Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

vragen over de T4
Plaats reactie
dep
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 mei 2013, 22:28
Locatie: Schijndel

complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door dep »

Beste weeljewellers,

Mijn complete koppeling + massavliegwiel moet vervangen worden. Weet iemand waar ik dit het goedkoopste kan laten doen of iemand die dit goedkoop wil doen? Ik ben bij een garage geweest en die zij dat dit me ongeveer 1700 euro ging kosten zoveel geld is die bus gewoon niet waard. Het gaat om een 2.5tdi acv uit eind 1999
dep
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 mei 2013, 22:28
Locatie: Schijndel

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door dep »

Dat niet nee, maar ik moet wel realistisch blijven
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door frank884 »

Een wagen schrijft af... de eerste jaren en dat zijn dikke bedragen zitten zat jaren bij dat 3000 euro per jaar afschrijving
heel normaal is, maar dat doet niet zo zichtbaar pijn dan grote bedragen aan onderhoud, terwijl je die bedragen toch wel elk jaar verliest!!!
nu is die 15 en schrijft die al een aantal jaren bijna niks meer af, maar nu komt er een flinke reparatie van normale slijtage delen en dan is het ineens duur.
Als die bus voor de rest technisch goed is dan is die dat wel waard denk ik om daar een 1400 euro aan uit te geven.
als je die verkoopt en je koopt er eentje met zo´n roetfilter (kijk maar eens wat ze op het T5 forum versleutelen)
viewtopic.php?f=3&t=46768#p333900" onclick="window.open(this.href);return false; kun je nog blij zijn dat je de kwaliteit van een T4 hebt!!!!

1000 euro voor de montage is heel veel geld, het koppelingset kost op E bay sachs- 642 euro http://www.ebay.de/itm/400231538700?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

moet je iemand zoeken die geen 1000 euro vraagt om het erin te zetten!!!
daar zit denk ik nog wel wat ruimte in.

`als mij koppeling aan de beurt zou komen dan gaat die in Polen naar de dealer
die zitten aan 43 euro per uur `centrum Poznan x 7 a 8 uur dan moet ik voor 300 tot 340 euro die er door de dealer erin hebben zitten. totaal incl koppelingset onder de 1000 euro.
Laatst gewijzigd door frank884 op 28 jul 2014, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door Multivan Generation »

VW garage in Oirschot al eens gecontacteerd?
Een voorgemonteerd 2 massavliegwiel plus koppelingsplaat+drukgroep kost rond de 650 euro.
Wellicht meteen raadzaam om in een offerte meteen een krukaspakking mee te laten vervangen,
alles ligt dan toch open(kost 80 euro meer)
En normaal is het voor een garage zeker 6 uur werk minimaal eerder 7 uur.

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
dep
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 mei 2013, 22:28
Locatie: Schijndel

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door dep »

Naar polen rijden is geen optie.

Maar de garage in oirschot gebeld en die kwam op 1150 inclusief btw klinkt al een stuk beter maar het was geen sachs maar een ander merk, hij zegt dat het hetzelfde is als volkswagen maar zonder het vw stempeltje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door Multivan Generation »

Dat zal dan LUK geweest zijn vermoed ik.
En dat is ook prima spul hoor..
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door frank884 »

Volkswagen maakt die ook niet zelf!!! ze kopen die ook in bij een van onderstaande merken.
luk en sachs zijn beide goede merken
zo bestaat het grootste deel van de auto uit componenten van andere bedrijven die volkswagen heeft samengesteld tot een T4

even rond bellen daar kun je vaak meer mee verdienen als met werken,... moet natuurlijk wel vakkundig erin worden gezet,
maar dat zit wel goed in oirschot als ik zo door de jaren lees op het forum.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door edwinh »

