Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

vragen over de T5
Plaats reactie
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

Bericht door Marten Hoffmann »

Beste mensen,

Na jarenlang een Kip Kompakt van 1.83 m breed getrokken te hebben gaan we over naar een Kip Vision van 2.10 m breed. Weet iemand hier uit ervaring of je daarbij caravanspiegels nodig hebt of zijn de standaardspiegels breed genoeg?
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

Bericht door harry t5 191 »

Volgens mij gaat het prima zonder caravanspiegels.
Bij een caravan van 2.30 mtr ben je wel op caravanspiegels aangewezen.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

Bericht door Rico »

Wij hebben een Kip Vision. Ik schat dat een T5 qua spiegels net zo breed is als een Vito, maar ik gebruik ook bij de Vito opzet caravanspiegels. Kleine stukjes, b.v. van en naar de stalling, zou je kunnen overwegen zonder spiegels te doen, maar met caravanspiegels zie je absoluut veel meer.

Zonder caravanspiegels voldoe je niet aan de wettelijke eisen. Het is dan niet mogelijk recht langs de caravan naar achteren te kijken. Meet maar eens de afstand door de auto heen, over de buitenzijde van de autospiegels. Dan zul je zien dat dat hooguit iets van 2,2 meter is. Met die 5 cm per kant heb je onvoldoende blikveld.

Ik gebruik Special Mirror-spiegels van Repusel met bol glas. Heb ze al 18 jaar, weet niet of ze nog gemaakt worden. Kwalitatief zeer goed. Ik schuif de opzetspiegels altijd vrijwel tegen de spiegelkappen, dan heb je wat minder last van trillen. Die spiegels gewoon gebruiken, het rijdt zoveel relaxter als je goed zicht naar achteren hebt.

EDIT: kijk ook even op http://www.trekauto.nl, daar is ook een forum en er staat ook een schat aan informatie op.

Groetjes,

Rico
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

Bericht door JanP »

Klik hier voor meer info.
Dus verplicht bij bijna elke caravan (behalve als de caravan smaller is dan de afstand tussen je spiegels).
Je moet in ieder geval beide zijkanten van de caravan kunnen zien.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

Bericht door ronald tdi »

Altijd extra spiegels gebruiken.
Ook al is het hier niet echt nodig (bus icm kleine caravan) maar leg dat maar eens uit in Spanje, Frankrijk, Italië enz. :politie

Ik zou het gewoon doen goed zich is gewoon belangrijk al denk je dat het wel gaat.
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

Bericht door Marten Hoffmann »

JanP schreef:Klik hier voor meer info.
Dus verplicht bij bijna elke caravan (behalve als de caravan smaller is dan de afstand tussen je spiegels).
Je moet in ieder geval beide zijkanten van de caravan kunnen zien.
Dank voor de link - heel duidelijk verhaal: toch maar spiegels ....... En als ik het goed wil doen, is EMUK volgens mij de beste keuze.
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

Bericht door Rico »

Welke Vision heb je? Wij hebben een 41 ETD van 2008, erg fijne caravan. Kwaliteit is erg goed, hij wordt niet ontzien en in al die tijd 1 wiellager versleten en een setje banden. That's it. De caravan maakt bij ons tussen 10.000 en 12.000 km per jaar.

Wel een keer op een camping in één klap een flink deel van de elektrische apparatuur stuk tgv overspanning. Niet ten gevolge van onweer, de oorzaak weet ik nog steeds niet. Alleen wel hetzelfde probleem bij iedereen op het veldje waar we stonden. Maar goed, zulke storingen, daar kan de caravan niets aan doen. Heb daarna wel een overspanningsbeveiliging gemonteerd, zoals die wel in campers gebruikt worden.
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

Bericht door Marten Hoffmann »

Rico schreef:Welke Vision heb je? Wij hebben een 41 ETD van 2008, erg fijne caravan. Kwaliteit is erg goed, hij wordt niet ontzien en in al die tijd 1 wiellager versleten en een setje banden. That's it. De caravan maakt bij ons tussen 10.000 en 12.000 km per jaar.

Wel een keer op een camping in één klap een flink deel van de elektrische apparatuur stuk tgv overspanning. Niet ten gevolge van onweer, de oorzaak weet ik nog steeds niet. Alleen wel hetzelfde probleem bij iedereen op het veldje waar we stonden. Maar goed, zulke storingen, daar kan de caravan niets aan doen. Heb daarna wel een overspanningsbeveiliging gemonteerd, zoals die wel in campers gebruikt worden.
Wij hebben een 41ETD uit 2006 gekocht, dat is de versie waar voorin nog een dinette zit die je ombouwt tot bed. We hebben hem nog niet, hij wordt binnenkort - na montage van een serviceluik en buitencontactdoos - afgeleverd.

Die overspanningsbeveiliging lijkt me een goed idee :toppie, daar moet ik nog naar kijken. Voor het rijden: er zit een Alko 1300 stabilisatorkoppeling op, is die eigenlijk wel zinvol? De auto weegt immers ruim 1.700 kilo en de caravan max. 900 kg. Zit die stabilisator dan niet alleen maar in de weg, nog afgezien van het mogelijk kraken (al schijnen daar oplossingen voor te zijn)?
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 met Kip Vision caravan: extra spiegels nodig?

Bericht door Rico »

Da's dus dezelfde versie als de onze, behalve dan dat wij op de plek van die dinette een vast bed overdwars hebben.

Qua stabiliteit heb je die stabilisator eigenlijk niet nodig. Onze caravan weegt beladen 1150 kg (incl. mover), maar de auto heeft zoveel overwicht op de caravan dat het ook zonder koppelingsstabilisator netjes stabiel blijft. Maar aangezien dat ding er nu eenmaal op zit, gebruik ik hem wel. Heel af en toe kraakt de koppeling een beetje, maar het valt reuze mee. Wel is het zaak de trekhaakkogel een beetje schoon te houden. Bij mij zit de stabilisator niet in de weg. Wel het neuswiel, dus één deurtje kan open. Bij een achterklep zal het wel wat lastiger zijn.

Trouwens, je kunt beter de beladen gewichten met elkaar vergelijken. Dat is de werkelijke situatie op de weg. Maar ook in dat geval geen centje pijn.

Wij hebben trouwens op kenteken een toegestaan gewicht van 1200 kg op de caravan-as. Standaard was dat toen nog 1100 kg, maar dat hebben we laten verhogen.

De overspanningsbeveiliging is een Calira NP3000. Erg simpel te monteren.

Krijg je een mover onder de caravan? Hou er dan rekening mee dat de Vision een verlaagd chassis heeft. Ik heb onder m'n mover nog maar 11 cm tot aan de straat. Da's niet overdreven veel. In het voorjaar in Spanje reden we weg vanaf een parkeerplaats. Reed door een flink gat (het waren alleen maar gaten) en raakte de mover net de grond. Gelukkig ging het heel erg langzaam en was het meer een soort schampen, dus geen schade. Maar het is dus wel opletten geblazen. Tegenwoordig kan één van de PowrMover-types op een alternatieve manier worden gemonteerd, hoger naast het chassis. Nadeeltje is wel dat je dan beide movers apart van elkaar op het wiel moet zetten. Onze mover is nog van voor die tijd, dus komt deels onder het chassis uit.

Groet,

Rico
Plaats reactie