Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe speakers, radio etc.

vragen over de T4
Plaats reactie
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door jornk »

Goedemiddag allemaal,

In mijn T4 Westfalia ('91) zat bij aanschaf een fantastische :gekte Medion autoradio.
Daarnaast zitten de standaard dashboard speakers er volgens mij nog in die regelmatig haperen.
Met name bij het aansluiten van de iPhone via de aux kabel valt het geluid regelmatig weg.

Derhalve overweeg ik het plaatsen van een nieuwe radio en speakers. Twee uitdagingen:
1. Ik ben absoluut geen audiofiel (wil gewoon prima, ruisvrij geluid, niet overdreven)
2. Ik heb twee linkerhanden op het gebied van (auto)elektronica.

Nu heb ik via de zoekfunctie op het forum al het eea gelezen over dat de speakers op het dashboard makkelijk te wisselen zijn. Klopt dit? En wat is anno 2014 een goede (en gunstig geprijsde;)) vervanger.

Welke radio raden jullie aan? Qua functionaliteiten graag de standaard FM/CD/AUX en bij voorkeur met bluetooth verbinding voor het streamen van muziek en het mogelijk handsfree bellen. Nou vraag ik me af me af of dat laatste goed werkt, mijn dieseltje maakt om de snelweg immers genoeg herrie:).

Ik vraag me verder af of het plaatsen van andere speakers en een andere radio voldoende is. Moet ik ook nog wat met de achterspeakers (in de kast boven het bed)? Wat is daar de kwaliteit van?

En dan natuurlijk nog de vraag hoe ik eventueel de oude radio eruit krijg...maar dat is van later zorg.
Iemand advies voor mij:)?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 885
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door powerpiep »

Ik heb deze, topding en DAB+ (digitale radio)'
http://www.autoradiostore.be/product/36 ... 73dab.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door powerpiep op 08 okt 2014, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 885
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door powerpiep »

En deze alle drie
http://www.autoradiostore.nl/category/1 ... 1941=18901" onclick="window.open(this.href);return false;
En deze ertussen:
http://www.autoradiostore.nl/product/33 ... -7405.html" onclick="window.open(this.href);return false;
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door heartbeat »

Waar woon je regio rotterdam??? kan ik je wel helpen heb ook nog mooi setje speakers liggen volgens mij moet ik even zoeken
Rob & Lize
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door jornk »

Hulp is altijd welkom! :jumpklap

Ik woon zelf midden in Rotterdam, ben benieuwd wat je nog hebt liggen!

Ander vraagje (heb ik ook weleens wat over gelezen op dit forum):

Is het mogelijk (en hoe complex is het) om je radio aan te sluiten op je huishoudaccu's ipv de startaccu.
Als ik nu tijdens het vrij-kamperen een avond muziek wil luisteren ben ik altijd bang dat ik de volgende dag niet meer kan starten :bonk !
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door Leo45 »

De radio aansluiten op de hh accu is in principe eenvoudig maar in de praktijk lastiger omdat je een draad moet trekken vanaf de 12V van het campeergedeelte naar voren.
De dichtsbijzijnde 12V is de 12V achter de bestuurdersstoel. Denk er aan dat de draad ook nog een beetje dikte moet hebben vanwege de stroom.

Ik heb in het verleden gewoon een klein radiootje meegenomen dat heeft ook als voordeel dat het niet zo over de camping dreunt immers de hele auto is klankkast.
Ook is dat veel eenvoudiger te realiseren en een klein radiootje met DAB+ kost ook niet de wereld.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door jornk »

@powerpiep, dank voor je advies. Ik vroeg me wel af: welk formaat speaker moet ik hebben (heb ergens 10 cm gelezen....) jouw links zijn volgens mij verschillende maten.

ps. in de recensies van deze speakers geeft iemand aan een beetje in zijn T4 te hebben moeten zagen, was jij dat toevallig:)
http://www.autoradiostore.nl/product/46 ... s1095.html

@leo, ik snap wat je zegt. Echter, met een radio met cd/fm/bluetooth heb ik alles bij de hand.....Ik houd het voorlopig gewoon bij een dockingstation voor de iPhone:).
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door eindgebruiker »

jornk schreef:Als ik nu tijdens het vrij-kamperen een avond muziek wil luisteren ben ik altijd bang dat ik de volgende dag niet meer kan starten :bonk !
Is dat terecht? Hoeveel Ah zou een avondje rustig muziek draaien kosten?
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door heartbeat »

Ik woon in schiedam dus dat moet makelijk zijn om even te helpen zal vanavond even me kelder in duiken om te kijkken wat het is

dan gaan we eer een beetje muziek in maken voor je

ps radio al gekocht?? zelf voor keur voor pioneer daar altijd goed tevreden over maar dat is mijn smaak

ik hoor van je grt rob

ps ik gebruik altijd een JBL Charge bleu tooth speaker voor op de camping speelt makelijk 8 uur en je kan je telefoon of mp3 speler nog opladen ermee ook en een top geliud
Rob & Lize
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door heartbeat »

Het is een setje magnat speakers dual cone
Rob & Lize
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door jornk »

heb je een priveberichtje gestuurd!
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 885
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door powerpiep »

jornk schreef:@powerpiep, dank voor je advies. Ik vroeg me wel af: welk formaat speaker moet ik hebben (heb ergens 10 cm gelezen....) jouw links zijn volgens mij verschillende maten.

ps. in de recensies van deze speakers geeft iemand aan een beetje in zijn T4 te hebben moeten zagen, was jij dat toevallig:)
http://www.autoradiostore.nl/product/46 ... s1095.html

@leo, ik snap wat je zegt. Echter, met een radio met cd/fm/bluetooth heb ik alles bij de hand.....Ik houd het voorlopig gewoon bij een dockingstation voor de iPhone:).
Ja was ik :P
Ik heb alle 3 de maten
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door jornk »

Helemaal blij met nieuwe radio en andere speakers :driveT4
Bedankt voor de hulp Rob, en leuk om weer een :T44EVER liefhebber te ontmoeten!
Ehvt4
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 mar 2017, 18:07

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door Ehvt4 »

Goedeavond,

Enkele jaren later. Mag ik vragen welke speakers en radio er nu inzitten?

Ik moet ook aan deze klus gaan beginnen.

Dank je !
2003 T4 California Freestyle Fresco Green 102 PK :driveT5

Weet je een mooie locatie in de natuur, ergens in Europa? Laat het me weten. Graag!
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Nieuwe speakers, radio etc.

Bericht door Meert_VR6 »

ik ben vooral benieuwd naar de maat van speakers die achterin het hangkastje van een westfalia zitten.
boven de slaapbank.
is dit 13cm?
Plaats reactie