Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Regels en kosten voor camper kenteken.

vragen over de T4
mivwt4
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door mivwt4 »

Ik zie door de bomen het bos niet meer,
kan iemand mij uitleggenwat er allemaal MOET om je t4 op camper kenteken tekrijgen.
Ik wil ook graag 6 zitplaatsen houden ,kan dat nog ?
en wat zijn de kosten bij de rdw voor de omkeuring ....

hoop dat hier mensen zijn met ervaring en mij verder kunnen helpen.

mvg

Emiel
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door matje86 »

stoel en bank voorin, 2de rij stoel en bank(op plek dc), achterin je keukenblok , rdw 45 euro omkeuring
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door vw_camper »

matje86 schreef:stoel en bank voorin, 2de rij stoel en bank(op plek dc), achterin je keukenblok , rdw 45 euro omkeuring
Dat is toch niet genoeg voor kwart tarief, zonder stahoogte/hefdak? Of lees ik de vraag verkeerd?
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Haakje
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:51

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door Haakje »

Hoi Emiel
Kijk even op de site van de RDW.
Staat het precies.

Gr Hans
mivwt4
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door mivwt4 »

ik heb al diverse keren gezocht op de rdw site , en daar staat weer niks over maten of hoogte .
ik wil alles zwart op wit zien voordat ik mijn bus compleet ombouw en dan afgekeurd wordt .
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door bvddobb »

Emiel, zie onder deze link een complete brochure van RDW over zelf camper bouwen.
Dit gaat over de (technische) eisen om een kampeerauto op kenteken te zetten. Daar niks over stahoogte.

Om de auto ook op kwarttarief voor kampeerauto's te krijgen stelt de Belastingdienst strengere eisen, o.a. wél over stahoogte. Zie hiervoor onder deze link.

Succes!
Laatst gewijzigd door bvddobb op 10 aug 2014, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door Multivan Generation »

vw_camper schreef:
matje86 schreef:stoel en bank voorin, 2de rij stoel en bank(op plek dc), achterin je keukenblok , rdw 45 euro omkeuring
Dat is toch niet genoeg voor kwart tarief, zonder stahoogte/hefdak? Of lees ik de vraag verkeerd?
Dat klopt,
maar dat was zijn vraag ook niet, wat hij er allemaal voor moet doen om hem op kwarttarief te krijgen..
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door matje86 »

vw_camper schreef:
matje86 schreef:stoel en bank voorin, 2de rij stoel en bank(op plek dc), achterin je keukenblok , rdw 45 euro omkeuring
Dat is toch niet genoeg voor kwart tarief, zonder stahoogte/hefdak? Of lees ik de vraag verkeerd?
hij vraagt wat hij moet doen om bij de rdw 6 persoons op kenteken te krijgen(kampeerwagen)
wil je kwart tarief dan is de eis van de belastingdienst de sta hoogte(handig als je dat meteen mee laat keuren anders moet je 2 x naar de rdw)
je krijgt nl voor de inrichting van de rdw goedkeuring(ook als er geen dak op zit)echter de belastingdienst wil die sta hoogte en kastruimte zien(alleen de grote is de vraag?)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
mivwt4
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door mivwt4 »

kijk daar heb ik wat aan ,en ja ik was vergeten te melden dat ik ook voor kwarttarief ga ,wat bedoelen ze met kast ruimte ?
hebben mensen daar ervaring mee ????

moet het topic eigenlijk veranderen in " wat moet je allemaal doen voor kwarttarief" :)
mivwt4
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door mivwt4 »

sorry jan , ik heb dus niet goed gezocht :kus
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door matje86 »

spit deze maar ff door viewtopic.php?f=12&t=34278" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door Titus »

bvddobb schreef:.... een complete brochure van RDW over zelf camper bouwen.
Dit gaat over de (technische) eisen om een kampeerauto op kenteken te zetten. Daar niks over stahoogte.
Om de auto ook op kwarttarief voor kampeerauto's te krijgen stelt de Belastingdienst strengere eisen, o.a. wél over stahoogte. ...
Dat is me helder. Een hefdak (laten) inbouwen kan dus na de omzetting,wat gewicht scheelt.
Maar moet de RDW dat geplaatste hefdak dan niet keuren? In dat geval zou je twee keer naar de rdw moeten.
Eerst voor de omzetting naar camperkenteken. Dan zo min mogelijk aanpassingen en zo laag mogelijk gewicht.
En de tweede keer een veiligheidskeuring voor het hefdak,waarna het kwarttarief kan worden aangevraagd?
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door Anno »

1 x keuren, incl. dak, is voldoende.
Op kentekenbewijs van mijn T5 camper staan 6 zitplaatsen.
CamperfiXX keuken UK1-430.jpg

Groet
Anno
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door Titus »

Ik weet dat 1 keuring genoeg is, de meesten doen het met 1 keuring.
Maar het is blijkbaar volkomen legaal om de bus te laten keuren voordat het slaaphefdak er op zit.
Het slaaphefdak geeft een gewichtsvermeerdering van 100 kg. In mijn geval komt er dan 36 euro belasting per jaar bij. Door de bus eerder te laten euren bespaar je dat gewicht en daarmee 36 euro belasting per jaar.
Zelfs als een extra keuring nodig zou zijn betaal je die binnen 2 jaar terug. Ik hoop dat de bus langer mee gaat :nuts
Ik ga de bus daarom zo licht mogelijk inrichten. Zodat ik net aan de eisen van de rdw voldoe. Dan keuren en registratie als camper op het kenteken.
Daarna komt het hefdak en eventuele andere aanpassingen zodat ik aan de eisen van de belastingen voldoe.
En dan vraag ik het kwarttarief aan.
Mijn bus is al geregistreerd als personenwagen (geel).
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: Regels en kosten voor camper kenteken.

Bericht door Jos M »

Titus schreef:
bvddobb schreef:.... een complete brochure van RDW over zelf camper bouwen.
Dit gaat over de (technische) eisen om een kampeerauto op kenteken te zetten. Daar niks over stahoogte.
Om de auto ook op kwarttarief voor kampeerauto's te krijgen stelt de Belastingdienst strengere eisen, o.a. wél over stahoogte. ...
Dat is me helder. Een hefdak (laten) inbouwen kan dus na de omzetting,wat gewicht scheelt.
Maar moet de RDW dat geplaatste hefdak dan niet keuren? In dat geval zou je twee keer naar de rdw moeten.
Eerst voor de omzetting naar camperkenteken. Dan zo min mogelijk aanpassingen en zo laag mogelijk gewicht.
En de tweede keer een veiligheidskeuring voor het hefdak,waarna het kwarttarief kan worden aangevraagd?

Dat is het rare, naar het hefdak word niet gekeken bij RDW, je krijg als hij aan de inrichting voldoet een camper kenteken, er komt niet op het kenteken te staan dat er een hefdak op zit. Het kwarttarief moet je als je het kenteken hebt zelf aanvragen bij belasting en dit onderbouwen met foto's, dus ook foto van het dak wat aangeeft dat er voldoende stahoogte is.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Plaats reactie