Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ben ik nu aan de beurt voor een berg kosten?!
- Hendrik Jan
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25
Ben ik nu aan de beurt voor een berg kosten?!
Hallo allemaal,
Waar ik na het lezen van allerlei ellende hier al bang voor was begint ook bij mij te gebeuren.
Onze 2.5 130PK BNZ die nooit getuned is geweest begon een maand of 2 geleden te stinken naar uitlaatgassen, toen is het uitlaatspruitstuk vervangen omdat het krom was, dat waren de eerste €900,-
Nu begon het mij op te vallen dat hij vaker ging regenereren, dus naar een dieselspecialist om het filter te reinigen; daar bleek het filter er in stukken in te liggen.
Milieu vriendelijk als we zijn, roetfilter vervangen door een nieuwe, dat ging heel even goed (nog geen 100km ) Toen ging lampje partikelfilter branden, daarna, voorgloeien knipperen en nog even later ook motorstoringslampje aan.
Terug om uit te lezen, blijkt filter heel snel vol te lopen.
Verder onderzoek gedaan, EGR vuil, luchtinlaat inclusief intercooler vol olie en luchtmassawaarden niet optimaal.
Waarschijnlijk valt de lekkage van de turbo nu nog mee, maar is het wel teveel voor het roetfilter.
De correctiewaarden van de verstuivers zijn volgens hen niet heel erg slecht.
In overleg besloten om het roetfilter leeg te maken, de EGR uit te schrijven en dan hopen dat hij niet te veel roet geeft voor de roetmeting.
Nu zijn er meer auto's die lichtelijk olie verliezen bij de turbo, maar iemand enig idee hoe lang dit nog goed kan gaan?
Als ik namelijk even van worst case uitga kom ik dus op €900,-(spruitstuk)+€1400,-(roetfilter)+€1000,-(turbo)+eventueel €3500,-(koprevisie) dus totaal bijna €7000,-!
Ik kan daarover heel kort zijn, dat geld heb ik dus niet.
Als het nog een jaartje goed kan gaan zo, ik rijd maar zo'n 20.000 km/jaar dan gaat ie eruit en was dit dus mijn eerste en vooral laatste VW
Ben nu nog aan het nadenken wat het dan wordt (wat het niet wordt weet ik al ), moet zeggen dat ik die nieuwe Transit Custom wel heel mooi vind
De VW T5 is een fijne auto om te rijden en mooi om te zien, maar de kosten die er aan komen zijn echt buitensporig, ik heb dit in de 25 jaar dat ik auto rijdt nog niet eerder meegemaakt.
Waar ik na het lezen van allerlei ellende hier al bang voor was begint ook bij mij te gebeuren.
Onze 2.5 130PK BNZ die nooit getuned is geweest begon een maand of 2 geleden te stinken naar uitlaatgassen, toen is het uitlaatspruitstuk vervangen omdat het krom was, dat waren de eerste €900,-
Nu begon het mij op te vallen dat hij vaker ging regenereren, dus naar een dieselspecialist om het filter te reinigen; daar bleek het filter er in stukken in te liggen.
Milieu vriendelijk als we zijn, roetfilter vervangen door een nieuwe, dat ging heel even goed (nog geen 100km ) Toen ging lampje partikelfilter branden, daarna, voorgloeien knipperen en nog even later ook motorstoringslampje aan.
Terug om uit te lezen, blijkt filter heel snel vol te lopen.
Verder onderzoek gedaan, EGR vuil, luchtinlaat inclusief intercooler vol olie en luchtmassawaarden niet optimaal.
Waarschijnlijk valt de lekkage van de turbo nu nog mee, maar is het wel teveel voor het roetfilter.
De correctiewaarden van de verstuivers zijn volgens hen niet heel erg slecht.
In overleg besloten om het roetfilter leeg te maken, de EGR uit te schrijven en dan hopen dat hij niet te veel roet geeft voor de roetmeting.
Nu zijn er meer auto's die lichtelijk olie verliezen bij de turbo, maar iemand enig idee hoe lang dit nog goed kan gaan?