Multivan Generation schreef:Dat zal dan LUK geweest zijn vermoed ik.
En dat is ook prima spul hoor..
Toevallig hangt mijn t4 2.4d AJA (Frankrijk import) ook in de brug, ik zet er een vast vliegwiel in 4p kit van VALEO. Overigens valt het me tegen kwa werk, de bak er zo achter weg schuiven kan je vergeten :(
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door sgsdebruijn »

edwinh schreef:
Multivan Generation schreef:Dat zal dan LUK geweest zijn vermoed ik.
En dat is ook prima spul hoor..
Toevallig hangt mijn t4 2.4d AJA (Frankrijk import) ook in de brug, ik zet er een vast vliegwiel in 4p kit van VALEO. Overigens valt het me tegen kwa werk, de bak er zo achter weg schuiven kan je vergeten :(
Er zijn hier wat ervaringsdeskundigen die dat kunnen beamen :knipoog
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door edwinh »

sgsdebruijn schreef:
edwinh schreef:
Multivan Generation schreef:Dat zal dan LUK geweest zijn vermoed ik.
En dat is ook prima spul hoor..
Toevallig hangt mijn t4 2.4d AJA (Frankrijk import) ook in de brug, ik zet er een vast vliegwiel in 4p kit van VALEO. Overigens valt het me tegen kwa werk, de bak er zo achter weg schuiven kan je vergeten :(
Er zijn hier wat ervaringsdeskundigen die dat kunnen beamen :knipoog
Inmiddels zit het 4p kitje er al weer een tijdje onder, maar vanaf begin af aan zit er een geluid in de overbrenging. dwz lage toeren onder de 2000 rpm. het komt zeker uit de bak. De overbrenging is natuurlijk anders dan met een DMF maar dit klopt niet helemaal. 1 voordeel in de 5 heeft ie nergens last van. Ik heb de buiten pan van de versnellingsbak er af gehaald om de versnellingsbak ring en hevel te bekijken, hier valt niks aan te zien. In de 5 trekt hij hem naar binnen en in de 1 helemaal naar buiten, dan zit er iets speling op. Ook zijn er geen sporen van slijtage (slijpsel) te vinden in bak of olie. Iemand een idee?

edwin
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door Multivan Generation »

Dat geluid wordt veroorzaakt door het vaste vliegwiel.

Roelsroyce had er ook eentje in, en ik reed met zijn bus en hoorde het meteen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Dat geluid wordt veroorzaakt door het vaste vliegwiel.

Roelsroyce had er ook eentje in, en ik reed met zijn bus en hoorde het meteen.

Inderdaad , het 2MV zit er in om de trillingen weg te nemen (te dempen) , met een vast vliegwiel ben je die demping kwijt.
Er zijn al meerdere krukassen gebroken door het gebruik van een vast vliegwiel ipv 2MV vliegwiel ... Lagerschade (op de krukas) komt ook wel vaker voor ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: complete koppeling inclusief massavliegwiel v.v.

Bericht door edwinh »

Pascal-141 schreef:
Multivan Generation schreef:Dat geluid wordt veroorzaakt door het vaste vliegwiel.

Roelsroyce had er ook eentje in, en ik reed met zijn bus en hoorde het meteen.

Inderdaad , het 2MV zit er in om de trillingen weg te nemen (te dempen) , met een vast vliegwiel ben je die demping kwijt.
Er zijn al meerdere krukassen gebroken door het gebruik van een vast vliegwiel ipv 2MV vliegwiel ... Lagerschade (op de krukas) komt ook wel vaker voor ...
Snap ik, vreemde is dat ik wel vaker deze 4p kits heb geplaatst ( o.a. golf 4 5 307 focus e.d.) maar hier nog geen last van gehad. De bus en bak hebben 120k gelopen. Ik zal het er op moeten gaan gokken, morgen op vakantie naar de alpen :D

Vreemde is dat boven de 2000 rpm, iets lagere belasting nergens last van heb, of zou het prise as lager aan bonker zijn...

tnx all btw
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Plaats reactie