Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ben ik nu aan de beurt voor een berg kosten?!

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Hendrik Jan »

Ja Heemskerk, was dat niet B100? :bifun

Scherp opgemerkt Matje, inderdaad nog niet op vakantie geweest en in de winter rijden we altijd wat minder omdat er dan wat minder hondenshows zijn, iets waar we best wel wat kilometers voor maken.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door robertTREBOR »

Ach.............
Volgens mij was ik met 4 jaar en 2 maanden oud en 122.000 km op de teller wel de grootste pechvogel hier toen de echte ellende begon, zelfde
verhaal met 25 jaar autorijden nooit eerder meegemaakt...
en zal het ook nooit meer meemaken......................
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door heemskerk »

Hendrik Jan schreef:Ja Heemskerk, was dat niet B100? :bifun

Scherp opgemerkt Matje, inderdaad nog niet op vakantie geweest en in de winter rijden we altijd wat minder omdat er dan wat minder hondenshows zijn, iets waar we best wel wat kilometers voor maken.

Yep! Het equivalent van 007 haha! Zag laatst een docu waarin werd vermeld dat B&A gesubsidieerd werden door de EU met betrekking tot promotie van Europa.. Was die clown toch nog zo dom niet. :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Pascal-141 »

Die "lekkage" van jouw turbo , wat doet hij precies ?
Druipt de olie er vanaf , en heb je olie verbruik ? Of staat de turbo gewoon wat "vochtig" ?
Heb je de turbo inlaat er al eens vanaf gehad , om eens te voelen of er veel speling zit op het asje of niet ?
De 2.5tdi blokken uit de T5 hebben het nagenoeg allemaal dat de turbo wat vochtig staat , dat is op zich geen probleem of geen aanleiding tot vervanging , zolang de lekkage niet overmatig is.
Beetje olie in de inlaatbuizen en interkoeler is bij die blokken ook volkomen normaal , ook hier weer : zolang het niet overmatig veel is.

Ik betwijfel of een verkeerde luchtmassa waarde als oorzaak een nokkenas zou hebben ... ik vermoed daar eerder "verkooppraat"...

Ik denk dat je er wel vanaf komt met het DPF filter te laten leegmaken , en de bijhorende software aanpassing (al of niet chippen , naar je eigen keuze) , de turbo eens goed reinigen van buitenaf , zodat je duidelijk kan zien van waar de lekkage komt . Als er al lekkage is , want als ef wat olie aanhangt , kan dat goed komen van de olie die in je inlaattraject zit.
Inlaattraject eens demonteren en ook de interkoeler , en alles eens goed reinigen .
En ik denk dat je er dan met een paar honderd euro vanaf bent .
Niet meteen gaan panikeren hoor om wat je op de forums allemaal leest ... Dat is vaak overroepen , en de bedragen surreëel , ik krijg vaak de indruk dat mensen soms echt wel WILLEN geript worden door overmatig dure dealers (die graag hun mega showroom en bijhorende maatpak met stropdas-verkopers willen afbetalen...)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Multivan Generation »

luchtmassameter waarden te laag kan door een verstopte roetfilter,
turbo kan zijn uitlaatgassen niet kwijt en wordt dus geremd.
Doordat de turbo geremd wordt, is de aanzuig ook minder met lagere LMM waarden tot gevolg.
Logisch toch?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:luchtmassameter waarden te laag kan door een verstopte roetfilter,
turbo kan zijn uitlaatgassen niet kwijt en wordt dus geremd.
Doordat de turbo geremd wordt, is de aanzuig ook minder met lagere LMM waarden tot gevolg.
Logisch toch?
Jazeker , dat kan en is ook een logische uitleg , maar LMM waarden verkeerd door een nokkenas ? Ik denk het niet :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:
Multivan Generation schreef:luchtmassameter waarden te laag kan door een verstopte roetfilter,
turbo kan zijn uitlaatgassen niet kwijt en wordt dus geremd.
Doordat de turbo geremd wordt, is de aanzuig ook minder met lagere LMM waarden tot gevolg.
Logisch toch?
Jazeker , dat kan en is ook een logische uitleg , maar LMM waarden verkeerd door een nokkenas ? Ik denk het niet :knipoog
denk het ook niet..
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Hendrik Jan »

Ik heb de turbo zelf niet gezien maar ik begreep van het bedrijf die ermee bezig is, toch best wel een goed bekend staande grote dieselspecialist en dus geen VW dealer, dat het inlaattraject inclusief intercooler vol olie zit. Zoals ik al aangaf, laatste beurt is 17.500km geleden en heb in die tijd nog geen druppel olie hoeven bijvullen, dus erg veel kan het nooit zijn.

