Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Automaat kapot in Frankrijk!!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door transporterfun »

Ik heb een automaat gekocht omdat ik het heerlijk vind rijden. Ik kocht mijn T4 met weinig originele kilometers en was van een invalide man geweest. (allemaal controleerbare gegevens). Vlak voordat ik het busje kocht heb ik met de garage contact gehad dat hem nieuw geleverd heeft en waar hij steeds in onderhoud is geweest. Allemaal heel vertrouwd en er is beslist zuinig mee omgegaan. Ja, toen heb ik het aangedurfd om hem te kopen. Zelf ben ik er ook super zuinig mee. Als dan na zo'n 128 dkm TOCH de automaat kapot gaat, verzeker ik je dat het vertrouwen een flinke deuk opgelopen heeft. En dat ik DAAROM overweeg er een handbak in te laten zetten. Niet omdat ik liever schakel dan automaat rijd, dus.

Overigens ben ik nog op vakantie en kan nog niet echt wat ondernemen. Toch allemaal alvast bedankt voor jullie reacties tot nog toe!
No fun like transporterfun!
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door Ruud »

transporterfun schreef:
Sven_Stoffelen schreef:thuis is het al vervelend laat staan op vakantie. Altijd weer die bergen en zware aanhangers, daar zijn de automaatjes niet zo goed in.

Ben je de eerste eigenaar van de bus? Heb je in de tussentijd wel je olie en filter netjes op tijd verwisseld?

Tja je bent niet de enige die dit al heeft doorgemaakt, ik rijd ook automaat en was bij 145 dkm de klos. Gewoon bak laten maken en niet meer aan denken. Heb je weer jaren plezier aan je bus.

Mocht je een fijne automaat garage zoeken neem eens contact op met Peter Achten in Deurne. Hele fijne man, heb ik mijn bus laten maken, zeer netjes geholpen.

gr Sven
Ik ben de tweede eigenaar. Heb de bus gekocht bij 112 dkm en heb toen meteen de FTA en het filter laten vernieuwen. Nu, een jaar later bij 128 dkm heb ik dat nogmaals laten doen. De FTA die er uit kwam was prachtig helderrood e het was eigenlijk helemaal niet nodig geweest maar heb toch het zekere voor het onzekere gekozen en het nogmaals laten vernieuwen, de filter dus ook weer. Verder reed ik zonder aanhanger met 1 persoon en twee honden in de bus. Het heeft echt niet aan mijn rijstijl of gebruik kunnen liggen. Het moest gewoon kapot!

En ik heb geen externe koeler laten aanbrengen. Prijsopgaaf uit Den Haag rammelde van alle kanten en vertrouw de boel niet en mijn garage kon niet zo gauw de juiste onderdelen krijgen voor ik op vakantie ging. Maar bij het zeer lichte gebruik van mijn busje had dat naar mijn mening niet kunnen voorkomen wat er nu gebeurd is.

Thnx voor de tip van de garage. Ik overleg eerst maar eens even met mijn eigen garage, kom ik al jaren. En trouwens, ik moet eerst maar es afwachten wat de diagnose van de Franse garage oplevert en zorgen dat mijn bus naar Nederland gebracht wordt.....
hoi
die garage in deurne is een goed adres
een garage hier bij ons in het dorp brengt de automaatbakken ook daarheen
succes verder,ruud
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door Sven_Stoffelen »

ik denk dat je voor jezelf moet afwegen of het je waard is om 3000 euro uit te geven (kost gemiddelde complete revisie met nieuw kleppenblok) en dan toch nog jaren plezier van je bus hebben met automaat.

Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik ben na 150 dkm na mijn bak revisie het al lang weer vergeten en rijdt er nog alle daag fijn mee rond. Busje staat nu op 295 dkm en daar wil ik er nog wel wat bij zetten.

groetjes Sven
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door frank884 »

Als je bus nog maar 128000 km heeft gedraaid
en het reviseren van die automaat 3000 euro kost???

zou ik er een plaatje langs zetten wat ---- handgeschakeld ombouw kost
die bussen kunnen gemakkelijk 5-6 ton draaien
als de ombouw naar handbak iets duurder is dan zou ik het nog doen...

het is algemeen bekend dat die automaten helemaal niks waard zijn
(misschien wel in een passat maar niet voor dergelijke gewichten)
en je rijdt er voorzichtig mee geef je aan, en dan nog niet eens op de 4700 kilo wat zo'n wagen incl aanhanger mag wegen
maar zo goed als leeg.

Die bus heeft veel te weinig gelopen grote kans dat je nog 1x aan de beurt komt na de revisie met die automaat
Hand bak kan veel grotere krachten aan en daar zijn zelden problemen mee

behalve bij de Blauwe I een paar bouwjaren waar te lichte koppelingsplaten destijd zijn ingebouwd
maar die de meeste ondertussen ook al vervangen hebben voor de zwaardere 102 PK versie.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door busbart »

Ik ben het niet eens met degene die zegt dat automaten niets waard zijn! Ikzelf rijd al 25 jaar gemengt, in de ene auto een schakelbak en de andere automaat.
Kijk ook eens naar Amerika; daat worden in bepaalde typen auto's zelfs geen handschakelbakken meer geleverd omdat de vraag ernaar bijna niet meer bestaat.
Ok, dat is de USA, maar moet je eens kijken wat ze daar achter hun auto's hangen, behoorlijk veel meer gewicht als hier!

Wél is het zo, dat onderhoud (het gebrek eraan) en (overmatige) hitte de moord zijn voor automaatbakken. met enige regelmaat moeten de filters vervangen worden, en meestal tegelijkertijd even de rembanden opnieuw afgesteld worden.

als je dat doet, en dus de temperatuur in de gaten houd (er zijn Amerikaanse websites waar je temperatuurmeters voor automaatbakken kunt kopen), en eventueel een externe koeler (voor als je met aanhanger rijd).

Moet je niet bang zijn om automaat te rijden!
Wél zou ik zorgen dat je je automaat naar een bedrijf brengt dat door meerdere mensen als goed bestempeld word! dat je dus je bak laat reviseren door iemand die weet wat ie doet!

het is niet voor niets dat bijvoorbeeld het zwitserse leger (en meerdere legers tegenwoordig) hun jeeps en vrachtauto's maar zeer zeker ook hun pantserauto's en tanks met een automaat bestellen! (die kunnen makkelijker al dat gewicht in beweging zetten, en lang niet iedere Jan Soldaat weet hoe die moet schakelen in een handbak!) wel is het zo dat er dan een groot rood licht op het dashboard zit zodat ze moeten stoppen als dat brand! (en dus te heet is)

Ook zijn er veel zwitserse transportbedrijven die vrachtauto's met automaat kopen omdat ze dan van dat eeuwige op en neer schakelen met een handbak in de bergen af zijn.

zo, Ik wil je niet beinvloeden wat jouw beslissing aangaat, maar wil alleen even aangeven dat er toch wel een reden bestaat waarom mensen een automaat kopen.

wat het ook word, maak een keus, en word er gelukkig mee!
succes,

Bart
Groet, Bart
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door frank884 »

We hebben het hier over de automaat in een :driveT4
en om dat door te trekken naar Alle automaten in alle voertuigen is een onzin vergelijking
die sugestie heeft ook niemand op het forum gemaakt dat alle
automaten niet goed zijn ongeacht welke machine merk of voertuig.

Ik had het alleen over de automaat die in de T4 wordt gebruikt en die is veel te licht uitgevoerd
voor deze wagen.

Ik weet ook wel dat tegenwoordig elke vrachtwagen een I shift of een dergelijke automaat is, grote bouwkranen
handgeschakelde shovels graafkranen heftrucks enz ken ik ook niet, en in het leger in de YPR en Leopard zitten al 40 jaar automaten
en ook op het nieuwe spul, op de Fendt en vele andere tractoren zitten ook (vario) automaten bakken
idem bietenrooieres aardappelrooiers, maishakelaars maaidorsers en zo kan ik nog wel even doorgaan,
maar wel van een heel andere kwaliteit dan in de T4

als je een automaat uit een passat?? in een wagen zet die "echt" moet kunnen werken en voor 4700 kilo is gemaakt inclusief aanhanger
en je gaat er nog een beetje mee in de bergen draai je die vasn de T4 gewoon naar de kloten

maar als je dat niet doet is die zelfs zo slecht dat die met een lege bus kapot draait
niet zo snel, maar er zijn vette problemen mee en 4-5 ton zonder renovatie haalt er geen een.
Laatst gewijzigd door frank884 op 14 aug 2014, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door busbart »

Ok Frank, daar heb je wel gelijk in, en ik wist niet dat ze in een bus een automaat van een passat ingelepeld hadden, je zou toch denken dat ze zelfs bij VW beter zouden moeten weten?!!!?

maar een automaat zonder renovatie 5 á 6 ton????
daar heb ik toch ook mijn vraagtekens bij!
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door Multivan Generation »

lees de reactie van Frank nog eens een keer goed... :zwaai
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door busbart »

Ok, ok, 4 á 5 ton zonder renovatie.
maar dat schrijf ik ook, dat ik daar mijn vraagtekens bij heb! ik heb nog nooit een automaat gezien die dat haalt zonder renovatie...
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef:Ok, ok, 4 á 5 ton zonder renovatie.
maar dat schrijf ik ook, dat ik daar mijn vraagtekens bij heb! ik heb nog nooit een automaat gezien die dat haalt zonder renovatie...
De discussie hier ging om de automaat van de TRANSPORTER ... En bij een automaat van een T4 mag je jezelf gelukkig prijzen als je er zelfs al 150.000km mee haalt zonder kosten. De meeste halen 200.000km niet.
Trouwens , ook de tiptronic van de T5 is geen goede automaat hoor , ook die zijn heel gevoelig . VW heeft nooit een betrouwbare automaat kunnen aanbieden in zijn Transporters.
De DSG bakken uit de T5GP schijnen wel goed te zijn , na de nodige softwareaanpassing.Maar een DSG is dan ook geen "automaat bak" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door transporterfun »

Beste allemaal,

Wat fijn om te zien dat er zo gereageerd wordt met allerlei overwegingen erbij. Met name het feit dat mijn busje nog maar zo weinig gelopen heeft en ik best kan verwachten dat ik na een eventuele revisie NOG 'es een keer aan de beurt zou zijn, maakt dat ik steeds meer neig naar een handbak. Ik ga dat maandag aanstaande (ik ben ondertussen weer terug in NL) met mijn garagist opnemen. Vooral wat dat wat de kosten betreft betekent. En de onderdelen moeten natuurlijk ook te vinden zijn EN in prima staat zijn.. En ik kan hem eerlijk gezegd ook niet zo lang meer missen. Ik houd jullie hier op de hoogte en nogmaals weer bedankt voor al jullie overwegingen en berichten. :werkaanT4
No fun like transporterfun!
Roger903
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2011, 22:47

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door Roger903 »

Ik heb dit bericht een tijd geleden geplaatst misschien kan je er wat mee.

Ook ik heb een T4 uit 2003 en ook mijn automaat is kapot gegaan met nog net geen 120000 km.
zoals je kunt lezen in dit forum zijn wij niet de enige, en ben er eens ingedoken wat dat nu is met die
automaat. PON gebeld en die weet van niks, Martin Schilder Alkmaar waar ik de bus nieuw had gekocht
gaf ook niet thuis na lang e-mailen met de after sales manager zou ik 500 euro coulance krijgen.

Toch was ik daar niet tevreden mee dus ben ik nog wat verder gaan spitten ik kwam er achter dat er van de controller die de automaat aanstuurt wel 4 verschillende software versies in omloop zijn. Ik had diversen automaat revisie bedrijven gebeld voor reparatie, de meeste vertelde mij dat de controller vervangen moest worden. Via een Duitse site kwam ik er achter dat er een fout in de controller zit om precies te zijn werd de lockup van mijn automaat al bij 65 km in geschakeld in de laatste software versie die er nu bij mij in zit wordt de lockup pas bij 85 km ingeschakeld.

Omdat mijn Dealer niet voor of achteruit wilde ben ik naar de geschillen commissie gestapt ik ben namelijk van mening dat men mij op zijn minst had kunnen wijzen op het fijt dat ik rond reed met een controller waardoor ook mijn automaat vroegtijdig zou komen te overlijden het omwisselen was voor hun immers een koud kunstje. Omdat zij dit nooit hadden gedaan kon ik nu voor een reparatie van 3600 Euro opdraaien.

Omdat de fout al van het begin aanwezig was heb ik met succes een beroep kunnen doen op non conformiteit ook al is de garantie termijn allang verstreken. (dat doet in dit geval niet ter zake) Wat wel erg belangrijk is, is dat je de dealer de kans moet geven de automaat te repareren.

Je zou met VAG Com eens kunnen kijken welke software versie er in jou bus zit, dit staat ook op de controller mocht je
ook slachtoffer zijn van dit foutje van VW en je wil ook je gram halen bij de geschillen commissie dan kan ik je eventueel wel de correspondentie verschaffen.


Groeten,

Roger
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door transporterfun »

Stand van zaken

Zoals eerder beloofd, hierbij een update. Na zeer veel overwegingen en uitzoekerij, heb ik uiteindelijk besloten dat er toch geen handbak in mijn busje komt. De automaat wordt helemaal gereviseerd. In overleg met mijn eigen garagist, staat de auto nu bij het bedrijf Automatic Gear. Daar had ik goeie dingen over gehoord en mijn garage heeft ook veel vertrouwen in dit bedrijf. Zij zullen meteen ook een externe oliekoeler (!) monteren. Het kost een lieve duit maar dan moet ik toch wel weer een tijd vooruit kunnen hoop ik!

Ik houd jullie op de hoogte... :werkaanT4
No fun like transporterfun!
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door Sven_Stoffelen »

Ach straks rijdt ie weer als een zonnetje en ben je het hopelijk weer snel vergeten. Toch weer veel plezierige km's gewenst.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Automaat kapot in Frankrijk!!

Bericht door Multivan Generation »

In overleg met mijn eigen garagist, staat de auto nu bij het bedrijf Automatic Gear. Daar had ik goeie dingen over gehoord en mijn garage heeft ook veel vertrouwen in dit bedrijf.
Nog nooit van gehoord..
De montage van een externe oliekoeler kan zeker geen kwaad.
Ook zou ik duidelijk navragen wat er nu precies defect was en de onderdelen die vervangen zijn, dus er uit gekomen zou ik zelf willen zien..
Wellicht een idee.

groeten en sterkte met de financiële klap..
Peter
Plaats reactie