen werd het zeker geen vw veel te duur te veel onkosten en de meest vreemde storingen zoals motoren die bij 100 dkm totaal in de puin poeier draaien door verstuivers die in de cillinder vallen versnellings bakken die niet deugen massa vliegwielen die stuk gaan en ga zo maar door en dan praat ik over een nieuwe aan geschafte bus waar alleen prive kilometers mee gereden werden geen aanhangers er achter niet mee gescheurd altijd netjes naar de dealer voor onderhoud en dan er bijna een bus bij aan onkosten nee voor mij geen vw meer o ja ik ben de waterpomp vergeten
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: aanschaffen T5
Knap werk als jij dat voor elkaar hebt gekregen, "totaal in de puin poeier draaien door verstuivers die in de cillinder vallen"Nico42T5 schreef:als ik nu een bestel bus aan zou schaffen werd het zeker geen vw veel te duur te veel onkosten en de meest vreemde storingen zoals motoren die bij 100 dkm totaal in de puin poeier draaien door verstuivers die in de cillinder vallen versnellings bakken die niet deugen massa vliegwielen die stuk gaan en ga zo maar door en dan praat ik over een nieuwe aan geschafte bus waar alleen prive kilometers mee gereden werden geen aanhangers er achter niet mee gescheurd altijd netjes naar de dealer voor onderhoud en dan er bijna een bus bij aan onkosten nee voor mij geen vw meer o ja ik ben de waterpomp vergeten
Re: aanschaffen T5
@Fietsensloper en Harold,
De 86 pk versie en de 102 pk zijn motorisch identiek, dat klopt volgens mij. Maar, qua eindoverbrenging van de transmissie zijn ze anders, die van de 86 pk is korter. Die motor draait dus meer toeren bij gelijke snelheid. Stel je zou beide tunen naar 130 pk, dan heb je qua rijden toch twee verschillende auto's. De opgewaardeerde 86 pk zal het beter doen als b.v. caravantrekker of met een zware kar er achter. Keerzijde is, dat hij solo bij 120 km/h duidelijk meer toeren maakt en dus ook meer herrie.
Ik zou zelf neigen naar de 86 pk versie en dan tunen, maar dat is puur vanwege het caravantrekken, ook door de bergen heen en omdat 50% van onze jaarlijkse km's in de vakantie zijn, met de caravan er achter.
Groet,
Rico
De 86 pk versie en de 102 pk zijn motorisch identiek, dat klopt volgens mij. Maar, qua eindoverbrenging van de transmissie zijn ze anders, die van de 86 pk is korter. Die motor draait dus meer toeren bij gelijke snelheid. Stel je zou beide tunen naar 130 pk, dan heb je qua rijden toch twee verschillende auto's. De opgewaardeerde 86 pk zal het beter doen als b.v. caravantrekker of met een zware kar er achter. Keerzijde is, dat hij solo bij 120 km/h duidelijk meer toeren maakt en dus ook meer herrie.
Ik zou zelf neigen naar de 86 pk versie en dan tunen, maar dat is puur vanwege het caravantrekken, ook door de bergen heen en omdat 50% van onze jaarlijkse km's in de vakantie zijn, met de caravan er achter.
Groet,
Rico
Re: aanschaffen T5
Ik zou denk ik ook eerder een Ford transit custom aanschaffen dan een T5 denk ik en ik rijdt vanaf 2002 transporter!!!Nico42T5 schreef:als ik nu een bestel bus aan zou schaffen werd het zeker geen vw veel te duur te veel onkosten en de meest vreemde storingen zoals motoren die bij 100 dkm totaal in de puin poeier draaien door verstuivers die in de cillinder vallen versnellings bakken die niet deugen massa vliegwielen die stuk gaan en ga zo maar door en dan praat ik over een nieuwe aan geschafte bus waar alleen prive kilometers mee gereden werden geen aanhangers er achter niet mee gescheurd altijd netjes naar de dealer voor onderhoud en dan er bijna een bus bij aan onkosten nee voor mij geen vw meer o ja ik ben de waterpomp vergeten
het is nog de vraag hoe die Ford bussen het gaan doen over een jaar of 4 a 5 maar als die dan goed blijken te zijn
dan ga ik van T4 niet naar T5
Wat ik allemaal lees over de kwaliteit van die moderne VW motoren niet alleen hier bij T5,...
maar ook de problemen met die Tsi motoren en hun downsize troep,
veel te weinig cylinderinhoud tov het aantal Nm Koppel wat die motoren leveren minste of geringste en de zaak loopt in de soep.
ze hebben wel fatoenlijke motoren bij VW maar die liggen in de "Dikke" Audi's (A6 Q5)
vroeger stopte ze die Audi 100/A6 motoren in de T4 maar nu een klein golf motortje in een Bedrijfswagen en dan
uitmergelen en dan moet die 4700 kilo tereingewicht (incl aanhanger) overleven,.. terwijl Audi er alleen een kleine personenwagen mee hoeft te verplaatsen met die 3.0 TDI = foute motoren keuze van dat merk voor de bedrijfswagens vindt ik
maar daar komen Ze vanzelf wel achter.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: aanschaffen T5
De 2.0L tdi met 140 pk is ook een probleemloze motor in de T5 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Cedarcanoe
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 00:58
- Locatie: Storfors, Zweden
Re: aanschaffen T5
Even corrigeren: een 1.9 TDI moet elke 120.000 km een nieuwe distributie krijgen (niet elke 90.000 km).
Over De kwaliteit van mijn 1.9 TDI (2005) ben ik zeer tevreden, inmiddels bijna 260.000 km en nog altijd probleemloos, bij een verbriik onder 7 liter/100 km. Ik ben eerste eigenaar en bus heeft al flink moeten werken.
Over De kwaliteit van mijn 1.9 TDI (2005) ben ik zeer tevreden, inmiddels bijna 260.000 km en nog altijd probleemloos, bij een verbriik onder 7 liter/100 km. Ik ben eerste eigenaar en bus heeft al flink moeten werken.
Re: aanschaffen T5
goed te lezen dat er bij een paar type's motoren (de iets lichtere) "geen" (bestaat niet) maar niet dergelijke onacceptabele problemen zijn zoals bij de zwaarste versie's zowel 5 als 4 cylinders.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life