Dat de turbo wordt geremd door het verstopte roetfilter kan eigenlijk niet aangezien het roetfilter net nieuw is. Ik weet niet dat een vervuilde EGR er iets mee te maken kan hebben?
Ik ben geen automonteur maar mij lijkt de nokkenas ook niet erg waarschijnlijk, een slechte turbo zou dan misschien nog kunnen omdat die minder lucht opbrengt?

Wat ik er wel bij moet zeggen is dat de enige reden dat ik het roetfilter liet reinigen was dat hij vaak regenereerde, verder had ik totaal geen problemen in de vorm van vermogensverlies of rare bijgeluiden.
Ik zeg dus ook niet dat er niets aan de hand is, maar dat het allemaal zo dramatisch is lijkt mij ook sterk.

Ik hoop in de komende dagen meer te horen.
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Hendrik Jan »

Het heeft even geduurt maar mijn bussie is terug :adhd
Vakantiedrukte en mede daardoor weinig personeel, dus daarom duurde het wat langer.

Roetfilter is nu leeg en uitgeprogrammeerd en de EGR klep wordt ook niet meer aangestuurd, afdoppen zou toch foutmeldingen gaan geven volgens de techneut :groteogen Lijkt mij vreemd want als hij hem niet aanstuurd ziet de software toch een blindplaatje i.p.v. een pakking niet zitten?
Ze hebben voor de zekerheid een roetmeting gedaan en de k-waarde was 0,7 dus ruim onder de norm van 3,0. (1,5 geldt voor auto's van na 30 juni 2008 en de mijne is van 6 juli 2007)

Hij ruikt nu alleen wel naar een ouderwetse diesel, ook als ik voor een verkeerslicht sta ruik je dat binnen. Voor zover ik kan zien is alles dicht, ook het spruitstuk is pas vervangen :groteogen Wel is de middendemper erg slecht aan het worden maar zo te zien nog wel gasdicht. Dat ik dat eerder niet rook kan natuurlijk zijn omdat hij na het roetfilter.

Verder rijdt hij nu weer prima, vermogenswinst merk ik niet echt, wel komt de turbo inderdaad wat geleidelijker in. Voorheen had je echt de bekende trap in het achterwerk bij circa 1500tpm maar dat gaat nu vloeiender.

Over het verbruik kan ik nog niet zoveel zeggen, maar vooral boven de 100km/u heb ik wel de indruk dat hij wat zuiniger is.
Ook gaat hij nu natuurlijk niet meer regeneren dus dat kost ook geen brandstof meer.

Ik heb nog eens gevraagd waarom ze dachten dat de nokkenas slecht werd, en dat leiden ze toch af uit de luchtmassawaarden?
Ik zei dat ik dat vreemd vond, maar ze waren er ernstig van overtuigd :groteogen

Nu maar eens afwachten, maar als hij het zo blijft doen laat ik het voorlopig maar even zo; hij heeft voorlopig even genoeg gekost :nuts
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door teevijf »

Wat je zegt over die dieselgeur herken ik wel, na het verwijderen van het roetfilter/EGR en software aanpassen stonk mijn bus ook, rook het ook binnen bij stilstaan voor het stoplicht. Twee keer naar laten kijken, uitlaat was 100% dicht. Als je achter de bus stond...niet normaal wat een stank.
Nu, paar duizend kilometer verder is het weg. Schoongebrand?
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Hendrik Jan »

Ja, hij stinkt echt behoorlijk. Maar misschien is het een kwestie van wennen omdat de stank voorheen natuurlijk voor een deel door het roetfilter werd opgeruimd.
Ik heb ook de indruk dat het nu al ietsje minder wordt.

