Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

chippen met originele onderdelen

vragen over de T5
Plaats reactie
wil_een_tvier
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mei 2012, 21:43

chippen met originele onderdelen

Bericht door wil_een_tvier »

Goede avond alle maal,

het onderwerp is niet erg duidelijk, maar goed. Mijn vraag is....., kan beter anders beginnen. Ik heb ergens gelezen dat de 2.5 l tdi blok 2 verschillende vermogens kan leveren 130 pk of 174 pk. Het gaat hierbij om het punt dat het allebei r5 motoren zijn. Als dit niet klop, moet je het zeggen.

Nu is mijn vraag, kan je de stuurcomputer van een 174 pk motor aansluiten op een 130 pk motor en hierbij de bestaande typegoedkeuring gebruiken. Of zit er verschil in deze 2 motor(de 130 pk en de 174 pk) wat betreft de onderdelen van deze motoren. Ik wacht uw antwoord af.

Martin
koning232
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:57
Locatie: Volendam

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door koning232 »

De 174pk heeft een grotere turbo en zwaarder 2massavliegwiel. en nog een paar kleine ander dingen.

Het moterblok zelf is gelijk.
En je kan niet zomaar elke ECU overzetten.


groeten, Arno.
wil_een_tvier
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mei 2012, 21:43

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door wil_een_tvier »

Oke dat is duidelijk, maar wel erg jammer. Dan moet ik het eventueel met maar 130 pk doen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door Multivan Generation »

Een 130 pk, mits technisch 100% in orde, is prima met andere software te helpen om betere prestaties te leveren hoor. :knipoog

Zoek maar eens op chiptuning hier op het forum.

Groeten Peter
wil_een_tvier
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mei 2012, 21:43

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door wil_een_tvier »

Peter,

ik ken het fenomeen chiptuning maar al te goed, en dat is zeker een optie. Maar ik wil eigenlijk een 174 pk versie tunen richting de 200 pk. Niet te overdreven, maar wel iets meer dan standaard. Dit komt omdat ik niet met een zware aanhanger/caravan bij luik met 30 omhoog wil rijden op de snelweg. Weet helaas wat dit is. M'n ouders hebben 2 maal een Hyundai h100 gehad, en je moest, bijna, op de helling bij luik uitstappen en gaan mee duwen. En dat wil ik niet.

Maar daarbij wel toegeven dat de h100 maar 1200 kg mocht trekken en de caravan maximaal (en dat zat het altijd wel erg dicht tegen aan) 1300 kg mocht wegen, plus een bus van pak en beet 2200 kg met 68 pk. En dat wil ik voorkomen.

Maar 1 ding wel, door die h100 ben ik wel van busjes :driveT5 gaan houden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door Pascal-141 »

wil_een_tvier schreef:Peter,

ik ken het fenomeen chiptuning maar al te goed, en dat is zeker een optie. Maar ik wil eigenlijk een 174 pk versie tunen richting de 200 pk. Niet te overdreven, maar wel iets meer dan standaard. Dit komt omdat ik niet met een zware aanhanger/caravan bij luik met 30 omhoog wil rijden op de snelweg. Weet helaas wat dit is. M'n ouders hebben 2 maal een Hyundai h100 gehad, en je moest, bijna, op de helling bij luik uitstappen en gaan mee duwen. En dat wil ik niet.

Maar daarbij wel toegeven dat de h100 maar 1200 kg mocht trekken en de caravan maximaal (en dat zat het altijd wel erg dicht tegen aan) 1300 kg mocht wegen, plus een bus van pak en beet 2200 kg met 68 pk. En dat wil ik voorkomen.

Maar 1 ding wel, door die h100 ben ik wel van busjes :driveT5 gaan houden.

Een 130PK versie trekt moeiteloos 2,5Ton , ook bergop . Bij mij hangt er zelden minder dan 2,5Ton achter ...
Voordat je gaat denken aan chippen , zou ik eerst maar eens gaan testrijden met wat gewicht aan de haak.
Een stevig gechipte 130PK trekt een nieuwe Sachs koppeling er zo door , (ik spreek uit eigen ondervinding) dus ik zou er nog eens over nadenken om dan te zeggen dat je 200PK wil om aanhangers te kunnen trekken . Je wil tenslotte de (o zo gevoelige) 2.5tdi blok wel heel houden ?

Ik heb al eens 5Ton aan de haak gehad van mijn 130PK T5 , en ook dat ging hoor . Dus een caravannetje is helemaal geen probleem .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
wil_een_tvier
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mei 2012, 21:43

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door wil_een_tvier »

Als dat kan zou dat mooi zijn, zeker met een caravan die een opbouw heeft van 6+ meter. Nu nog eerst een huis krijgen via de rws die zover van werk afstaat dat diesel rijden interessant wordt.
Gebruikersavatar
Mart s
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 okt 2012, 17:26

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door Mart s »

Ik rij zelf met een 130 pk vw bus daarachter een eriba 7.07 meter opbouw 5.30 gewicht max1700 kilo en op het traject Brussel Luxemburg zit ok een aardige bult. Daar gaan we in de 4de versnelling met z'on 80 kilometer omhoog.Dan rij je er al veel voorbij .
Op de terug weg uit Frankrijk op de route soleil met al het vals plat gewoon op de cc met 100 naar huis .