Als ik namelijk even van worst case uitga kom ik dus op €900,-(spruitstuk)+€1400,-(roetfilter)+€1000,-(turbo)+eventueel €3500,-(koprevisie) dus totaal bijna €7000,-!
Ik kan daarover heel kort zijn, dat geld heb ik dus niet.
Als het nog een jaartje goed kan gaan zo, ik rijd maar zo'n 20.000 km/jaar dan gaat ie eruit en was dit dus mijn eerste en vooral laatste VW
Ben nu nog aan het nadenken wat het dan wordt (wat het niet wordt weet ik al ), moet zeggen dat ik die nieuwe Transit Custom wel heel mooi vind
De VW T5 is een fijne auto om te rijden en mooi om te zien, maar de kosten die er aan komen zijn echt buitensporig, ik heb dit in de 25 jaar dat ik auto rijdt nog niet eerder meegemaakt.
Laatst gewijzigd door Hendrik Jan op 30 aug 2014, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Balen zeg!
Helaas is het niet alleen VW die zo duur is met reparaties. Komt meer door de nieuwe techniek, veel vermogen uit relatief kleine motoren en het liefst ook nog uit lichtere materialen. Dan gaat het allemaal niet meer zo lang mee als vroeger en is vervangen gecompliceerder en dus duurder (kijk maar naar het verschil tussen een ouderwetse verstuiver en eentje uit een commonrail als die vervangen moet worden).
Met je huidige probleem: DPF verwijderen en weg laten schrijven zal je iig weer een paar centen schelen.
Helaas is het niet alleen VW die zo duur is met reparaties. Komt meer door de nieuwe techniek, veel vermogen uit relatief kleine motoren en het liefst ook nog uit lichtere materialen. Dan gaat het allemaal niet meer zo lang mee als vroeger en is vervangen gecompliceerder en dus duurder (kijk maar naar het verschil tussen een ouderwetse verstuiver en eentje uit een commonrail als die vervangen moet worden).
Met je huidige probleem: DPF verwijderen en weg laten schrijven zal je iig weer een paar centen schelen.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Kan jou 1 advies geven kijk niet teveel naar de prijzen kijken die hier soms voorbij komen en soms nogal opgeblazen zijn!
Daarnaast zijn onderdelen in Duitsland door elkaar veel gunstiger dan in NL.
Daarnaast zijn onderdelen in Duitsland door elkaar veel gunstiger dan in NL.
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Ga niet wachten tot de turbo ploft want dan heb je pas echt kosten. En hij zit er aan te komen gezien de geconstateerde olielekkage. En met een (gereviseerde) turbo zijn je andere problemen toch ook opgelost? En o ja die EGR en dat roetfilter zou ik er uitdoen, vindt de motor veel fijner....
Hoeveel kilometer gelopen?
Hoeveel kilometer gelopen?
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
ja als je het slim doet kan je de prijzen nog flink laten zakken alleen bij de dealer gelijk de hoofdprijs!
En hoeveel KM staat er op die ben benieuwd.
En hoeveel KM staat er op die ben benieuwd.
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
ik gok op 237.391Deki schreef:ja als je het slim doet kan je de prijzen nog flink laten zakken alleen bij de dealer gelijk de hoofdprijs!
En hoeveel KM staat er op die ben benieuwd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
ik gok op 180.001 kmmatje86 schreef:ik gok op 237.391Deki schreef:ja als je het slim doet kan je de prijzen nog flink laten zakken alleen bij de dealer gelijk de hoofdprijs!
En hoeveel KM staat er op die ben benieuwd.
- Hendrik Jan
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Tja, nu ik er nog eens over nagedacht heb, het is inderdaad wel zo dat als ik een bus wil met dezelfde luxe als deze je ook aardig in de buidel moet natuurlijk.
En inderdaad Dennis, alle merken hebben zo hun eigen problemen. Daarbij komt nog dat er in het formaat lange Transporter met dubbele cabine niet zo bijster veel keus is.