Zichtbare rook geeft hij echt nauwelijks, met flink optrekken vanuit laag toerental geeft hij een klein beetje zwarte rook maar stationair draaiend zie je niets. En ik heb eens een Peugeot gehad die stationair ook lichtjes rookte.

Misschien valt het allemaal toch nog mee :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Pascal-141 »

Ik had bij mijn T5 na het leegmaken van de DPF geen last van reukhinder .
Roken doet hij alleen bij stevig doortrekken , en alleen vanaf +/-3000tr
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Kees's bussie
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:16

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Kees's bussie »

Heren,

Caron in Made is de mijne ook in onderhoud. :zwaai
Maar, die vroegen voor de vervanging van het uitlaatspruitstuk ongeveer 1150.-- eurotjes :muur
THS in Den Bosch heeft dit gedaan INCL stage 1 tuning en uitschrijven van de EGR voor duidelijk minder geld :adhd

Dus , Misschien Thomas eens bellen en een prijs opvragen?? (06-11290976)
enneh, geen binding mee, maar stikgoed geholpen

groeten,
Kees
Laatst gewijzigd door Kees's bussie op 02 aug 2014, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
.
VW Transporter T6 DSG met Handgas.. :T6NOLESS

When nothing goes right, go left
.
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Hendrik Jan »

Ok, dat is dus net zo duur als mijn officiele VW-dealer :nuts Als het tenminste incl. BTW is anders is hij zelfs duurder dan de dealer :ie
Nou heb ik al eerder gezegd dat ik wel het idee heb dat mijn dealer zeker wel tot de betere van ons land behoord.
Maar ja, roetfilters uitprogrammeren mogen ze natuurlijk niet :politie
Ik denk ook zeker niet dat ik wegloop bij dit bedrijf, maar een beetje vergelijken kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik hoop alleen niet dat ze nog eens een software update doen en daarmee dus de aanpassing ongedaan maken :groteogen
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Ben ik nu aan de beurt voor een berg kosten?!

Bericht door Hendrik Jan »

Even een kleine update:
Na een heerlijke vakantie in Zuid-Frankrijk loopt mijn bus nog steeds perfect, maar ik heb wel een paar puntjes die me opvallen.

Hij loopt zoals gezegd als de brandweer en het verbruik is ook netjes, 11liter/100km met een sleurhut van 1700kg aan de haak :yes Ik vind dat netjes aangezien ik ooit een Peugeot 406 1.9TD heb gehad die met een caravan van slechts 1200kg al 14liter nodig had :nuts

Als hij moet werken op bijvoorbeeld autobaan hellingen dan geeft hij toch best serieus wat zwarte rook, zodanig dat de rechter hoek van de caravan nu wat donkerder van kleur is geworden.

Ook viel mij op dat toen we op een binnenweg een zeer steile helling hadden waar ik in zijn tweede versnelling met het raam open tegenop reed ik een sissend geluid hoorde buiten. Ik zie zo op het eerste gezicht niks, maar het lijkt dus alsof ik lucht verlies tussen de turbo en de motor. Dus een slang of intercooler of zo. Geeft hij daar foutmeldingen op als het teveel wordt? Ik mis niet merkbaar vermogen.

Vanmorgen caravan naar de stalling gebracht en na een kruising gaf ik in de eerste versnelling gas en kwam dus heel laag uit toeren, dan is wat rook normaal maar dit was echt een volle pijp dikke zwarte rook.
Zonder caravan valt het mee.
Zijn er mensen die na roetfilter uitschrijven ook vrij veel zwarte rook waarnemen?
Zolang hij goed loopt en het voor de APK geen problemen vormt vind ik het best hoor, maar zag op de factuur van de vorige APK "Milieutest (EOBD-scan)" staan; kijken ze dan alleen of er foutmeldingen in staan en niet dat hij dus niet regenereert? Want dat kun je natuurlijk ook zien en dat toont natuurlijk wel aan dat er geen roetfilter meer inzit.

Zijn er mensen die en auto zonder roetfilter bij de dealer laten keuren en zo ja, geeft dat problemen?
Plaats reactie