Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door jacobsentertainment476 »

Zo mensen, ff een drukke tijd gehad met werk. Overall gezeten van schotland tot de jungle van Afrika, en vakantie in Italië.
Een tijdje terug zeg maar na de vakantie, viel mij op dat ik mijn koelvloeistof moest bijvullen, een kwart liter. Dus eigenlijk helemaal niets dramatisch, het was de allereerste keer sind ik een nieuw koeler pakket heb gemonteerd en de kachel heb gebruikt, dus dacht van dat zal wel een luchtbel zijn geweest. Nu een paar week terug viel mij op dat ik weer moest bijvullen en dat hij smorgens ff een wit pluimpje gaf. Dus mijn alarm sensoren waren geactiveerd. Auto bij mijn vriendin neer gezet en aan het werk gegaan in schotland, na terug komst toch maar eens alles controleren en ik wist dat ik de water tank vol had zitten met koelvloeistof, en nu was deze weer onder minimaal. Ik probeer de auto te starten maar als of een lek systeem niet voldoende zorgen geeft is ook nog eens de startmotor defect grrrrrr. Goed ff een hulplijn gebruikt en de bus aan gesleept. Conclusie zwaar defect, de auto stond dus wit te kwalmen en liep zwaar beroerd op 4 poten. Nadat de motor op temperatuur was was het roken over, en heb ik de auto naar huis gereden, nu staat de auto dus weer in de garage en gaat de cilinderkop er weer af. Koppakking heb ik al nieuw liggen met nieuwe bouten, ik hoop dat het alleen de pakking is en niet een scheur in de kop of dergelijke bah.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
fiddler
Berichten: 162
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door fiddler »

Sterkte ermee ... kan me herinneren uit mijn doehetzelf tijd vroeger, toen er nog geen G12 of G13 bestond LOL, en bij een met water-koelvloeistof mengsel afgevuld systeem bij een ouwe Mini, en ook Transit, dat je altijd wel aan kalk sporen kon zien of er bij gewoon een slangetje, of bij transit (4 cylinder V motor) iets bij de waterpomp of het hertegewei achter het motorblok lekte. Wittige schuim drap aan de olie vuldop bij beiden boven op het cylinderkop deksel verraadde een interne koppakking lekkage. Bij een mini was het tot 2x toe de koppakking, en heb ook hulp moeten vragen omdat een kop bout in het blok was afgebroken, de oorzaak ??

- Vraag aan andere T5 forummers: Heb nu wat G13 bij laten vullen bij mijn nu nog onder garantie vallende T5GP, 1/2 liter, expres bij de dealer. Peil was net onder het minimum gezakt, en er stond behoorlijk wat druk op het systeem na een rit.
- Is dit gebruik over maar 10.000 km verreden kilometers "normaal" bij een nieuwe auto?
- Bij mijn vorige bussie, 2,5tdi T4, heb ik nooit tussentijds koelvloestof hoeven bijvullen. Verdacht weinig olie gebruik trouwens, maar 1/2 liter over 10.000 km. Rij meestal lange ritten dus zou eventueel intern gelekte G13 verdampt moeten zijn. - F
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door Erdem50 »

Het komt vaker voor dat nieuwe auto's in het begin een beetje koelvloeistof nodig hebben. 0,5 is daarom echt niet spannend. Het is wel van belang dit goed in e gaten te houden, als er over 10.000km weer bijgevuld moet worden zou er wel iets loos kunnen zijn.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door jacobsentertainment476 »

Symptomen als olie in water of water in mijn olie heb ik niet, de motor trekt verder nog als een beer en het roken is maar tot het vocht verdampt is, en daarna blijft het water ook op pijl. Dus hij lekt alleen las die koud is. mhhhhh
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door Marcel.S »

waterpomp? , die willen wel eens lekken bij koude motor , tenminste vroeger bij mijn fiatje wel .

misschien ff nieuwe pakking of rubber van thermostaat huis .

is maar een idee , weet het verder ook niet of dit uberhoud wel bij jouw motor zo is , mijn laatste ervaring is een 1.9 sdi uit een polo van 2001 die in mijn T3 is gegaan .
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door heemskerk »

Marcel.S schreef:waterpomp? , die willen wel eens lekken bij koude motor , tenminste vroeger bij mijn fiatje wel .

misschien ff nieuwe pakking of rubber van thermostaat huis .

is maar een idee , weet het verder ook niet of dit uberhoud wel bij jouw motor zo is , mijn laatste ervaring is een 1.9 sdi uit een polo van 2001 die in mijn T3 is gegaan .