Ja ktmkrik, ik weet dat sommigen hier de prijzen enorm opblazen, al blijft het een hoop geld
Want waar moet je dan minimaal aan denken voor bijvoorbeeld een gereviseerde turbo inclusief montage?
En weet iemand nog een goede VW specialist voor een leuke prijs in de buurt van Breda/Gorinchem?
TeeVijf, wat heb je aan extra kosten als de turbo ploft? Vervangen worden moet ie toch, het is alleen vervelend dat dat waarschijnlijk altijd net in het buitenland op vakantie gebeurd of zo
Het is natuurlijk ook de vraag hoe erg hij lekt, een paar druppels kan er al erg uitzien en hij verbruikt merkbaar geen olie, dus veel kan het eigenlijk niet zijn. Ik ben met je eens dat het natuurlijk niet goed is en er op termijn wel wat aan gedaan moet worden, maar zou ik daar nog 20.000km voor kunnen sparen?
Hoe bedoel je Deki, "als je het slim doet kun je de prijs nog flink laten zakken"? Weet je een goed adresje? Altijd welkom hoor
En Matje, je gaat door voor het koffiezetapparaat hij staat op 227.561 km, je zat er dus het dichtste bij
En inderdaad Dennis, alle merken hebben zo hun eigen problemen. Daarbij komt nog dat er in het formaat lange Transporter met dubbele cabine niet zo bijster veel keus is.
Ja ktmkrik, ik weet dat sommigen hier de prijzen enorm opblazen, al blijft het een hoop geld
Want waar moet je dan minimaal aan denken voor bijvoorbeeld een gereviseerde turbo inclusief montage?
En weet iemand nog een goede VW specialist voor een leuke prijs in de buurt van Breda/Gorinchem?
TeeVijf, wat heb je aan extra kosten als de turbo ploft? Vervangen worden moet ie toch, het is alleen vervelend dat dat waarschijnlijk altijd net in het buitenland op vakantie gebeurd of zo
Het is natuurlijk ook de vraag hoe erg hij lekt, een paar druppels kan er al erg uitzien en hij verbruikt merkbaar geen olie, dus veel kan het eigenlijk niet zijn. Ik ben met je eens dat het natuurlijk niet goed is en er op termijn wel wat aan gedaan moet worden, maar zou ik daar nog 20.000km voor kunnen sparen?
Hoe bedoel je Deki, "als je het slim doet kun je de prijs nog flink laten zakken"? Weet je een goed adresje? Altijd welkom hoor
En Matje, je gaat door voor het koffiezetapparaat hij staat op 227.561 km, je zat er dus het dichtste bij
Laatst gewijzigd door Hendrik Jan op 25 jul 2014, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33851
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Neem eens contact op met Caron in Made..
- Hendrik Jan
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Bedankt voor de tip Multivan Generation, dat is hier inderdaad om de hoek
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Wat er mis kan gaan als de turbo echt kapot gaat? Dan zou je kunnen denken aan metalen deeltjes van je turboschoepen die zich via de luchtaanvoer tot in de motor kunnen bewegen...
Maar ik zou eerst even bij een relatief onafhankelijke partij hoe de huidige staat van je turbo is. Kan mee of tegenvallen, maar dan weet je iig meer. DPF/roetfilter is zonde van je geld en de auto is beter af zonder (geldt ook voor de EGR). Verder zou je idd beter even rond kunnen kijken bij andere garages. Coulance kennen ze bij VW (voornamelijk hier in NL door Pouw overigens) toch niet meer, dus waarom zou je daar nog je auto voor onderhoud brengen? Ik zou ook even op Ebay rondkijken voor onderdelen, dat kan je ook nog een stuk schelen (gereviseerde turbo voor 350,- bijv.).
PS. Waarom koprevisie?