Niet gerunde

Groeten mart
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door imacthomas »

Een gechipte 130pk T5 rijdt met ruim 400NM.

Dit icm een aanhanger en/of caravan rijdt fantastisch goed.

Mocht je meer willen kun je eventueel een andere turbo monteren en daar je software op aanpassen.
Een 130PK gaat dan richting de 200PK en 450a475NM dit is 70PK en ruim 100NM meer als standaard.
Ook het verwijderen van je roetkat/DPF-filter levert wat meer koppen onderin.

Vele medeweggebruikers zullen verbaast zijn over de trekkracht van een 2ton zware bus.
wil_een_tvier
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mei 2012, 21:43

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door wil_een_tvier »

Bedankt voor de info :yes
Gebruikersavatar
ptimmerman
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 apr 2014, 18:58
Locatie: Friesland

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door ptimmerman »

Hoi,

even langs JD engineering in lochem doet wonderen. Ik rij zelf met een 130 pk verlengd (handbak). Bij JD hebben ze hier 182 pk en 461 NM uit gehaald. Geen DPF en EGR.
:toppie
Transporter T5 96kw 2009
4MOTIONS
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2012, 13:06

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door 4MOTIONS »

Hallo, chippen naar 200pk mag je volgens mij een zak steekassen en doosje koppelingplaten meenemen!

Mijn ,,oude T5 130pk heeft 6 jaar en 450.000km probleemloos mn trailer getrokken en achter Luik omhoog, klein stukje in zn 3 toch nog dik 60!

Trailer weegt,afhankelijk van wat voor auto er in zit toch altijd tussen de 2000 en 3000kg!

Mn 2012 T5 140PK 4 Motion was in het begin huilen met de pet op, ik vroeg mij regelmatig af hoe VW op het idiote idee was gekomen om een ,,bromfiets motor"in hun auto te bouwen. NIET VOORUIT te branden!!! Bij de ijselbrug van Zwolle moest ik terug naar zn 4!

Na 18.000km heeft ATM tuning Eemnes er 38 pk bij getoverd en vooral ,,onderin"meer trekvermogen. Nu geweldig.

Heb bij ca 75000km paar keer Turbo storing gehad bij doortrekken in zn 3 tot ca 3500 toeren schoot hij dan in zn noodloop.
Contact uit en aan en het is weer over.

Ben er beter op gaan letten en probleem heeft zich niet meer voorgedaan,er staat nu een ton op de teller.

Auto wordt uitsluitend gebruikt met de zware trailer er achter. Heb ook al in Noorwegen met meter sneeuw het hele spul op een ongeveegde parking met zn 4Motion en sper er op zonder enig probleem omgedraaid! Als een volwaardige 4X4 ploegde hij er doorheen(wou dit positieve over 4motion toch wel ff melden!)

Heb nog wel vraagje aan de geleerden:
Heb ook een landrover Discovery 3 van 2009. Bij 130.000km roetfilter er uit laten halen en 25pk er bij laten zetten,geen storingen meer, van de week ook de EGR klep uit computer laten schrijven en heb het plan om een en ander nu ook bij mn T 5 te laten doen, iemand ervaring hiermee???
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: chippen met originele onderdelen

Bericht door Geert G »

imacthomas schreef:Een gechipte 130pk T5 rijdt met ruim 400NM.

Dit icm een aanhanger en/of caravan rijdt fantastisch goed.

Mocht je meer willen kun je eventueel een andere turbo monteren en daar je software op aanpassen.
Een 130PK gaat dan richting de 200PK en 450a475NM dit is 70PK en ruim 100NM meer als standaard.
Ook het verwijderen van je roetkat/DPF-filter levert wat meer koppen onderin.

Vele medeweggebruikers zullen verbaast zijn over de trekkracht van een 2ton zware bus.
Een AXE turbo is plug & play met een AXD. Alleen een Garret turbo aanzuigbochtje bijbestellen.
Een BPC turbo is plug en play met een BNZ
Kijk voor een jong gebruikte 174pk turbo via de http://www.onderdelenlijn.nl Liever jong gebruikt, dan gereviseerd.

Software aanpassen bij JD of Van Vught..........voila je doel is bereikt.
Lang niet zo omslachtig als een ECU wisselen.
Bij een ECU wisseling moet ook alle OEM stam-data van de auto mee overgezet worden. :boos

Later, als je koppeling/vliegwiel slecht wordt, monteer je de 174pk kit. Is ook plug & play met de 130PK.
Maar deze kan tussen de 500-600Nm aan. :lach
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie