Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

banden voor t5 4motion

vragen over de T5
TTX
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2014, 19:08

banden voor t5 4motion

Bericht door TTX »

Ik heb kort geleden een t5 california 2.5 diesel 4motion bwj.2009.
Er moeten binnenkort 4 nieuwe banden op en ik ben benieuwd of iemand ervaring en of kennis over deze materie met mij wil delen. Ik wil er graag M&S banden/4 seizoenen banden op. het gaat om de bandenmaat 215/65/16
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door GertjanvD »

Kortgeleden heb ik mijn VW T5 4motion bj 2012, voorzien van een set BF Goodrich AT in de maat 235/70R16. Dus wat groter dan je vraagt. Inmiddels 5000 km verder (veel grusswegen en slecht wegdek in Zweden) ben ik erg tevreden over de banden. Hiervoor had ik een ander merk in dezelfde maat met een wat minder grof profiel. Mijn auto heeft niet de Seikel verhoging (wel motor beschermplaat), maar het af fabriek leverbare slecht weg pakket, waardoor de auto 2cm hoger staat. Maar ook zonder verhoging passen de banden. Het banden geluid valt mij erg mee, maar ik ben een Landrover Defender gewend, met dezelfde banden in een andere maat. Zonder te kunnen vergelijke met standaard banden, denk ik wel een iets hoger brandstof verbruik te hebben. Maar voor mij is het de ideale band. Ook in de winter en vooral omdat ik in voor- en najaar regelmatig de uithoeken van Scandinavië opzoek. Groet, Gertjan.
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door ron philippo »

Hier hetzelfde verhaal als Gertjan.
Maar dan Yokohama Geolander AT 235/70/16.
Hogere loadindex, iets stiller en stuurt op de weg beter.
Maar zullen vooral in modder minder presteren als BfGoodridge.
Als ik de loadindex niet nodig had, had ik ook voor de BFGoodridge gegaan.
(zitten onder een California).

Gr.Ron
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door GertjanvD »

En 't oog wil ook wat . . . .
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door bvddobb »

Onze volgende bandendset wordt waarschijnlijk ook één van deze twee, de BF Goodrich of de Yokohama Geolandar. We hebben nu de 'standaard'maat 215/65/R16. We dachten aan de Goodrich 215/70/R16 (loadindex 100), en de Yokohama Geolandar 235/60/R16 (ook load index 100). Is dat genoeg?

We zijn nog niet echt in de materie gedoken. Kunnen deze allebei op dezelfde 'standaard' lichtmetalen velgen als we nu voor de 215/65/R16 gebruiken?

Ron, wij hebben ook een 4Motion California. Is de load index van de Geolandar 235/70/R16 inderdaad hoger/beter/nodig?
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door ron philippo »

Volgens Peter Seikel is loadindex 100 voor een California te kort.
Yokohama heeft dezelfde band met een hogere loadindex.
Ik heb er zelf Yokohama 235/60/16 loadindex 100 onder gehad.
Was inderdaad te laag.
Ik heb nu Yokohama Geolandar 235/70/16 met een loadindex van 107.
En dat bevalt erg goed.
Let op:
Ik heb verzwaarde 7J velgen en de Seikel verhoging.
Moet je even uitzoeken of ze op de standaard 6.5J velg passen.
Wel of geen verhoging lijkt mij geen probleem.

Ik zou de keuze BFGoodridge of Yokohama laten beslissen door wat je gaat doen.
Ga je veel offroad: BFGoodridge. Zoniet: Yokohama.

Ik heb zelf zo,n 15 jaar BFG. Tracedge,s onder mijn Landrovers gehad.
Wereldbanden, Letterlijk!!!
Maar de Landrovers zaten 80% van hun leven in de prut.
Onze California hooguit 40% .
Draaien hier ook veel snelweg mee.
De Yokohama is fluisterstil en koersvast, Voor een A-T band dan natuurlijk.

Maar zou ik morgen weer vertrekken naar Africa, gingen er vandaag BFG. op.
En dan niet voor de looks :lach

Afbeelding

Gr. Ron
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door bvddobb »

Ron, dankjewel, dat is een helder advies!

Ons voorgenomen (we hebben de California nog maar een half jaar) gebruik gaat ook meer richting de 40% en de Geolandar dat jij beschrijft. We hebben o.a. ideeën voor het binnenland van IJsland, voor pistes in Marokko, en de mensen waarvan we weten dat die dat ook met een California hebben gedaan hadden allemaal de Yokohama's.

We zullen er eens verder induiken!
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door ron philippo »

Denk even om je reserveband.
Deze maat past er bij mij alleen onder als ik hem laat leeglopen.
Ik heb een pompje aan boord om hem op te blazen.

Gr. Ron
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door Multivan Generation »

Wat zijn de as lasten voor as 1 en 2 op het type plaatje?
Deel de as last door 2 en je weet wat je veiligheidshalve minimaal aan load index nodig zou hebben..
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door kampertjes »

we gebruiken op het werk voor de 4-motion al heel lang Yokohama's. Gaan heel lang mee (bijna een ton). Destijds in de juiste loadindex (lastig punt!) alleen in de maat 235 te krijgen. Dat past nog wel om een standaard velg maar je bent wel wat rechtuit stabiliteit kwijt. Pas wel op dat je er wat minder lucht in pompt dan standaard voorgeschreven.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door bvddobb »

kampertjes schreef: Dat past nog wel om een standaard velg [...] Pas wel op dat je er wat minder lucht in pompt dan standaard voorgeschreven.
Loopt 'ie er anders vanaf? Dan toch liever een andere velg :ikrij
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door kampertjes »

nee joh, maar door het bredere loopvlak zou het loopvlak iets bollen en in de midden eerder slijten. Het lijkt alsof er wat te weinig in zit maar aan de slijtage zien we dat het met ongeveer 0,5 bar minder kan dan opgegeven. We rijden er zo al 300.000 km's mee.
Overigens had ik gewone banden onder California 4-motion maar ging ook niet echt van de gebaande paden af. Voor wat gravel en zo zou ik het niet want je hebt wel meer lawaai en verbruik. Wij gaan met de werkbussen echt de modder in en gras op, dan moet je wel. Maar all terrain banden met voldoende loadindex zijn met een lampje te zoeken.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door bvddobb »

kampertjes schreef:nee joh, maar door het bredere loopvlak zou het loopvlak iets bollen en in de midden eerder slijten.
OK, da's helder!
Multivan Generation schreef:Wat zijn de as lasten voor as 1 en 2 op het type plaatje?
Deel de as last door 2 en je weet wat je veiligheidshalve minimaal aan load index nodig zou hebben..
De max aslast is 1575 kg. Dan zouden banden met minimaal 800 kg draagvermogen (de BF Goodrich, de 'kleinere' Yokohama) in principe toch genoeg moeten zijn?

Overigens hebben onze huidige zomerbanden (Michelin Agilis) een draagvermogen van 850 kg bij max 210 km/u (evt zelfs 950 kg, max 190 km/u, bij 54 psi, staat er ook nog op), en onze winterbanden (Vredestein Comtrac) zelfs 1030 kg.
konnie
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 jan 2011, 13:33
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door konnie »

Kunnen jullie mijn bandenvraag ook beantwoorden?
Ik heb nog 4 banden 225/75/16 BF Goodrich AT liggen (loadindex 115 dus dat is ok). Deze zaten onder mijn Boxer 4x4, nu dacht ik schroef ze onder mn 4motion (hebben pas 5.000km gereden)

Past dit of kom ik ruimte te kort in de wielkast ivm de hoogte? Ik heb (nog) geen Seikel verhoging, standaard caravelle 4motion...

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
zonweringen
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28

Re: banden voor t5 4motion

Bericht door zonweringen »

Wij rijden nu 1.5 jaar op Michelin Latitude Cross als zomerband, wel een 17” maar hij is er ook in de maat 216/65R16, bevalt prima op de weg (>85%) en offroad in Italië/Scandinavië. We merken nu iets meer banden geluid tov de Dunlop Winterbanden SP LT 60 en het eerste zomerseizoen van de band zelf.
Plaats reactie