Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat is er aan de hand?

vragen over de T5
Plaats reactie
slider
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2013, 19:25

Wat is er aan de hand?

Bericht door slider »

Ik heb een t5 2.5 tdi 130pk 2007 220000km bnz
Nu start hij slecht als hij langer als 24 uur heeft stil gestaan!
Als hij aanspringt met een dot gas erbij lijkt hij even op 4 poten te lopen maar dit hersteld hij snel.
En wat hij doet is de storing "generator werkstatt" weergeven (alternator workshop in mijn geval)
die storing geeft hij alleen weer tijdens het slechte starten en is weg als hij loopt.
Zou dit het verhaal van de o ringen van de verstuivers zijn of is hier mischien wat anders aan de hand.
Bij toeval kwam ik erachter omdat hij normaal elke dag gebruikt word dus totaal geen last.
Kan dit ook schadelijk zijn op lange termijn?
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door Deki »

Ja kan zeker schadelijk zijn check je olie of er geen brandstof in de olie zit :gif had ik ook last van gehad verleden jaar slecht starten O-ringen & vacuum pomp vervangen ... je zal het wel van anderen horen hier op de forum het hoeft niet altijd de O-ringetjes te zijn ... brandstof pomp is ook een mogelijkheid etc.

Andere forum leden weten er meer van :yes
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door heemskerk »

Stuur anders een pb-tje naar Robert Trebor, hij kan je hier meer over vertellen :lach :lach :lach :lach
Laatst gewijzigd door heemskerk op 02 aug 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door ktmkrik »

Valt me wel tegen dat Robert nog niet gereageerd heeft op dit onderwerp, hij is toch De Specialist op dat vlak :bifun :bifun
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door Deki »

heemskerk schreef:Stuur ander een pb-tje naar Robert Trebor, hij kan je hier meer over vertellen :lach :lach :lach :lach
HAHAHAHA :sjaal :sjaal :sjaal :sjaal :sjaal :sjaal :sjaal :sjaal :sjaal Die Robert ook
slider
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2013, 19:25

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door slider »

ik denk dat ik hem ga los trekken en de o ringen vervangen!
maar de verstuivers afstellen snap ik nog niet helemaal
waaronder dat verhaal met een meetklok ?
wie heeft dit al eens gedaan en kan het me uitleggen?
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door Deki »

Slider laat ook je olie checken of er geen brandstof in zit :gif de olie smeert dan niet meer zo goed als ie moet doen natuurlijk..

2.5l motor gaat snel naar de klote als de olie niet top is dus kijk uit..

O-ringen bij de dealer laten doen ben je 700,- euries kwijt :bonk

:T54LIFE
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door teevijf »

Je gaat toch niet je halve motor uit elkaar trekken zonder dat je een fatsoenlijke diagnose hebt. Ga eerst eens uitlezen, controleer/vervang de gloeistiften, laat de verstuivers controleren op de meetwaardes.
slider
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2013, 19:25

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door slider »

nou ja na iets verder onderzoek.
Heb ik mijn oliepijl bekeken en die is vrij hoog.
En ik heb hem nog nooit bijgevuld en hij ruikt wel iets naar diesel.
Dus de kans is vrij groot dat het de o ringen zijn.
of erger. :nuts
Ik hoor ook verhalen over de tandempomp (is dat makkelijk te controleren?)
Met uitlezen komt er geen 1 fout naar boven (motorisch).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door Multivan Generation »

En de verstuivers via de testkast of via vcds/vagcom al eens bekeken op compensatie onderling?
gr peter
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door robertTREBOR »

Hahaaaah , sorrie mensen errug mega druk met me werk, voor 8-8 moet er nog veel gebeuren.
Tja typisch gevalletje uitgeslagen pompverstuiversgaten ,ontwerpfoutje bedankt vw :-)
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 04 aug 2014, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door Deki »

slider schreef:nou ja na iets verder onderzoek.
Heb ik mijn oliepijl bekeken en die is vrij hoog.
En ik heb hem nog nooit bijgevuld en hij ruikt wel iets naar diesel.
Dus de kans is vrij groot dat het de o ringen zijn.
of erger. :nuts
Ik hoor ook verhalen over de tandempomp (is dat makkelijk te controleren?)
Met uitlezen komt er geen 1 fout naar boven (motorisch).
Ik had geen fouten bij het uitlezen ... maar er zat wel 13L olie/diesel in de motor ! :bonk

Tandempomp(Vacuumpomp) was de boos doener met de O-ringetjes van de verstuivers ... na veel lezen op de forum en Tips van de forumleden heb ik de gok gewaagd om ze te vervangen :jumpklap wilde geen 80,- euro per uur betalen voor een diagnose van de VW :gif

probeer de zoek functie hier op de site of op de VW T4&T5 engelse forum daar vind je veel problemen met het slecht starten etc.

:google

Hey Robert :sjaal
slider
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2013, 19:25

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door slider »

nou vandaag de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met sleutelen.
Ik moet zeggen het is te doen maar wat een gigantisch werk om alleen een kleppendeksel eraf te krijgen :nuts :nuts
Bus in servicestand om het inlaatspruitstuk te verwijderen en dan kan het kleppendeksel eraf. HEHE
Verstuivertjes eruit , nieuwe o ringetjes, spul er weer in.
verstuivers op tijd zetten. OOK lastig (voor een installateur) maar te doen.
uiteindelijk een dagje zoet , maar dan is het ook klaar.
Tevens nog even olie ververst en een nieuw oliefiltertje.
Nu maar afwachten of het ook daadwerkelijk geholpen heeft.
De kosten:
Bij de dealer belachelijk veel geld voor een paar rubbertjes en bouten.
Ik heb het in Duitsland gehaald en die Helmut gaf dus mooi geen korting :muur :muur :muur :muur
212 euro incl. ( 50 euro voor 10 bouten excl. ze zijn niet goed daar :muur :muur )
maar goed wat moet ,moet
en 10l olie en een filtertje 137 euro.
Totaal 350 eurotjes. en een dag werk.
Dus die 600 euro van de dealer (voor het vervangen van de o ringen) is zo gek nog niet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat is er aan de hand?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou die olie gebruiken als spoelmiddel om van die diesel af te komen,
Wellicht is er nog wat in het olie kanalen systeem achtergebleven,
en na 2000 km er weer nieuwe olie in doen.
Wellicht een beetje te voorzichtig, maar goed.

Klasse dat je het zelf hebt aangepakt.
Is de kop ook gecontroleerd op ovaalheid van de verstuiver montage openingen?
En via de testkast/vagcom/VCDS gecontroleerd op onderlinge afwijking,
en dat is terwijl de motor draait controleren op waardes, geen fouten uitlezen..

groetjes Peter
Plaats reactie