Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lader/omvormer stuk

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb er eentje in reparatie/controle/refurbish bij Henkk,
dus als die in orde is, dan heb ik er eentje voor de verkoop, mocht die van jou niet meer te redden zijn.

Groeten Peter
mdw
Berichten: 203
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door mdw »

Dat vindt ik alvast super!
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
Busjopie
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 mei 2014, 07:17

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door Busjopie »

Ik ben 2 keer bij Henk langs geweest voor de reparatie van mijn koelkast. Hij doet het nu weer super. Henk straalt echt vakmanschap uit.
Echter ging mijn lader / omvormer ook stuk op vakantie... Balen, maar ja.. Deze gaat binnenkort naar Henk per post.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door chv »

Dat ziet er serieus uit! Benieuwd of Henk hier nog wat van kan maken.
(maar 1 ding is zeker; als iemand dat kan, dan is hij het ;-)
Hou je ons op de hoogte?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door HenkK »

Zoals op de foto, komen de laders regelmatig hier aan. Het lijkt erger dan het is en een enkele keer is het ook erger.. De condensator die nu geploft is, heeft voor dat hij echt uit elkaar ging al eerder problemen gegeven. Dit type condensatoren zijn zeker niet de beste. Philips zal ook niet verwacht hebben dat de laders een dergelijk lang leven zouden hebben.

De condensatoren worden door de fabrikant als zelf herstellend omschreven, d.w.z. als er een kleine doorslag plaatsvind hersteld het dielectricum zich. Meestal merk je daar niets van en na een aantal keren is hetdan echt over. Ook als de lader lange tijd buiten gebruik is geweest kan de condensator dat niet meer aan, als deze aangesloten wordt. De grote condensator staat geheel over de inkomende voedingsspanning en dient als RF Filter. De blauwe condensatoren zijn X condensatoren en zijn voor het reduceren van de EMI, (differentieel mod). De spoel die we in de hoogspanning zien is voor filtering EMI en om terugkoppeling te voorkomen. De Y condensatoren zijn zitten in de voeding en aardpunt ook om EMI storingen te onderdrukken. Dat zwarte ding is een thermistor (NTC van 7 Ohm) en is om de initiële spanningspiek te begrenzen bij het opstarten.

De lader op de foto is waarschijnlijk wel te herstellen, het geheel is wel erg heet geweest, dat zag ik op een andere foto van Mick. De soldeerdruppels hangen aan de onderzijde, maar dat zegt niets over een defect aan de print zelf. Of reparatie mogelijk is, haal ik altijd de condensatoren van de print af en reinig alles grondig. Hierna wordt de lader in een testopstelling aangesloten om vast te stellen of er sluiting in aanwezig is. O.a. De zekeringen worden dan ook tijdelijk door automaatjes vervangen met een ampère meter en soms zelf een gloeilamp van 100 Watt er tussen. Als er geen sluiting is kan gecontroleerd worden of er andere fouten in het systeem zitten, b.v. is de HF spoel nog in orde en start de oscillator wel op.

Dit waren de eerste schakelende lader\voedingen (SMPS) van Philips en zeer degelijk opgebouwd. Als laatste heb ik ook nog even een vraag, missschien iets voor een apart onderwerp, dan hoor ik het wel.

De spanningen op Campings en eigenlijk overal waar je aan de paal kunt hangen, Hoe hoog is deze spanning, niet wat men opgeeft, maar echt gemeten. Heeft iemand daar ervaring mee of wel eens gemeten. Ik kreeg van een Campeerder een spanning door, dat op de paal nog maar 198 volt stond. En daar houden deze laders ook niet van.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door vw_camper »

De eerste schakelende voedingen vanaf de netspanning van Philips zijn van de jaren '70, daar heb ik zelf aan meegewerkt als ontwikkelaar. De Philips/Westfalia laders zijn veel recenter.
Dat iemand 198V op het net meet met een of andere meter, zegt mij niet zo veel. Belangrijker is dat het net op veel campings erg "vervuild" is met afgeplatte top en regelmatig grote pieken als bijvoorbeeld iemand zijn airco of grote koelkast inschakelt en bij secundaire blikseminslagen. Ik ben van mening dat Westfalia dit gebruik niet of niet goed gespecificeerd heeft naar Philips.
Groeten, Bert
mdw
Berichten: 203
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door mdw »

@Henk: Pakketje is vandaag de post op gegaan. Dus binnen een paar dagen zie je iets mooi zwarts verschijnen met een lekkere geur :knipoog

Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door J.F.A. »

Is dit misschien een oplossing ??
http://www.fraron.de/batterieladegeraet ... -85859176/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door vw_camper »

J.F.A. schreef:Is dit misschien een oplossing ??
http://www.fraron.de/batterieladegeraet ... -85859176/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fred
Dat is zeker een interessante lader, vooral omdat het plug en play is en het stekkersymbool ook blijft werken. Wel jammer dat er een ventilator in zit.
Groeten, Bert
mdw
Berichten: 203
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door mdw »

vw_camper schreef:
J.F.A. schreef:Is dit misschien een oplossing ??
http://www.fraron.de/batterieladegeraet ... -85859176/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fred
Dat is zeker een interessante lader, vooral omdat het plug en play is en het stekkersymbool ook blijft werken. Wel jammer dat er een ventilator in zit.
Ziet er inderdaad interessant uit. Dat het jammer is dat er een ventilator inzit, is dan zo erg? Of bedoel je dan omdat deze lawaai zal maken?
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door J.F.A. »

Denk dat het lawaai wel mee zal vallen. het is geen straal motor. hahaha. De koelkast hoor je toch ook als deze in werking is. ?? En bij de eerdere types zat er ook een ventilator onder.


Misschien iemand ervaring met deze lader ??

Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
mdw
Berichten: 203
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door mdw »

Dit weekend bericht gekregen van Henk, m'n lader is morsdood, niet meer te herstellen.
Peter je hebt :mail
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Red-Head
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2015, 10:48

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door Red-Head »

Deze gebruik ik:
http://nl.aliexpress.com/item/120W-12V- ... 83740.html" onclick="window.open(this.href);return false;

(vergelijkbaar: http://www.dx.com/p/y-12-10-12v-10a-120 ... 9knT14cSM8" onclick="window.open(this.href);return false; )

Hoi Egbert, loop je geen risico dat er sneller brand of kortsluiting ontstaat met zo'n goedkope aliexpress omvormer?
Nu is bovenstaande post al van ff geleden dus misschien gebruik je m al jaren zonder problemen?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: lader/omvormer stuk

Bericht door Egbert&Manon »

Vorig jaar een week aan de paal gestaan in Zuid-Frankrijk.
Compressorkoelkast was de grootste verbruiker naast de Led-verlichting.
Alles heeft probleemloos gewerkt.

Volgende maand weer hetzelfde recept.
Accu is van 2011. Benieuwd hoe oud hij gaat worden.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie