Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dilemma Tuning VW T5GP 180 PK

vragen over de T5
Plaats reactie
VWT5GP
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2012, 08:37

Dilemma Tuning VW T5GP 180 PK

Bericht door VWT5GP »

Inmiddels is het al een aantal weken geleden dat de VW T5GP 180 PK BiTDI handgeschakeld "geholpen" is door JD.
Naast het chippen is ook de DPF filter verwijderd en vervangen door een downpipe.

Het verschil is aanzienlijk.
De motor loopt mooier ( meer gecultiveerd zoals Geert zou zeggen ), meer trekkracht (waarbij de eerste en tweede versnelling nu wel erg kort worden ),
en bij een normale rij stijl is het verbruik van c.a. 1:11 gezakt naar gemiddeld 1:13.
1000 km op een tank is nu gewoon haalbaar. ( Voorheen c.a. 850 km ).
Voor zover zou je zeggen optimaal.

Echter het dilemma zit in het verwijderen van de DPF Filter.
Direct merkbaar is dat er meer stank achter de bus hangt, sta je stil bij de stoplichten dan wordt deze geur door de ventilatie de cabine ingetrokken.
Zijdeuren, schuifdeuren of ramen open met draaiende motor is direct merkbaar.
Dat deze geur naar binnenkomt of om de bus hangt bij het uitstappen is niet bepaald prettig en wordt door medepassagiers ook opgemerkt.

Vandaar het dilemma, zo door rijden of DPF filter terugplaatsen wat niet echt bevorderlijk is voor de korte afstanden die er meegereden wordt.

Er moeten er zeker meer zijn die dit ervaren, maar er wordt nauwelijks over geschreven.
De vraag is: of er een andere oplossing voorhanden is ?

Gr.

VWT5GP
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Dilemma Tuning VW T5GP 180 PK

Bericht door heemskerk »

Herkenbaar. Ik heb het zelfde dilemma met mijn nieuw bestelde GP; wel of niet aanpassen. Bij mijn laatste T5 ook het een en ander aan laten passen. Na het verwijderen van het (passieve) roetfilter en katalysator was de gefilterde (niet onprettige) geur uit de uitlaat veranderd in 'ordinaire' verbrande diesellucht.

Tunen zonder DPF verwijdering kan ook toch? Dilemma is wel: Wanneer het DPF defect raakt is de kans op gevolgschade aanzienlijk, met name de obstructie in het uitlaatkanaal met alle gevolgen (genoeg over geschreven op deze website en elders) van dien.
Laatst gewijzigd door heemskerk op 14 aug 2014, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dilemma Tuning VW T5GP 180 PK

Bericht door Pascal-141 »

Bij mijn T5 is de DPF ook leeggemaakt . Ik heb geen last van reuk . Als hem start bij koude motor , en dan achter de auto bezig ben (bvb aanhanger aankoppelen), dan ruik je uiteraard wel wat , maar het is niet hinderlijk , en het ruikt bvb niet meer of minder dan mijn T4 . (Gewoon een beetje "koude dieselmotorreuk") .
Tijdens het rijden zeker nergens last van .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Dilemma Tuning VW T5GP 180 PK

Bericht door Rico »

Mmmm, ja, dat is een dilemma.

Heb je het al aangekaart bij JD? Ik kan me amper voorstellen dat je auto echt zwaar naar uitlaatgassen mag ruiken. Dat deden de oudere T4's en T5's zonder roetfilter toch ook niet? Of heb je het nu puur over een koude motor? Dan zal er wel een luchtje aan hangen, maar goed warm zou dat toch niet mogen? Weet je zeker dat de aansluitingen van de roetfiltervervanger wel goed vast zitten?

En nog even verder denkend..... Hij stinkt nu, dus blijkbaar komt er veel prut uit de uitlaat. Stel je plaatst het roetfilter terug, zit die dan niet in no-time vol en gaat hij vaak regenereren?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dilemma Tuning VW T5GP 180 PK

Bericht door Multivan Generation »

Rico schreef:Mmmm, ja, dat is een dilemma.

Heb je het al aangekaart bij JD? Ik kan me amper voorstellen dat je auto echt zwaar naar uitlaatgassen mag ruiken. Dat deden de oudere T4's en T5's zonder roetfilter toch ook niet? Of heb je het nu puur over een koude motor? Dan zal er wel een luchtje aan hangen, maar goed warm zou dat toch niet mogen? Weet je zeker dat de aansluitingen van de roetfiltervervanger wel goed vast zitten?

En nog even verder denkend..... Hij stinkt nu, dus blijkbaar komt er veel prut uit de uitlaat. Stel je plaatst het roetfilter terug, zit die dan niet in no-time vol en gaat hij vaak regenereren?
Als je een auto bevrijd van een roetkat inhoud of een roetfilter inhoud dan kun je dus meer uitlaatgassen ruiken en dat is logisch verklaarbaar.
Normaal bij stationair toerental worden er uitlaatgassen geproduceerd, en worden ze tegengehouden door het keramische materiaal aan de binnenzijde van de roetkat of het roetfilter. Ze hopen daar dan tijdelijk even op.
Als het leeg is gemaakt, dan hopen ze daar dus niet meer op, en komen uit de uitlaat.
Doordat je stilstaat waaien die uitlaatgassen niet weg en blijven een beetje hangen. Ook als je wind van achteren hebt dan zul je het sterk ruiken. Bij wind vanaf voren, gaan de uitlaatgassen weg en ook tijdens het rijden zelf zul je het niet ervaren.

Een mogelijke verbetering kun je bereiken, door de EGR niet 100% dicht te zetten, maar een klein stukje open te laten,
waardoor er wat uitlaatgassen herverbrand worden en de stank iet wat minder zal worden.


Doe er je voordeel mee

Groeten Peter
VWT5GP
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2012, 08:37

Re: Dilemma Tuning VW T5GP 180 PK

Bericht door VWT5GP »

Peter je omschrijft het uitstekend en precies zoals ik het ervaar en kan beredeneren voor zover.

Rico, dit is dus ook met een warm gereden motor.
Het lijkt erop dat de aansluiting van de downpipe goed is, zie en ruik hier niets.
Dit zou d.m.v. een druktest nog een keer extra bekeken kunnen worden, maar het komt hoofdzakelijk van achter uit de uitlaat.

Het is uiteraard al besproken met JD, voorstel is om een gewone katalysator erbij te plaatsen.
Hier heb ik zo mijn bedenkingen over... weet niet of dit nu een goede optie is.

Ik meen begrepen te hebben dat de EGR niet helemaal 100% dicht staat, maar dit zou ik moeten navragen ( ze hebben nu vakantie ).
Het zou jammer zijn om de DPF terug te plaatsen gezien de nadelen en de korte afstanden die gereden worden.

Helaas wordt dit onderwerp nauwelijks beschreven na verwijderen DPF filter meer geur / stank overlast in en vooral om de auto.
( In de auto komt doordat de motor draait, en als je stilstaat de ventilatie het naar binnen trekt zoals peter het ook omschrijft).

Het plaatsen van een gewone ( metalen ) katalysator zou dit werken ?

Gr.

VWT5GP
Laatst gewijzigd door VWT5GP op 15 aug 2014, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33799
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dilemma Tuning VW T5GP 180 PK

Bericht door Multivan Generation »

Ik meldt het altijd vooraf als er mensen langs komen bij mij
voor roet partikel filter leeg te laten maken en software aanpassing,
dan kunnen ze zelf de afweging maken..
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: Dilemma Tuning VW T5GP 180 PK

Bericht door teevijf »

Hier hetzelfde, na verwijderen roetfilter, EGR dicht en JD tuning ruik je de auto. Ik dacht eerst dat de uitlaat lek was want je rook het stilstaand met draaiende motor in de cabine.
Moet zeggen dat het minder is geworden na enkele tientallen kilometers bijna voluit op de snelweg. Of mijn neus is minder gevoelig geworden.
Plaats reactie