Doordat er een witte walm bij koude motor geproduceerd wordt denk ik eerder aan de kop(pakking) dan aan de waterpomp. Deze lekt inwendig (dan koelvloeistof in de motorolie) en/of uitwendig (dan is het zichtbaar aan de buitenzijde van de pomp).

Ik hoop voor je dat de schade meevalt Jacob, je hebt vrij recent al een forse investering gedaan. Heb je mogelijk met het monteren iets verkeerd gedaan of over het hoofd gezien wat je je kunt herinneren (aanhaalmomenten etc)?
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door jacobsentertainment476 »

Thanks voor al het mee denken, maar heb de cilinderkop op de werkbank. Ff goed schoongemaakt en alle pakking resten er af gehaald. Vervolgens alle gaten waar de koelvloeistof door spoelt met duck-tape afgeplakt en de boel vacuüm gezogen. Duidelijk viel mij al op dat er op een cilinder corosie zat, en bij deze cilinder blijkt nu ook op de inlaat kant ergens een scheur zit, deze is duidelijk te horen dat daar lucht wordt aangezogen.

Volgende stap wordt uitzoeken wat beter en voordeliger is, een nieuwe kop zonder verstuiver bussen. of deze kop te laten lassen. pfffffffff kerst is weer vroeg dit jaar.... :muur
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door heemskerk »

jacobsentertainment476 schreef:Thanks voor al het mee denken, maar heb de cilinderkop op de werkbank. Ff goed schoongemaakt en alle pakking resten er af gehaald. Vervolgens alle gaten waar de koelvloeistof door spoelt met duck-tape afgeplakt en de boel vacuüm gezogen. Duidelijk viel mij al op dat er op een cilinder corosie zat, en bij deze cilinder blijkt nu ook op de inlaat kant ergens een scheur zit, deze is duidelijk te horen dat daar lucht wordt aangezogen.

Volgende stap wordt uitzoeken wat beter en voordeliger is, een nieuwe kop zonder verstuiver bussen. of deze kop te laten lassen. pfffffffff kerst is weer vroeg dit jaar.... :muur

Toch te hard GESCHEURD Jacob ;-) Na een paar maandjes olie happen in de bush heb je er nu in ieder geval lekker de tijd voor?
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door jacobsentertainment476 »

heemskerk schreef:Toch te hard GESCHEURD Jacob ;-) Na een paar maandjes olie happen in de bush heb je er nu in ieder geval lekker de tijd voor?
Ja bulten tijd :muur :muur


































nee dus :bonk
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door Multivan Generation »

Shit Olaf,
daar zit je niet op te wachten na al het werk en vooral pegels die je er in hebt gestoken :muur
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door Oviivo »

Multivan Generation schreef:Shit Olaf,
daar zit je niet op te wachten na al het werk en vooral pegels die je er in hebt gestoken :muur
Pegels is maar geld, werk is tijd en dus onbetaalbaar :nuts
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door jacobsentertainment476 »

Oviivo schreef:
Multivan Generation schreef:Shit Olaf,
daar zit je niet op te wachten na al het werk en vooral pegels die je er in hebt gestoken :muur
Pegels is maar geld, werk is tijd en dus onbetaalbaar :nuts

En niet te vergeten ebt het vertrouwen langzaam ook weg :ie
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door jacobsentertainment476 »

Bah, heb net gehoord dat de cilinderkop eigenlijk ten dode is opgeschreven, de kans dat deze weer gaat werken is nagenoeg nihil. Gezien er al bussen in geperst zijn is het niet verstandig om ook nog eens te gaan lassen. pffffff ik voel me nu al €1500,- armer.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door heemskerk »

Bel ff met Jos van JB-service in Dieverbrug, misschien heeft hij nog een verbuste kop kant en klaar liggen?
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee ***Part II***

Bericht door WouterW »

Kan het verbussen van de cylinderkop samenhangen met de nu onstane koplekkage?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Plaats reactie