Maar ik zou eerst even bij een relatief onafhankelijke partij hoe de huidige staat van je turbo is. Kan mee of tegenvallen, maar dan weet je iig meer. DPF/roetfilter is zonde van je geld en de auto is beter af zonder (geldt ook voor de EGR). Verder zou je idd beter even rond kunnen kijken bij andere garages. Coulance kennen ze bij VW (voornamelijk hier in NL door Pouw overigens) toch niet meer, dus waarom zou je daar nog je auto voor onderhoud brengen? Ik zou ook even op Ebay rondkijken voor onderdelen, dat kan je ook nog een stuk schelen (gereviseerde turbo voor 350,- bijv.).
PS. Waarom koprevisie?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Hallo Hendrikjan, dit is mooi zuur geld! Ik kan jouw zeggen waar het bijna allemaal aan ligt! Dat is de roetfilter!!!!!!! Omdat de roetfilter bijna vol zit word hij erg warm doordat de turbon hard moet werken en veel te leiden heeft! Dus ook de inlaad die word zo warm dat hij scheurt en dus de uit laad gassen binnen komen! Ik heb de roetfilter laten verwijderen bij JD engineering en meteen laten chippen en nog wat dingetjes laten doen! K heb zelf ook nog een automaat die ook allemaal kapot lopen omdat de dealer zegt dat het longlife oli is en niet verwisseld hoeft te worden! De oli word te dik en warm dus loopt alles kapot! Kosten 6000,- Je kan beter bij elke 70.000km je automaat laten flushen en oliwissel voor 300,- veel forums lezen doet wonderen en kan je veel geld besparen! Oja dpf laten verwijderen is geen probleem met apk! Groeten Ronnie!!
- Hendrik Jan
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Hmm, het luchtfilter zit natuurlijk vóór de turbo dus de rotzooi gaat inderdaad het blok in , toch eens laten kijken dan hoe hij eraan toe is. Is dat makkelijk te beoordelen of moet hij er helemaal onderuit dan?
Het roetfilter en EGR gaan er nu inderdaad sowieso al uit e de nokkenas dacht de dieselspecialist aan i.v.m. de luchtmassa waarde die niet goed was Dus vandaar eventueel koprevisie.
Zelf hield ik hier al rekening mee omdat ons de laatste jaren op allerlei gebied al niets bespaard wordt zullen we dat ook nog wel krijgen Maar zoals Bassie vroeger altijd al zei: "wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen "
Ik zal als hij terug is binnenkort eens langsgaan bij de tip die Multivan Generation gaf, die zijn waarschijnlijk in ieder geval wat prijsvriendelijker dan de echte dealer. Al heb ik al een van de betere (of minder slechte) dealers van Nederland denk ik
Wordt vervolgd vrees ik...
Het roetfilter en EGR gaan er nu inderdaad sowieso al uit e de nokkenas dacht de dieselspecialist aan i.v.m. de luchtmassa waarde die niet goed was Dus vandaar eventueel koprevisie.
Zelf hield ik hier al rekening mee omdat ons de laatste jaren op allerlei gebied al niets bespaard wordt zullen we dat ook nog wel krijgen Maar zoals Bassie vroeger altijd al zei: "wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen "
Ik zal als hij terug is binnenkort eens langsgaan bij de tip die Multivan Generation gaf, die zijn waarschijnlijk in ieder geval wat prijsvriendelijker dan de echte dealer. Al heb ik al een van de betere (of minder slechte) dealers van Nederland denk ik
Wordt vervolgd vrees ik...
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
Maar zoals Bassie vroeger altijd al zei: "wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen "
Je kunt jezelf beter identificeren met die andere uit de dezelfde serie welke als(levens) motto had: ... Ik heb ook altijd pech'...
Je kunt jezelf beter identificeren met die andere uit de dezelfde serie welke als(levens) motto had: ... Ik heb ook altijd pech'...
Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!
als je je berichten leest stond hij in dec vorig jaar op 220000 we zijn nu een halfjaar verder dus bij normaal gebruik ong 10 000 er bij zeker nog nie op vakans geweesHendrik Jan schreef: En Matje, je gaat door voor het koffiezetapparaat hij staat op 227.561 km, je zat er dus het dichtste bij
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,