Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Veren vervangen

vragen over de T5
Plaats reactie
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Veren vervangen

Bericht door _alain_ »

Een van deze dagen komt mijn verlagingen binnen, gewoon een setje lagere veren (ca 4cm).
Nu heb ik geen 2 linkerhanden, kan wel wat klussen, maar ik heb ook al gelezen dat het niet zo simpel is om de voorste veren te vervangen.
Ik heb ook geen garage waar ik binnen kan klussen, alles zou langs de straat moeten gebeuren.

Nu is de vraag,
is er iemand in de regio zuid-limburg die een plaats en kennis heeft om dit te doen?
Ik help wel mee, en het hoeft ook niet gratis.
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Veren vervangen

Bericht door fietsensloper »

Zo moeilijk is het niet hoor. Er is weinig anders aan dan bij iedere andere auto. Je moet de auto opkrikken, wiel eraf, bouten uit de fussee waarmee de schokdemper vast zit, de stabilisatorstang, en dan als ik me niet vergis nog een boutje van de remleiding.
Dan doen we de motorkap open, halen we de ruitenwissers eraf en daarna de paravan kap, dan kun je al bij de bovenste bevestigingsbout van de schokdemper. Draai die los en dan valt de schokdemper al naar beneden... Vervolgens met een paar veerspanners de veer iets op spanning brengen en de veerschotel los draaien. Oude veer eraf, nieuwe er weer op en vervolgens alles weer in elkaar zetten :yes
Achter kun je gewoon de draagarm aan 1 kant los draaien en laten zakken m.b.v. een garagekrik. Nieuw veertje ertussen steken en klaar istie!
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Veren vervangen

Bericht door Pascal-141 »

fietsensloper schreef:Zo moeilijk is het niet hoor. Er is weinig anders aan dan bij iedere andere auto. Je moet de auto opkrikken, wiel eraf, bouten uit de fussee waarmee de schokdemper vast zit, de stabilisatorstang, en dan als ik me niet vergis nog een boutje van de remleiding.
Dan doen we de motorkap open, halen we de ruitenwissers eraf en daarna de paravan kap, dan kun je al bij de bovenste bevestigingsbout van de schokdemper. Draai die los en dan valt de schokdemper al naar beneden... Vervolgens met een paar veerspanners de veer iets op spanning brengen en de veerschotel los draaien. Oude veer eraf, nieuwe er weer op en vervolgens alles weer in elkaar zetten :yes
Achter kun je gewoon de draagarm aan 1 kant los draaien en laten zakken m.b.v. een garagekrik. Nieuw veertje ertussen steken en klaar istie!
Achteraan draagarm losdraaien ??
Gewoon de bout van de schokdemper losdraaien , en je kan de veer zo vervangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Veren vervangen

Bericht door Jesper »

HOOO bovengenoemde gaat niet werken !!

De voorste schokbrekers hebben geen veerschotel aan de bovenzijde ( dit is de carrosserie van de auto).

Moer aan de bovenkant past losdraaien, als de veren met verenspanners zijn opgespannen!!! Anders heb je vuurwerk !!

Gebruik goede verenspanners, want de veren zijn behoorlijk stug en moeten ver worden opgespannen. Reken op een halve dag voor de voorkant als je dit voor het eerst doet met een handmatige verenspanner.

Mijn advies is om gelijk nieuwe veerpootlagers te monteren, kosten volgens mij 16 euro/stuk bij PON en is een kwaaltje van deze bussen.

Tijdens montage van de nieuwe veren er goed op letten dat alles recht zit, de veerpootlagers hebben een vrij zwakke onder en bovenring die snel breken!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Veren vervangen

Bericht door Pascal-141 »

Jesper schreef:HOOO bovengenoemde gaat niet werken !!

De voorste schokbrekers hebben geen veerschotel aan de bovenzijde ( dit is de carrosserie van de auto).

Moer aan de bovenkant past losdraaien, als de veren met verenspanners zijn opgespannen!!! Anders heb je vuurwerk !!

Gebruik goede verenspanners, want de veren zijn behoorlijk stug en moeten ver worden opgespannen. Reken op een halve dag voor de voorkant als je dit voor het eerst doet met een handmatige verenspanner.

Mijn advies is om gelijk nieuwe veerpootlagers te monteren, kosten volgens mij 16 euro/stuk bij PON en is een kwaaltje van deze bussen.

Tijdens montage van de nieuwe veren er goed op letten dat alles recht zit, de veerpootlagers hebben een vrij zwakke onder en bovenring die snel breken!
helemaal correct :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veren vervangen

Bericht door Multivan Generation »

@ Alain,
misschien kun je Limburger of Utsie eens benaderen van hier op het forum?
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Veren vervangen

Bericht door _alain_ »

Zal ik doen, bedankt.
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Veren vervangen

Bericht door fietsensloper »

Jesper schreef:HOOO bovengenoemde gaat niet werken !!

De voorste schokbrekers hebben geen veerschotel aan de bovenzijde ( dit is de carrosserie van de auto).

Moer aan de bovenkant past losdraaien, als de veren met verenspanners zijn opgespannen!!! Anders heb je vuurwerk !!

Gebruik goede verenspanners, want de veren zijn behoorlijk stug en moeten ver worden opgespannen. Reken op een halve dag voor de voorkant als je dit voor het eerst doet met een handmatige verenspanner.

Mijn advies is om gelijk nieuwe veerpootlagers te monteren, kosten volgens mij 16 euro/stuk bij PON en is een kwaaltje van deze bussen.

Tijdens montage van de nieuwe veren er goed op letten dat alles recht zit, de veerpootlagers hebben een vrij zwakke onder en bovenring die snel breken!
Och ja shit is ook zo! Sorry my bad! :groteogen :bonk
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Plaats reactie